Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 14.06.2013 20:38 

Viestit: 12
Tervehdys!

Ostin Berlingon 1.9D vm 99
-aj 320tkm
-kone vaihdettu 125tkm sitten

Kylmänä ei meinaa startata millään... Ehkä 5:llä kerralla starttaa kun painaa kunnolla kaasua ja käy hieman
epätasaisesti noin minuutin ajan jonka jälkeen tasottuu. Lämmettyään starttaa kuin palmun alta ja käy tasaisesti.
Voisiko syy olla hehkuissa? Ne nyt ajattelin vaihtaa jokatapauksessa, mutta tuleeko kellään muuta mieleen?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 14.06.2013 20:43 

Viestit: 50
Paikkakunta: Uusikaupunki
Meillä töissä muutama tuollainen ja yhteen tuli samanlainen oire - hehkut vaihdettiin huollossa ja taas lähtee kuin palmun alta myös kylmänä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 14.06.2013 20:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Hehkut toki kannattaa ekana tarkistaa, mutta tuon koneen eräs tyyppivika on myös kantamaan alkavat venttiilit, ja ne oireilee myös noin.

Tarkistus ei ole kovin iso homma, mutta säätö onkin hiukan työläämpi, koska ovat palasäädöillä, eli jakopää pitää purkaa, ja nokka-akseli irroittaa, ja tietenkin pitää olla niitä paloja sopivan paksuisia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 14.06.2013 21:25 

Viestit: 12
Kiitos nopeista vastauksista :) Jos jollain tulee jotakin erikoista vielä mieleen
joka liittyisi juuri tähän kapistukseen niin ottaisin ilolla uutta tietoa vastaan. Minulle
täysin tuntematon auto, mutta sitäkin mieluisampi.

Kone toimii siis muuten 100%:sti, ei mitään muita oireita havaittu. Koneella ajettu se 125tkm, edellinen omistaja oli vaihdattanu Veholla
uuden koneen. Kaikesta löytyy kuitti, mutta hehkujen vaihdosta ei kyllä löytyny. Eli jos niillä hehkuilla on ajettu toi 125tkm niin olisi varmaan aikakin vaihtaa...

Mutta mutta.. Kaikki tyyppivikoja yms koskevat oivallukset tervetulleita!!!!!!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 14.06.2013 22:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
ei muita "tyyppivikoja" tuohon vanhempien -97 uutena hankittuun Berlingo 1.9D Vaniin ole ilmestyny, yksi osa, joka moottoriin / polttoaineensyöttöön piti vaihtaa viimevuonna, oli dieseliä tihkuttanut polttoainesolenoidi/hana. Sama kapistus löytyy jo CX:n dieseleiden pumpuista 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 15.06.2013 00:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2763
Paikkakunta: Koria
Myös hehkurele kannattaa tarkistaa, ainakin jos se sijaitsee konetilassa, kuten XM:ssä. Minulla kerran talvella ruostuneet mutteriliitokset katkaisivat hehkutusvirran, vaikka itse rele toimikin. Teräsharja ja vaseliini korjasi tilanteen. Berlingon tekniikkaa en tunne. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 15.06.2013 07:55 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Venttiilit kantaa,pitäisi säätää samalla kun hihnan vaihtaa...siellä se vika on ja puputtaa käyntiin lähdön jälkeen minuutin tai kaks,sitten tasoittuu...uskoisin tämän olevan perisynti näissä koneissa,itsellä samaa vaivaa ollut...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 15.06.2013 08:29 

Viestit: 691
Venttiilien kantaminenhan näissä koneissa on perisynti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 15.06.2013 10:05 

Viestit: 12
Ok.. eli onko tämä "venttiileiden kantaminen" merkkihuollon heiniä vai onnistuuko nyrkkipajalla?
Osaatteko arvioida onko kuinka monen tunnin homma?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 15.06.2013 12:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
normi venttiilien säätöhän se on, onnistuu vaikka omasa autotallissa, kunhan vaan hankkii niitä säätöpaloja... tietty perustyökalut ja hyvä rakotulkki + työntömitta tms. pitää olla. samalla tietty kannattaa vaihtaa se jakohihna, jos ei ihan äskettäin ole vaihdettu.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 15.06.2013 12:24 

Viestit: 12
Ok. Ite oon ihan kädetön näiden kanssa, mutta kaverilla onneksi on paja missä voisi koittaa suorittaa..
Elikkäs ensin tarkastus ja sitten mahdollinen säätö. Mistähän näitä säätöpaloja kannattaisi kysellä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 18.06.2013 09:07 

Viestit: 12
Joopa joo.. Hehkuista yksi oli pimeänä ja kaikki 4 vaihdettiin. Vaiva ei kadonnut mihinkään :(
Mitä ilmeisemmin syynä se venttiilien kantaminen, varailtava aikaa huoltoon...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 18.06.2013 10:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tursu kirjoitti:
Elikkäs ensin tarkastus ja sitten mahdollinen säätö. Mistähän näitä säätöpaloja kannattaisi kysellä?
Moottorikoneistamoilta löytyy melko varmasti ja todennäköisesti marmoritiskiltäkin. Normaaleista varaosakaupoistakin voi toki yrittää kysellä. Viimeksi on moisille tarvetta ollut jaappanialaisessa kaksipyöräisessä ja silloin sai ihan tavalliselta konepyörien varaosakauppiaalta.

Mittaa välykset ja vanhat palat, laske erotus ohjearvoon ja käy ostamassa ne tarpeelliset sitten. Vanhoista joku ylimääräiseksi jäävä voi toki käydä johonkin toiseen venttiilin, eikä kaikkiin siten ehkä tarvitse uusia ostaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingon kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 26.06.2013 22:22 

Viestit: 12
Venttiilivälykset tarkastettu:

-IMUVENTTIILIT kaikki 0.00
-PAKOVENTTIILIT 3X0.45 ja 1x0.35

Parin viikon sisää on tarkotus säätää kohilleen. Nyt vaan ilmeni semmonen ilmiö kylmäkäynnistysten yhteyteen, että öljyvalo vilkkuu hetken aikaa käynnistyksen jälkeen?????
Öljyt kohillaan ja juuri vaihdettu... Tuleeko kellään mitään mieleen? Liittyykö tohon venttiilivälys probleemaan vai...?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: