XM-Hannu kirjoitti:
Oma ajatusrakennelma oli siihen suuntaan, että esimerkiksi kotipihaan ajaessa on ensin käännös oikeaan n 20 km/h ja vasenpaan jyrkkä 90 astetta ehkä 12 km h. Jos, en tiedä onko, on kallistuksen tai sivuttaiskiihtyvyyden havaitsevia antureita, jotka kallistuksen minimoimiseksi muuttavat jousituksen jäykemmäksi sulkemalla lisäpallon. ja 15 s kuluttua pitäisi palata normaaliin toimintaan. Jos virran katkaisu avaa solenoidin, niin silloin keskipallon paine pääsisi taas jousitukseen mukaan.
Ja tämähän on taas puhdasta arvausta.

Autossani on 7 varaajapalloa, apurungon päällä ei ole lisäpalloa. En tiedä varmasti jousitusversiota, onko 1 vai 2. Ensirekisteröinti Saksassa 10.5.1994
Miun 8.4.1994 myöskin Saksaan ensirekisteröidyssä oli Hydractive 2, ja tosiaan miulle vakuutettiin että muutos ykkösestä kakkoseen olisi tullut -93 aikana, niihin aikoihin kun Xantia VSX olisi tullut tuotantoon...
Pallojen määrä on sama, riippumatta Hydractiven versiosta, vajoamiseneston yhteydessä tullut takajarrujen varaajapallo tuli joskus myöhemmin (oliko 97/98 tietämillä?).
Antureita tuossa on:
-nopeusanturi, mittarinvaijerin välissä (vaihtojännitegeneraattori, taajuutta lasketaan)
-etujarrupaineen anturi (painekytkin)
-etukallistuksenvaimentajan liikeanturi (kaksi infrapunaporttia, 90 asteen limityksellä)
-ohjauspyörän liikeanturi (kaksi infrapunaporttia, 90 asteen limityksellä)
-kaasupolkimen liikeanturi (potentiometri)
-lisäksi keskikonsolissa valintakytkin, ykkösversiossa "pakottaa" kovaan tilaan, kakkosessa "herkistää" puuttumiskynnystä
Ei ole kallistuksen eikä sivuttaiskiihtyvyyden antureita näissä järjestelmissä...
Ykkösversiossa kummankin pään jousitustilaa ohjataan yhteisellä magneettiventtiilillä, etuapurungossa on venttiili josta sitten hydrauliikalla ohjataan jousitustilojen asentoa. Kakkosessa sitten on kummankin "aktiivipallon" jalassa omat magneettiventtiilinsä...
"Radio-Hydractive" löytyy radiosta kilohertzipuolelta, kakkosessa ainakin 7-800kHz väliltä löytyi sirinät, ykkösessä jonkinverran matalammalta tulee esille. Lisäksi sellainen huomio että ykkösen sirinää kestää jopa kuunnella, kakkosen toimintataajuus on sen verran korkeampi että ainakin miun päänsärky pahenee sitä kuunnellessa. Sirinän pitäisi kuulua pehmeään tilaan ohjattaessa ja poistua kovaan tilaan mennessä.
Hauskoja pieniä omituisuuksiaan täynnä ovat olleet ne yksilöt mitä on omistuksessa ollut. Jokainen omanluonteisensa, eri tavalla käyttäytyvä. Kumpaakin versiota on tullut ihmeteltyä, eniten kuitenkin kakkosversiota. Nyt käytössäolevassa sitten onkin ykkönen, joten ehkäpä kokemukset lisääntyvät vielä sen kanssa ellei joku sitten halua poisostaa sitä...