Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 15.06.2013 00:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Moi taas!
Yksi tyhmä kysyy enempi kuin 10 viisasta ehtii vastata :oops:
Kun vaihdoin ZX:ään tuoreemman taka-akselin, vaihtuivat samassa jarrurummut pienempiin.
Siksi käsijarru on nyt löysällä, enkä ole tähän mennessä löytänyt kiristyskohtaa.
Takapyörien suunnasta vaijerit sukeltavat pakoputken suojuksen sisään yhtymättä missään.
Ja kun avasin kotelon kässärikahvan kohdalta, en löytänyt sieltäkään suunnasta kiristyssäätöä (tosin en tutkinut kovin pitkälle).
Joten mistä ihmeestä tässä mallissa voipi käsijarruvaijeria lyhentää eli tiukata?
Haynessin opasta en oo vieläkään saanu hankittua. Itse asiassa aion panna auton kuntoon ja myydä, koska siinä on liikaa sähköjuttuja.
Taidan siirtyä 80- luvun kaasaripeleihin, joissa ei vielä paljon sähköllä herkutella :)
Yst. Terv. "Ikuinen Aloittelija"



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 15.06.2013 08:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Olet siis vaihtanut autoon taka-akselin, jossa on alamittaiset jarrut ja meinaat sitten pistää auton kiertoon? Hienoa suunnittelua.
Voit toki nukkua yösi hyvin, sillä ostaja ei varmasti sitä huomaa ja tuskin edes katsastajakaan.

Voisikohan tehtaan insinööreillä olla ollut joku erityinen syy laittaa isomoottorisempaan versioon isommat jarrut?
Jospas aloittaisit vaihtamalla siihen ne oikeat, autoon kuuluvat, jarrut, niin olisi ne vaijeritkin sitten sopivat.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 15.06.2013 14:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Moro!
Yllättävä ongelma. svc luulee olevansa erehtymätön selvänäkijä...
svc kirjoitti:
Olet siis vaihtanut autoon taka-akselin, jossa on alamittaiset jarrut ja meinaat sitten pistää auton kiertoon? Hienoa suunnittelua.

Mitä tarkoittavat alamittaiset jarrut? Motonetin haun mukaan 18cm:n halkaisijan rumpujarruja käytetään ZX:ssä 1.4 1.6 1.8 ja 1.9TD- moottoreilla varustetuissa autoissa. Levyjarruja vain 1.9 ja 2.0 litran moottoreissa. Olen vaihtanut autoon taka-akselin, jonka jarrurummuissa (Lucas 20cm) on 3cm pienempi halkaisija kuin vanhan akselin rummuissa (Bendix 23cm). Vanhat rummut olivat antaneet huhtikuun katsastuksessa 1,3 kN voiman, joka oli inssille kelvannut. Nykyiset Lucasit antaisivat luultavasti pienemmän jarrutehon.
svc kirjoitti:
Voit toki nukkua yösi hyvin, sillä ostaja ei varmasti sitä huomaa ja tuskin edes katsastajakaan.

Tätä lausetta voisi jo kutsua varsinaiseksi rimanalitukseksi, mutten kommentoi sitä enempää. Paitsi, että palstalla tuntuu olevan vielä minuakin tyhmempiä ihmisiä, mikä on jo kovin ihmeellinen juttu. :)
svc kirjoitti:
Voisikohan tehtaan insinööreillä olla ollut joku erityinen syy laittaa isomoottorisempaan versioon isommat jarrut?

Varmaan voisi olla, vaikka luulen, että jarrutustilanteissa määrääviä tekijöitä ovat auton koko ja massa (identtiset) ja auton nopeus (ei riipu koneen koosta)
svc kirjoitti:
Jospas aloittaisit vaihtamalla siihen ne oikeat, autoon kuuluvat, jarrut, niin olisi ne vaijeritkin sitten sopivat.

