Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 19.05.2013 16:00 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Niissä ohjainrullissa lukee nykyään alkuperäisissäkin made in china,ei oikein luottamusta herätä,olenkin joskus jättänyt vanhat hilut kun on vaikuttaneet paremmilta.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 19.05.2013 16:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
olli_o: Miten sää voit tutukia/sanoa että esim hyvänlaatuinen pumppu keastää vielä seuraavat 100tkm?? Huonoimmassa tapauksessa kun se uusikaan hyvänlaatuinen pumppukaan ei kestä kuin sen 100 tkm, niin kuin minulla tässä viimeisemmässä tapauksessa kävi.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 19.05.2013 16:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Aika fakiiri saa olla jos pystyy päättelemään että pumppu kestää vielä 100tkm. Jos ostettu osa pettää ennen vaihtoväliä niin on edes mahdollisuuksia saada myös maahantuoja mukaan korjausvastuuseen,kun taas pari hihnanvälin rullannut osa on sitten jo takuun ulkopuolella ja on kärsittävä itse tappiot täysimääräisenä.

Vaihdetaanhan moottoriöljyt määräajoin,kun kyllähän niillä voisi helposti sen pari vaihtoväliä ajaa mutta vaarana on taas tuotteen ominaisuuksien heikkeneminen ja vauriot,pätee myös jakopään osiin.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 07:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
powerage kirjoitti:
Huonoimmassa tapauksessa kun se uusikaan hyvänlaatuinen pumppukaan ei kestä kuin sen 100 tkm, niin kuin minulla tässä viimeisemmässä tapauksessa kävi.

Vanhempien C4:stä (2.0, 2005) meni nokkaremmi vaihtoon 80 tkm:n kohdalla, koska vesipumpun laakeri piti niin pahaa ääntä, että alkoi oikeasti pelottaa. Kyseessä siis alkuperäinen pumppu, kun satasen kohdallahan se vaihto oikeasti olisi.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 08:20 

Viestit: 5124
powerage kirjoitti:
olli_o: Miten sää voit tutukia/sanoa että esim hyvänlaatuinen pumppu keastää vielä seuraavat 100tkm?? Huonoimmassa tapauksessa kun se uusikaan hyvänlaatuinen pumppukaan ei kestä kuin sen 100 tkm, niin kuin minulla tässä viimeisemmässä tapauksessa kävi.

Tietystikään millään ei voi tutkia niin tarkasti että tulevaisuuden tietäisi - aivan kuten et voi tutkia sitä juuri vaihdettuakaan laatupumppua ja päätellä hajoaako se 50 tkm, 100 tkm vai 300 tkm.

Tarkoitin että laakereista (rullat, pumput ja kiristimet) voi tutkia onko ne kunnossa nyt: pitääkö ne ääntä käynnissä ja tärisee, onko välystä tai tuntuuko jotain pyöritettäessä. Jos kysymyksessä on halvempi rassi ja itse vaihtaessa (jos työlle ei laske hintaa) voi sitten itse päättää riittääkö 20 € hihnanvaihto vai haluaako enemmän luottoa ja vaihtaa laatumerkkisiin varaosiin 150 € pumppuineen ja kiristimineen. Tämä tietysti vaatii että seuraa tuleeko ongelmia ennen vaihtoväliä ja on valmis vaihtamaan seuraavan kerran aiemmin jos on tarvis. (ja ottaa myös tietoisen riskin, että ennakkohuollon väliin jättämisellä voi saada täystuhonkin aikaan)

Jos minun kanta ei tullut esille: Kun liikkeessä tekee ja kilometrien mukaisen hihnanvaihdon: aina kannattaa samalla vaihtaa hihnasarja ja pumppu (ja vain laadukkaisiin varaosiin)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 16:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Mikähän se voisi aiheuttaa kuutoskoneen apulaitepäästä kuuluvan roklottavan äänen, moniuraremmi on ollut irti ja ääni säilyy, kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä - tai ei erotu kierroksilla enää. Vesipumppuhan se voisi olla mutta kun se on vaihdettu merkkiliikkeessä originaaliosaan marraskuussa -11 remminvaihdon yhteydessä - rullat vaihtui myös. Toisaalta, ääni joka ennen vaihtoakin kuului, pysyi sen jälkeen poissa ehkä 10000 km ajan eli jotain oli korjautunut, nyt kuuluu yhä kun noin 30Mm on vaihdosta kulunut mutta seuraavaan remminvaihtoon olisi vielä 50Mm.

Jos se olisi pumppuvika olisi kai jonkinmoinen osatakuukin voimassa mutta mistä löytyy asiantuntija joka vakuuttaa pumpun olevan syy eikä sitä tarvitse tonnin remminuusintavaihdolla toteennäyttää?

Lisänä sopassa on vielä se että kyseisen remmin/pumpunvaihdon kestäessä sain soiton rempan viivästymisestä kun pumpun yksi ruuvi oli korkannut ja pohtivat miten sen korjata. Korjattu oli kuulemma putsaamalla jenka, vanhojen osien mukana sain M6-ruuvin jonka kierreosassa oli alumiinitäyte, en ymmärrä miten puhdistus tuollaisen reiän korjaa, M7 ruuvi tai Helicoil pikemminkin. Koska asiakas lienee vastuussa tällaisista vastoinkäymisistä oli laskussa vajaa 80 euroa kierteen korjauksesta aiemmin sovitun kiinteän hinnan lisäksi.

Jos nyt veisin vaunun pumpunvaihtoon paljonkohan olisi lisäveloitus jos jenganputsaus ei enää pumppua pitelisikään. Jos Puoskarin kuvailema täystuho tulee nyt pumpun ansiosta onkohan sekin viallisen kierteen syy...

Eli riskinsä on pumpunvaihdossakin. Merkkiliikkeeseen vein kun oli kohtuullinen pakettitarjous ja heillä kai osaaminen ja lukitusvermeet. Tosin vaihtoaika muutettiin toiseksi kun kysyin aikaa varattaessa onko työhön merkitty asentaja ennen kutoskoneen remmiä vaihtanut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 17:51 

Viestit: 5124
ES9J4s:ssä on ainakin myös öljynpaineella (ja solenoideilla) toimiva imu? nokkien ajoituksen säätö - voikohan se ääntää noin? Tuonne tosin ei juuri mitään mahdu, mutta voisiko ylhäältä ja jostain pyöränkotelosta kuunnella biltema tms. stetoskoopilla ja ihmetellä mistäpäin tarkemmin kuuluu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 18:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
black_van kirjoitti:
Aika fakiiri saa olla jos pystyy päättelemään että pumppu kestää vielä 100tkm. Jos ostettu osa pettää ennen vaihtoväliä niin on edes mahdollisuuksia saada myös maahantuoja mukaan korjausvastuuseen,kun taas pari hihnanvälin rullannut osa on sitten jo takuun ulkopuolella ja on kärsittävä itse tappiot täysimääräisenä.

Kuten Olli_o kuvaili, rullat ja pumpun voi silmämääräisesti ja pyörittämällä todeta sillä hetkellä toimivaksi. Loppudiagnoosi onkin tehtävä lähinnä kuuntelemalla ja seuraamalla moottorin ääniä kilometrien saatossa.
Takuuta ei taida saada mistään firmastakaan koko hihnanvaihtovälille. Monilla korjaamoilla on 2v:n takuu työlle ja osille. Loppuaika seuraavaan vaihtoon onkin omalla vastuulla.

black_van kirjoitti:
Vaihdetaanhan moottoriöljyt määräajoin,kun kyllähän niillä voisi helposti sen pari vaihtoväliä ajaa mutta vaarana on taas tuotteen ominaisuuksien heikkeneminen ja vauriot,pätee myös jakopään osiin.

