|
Kirjoittaja |
Viesti |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 24.04.2013 08:58 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Ei kai tää nyt ihan näin pitäis mennä, että koiranluita ostellaan ko tupakkia konsanaan. Jonkinmoinen vastuu mielestäni kuuluisi valmistajallekin. Pitäisiköhän tässä ryhtyä laatimaan jonkinlaista ryhmäkannetta valmistajia vastaan. Eipä ole xantiat ainoita autoja jotka "syövät" koiranluuta. Kokemusta löytyy ihan lähipiiristä kun ford mondeoon laitettiin motonetin "edulliset" muoviset luut ja noin 2-3 kk ja taas kolisi ja ei kun vaihtoon. Ford alkuperäiset tällä kertaa ja sitte alkoi kolisemaan ensin vakaajatangon koripuslat ja sen jälkeen alatukivarsien puslat. Vieläkään en ole täysin varma mikä se taas kolisee. Alan epäilemään taas noita rakinluita. Ei autoilu voi olla yhtä kolinaa ja luitten uusintaa, mielestäni jokin roti pitäis saada noihin halpatuonti romuihinkin.
Esim nuo fordin alkuperäiset eivät ainakaan hinnaltaan ole mitään halpatuontikamaa. Citroenin alkuperäisen varaosan hintaa en nyt muista, mutta epäilen sen olevan kuitenkin A D varaosan vastaavaa kalliimpi.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 24.04.2013 09:38 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
zX-files kirjoitti: Vakaajan välitangon pystyisi tehdä vahvemmaksikin, mutta kun ei voi. Se on ihan tarkoituksella pyöränripustuksen heikko lenkki, ikään kuin sulake kolaritapauksessa. Sivulta yksi. Lisäksi alustan osissa tulisi aina muistaa se, että yhden osan uusiminen ei palauta tilannetta takaisin alkuun, eli siihen kun auto oli uusi. Jos vakaajatangon koriheloissa on välystä, niin välyksetön uusi välitanko joutuu ottamaan nuokin välykset kannettavakseen. Plus joustintien ylätuenta, alatukivarren helat, alapallonivel jne... Kun alustan komponentit vanhenevat, alkaa vaihdettujen uusien osienkin ikä lyhentyä.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 25.04.2013 21:49 |
Viestit: 1242
|
Taisin toissa kesänä vaihtaa koiranluut Xantiaan. Muistanko väärin, että kiristäessä saa helposti suojakumin pois paikaltaan akselitapin päältä? Onko alkuperäisten suojakumit vulkanoitu tapin kaulalle tai onko siinä jousiside tai nylonrengas, kuin rellun alapalloissa?
Kun osat kuluvat tuollaista tahtia, on syytä epäillä jotain asennusvirhettä tai ettei tarvikeosan kokoonpano ole täysin sopiva; vaikkapa suojakumin muoto on "yleismallien" eikä se olekaan tiivis kyseisessä paikassa. Jäätä tai likaa kertyy juuri tiivistävän huulen alle tai muuta mukavaa.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 25.04.2013 22:00 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Xantiassa oli jotkut edellisisistä luista monta vuotta ok, vaikka heti alkuunsa kumit riekaloituivat*. Olin kyllä laittanut heti uusina vetoakselirasvatäytteet. * Samasta syystä olen myös vienyt motonettiin takaisinkin luita, kun 2kk ja kumit rikki.. Ei mitään asennusvirheitä! Nyt on TRW:t, entiset, merkki X, kestivät vuoden, tosiasiassa lyhemmän ajan, vaihdoin vaan, kun vuosi oli kulunut. Vaan oli kumit ehjät!
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 05.05.2013 10:08 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Nuo edellisetkin luut olivat TRW, nimi löytyi varteen stanssattuna.  . Kumit ehjinä= nyt olisi entisistä ehjiä kumeja, kuka kaipailisi niitä. Myös Stilosta samat sanat.
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 05.05.2013 21:37 |
Viestit: 292
|
tarkoitat ilmeisemmin alatukivartta jossa alapallonivel kiinteä hinnasta päätellen tarvikeosan vika on se että siellä nivelessä ei valitettavasti ole tarpeeksi rasvaa ,sen saa rasvattua ,ja kannattaakin lisää osan ikää reilusti .
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 05.05.2013 22:16 |
Viestit: 5124
|
Koiranluut on ne vaaksan mittaset ohuet tangot, molemmissa päissä pallonivelet ja johtaa voimat kallistuksenvaimentimen tankoon ja TRW tekee niitäkin.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 05.05.2013 23:02 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ja niihinkin olin lisännyt ao. rasvaa.....ei mitään merkitystä. Tällä kerralla, niillä luilla. Xantiaankaan ei taida kiinteänivelistä tukivartta.... 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 14.05.2013 22:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Heinäkuussa 2010 laitettu Lemförderin luu, tässä välissä kerennyt kulkine olla yhden talven seisonnassakin, joten ajoa tullut tuon jälkeen vain noin 50 Mm: http://www.youtube.com/watch?v=LZFp9v3h_BINyt meni kokeiluun TRW.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 15.05.2013 08:32 |
Viestit: 708
|
Monta merkkiä kokeiltu mm alkuperäistä, TRW, Lemförder jne. samoilla metreillä menevät (noin 20-25tkm), poikkeuksena Motonetin HD  joka meni jo jollain 5tkm sököksi. Nyt toisen kerran käytössä Sasicit ja mittarissa abaut 28tkm ja ei kolise, edelliset Sasicit olivat jo ko. kilsoilla antautuneet.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 15.05.2013 09:12 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Parikymmentä tuhatta kesti Motonetin OE-laatuinen TRW, vaihdoin molemmat originaaleihin kun yhteensä viidelläkympillä semmoiset marmorilta sai vaikka liki samanikäinen samalla nimikkeellä myyty Delphi tiukka vielä olikin. Vaunuhan on C5 II V6. Koska vaihto sujuu helpoiten tunkkaamalla koko keula ilmaan tuli samalla kuunneltua stetoskoopilla toisen puolen laakerin rohinat ja tovi sen jälkeen omat kiroilut. Kun nimittäin pyörittää koneistolla vaihde päällä etupyöriä jonkin aikaa alkaa ESP äimistelemään tilannetta ja rohauttaa jarrua niille. Kun en ollut laittanut pyöränpulttia sopivalla väliholkilla väliaikaisesti paikoilleen leikkautuivat jarrulevyjä kiinnipitävät M6 ruuvit puolipoikki sen verran etteivät ne pyöränpultit sitten enää sopineetkaan reunoista piiloonmenneisiin reikiinsä. Porailuksi meni illan pimetessä, helposta hommasta tuli astetta tuskallisempi. Joskus ihmettelin miksi kielletään ohjeissa jarrulla vastustamasta vetarinmutterin avausta, nyt ymmärrän vaikka kertaakaan ei tarvittava 35 kilon momentti ole tätä ilmiötä vielä esiin tuonut.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 15.05.2013 09:32 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Saisikohan noihin modattua XM:n vastaavan? Yläkiinnike joustintuessa pitäisi kääntää tai siihen hitsata poikittaislätkä ja jäykiste. Mitenköhän pituus passaa? Kiellettyä toki hitsailla noita ja yllätys tiukassa kurvissa on ikävä kun pettää...
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 15.05.2013 10:47 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Wesa kirjoitti: Saisikohan noihin modattua XM:n vastaavan? Yläkiinnike joustintuessa pitäisi kääntää tai siihen hitsata poikittaislätkä ja jäykiste. Eikös XM:ssä koiranluun molemmat päät ole luun tankoon suuntaisesti, kun taas tuossa Xantian viimeisen mallin koiranluussa päät ovat kohtisuorassa luun tankoon nähden ja osoittavat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin. Pitäisi siis vaihtaa myös vakaajatanko. Voisi nuo saada kestämään pidempäänkin kuin tuon 50 Mm, kun ruuttaisi vähän reilummin rasvaa sisään. Kun leikkasin tuon hajonneen pään suojakumin auki, niin kuulan ja kupin välissä oli sen kuuloista litslätsiä, että saattoi vettäkin olla mukana...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
eju
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 09.05.2015 11:30 |
Viestit: 88
|
Näinkin vanha juttu ja oletteko keksineet hyvää korvaavaa ratkaisua ? Laitoin uuden topikin. Toimisiko tärinävaimennin. Kuva.
Liitteet: |

Tärinävaimennin.png [ 40.72 KiB | Katsottu 7341 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Petsku
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 09.05.2015 13:02 |
Viestit: 146
|
powerage kirjoitti: Monta merkkiä kokeiltu mm alkuperäistä, TRW, Lemförder jne. samoilla metreillä menevät (noin 20-25tkm), poikkeuksena Motonetin HD  joka meni jo jollain 5tkm sököksi. Nyt toisen kerran käytössä Sasicit ja mittarissa abaut 28tkm ja ei kolise, edelliset Sasicit olivat jo ko. kilsoilla antautuneet. Mulla varmaan Xantussa maanantaikappaleet. Maalaisjullina ajan pakosta muutakin kuin pikipintaa ja Fixus varaosaketjun kautta tilaamani Lemförderin luut ja muut viime keväänä vaihtamani keulan hilut ehjät ja tiukat vielä 40 tkm:n jälkeen. Saattavat sitten toki alkaa kolista heti huomenna, en sitä kiellä 
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: koiran luu TAAS vaihtoon Lähetetty: 09.05.2015 14:38 |
Viestit: 108
|
Tätäkään ette varmaan usko... Mulla on Xantiassa yli 300 000 km ajetut kouranluut. Merkkiä en muista, mutta Amerikkalaiset ovat valmistusmaaltaan. Suzu-autosta antoivat takuuseen vuonna 2000 semmoiset, kun silloin auton sieltä ostin, ja pomppasi luista katsastuksesta. Huoltomies-Seppo sanoi: Ota nämä Amerikkalaiset, ovat olleet vähän lujempia... Autossa vieläkin tuolloin laitetut, alapallot ja raidepäät on vaihdettu kerra - pari tuon 300 000 km:n aikana. Että olivat sitten vähän lujemmat nivelet. 
|
|
|
|
 |
|
|