Ei voi sanoa, mitkä ovat ne oikeat, autoon kuuluvat jarrut, mutta mieluusti vaihtaisin Bendixit Lucasien tilalle, jos saisin laakerit ja akselitapit ehjänä irti. Siihen juttuun olen pyytänyt neuvoja toisessa topicissa, mutta toistaiseksi en ole löytänyt sopivaa prässiä.
Sitten joitakin faktoja selvänäkijä-svc:lle fiktioiden sijaan:
Autoni on 1.8i-farkku, kuten oli myös se auto, josta nykyinen akseli on peräisin. Moottorikoko on siis sama, kuten myös korin koko ja massa. Mulla vm.95, kun varaosa-auto on 97-malli...Paitsi että autoni on 8v, kun varaosa-auto on 16v. Eli autossani on 103hv, kun varaosa-autossa on 110hv. Eli isotehoisemmassa autossa on halkaisijaltaan pienemmät rumpujarrut.
En tiedä, mitä ovat inssit päässään ajatelleet, mutta ainakaan eivät ole suunnitelleet isotehoisempaan autoon isompia jarrurumpuja.
Ja 137tkm ajetussa autossa kyllä luulisi olleen alkuperäiset jarrut.
Eli tervetuloa vain tänne Kouvolaan vaihtamaan isommat rummut, jos se käy yhtä helposti kuin neuvominen ilman oikeita perustietoja asiasta...Vanhat rummut laakereineen ja akselitappeineen ovat edelleen tallessa odottamassa osaavaa asentajaa, jollainen nyt siis näyttäisi löytyneen... :) :) :) Eli mies/nainen vastaa huutoonsa ???
Yst. Terv. "Aloittelija"



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 15.06.2013 14:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:roll: no jopas on sota. varmista nyt ensin ,että automaattisäätö toimii niissä kengissä. sitten sen keskikonsolin takapäässä ( saattaa olla maton alla ) on poikittainen linkku ja siihen tulee vaijerien päät. keskellä on 13mm nyloc mutteri jolla säädetään kässärin tiukkuus. ensin kuitenkin jarrujen pitää olla niin lähelle säätyneitä kuin mahdollista. sitten vasta kiristellään kässäriä. semmon 4-5 pykälää kun naksahtaa on passeli. varmista ,ettei kässäri jää päälle.
;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 15.06.2013 18:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Terve!
Eihän tässä mitään sotaa olla värkkäämässä.
Sitä vain toivoisi saavansa asialliseen kysymykseen asiallisen vastauksen. Mutta sen sijaan tulee törkytekstiä, jossa a. väitetään, että meikäläinen muka laittaisi auton mahdollisimman huonoon kuntoon ja sitten b. yrittäisi myydä sen ikäänkuin vilpillä. On se aika röyhkeää.
Eikä siinä vielä kaikki. Jatketaan juttua lähtien väärästä alkuhypoteesista (pienemmät rummut on otettu "pienemmästä" autosta). Matematiikka ja filosofia opettavat, että jos alkuoletus on väärä, ei loogisellakaan ajattelulla voida päätyä oikeaan lopputulokseen.
Nöyrään peruskysymykseeni en saanut vastausta ollenkaan, vaan "svc" alkaa jaella neuvoja kaikkitietävään tyyliin. Aika surkimus tämä "svc", mutta - kuten sanottu - voisi pelastaa maineensa tulemalla vaihtamaan rummut paikan päälle :)
Mutta kiitoksia "kokemjnelle" asiallisesta neuvosta.
Automaattisäätö toimii niin hyvin, kuin se noissa Lucas/Girling- jarruissa voi toimia, kun säätimenä on ohut, kantattu peltilämiskä tosi ohuesta pellistä. Mutta säätötanko on levitetty niin pitkäksi kuin mahdollista siten, että rummut saa vielä lopsahtamaan kenkien päälle. (Ja rummuissa ei ole mitään uria, vaan sisäpinta on aivan sileä. Ja kengät ovat lähes uudet, kuitenkin jo rumpuun mukautuneet.)
Mutta se nyt taitaa olla sitten faktaa, että se säätö on siis siellä keskikonsolin takapäässä, eli en purkanut tarpeeksi. Ja että oikea ja vasen eivät sitten yhdykään missään, vaan tulevat erillisinä vaijereina sinne poikittaiseen linkkuun asti.
Eli tältä pohjalta alan tiukata kässäriä, ellei svc tule vaihtamaan isompia rumpuja, mikä olisi se paras vaihtoehto.
Hyvää kesää kaikesta huolimatta :)



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 16.06.2013 01:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Novice kirjoitti:
Moro!
Yllättävä ongelma. svc luulee olevansa erehtymätön selvänäkijä...
svc kirjoitti:
Olet siis vaihtanut autoon taka-akselin, jossa on alamittaiset jarrut ja meinaat sitten pistää auton kiertoon? Hienoa suunnittelua.
Mitä tarkoittavat alamittaiset jarrut? Motonetin haun mukaan 18cm:n halkaisijan rumpujarruja käytetään ZX:ssä 1.4 1.6 1.8 ja 1.9TD- moottoreilla varustetuissa autoissa. Levyjarruja vain 1.9 ja 2.0 litran moottoreissa. Olen vaihtanut autoon taka-akselin, jonka jarrurummuissa (Lucas 20cm) on 3cm pienempi halkaisija kuin vanhan akselin rummuissa (Bendix 23cm). Vanhat rummut olivat antaneet huhtikuun katsastuksessa 1,3 kN voiman, joka oli inssille kelvannut. Nykyiset Lucasit antaisivat luultavasti pienemmän jarrutehon.
Tehtaan varaosakirjan mukaan taakse Breakiin kuuluu taakse vuosimallista ja moottorista riippumatta 228x40 mm rummut. Samoin Motonetin luettelon mukaan.
203x38 mm takajarrut ovat Breakiin alamittaiset eli liian pienet. Noissa pienemmissä rummuissa pinta-ala on vain 75% isomman rummun pinta-alaan verrattuna.

Novice kirjoitti:
Matematiikka ja filosofia opettavat, että jos alkuoletus on väärä, ei loogisellakaan ajattelulla voida päätyä oikeaan lopputulokseen.
Kerrot ottaneesi akselin -97 1.8 16V Breakista. Jarrut eivät kuitenkaan ole alkuperäiset breakin jarrut. Eivätkä käsittääkseni tukivarretkaan. Joku muu on siis saanut jo saman idean, kuin sinä ja vaihtanut jo siihen autoon akselin väärine jarruineen joko tarkoituksella tai sitten huomaamattaan. Ja laittanut "korjatun" auton kiertoon. Sinun alkuoletuksesi oli se, että 137 000 km on aito kilometrilukema ja/tai että autoon ei ole vaihdettu akselistoa. Pysyn kannassani, joka perustuu alkuoletuksena käyttämiini faktoihin: Breakissa ei ole ollut pienempiä jarruja takana missään mallissa.

Kerropa sitten lisää faktoja jotka kai tarkistit ennen akseliremonttia: Onko siinä vaihtamassasi akselissa oikeat vääntösauvat, jotka riittävät taka-akselin kantavuudelle? Breakiin kuuluu 19,3 mm vääntösauvat. Ennustan kristallipallollani, että paikallaan olevasta akselistosta löytyy 18,7 mm vääntösauvat. Oliko akselistossa breakiin kuuluva paineenrajoitinventtiili paikallaan? Onko akseliputken läpimitta sama? Onko tukivarsien laakerien läpimitta sama? Ovatko tukivarret samanlaiset? Vai oletitko vain, että ne ovat samat kun ne näyttävät samanlaisilta? 15 vuodessa autoon ehditään korjata ja muuttaa kaikenlaista kilometreistä riippumatta.

Novice kirjoitti:
Mutta sen sijaan tulee törkytekstiä, jossa a. väitetään, että meikäläinen muka laittaisi auton mahdollisimman huonoon kuntoon ja sitten b. yrittäisi myydä sen ikäänkuin vilpillä. On se aika röyhkeää.
Törkytekstiä? Minä en ole edes nimitellyt sinua mitenkään, toisin kuin sinä minua mm. röyhkeäksi, surkimukseksi ja tyhmäksi. (Näissä saatat toki olla oikeassakin.)

Kerrot, että olet vaihtanut autoon akseliston, jossa on pienemmät jarrut, kuin siinä on alunperin ollut ja että aiot laittaa auton sitten myyntiin. Sinä olet jo itse joutunut samanlaisen kaupankäynnin osapuoleksi. Mitä nimitystä itse käyttäisit tälläisestä toiminnasta?

Ja ei. Ihan niin tyhmä en aio olla, että tulisin Kouvolaan vääntämään autoosi väkisin kiinni sellaisia osia, joita ei ole edes tarkoitettu sopimaan yhteen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 16.06.2013 10:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Takarumpujen koolla tuskin on puolityhjänä ajossa mitään merkitystä, mutta auton myyminen väärällä taka-akselilla on silti kyseenalaista puuhaa, ainakin mikäli sitä ei muutoskatsasteta viistoperämallin kantavuudelle, sillä mitenkä tulevien omistajien voisi olettaa huomaavan eroa ennen auton lapasesta lähtemistä? Erilliset varoituslaput kun tuppaavat hukkumaan. :|



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 16.06.2013 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Terve!
Nythän svc:ltä tulee jo aivan asiallista tekstiä edellisen limboilun korvikkeksi. Tosin moraali on edelleen kadoksissa, mutta eihän yhdeltä ihmiseltä voi kaikkea vaatia.
svc kirjoitti:
Tehtaan varaosakirjan mukaan taakse Breakiin kuuluu taakse vuosimallista ja moottorista riippumatta 228x40 mm rummut. Samoin Motonetin luettelon mukaan. 203x38 mm takajarrut ovat Breakiin alamittaiset eli liian pienet. Noissa pienemmissä rummuissa pinta-ala on vain 75% isomman rummun pinta-alaan verrattuna.