Minun logiikassa C5:n automaattilaatikon öljyt taas tulisi vaihtaa vähintään puolta tiuhemmin kuin huoltokirjan mukaan se kuuluisi tehdä. Itse olen vaihtanut laatikon öljyt jokaisen moottoriöljynvaihdon yhteydessä.

Näin toimien säilyy oma takuu :mrgreen:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 19:05 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Just katoin 97000km ajettua originaalia vesipumppua (ensiasennus) muovinen härpäke ei olis kestäny paljo kauempaa oli jo tihkunut juorureijästä ja laakerikin niin ja näin.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 19:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ne paineet.........


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 20:06 
olli__o kirjoitti:
ES9J4s:ssä on ainakin myös öljynpaineella (ja solenoideilla) toimiva imu? nokkien ajoituksen säätö - voikohan se ääntää noin? Tuonne tosin ei juuri mitään mahdu, mutta voisiko ylhäältä ja jostain pyöränkotelosta kuunnella biltema tms. stetoskoopilla ja ihmetellä mistäpäin tarkemmin kuuluu?


Valitettavan todennäköisesti olli_o on oikeassa äänen alkuperästä.
Ensin kunnon oljyt, esim. Total Quartz 5W-40, ja uusi suodatin peliin ja ajelua aikansa. Jospa se siitä...

Ja siitä vesipumpusta vielä: Normikäyttäjä tuskin kuuntelee tai edes kuulee moottorin poikeavaa ääntä.
Se pumppu vaan ihan aikuisten oikeasti pitää vaihtaa, jos aikoo hihnan vaihtovälin ajaa turvallisin mielin.
Tee-se-itse-miehillä on varmasti intoa puuhastella ja harrastaa, mutta tavallisella auton käyttäjällä on tuskin järkeä säästää väärässä paikassa.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 20.05.2013 22:11 

Viestit: 5124
VVT-pömpelin (tai ranskalaisittain VTC) äänet ei ilmeisesti liene pahasti vaarallisia, sisäinen klappi hammaspyörien välillä, jos se ääntää niin siitä enemmänkin kärsii korvat kuin hihnat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 21.05.2013 16:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Stetoskoopilla hyvinkin olen sitä kuunnellut mihin vain piikin saa ujutettua eikä kuulu kansien seuduilta vaan alempaa eli olen mielessäni nokkien säädön ja hydenostajat vapauttanut syyllisyydestä. Tutkimukset jatkuvat.

Tarkenna hivenen Koke niitä paineita, kone on siis ES9A.

Viestissä yritin myös avata keskustelua siitä mikä on korjaamon vastuu kiinteähintaisissa toimenpiteissä, ymmärrän jos rempan kuluessa huomataan että esim. laturin laakeri on loppu ja halutaan se vaihtaa lisätyönä mutta tässä oli kysymys tilattuun työhön kuuluvan pultin ongelmasta. En haluaisi uskoa tunnetun merkkikorjaamon näin hankkivan lisämyyntiä kiristämällä pultit apinanraivolla. Jos kone vielä seuraavan remminvaihdon näkee niin sittenpähän selviää miten oli ongelma ratkaistu. Näyttää muuten alkuperäinen sähköinen dokumentaatio sanovan ES9A koneen remminvaihtoväliksi 240Mm ja vaikeissa oloissa - jollaiset meillä kai on 60 asteen lämpötilaeroineen - 180Mm. On se kyllä aika tuhti remmikin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 21.05.2013 17:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tuolla paineilla tarkoitan jäähdytysjärjestelmän painetta joka on käytännössä näillä korkeuksilla tarpeeton, mutta aiheuttaa kyllä vuotoriskiä kaikkiin liitoksiin ja kennoihin + VP:n kaulalla näkyy myös. itse olen ajellu erilaisilla sitikoilla ilman tuota painetta enkä ole huomannut mitään muuta ongelmaa ,kuin " hieman " hitaamman lämpenemisen pakkasilla.
nut beksi toimii juuri noin, aluksi haistoin jäähd.nesteen hajun ( yli vuosi sitten talvella ) ja kalvon tuulilasilla. ennen matkaan lähtöä lämpimään koneeseen CRC:n Radiator Sealia ja reissun jälkeen millin reikä painekorkkiin. ei haise /ei häviä nestettä/ eikä oo kalvoo lasilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 21.05.2013 21:31 

Viestit: 5124
-pk- kirjoitti:
Stetoskoopilla hyvinkin olen sitä kuunnellut mihin vain piikin saa ujutettua eikä kuulu kansien seuduilta vaan alempaa eli olen mielessäni nokkien säädön ja hydenostajat vapauttanut syyllisyydestä. Tutkimukset jatkuvat.
...

Vaihtuiko kaikki rullat ja kiristimet - näemmä siinä aivan juuri vesipumpun vieressä on kiristin ja heti toisella puolella rulla ja eipä kansien välissä oleva rullakaan kauhean montaa senttiä ole vesipumpun rullista. Melko fakiirimaista kuuntelua saa olla että rullat ja vesipumput erottaa toisistaan - mutta ei ehkä mahdotonta? Teollisuudessa käytetään laakerianalysaattoreita ja kosketus piikilla riittää erottelemaan, tosin sormia syytä varoa sitikassa...
Tai sitten tämä voisi olla juuri se pelkän hihnan ja sen vikaantuneen osan vaihtopaikka - voisi kokeilla silloin ilman hihnaa takerteleeko vesipumppu vai hihnapyörä(t). (mutta ei siinä ihan kauheita säästöjä liikeessä tehdessä saavuta - varmaan 400+ tulee jo pelkästä työstäkin, ellei kuulu varaosatakuuseen ja ikävä sitten vaikka todeta että kyseessä on joku ihan muu osa, vaikkapa bensahuurujen kierrätyksen solenoidi :)

Onko hihnanvaihtokuvat tuttuja (ja pelottavia :)), netistäkin löytyy:
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%8 ... eg0tk6.htm


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 21.05.2013 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Kaikki rullat ja vesipumppu vaihdettiin, halusin vanhat osatkin mukaan ja uudenveroisia olivat nekin. En ollut varma edellisestä vaihdosta kun oli jossain 150Mm kohdalla vaunu pudonnut Vehon hoidosta ilmeisesti edellisen omistajan omaan hoitoon - leimat eivät ole ihan autoalalta. En lähtenyt kyselemään vaan vaihdatin 240Mm kohdalla - tutkittuani ensin niitä kuvia ja todettuani reilun kolmensadan työhinnan olevan kohtuullinen - sen kuuluisan takuun kera - enkä lähtenyt marraskuussa pihalla sitä tekemään kun juuri olin beksin takajousisylinterin samassa niissä oloissa rempannut.

Kierrätyssolenoidin ääni on tuttu ja täälläkin olen sitä puinut - nyt lisätietona muuten että sen naksutus ei poistu vaikka johdon irrottaa, ilmeisesti alipaineen vaikutuksestakin liikkuu tuo. Ääni loppuu kun letkun ottaa irti ja tulppaa eli lähde on oikea. Tämä "vesipumpun" ääni on toisenlainen ensiksi epäilinkin laturin laakeria - semmoinen ontto roklotus. Harmillinen sävy muuten kauniskäyntisessä koneessa.

Niinkuin olli_o totesi, hintoihinsa tulee jos ei ole pumppu viallinen ja tarkistuksen teettää ja jos itse tekee ja on viallinen joku vaihdetuista osista niin takuu oli turha, yksittäiset osat taitavat olla alle satasen jokainen. Ja sitten on vielä se korkannut pultti...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hei! vaihtakaa myös se vesipumppu!
ViestiLähetetty: 22.05.2013 11:54 

Viestit: 208
Kyllähän se pumppu lähtee joskus nopeasti viidessä minuutissa mutta joskus samanlaiseen menee toista tuntia. tänä keväänä yksi V6 ja TU-moottori kiinni jumittuneella vesipumpulla.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: