|
Kirjoittaja |
Viesti |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 06.05.2013 21:04 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Nyt ilmeni tällainenkin, että XM alkoi valuttamaan naftaa alleen. Mistään letkusta vuoto ei tule vaan valuttelee jostain näkymättömästä paikasta jakopään puolelta pumpun alta lohkon etuosalle ja siitä sitten liruttelee onnellisesti öljypohjaa pitkin maahan. Olisko tämä nyt sitten pumpun akselitiivisteeseen paikannettavissa? Pitäisi lähteä keskiviikkona 1000 km:n reissuun ja sen verran tuota lirauttelee, että kun pysähtyy 5 minuutiksi niin parin kämmenen kokoisen läntin alleen tuottaa - käydessä ehkä isommankin. Mitä mieltä on raati - uskaltaako tuola lähteä matkaa taittamaan kun ei millään ehdi korjaamaankaan ennen keskiviikkoa. Voiko tuo tiiviste revetä vielä pahempaankin kuntoon jos tämän reissun lähtee tekemään? Ja jos on tuo akselitiiviste niin onko paha rasti sen vaihtaminen?
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 06.05.2013 22:26 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Äskettäin eräs toinenkin Xm teki saman tempun. Dieseliä valui koneen hihnanpuoleisesta päästä pumpun seutuvilta. Vuoto voimistui ilmeisesti aika nopeasti, joten juuri ja juuri sillä uskalsi ajaa muutaman kymmenen km vuodon havaitsemisen jälkeen. Vaarana tuossa on hammashihnan pettäminen dieselöljyssä pyöriessään, sekä moottoritilasta alkava palo dieselin joutuessa kuumalle pakosarjalle. Pumpun korjauskaan ei näyttänyt olevan ihan pikkujuttu tilan ahtauden vuoksi, mutta kaikkihan on kiinni asentajan innosta ja ripeydestä. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 06.05.2013 22:45 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ja ihan paras laukeaminen tulee kun nafta on kastellut tarpeeksi moniurahihnaa niin se lipee ja lojauttaa jakopään sekaisin. Näitä ylläreitä on käynyt useita. Moniurahihna haluaa näet tunkeutua muovisen jakokopan alle.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 06.05.2013 23:16 |
Viestit: 2642 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
BX merkkaili satunnaisesti autokantta ja parkkiruutua Englanninmatkalla (lammikot halkaisijaltaan 5cm-20tuumaa). Tampereellanääs työkeikalla ollessa sitten alko hävittämään käyntiäkin ja hotellin parkkihallissa olikin jo sen kokoinen lammikko että piti ajella Ylöjärvelle patonkiharrastajan talliin torstai-iltana korjaamaan ja käydä perjantaina Tammer-Dieselistä vääränkokoinen akselistefa. VR suostui ystävällisesti käyttämään mua kotona viikonlopun aikana ja maanantai-iltana menikin kone nippuun (uuden jakohihnan kera). Kilsoja vuotavalla akselistefalla tais tulla parikymmentätuhatta, mutta vuoto oli jännästi ajoittaista. Purkamisen jälkeen oli kyllä havaittavissa että ei tiivisteessä enää sileää huulta ollut, eikä joustoa.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 06.05.2013 23:29 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Minullakin talvipakkasilla pumppu vuoti vähän. Sain xmfanilta toisen pumpun käytettäväksi dieselkorjaamolla akselitiivisteiden vaihdossa. Se on vielä tekemättä, koska vuoto on lähes täysin loppunut, 1 tippa saattaa tulla yön aikana, aina ei sitäkään. Minulla on kylläkin jo toinen pumppu menossa, joskus 3-4 vuotta sitten vaihdettiin vähemmän käytettyyn. Alkuperäinen alkoi myös vuotaa akselitiivisteistä jossain 5- 600 000 ajokilometrin maissa.
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 07.05.2013 22:12 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Eli vähän pidemmälle olis voinut kuvitella pääsevänsä kun minun XM:ssä matkaa on taitettu vasta 480 tkm  Tutkimiseksi ja purkamiseksi menee siis - olis ehkä käynyt vähän pienemmällä vaivalla silloin kun jakopään vaihdoin parikymmentä tuhatta sitten. Mutta tuota tiivisteiden vaihtoako ei voi näppärästi itse tehdä?
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 07.05.2013 23:08 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Jos vuoto on pumpun akselilla, niin kuin on todennäköistä täältä katsottuna, niin mielestäni pumpun akselin stefan voi itse vaihtaa. Se vaatii pumpun irrottamisen ja hammashihnapyörän poiston. Paikallaan ollessa ei hihnapyörää taida saada irrotettua. Beksissä on joskus tuo stefa pitänyt vaihtaa ja niillä kokemuksilla olettaisin näin olevan mahdollista myös Xm:n pumpussa.
Tuossa netistä lainattu räjäytyskuva Vw:n pumpusta, tuo stefa (osa nro 3)akselilla taitaa olla samanlainen:
Liitteet: |

rajaytysk bosch syöttöpumppu.jpg [ 94.43 KiB | Katsottu 6899 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 07.05.2013 23:52 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
XM-Hannu kirjoitti: Alkuperäinen alkoi myös vuotaa akselitiivisteistä jossain 5- 600 000 ajokilometrin maissa. Taisin ilmaista itseäni huonosti. Tuo alkuperäinen pumppu vuoti kaasuvivun akselin juuresta, siis siitä akselista, jota kaasuvaijeri kääntää.
|
|
|
|
 |
lukkis
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 08.05.2013 00:05 |
Viestit: 287
|
Yleisesti alkaa vuotamaan kaasuvivun juuresta. Puslan voi vaihtaa pumppu paikallaankin. Kansi pois huomaten pari vieteriä ja ihmetelleen kuinka pois ilman että putoaa pumpun sisälle, pitkäkärkiset ja ohuet pihdit auttaa. Naputellaan vanha pusla pois ja uusi puristetaan sisälle, pulti-mutteri-aluslevy-virityksellä. Kansi ja jouset paikoilleen, vaseliininokkare pihtien kärjessä auttaa pitämään ne vieterit ojennuksessa. Noin pääpiirteisssän. Osaava dieselkorjaamo tekee homman odottaessa, niillä on oikea ulosvedin ja sisäänpainin  Ennen kannenaukaisua pitää purkaa kaasuvivun asentotunnistin pois ja muuta pientä, syöttöruuvi on hyvä ottaa auki niin paljon kuin saa tai irti (muista laskea kierrokset ja asentotunnistimen asento). Ja pihalla, sepelin seasta on kiva etsiä kannen ja pumpun välissä olevaa vieteriä, löytyy uskomattoman kaukaa 
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 08.05.2013 23:01 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Näyttäisi tämä tapaus kuitenkin valuttavan sitä naftaa tuon kuvassa näkyvän pumpun kiinnitysrungon ja pumpun välistä. Sen mukaan, mitä Bilteman "hammaslääkaripeilin" kanssa sai selville kun on vähän ahdasta. Eli saattaa/todennäköisesti siis vuotaa hammashihnallekin. Voikohan tuon akselin tiivisteen vaihtaa? XM meni ainakin tänään seisontaan kun ei tämä ihan viikossa tule selviämään  Pumpun vaihtokin tietysti vaihtoehtona jos ei tiivistys onnistu... Kellään tarjolla? 93 XM 21 td (ei Lucaksen pumppu).
Liitteet: |

XM_Bosch.jpg [ 74.9 KiB | Katsottu 6824 kertaa ]
|
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM 21td naftapumpun vuoto Lähetetty: 09.05.2013 11:48 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
aaltopelti_fun kirjoitti: Näyttäisi tämä tapaus kuitenkin valuttavan sitä naftaa tuon kuvassa näkyvän pumpun kiinnitysrungon ja pumpun välistä. Sieltä sitä tulee miullakin, siinä Eskeren mainitsemassa tapauksessa. Mutta hihnansuojien välistä tuleekin sitten ihan reilusti, pelkkä tipottelu ei riitä kuvaaman vuodon määrää... Jännästi kuplii, ilmansekaista dieseliä, siitä pumpun ja sen kiinnitysrungon välistä, ja vahva on usko että akselitiivisteen välistä tuo vuoto olisi. Selvinnee kun piiskaa ittensä "apinan raivoon" ja alkaa remonttiin, on vähän ollut motivaatio hukassa tuota kohtaan... Niin, ja meinasin irroittaa (tälläkin kertaa) kiinnitysrungon kanssa, ei tarvitse ihmetellä ajoitusten kanssa, ja mielestäni sen rungon kiinnityspultit ovat hitusen helpommasti kuin itse pumpun. Juu, kyllä niihin kaikkiin pultteihin yläkautta pääsee, vaikkei ihan siltä näyttäisikään... Jakohihnakin menee vaihteeksi vaihtoon, johan tuolla nyt paikallaan olevalla tulikin muutama tuhat kilometriä ajeltua. Vaan ei uskalla ottaa riskiä dieselin aiheuttaman pehmenemisen kanssa, parinkympin säästön takia... Mikä tuon vuodon sitten aiheuttaa, ikä vai matka? Pehmenneessä "raatovankkurissa" on ymmärtääkseni alkuperäinen pumppu paikallaan, mittarissa "vasta" kutosella alkava lukema. Tässä "korvikkeessa" sitten mittarissa vasta nelosen alku, ja kyseessä vieläpä jälkidieselöity tapaus, mutta pari vuotta vanhemmilla osilla. Yksi lisämuuttuja tässä yhtälössä vielä on, tämän vähemmänajettu on ollut pitempiä aikoja ajamatta, saattaa sekin osansa aiheuttaa..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|