|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 21.05.2013 19:13 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Putkimies22 kirjoitti: Tuolla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa vaan oli silkkaa rahastusta!  Ansa on oikea sana. Uskotko itse oikeasti tuohon? Tänään kotiiinpäin porvoonväylän alkupäässä, jossa on 100 km/h rajoitus kehä III :n toiselle puolelle asti, ajoin navigaattorin mukaan 100-103. Minut ohitti 21 autoa ennen 120 rajoituksen alkua. Mihin kaikilla on kiire? Hermosavuilleko? Jos minä olen kotona 2 min. myöhemmin, so what?
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 21.05.2013 21:17 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
XM-Hannu kirjoitti: Putkimies22 kirjoitti: Tuolla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa vaan oli silkkaa rahastusta!  Ansa on oikea sana. Uskotko itse oikeasti tuohon? Tänään kotiiinpäin porvoonväylän alkupäässä, jossa on 100 km/h rajoitus kehä III :n toiselle puolelle asti, ajoin navigaattorin mukaan 100-103. Minut ohitti 21 autoa ennen 120 rajoituksen alkua. Mihin kaikilla on kiire? Hermosavuilleko? Jos minä olen kotona 2 min. myöhemmin, so what? Ainakin puoliksi  Liikennettä ei vaaranna ennustettavasti ajonopeuttaan nostava autoletka vaan holtittomat ohitukset, punaisia päin ajamiset ja liika luottaminen uusien autojen tekniikkaan silloin kun keli on huono.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 21.05.2013 21:51 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Putkimies22 kirjoitti: Ainakin puoliksi  Liikennettä ei vaaranna ennustettavasti ajonopeuttaan nostava autoletka vaan holtittomat ohitukset, punaisia päin ajamiset ja liika luottaminen uusien autojen tekniikkaan silloin kun keli on huono. Tuosta olen aivan samaa mieltä. Mutta että poliisi tahallaan tekisi ansoja... siitä en ole aivan vakuuttunut. Minä ihan oikeasti luotan suomalaiseen poliisiin. Heidän moraaliin ja työmotivaatioon. Olen saanut rikesakkoja, ylinopeussakkoja, jopa kortti on ollut hyllyllä 6 viikkoa, mutta en ole ikinä tavannut asiattomasti käyttäytyvää poliisia. Katsastusmiehet ovat joskus vuosia sitten tuntuneet tekevän kiusaa  , mutta poliisi ei koskaan. Tämä on minun kokemukseni ja mielipiteeni.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 21.05.2013 22:14 |
Viestit: 5125
|
Olkaa varovaisia myös pyöräilijöiden suhteen (ja moottoripyöräilijöiden) - en tiedä mikä oli syynä ja kenen vika, Turussa nyt illalla yksi pyöräilijä menehtyi. (Oletettavasti jompikumpi punaisia päin, kun risteävä valo-ohjattu risteys, eikä siinä kohtaa mahdollista autolla kääntyä, toinen on yksisuuntainen tie, mutta tietysti voi kyse olla ihan jostain muustakin). Ajoin ohi (tilanne jo ohi, mutta ruumis vielä kadulla), ehkä toisena osapuolena joko rekka tai säiliörekka tai sitten olivat pysähtyneet auttamaan?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 21.05.2013 23:03 |
Viestit: 5125
|
olli__o kirjoitti: ... mutta tietysti voi kyse olla ihan jostain muustakin... ja olikin kyse ihan muusta, eli tilanne johtui: pyöräilijä väisti toista pyöräilijää. Lainaa: kun pyörää ajanut 30-vuotias turkulaisnainen väisti vastaan tullutta pyörää ajoradalle.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 21.05.2013 23:56 |
Viestit: 3655
|
Ajettiin juuri silloin satamasta kotiin päin ja ihmeteltiin kun liikenne oli lähes pysähdyksissä. Jonkun kiireet päättyivät  Koskaan ei tiedä, milloin omat kiireet päättyvät kokonaan...
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 24.05.2013 11:28 |
Viestit: 1114
|
Lastausta, taas kerran Lahdessa  Hyvin on Aitokiuas kiinni, tai no, pitäähän nuo irtonaiset harkot sen sivusuunnassa paikallaan. Mistä näitå pellejä tulee?
Liitteet: |

lastaus.jpg [ 99.19 KiB | Katsottu 15542 kertaa ]
|
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 24.05.2013 14:10 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
sitikkaporo kirjoitti: Lastausta, taas kerran Lahdessa  ...olis ny laittanu sen toisenkin liinan... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 25.05.2013 02:27 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
sitikkaporo kirjoitti: Lastausta, taas kerran Lahdessa  Hyvin on Aitokiuas kiinni, tai no, pitäähän nuo irtonaiset harkot sen sivusuunnassa paikallaan. Mistä näitå pellejä tulee? HUH!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 13.06.2013 13:54 |
Viestit: 1496
|
Eilen oli henki mennä minulta ja kaikissa autoissa olleilta. Tässä Streetview-linkki tapahtumapaikkaan:Olin tulossa moottoritieltä linkistä avautuvaan liittymään. Jo kaukaa näin, että minun ajosuuntaan kulkeville palaa vihreät valot. Valuttelin mäkeä alas rauhallisesti tuohon risteykseen ja pääsin melkein pysäytysviivalle asti, kunnes syrjäsilmällä huomasin, että vasemmalta tulee täysperävaunurekka noin 50-60km/h vauhdilla, eikä aio pysähtyä! Sain Picasson pysähtymään risteävän kadun reunaviivalle ja rekka vilahti ohi noin 3-4m päässä etupuskurista. Enpä ole ihan äskettäin nähnyt moista murhan yritystä liikenteessä! Jos olisin ollut tuossa liittymässä 2 sekuntia aiemmin ja ottanut rekasta kopin Picasson kuskin oveen, niin eipä tarvitsisi enää tänne kirjoitella (mikä voisi olla toisille täällä helpotus  ). Ajoin sitten auton parkkiin ja soitin poliisit rekan perään. En tiedä miten tarina tuolta osin jatkuu. Opetuksena ja muistutuksena kaikille: Katsokaa liittymissä aina kaikki suunnat, huolimatta siitä minkä värinen valo palaa.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 13.06.2013 19:37 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
sitikkaporo kirjoitti: Lastausta, taas kerran Lahdessa  Hyvin on Aitokiuas kiinni, tai no, pitäähän nuo irtonaiset harkot sen sivusuunnassa paikallaan. Mistä näitå pellejä tulee? Kaverit aikoinaan 70-luvun lopulla keksivät pultata tyhjän tynnyrin pohjastaan kiinni peräkärriin. Kannen vielä laittoivat kiristysvanteella päälle, ja ei kun kaupunkia ympäri ajelemaan ihan vaan huvikseen. Poliisi tietysti nähdessään pysäytti, ja pojat vaan väittivät tiukasti, että kyllä se siinä pysyy sitomattakin ihan hyvin. Piti kuitenkin sitoa köydellä kiinni, ennen kuin saivat luvan jatkaa matkaa. 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 20.01.2014 16:22 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Siitä sitten laittamaan madallussarjaa alle  Tällä madallussarjalla oli kaveri ajellut kaikessa tietämättömyydessään että sellainen autossa edes on. Lähti yhdellä kädellä pois ilman kaluja. Parhaimmillaan hyvässä ulosjoustossa, kovaa ajettaessa monttuun, jousi vois olla takanatulijan lasissa ja itse kottero metsässä. Kyllä irtoamisen pitää tapahtuu puristimella tai sitten avaamalla tukivarren kiinnitys. http://s638.photobucket.com/user/CIkatt ... a.mp4.html
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 29.03.2014 14:34 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetän näin virtuaalitasolla sille Mondeokuskille (GHL-975 ) joka eilen Tampereen motarilla ohitti minut peräkärry perässä. Oma vakkari oli 110 km/h asennossa joten sankari koki oikeudekseen ylittää ajoneuvoyhdistelmän maksiminopeuden liki 50 prosentilla.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 29.03.2014 20:39 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Aika yleistä näyttää nykyään olevan tuo peräkärry perässä 80 km/h yhdistelmän maksimirajoituksen ylittäminen. Olen jopa useasti nähnyt naisen ohjaaman auton vetävän peräkärryä perässään 100 km/h nopeudella tai jopa yli... Liekö ihmisillä unohtunut, ettei peräkärry perässä saa yli 80 km/h ajaa vain onkohan moinen jäänyt jopa autokoulun oppimäärästä pois. Ei tarvitse kertoa jos ei aja ns. pikku e:tä... 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 30.03.2014 17:28 |
Viestit: 497
|
Viime kesänä matkalla Espanjan 2cv-kokoukseen Ranskan poikki kiinnitti moottoriteillä huomiota asuntovaunujen vetäjät. Heitä oli runsaasti liikkeellä, kun oli lomakausi. Asuntovaunujen vetäjät ajoivat siellä muun henkilöautoliikenteen virrassa, kun rättärillä tuli pääasiassa ajeltua rekkajonossa oikeaa kaistaa. Moottoritierajoitus Ranskassa on 130 kmt. Myöhemmin selvisi, ettei perävaunuille ole Ranskassa omaa nopeusrajoitusta, vaan tuo 130 kmt asuntovaunulle on ihan ok. Saksassa vaunua saa vetää 100 kmt. Ovatko Ranska ja Saksa siis autoliikenteen kehitysmaita, joissa liikenneturvallisuuteen ei vielä ole havahduttu riittävän alhaisilla rajoituksilla? Vai onkohan siellä todettu, että nuo nopeudet ovat sittenkin ihan sopivat?
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 30.03.2014 18:00 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Niillä on siellä Ranskassa paremmat tiet  Ei tuosta ole kuin pari vuotta aikaa, kun äiteen meinas vastaantullut heittelehtivä peräkärry tönäistä tieltä. Onneksi juuri kohtaamistilanteessa oli heilahdus omalla kaistalla. Peilistä äiti näki, kun kärry heitti pakun (vetoauton) poikittain keskelle tietä, linkkuun kärryn kanssa. Kyseessä oli Hiace ja tavallinen raksamiesten peräkärry. Kesäkeli ja 80 km/h alue.... 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 30.03.2014 18:05 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
2cv-Olli kirjoitti: Myöhemmin selvisi, ettei perävaunuille ole Ranskassa omaa nopeusrajoitusta, vaan tuo 130 kmt asuntovaunulle on ihan ok. Saksassa vaunua saa vetää 100 kmt. Ovatko Ranska ja Saksa siis autoliikenteen kehitysmaita, joissa liikenneturvallisuuteen ei vielä ole havahduttu riittävän alhaisilla rajoituksilla? Vai onkohan siellä todettu, että nuo nopeudet ovat sittenkin ihan sopivat? Ranskassa 130 km/h motarilla on alle 3,5 tonniselle yhdistelmälle sallittu. Saksassa 100 km/h saa ajaa vaunun kanssa, kun käy hakemassa TÜV-leiman yhdistelmän sopivuudesta tuollaisella vauhdille. Pohjoismaissa ja suurimmassa osassa Eurooppaa vedetään 80 km/h. Luulenpa, että ne Suomessa nopeasti etenevät kärryn vetäjät ovat tottuneet tavoille tuossa lahden eteläpuolen. Tai sitten Q7 tai Land Cruiser on niin iso peli, ettei sitä kärryä huomaa edes peileistä kun vauhtiin pääsee.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 30.03.2014 18:23 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Tuolla Saksassa ja Ranskassa lomakaudella myöskin reissanneeni kiinnitin huomin siihen, että siellä on kaikissa asuntovaunuissa kitkavetopää. Siis oikeesti oli ihan kaikissa, vaikka vaunu olis ollut -70-luvulta. Sellainen vakauttaa vaunun vetoa noissa nopeuksissa, ja varmaankin isoissa alamäissä myös. Suomessa ei noita kovinkaan paljoa ole ainakaan vanhoissa vaunuissa.
Toki usein olen myöskin nähnyt tienvarressa pitkän alamäen kohdilla nurinmenneen asuntovaununkin, siitä kopista ei paljoa jää jäljelle, kun sen yli 100 km/h nopeudesta kippaa, mutta auton vauriot on aina noissa tapauksissa vaikuttaneet melko vähäisiltä, ja siten oletettavasti myös henkilövahinkot.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 30.03.2014 19:53 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
2cvkimmo kirjoitti: Ranskassa 130 km/h motarilla on alle 3,5 tonniselle yhdistelmälle sallittu. Saksassa 100 km/h saa ajaa vaunun kanssa, kun käy hakemassa TÜV-leiman yhdistelmän sopivuudesta tuollaisella vauhdille.
Pohjoismaissa ja suurimmassa osassa Eurooppaa vedetään 80 km/h.
Luulenpa, että ne Suomessa nopeasti etenevät kärryn vetäjät ovat tottuneet tavoille tuossa lahden eteläpuolen. Tai sitten Q7 tai Land Cruiser on niin iso peli, ettei sitä kärryä huomaa edes peileistä kun vauhtiin pääsee. Kyllä ne yleensä ihan kotimaisia on, mitä joskus pari viikkoa saksaa kiersin niin yhtään motarilla ylinopeutta vetävää kärryn vetäjää ei osunut silmiin, se mikä pisti silmään niin paljon oli porukkaa joka veti paria moottoripyörää auton perässä, kuka sitä nyt suoraa baanaa hikisessä nahkapuvussa 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
jd69dj
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 01.04.2014 12:42 |
Viestit: 56 Paikkakunta: Vantaa
|
Brittiläisellä karavaanari sivustolla tuota Ranskaa hehkutetaan, kun saa ajjoo kovvoo. Olen ihmetellyt millä He..etillä ne pysyy tiellä siinä vauhdissä, vetoaisassa on pakko olla jotain sellaista mitä meillä ei täällä yleisesti ole. KotoSuomessa todella tuntuu, ettei kärryrajoitusta enää tiedetä.
Puolan liikenne käyttäytymistä mielestäni haukutte turhaan, 80 luvulla joo, mutta nyt muutaman kesän Viro - Unkari akselilla ajeltua väitän Puolaa yhdeksi rauhallisimmista maista ajaa, tiestö tietenkin on mitä on, mutta hulluja ohituksia tai vauhteja en ole huomannut.
Kuvan Santtu kierrossa, nykyisin Relluillen. Sydänvertaitkien joudun nyt jo Ooppeloimaan.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 01.04.2014 16:51 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
jd69dj kirjoitti: mutta hulluja ohituksia tai vauhteja en ole huomannut. Olisiko sitten vihdoinkin luonnollinen poistuma korjannut tilannetta: Aiemmin italialaisperäisten 126:n vaihduttua saksalaisiin 126:n liikennekäytös oli yhtä päätöntä, mutta nopeudet kasvoivat huomattavasti. Tästä seurauksena maanteiden reunat näyttivät olevan paikoin somistettu valkoisella lauta-aidalla, mutta tarkemmin tarkasteltuna installaatio paljastui puisiksi risteiksi. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
jsalo
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 03.04.2014 20:04 |
Viestit: 34
|
Ulkomailla kurvailu ei ole aina hermolepoa sen tietävät ne jotka itäisessä ystävyysmaassamme ovat huristelleet, kulttuuri ja säännötkin kun poikkeavat meikäläisistä.
Helppoa sen sijaan oli sopeutua liikennesääntöihin Chiang Main miljoonakaupungissa. Vasenta puolta keskimäärin piti ajella ja isompaa kannatti väistää, mutta muut säännöt tuntuivat olevan suosituksia. Kuusikin henkilöä sopi mopon päälle hyvin.
Varmaankin onnettomuuksia sattuu paljon, mutta meno on kuitenkin sujuvaa, vauhti kohtalaisen rauhallista ja vasenkätisyyteen tottuu.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 25.04.2014 14:26 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Sille Audi-kuskille joka tänä aamuna ajeli Länsiäväylää suklaapatukka(?) suussa ja sanomalehteä lukien. Olisi saanut aika koomisen kuvan jos olisi ollut kamera hollilla.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 26.04.2014 13:15 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
https://www.youtube.com/watch?v=6dzlcsr ... e=youtu.beHuomatkaa Mondeo. Bemari liputettiin sivuun vähän myöhemmin. Tunsin voimakasta vahingoniloa. Kuskilla oli lippis, pitäisköhän ne kieltää? Lisätty linkki. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Turvaterveiset Lähetetty: 26.04.2014 17:21 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
XM-Hannu kirjoitti: Putkimies22 kirjoitti: Ainakin puoliksi  Liikennettä ei vaaranna ennustettavasti ajonopeuttaan nostava autoletka vaan holtittomat ohitukset, punaisia päin ajamiset ja liika luottaminen uusien autojen tekniikkaan silloin kun keli on huono. Tuosta olen aivan samaa mieltä. Mutta että poliisi tahallaan tekisi ansoja... siitä en ole aivan vakuuttunut. Minä ihan oikeasti luotan suomalaiseen poliisiin. Heidän moraaliin ja työmotivaatioon. Olen saanut rikesakkoja, ylinopeussakkoja, jopa kortti on ollut hyllyllä 6 viikkoa, mutta en ole ikinä tavannut asiattomasti käyttäytyvää poliisia. Katsastusmiehet ovat joskus vuosia sitten tuntuneet tekevän kiusaa  , mutta poliisi ei koskaan. Tämä on minun kokemukseni ja mielipiteeni. Tämähän kuultiin juuri hiljan, poliisin kertomana, kuinka heitä painostetaan hankkimaan tuloja nimenomaan ylinopeusvalvonnalla. Tosin samaan hengenvetoon voisin todeta, että ai prkl, kyllä on poliisin näkyminen liikenteessä vähentynyt! Näkyvä valvonta on suorastaan olematonta. Mutuna voisin myös sanoa ylinopeusvalvonnalla olevan tänäpäivänä, erittäin asiallinen linja. Silloin kun sitä suoritetaan. Sakkorysiä ei ole näkynyt, toisin oli vielä vuosi takaperin.
|
|
|
|
 |
|
|