Tällaista tekstiä minäkin ymmärrän. Viistoperäisten ZXien omamassa vaihtelee välillä 950-1160 kg ja Breikkien 1060-1250 kg ilmeisesti koneen koosta riippuen, joten keskimäärin Break on 100kg painavampi. Mut luulen, että jarrutehoja vaaditaan isomman lastin vuoksi, jolloin tuntuisi järkevältä, että Breikissä on tehokkaammat jarrut. Koneen koon vaikutus taka-akseliin lienee marginaalinen. Mutta miksi ensin vetosit koneen kokoon etkä hiiskunut Breakistä mitään? Eli vaihtuvatko alkuhypoteesit päivittäin?
svc kirjoitti:
Kerrot ottaneesi akselin -97 1.8 16V Breakista. Jarrut eivät kuitenkaan ole alkuperäiset breakin jarrut. Eivätkä käsittääkseni tukivarretkaan. Joku muu on siis saanut jo saman idean, kuin sinä ja vaihtanut jo siihen autoon akselin väärine jarruineen joko tarkoituksella tai sitten huomaamattaan. Ja laittanut "korjatun" auton kiertoon. Sinun alkuoletuksesi oli se, että 137 000 km on aito kilometrilukema ja/tai että autoon ei ole vaihdettu akselistoa. Pysyn kannassani, joka perustuu alkuoletuksena käyttämiini faktoihin: Breakissa ei ole ollut pienempiä jarruja takana missään mallissa.
alkuoletus oli eilen moottorin koko (toim.huom.)
"Korjattu" auto ei ollut sen kummemmin kierrossa, vaan löytyi nettihaulla Hernesmaan Autopurkaamolta Pohjanmaalta. Yleisesti ottaen näitä taka-akseleita on tosi vaikea löytää, siis sellaisia, joissa neulalaakerit eivät olisi jo hirttäneet kiinni. Hernesmaalta löytyi 2kpl, toinen viistoperästä, toinen breikistä. Tilasin sen breikin akseliston itse näkemättä sitä. Minun alkuoletukseni ei tietty ole erehtymätön. Mutta sinun alkuoletuksessasi ei puhuttu Breakistä mitään. Vain moottorin koosta.
svc kirjoitti:
Kerropa sitten lisää faktoja jotka kai tarkistit ennen akseliremonttia: Onko siinä vaihtamassasi akselissa oikeat vääntösauvat, jotka riittävät taka-akselin kantavuudelle? Breakiin kuuluu 19,3 mm vääntösauvat. Ennustan kristallipallollani, että paikallaan olevasta akselistosta löytyy 18,7 mm vääntösauvat. Oliko akselistossa breakiin kuuluva paineenrajoitinventtiili paikallaan? Onko akseliputken läpimitta sama? Onko tukivarsien laakerien läpimitta sama? Ovatko tukivarret samanlaiset? Vai oletitko vain, että ne ovat samat kun ne näyttävät samanlaisilta? 15 vuodessa autoon ehditään korjata ja muuttaa kaikenlaista kilometreistä riippumatta.

En muista tarkkoja lukuja, mutta uudemman akselin vääntösauvat olivat todellakin n. 0,5mm ohuemmat, minkä laskin sen syyksi, että vanhassa olivat vähän ruosteessa. Mutta tämä viittaisi kyllä siihen, että akselisto olisikin sedan-mallia. Paineenrajoitinventtiili oli paikoillaan ja ulospäin aivan samannäköinen. Tukivarsien neulalaakereita en pystynyt mittaamaan. Akseliputki ja tukivarret näyttivät samanlaisilta. Mutta voi tosiaan olla, että tämä akselisto on kuitenkin sedan-mallia, vaikka kanta-auto romiksella oli farkku.
svc kirjoitti:
Törkytekstiä? Minä en ole edes nimitellyt sinua mitenkään, toisin kuin sinä minua mm. röyhkeäksi, surkimukseksi ja tyhmäksi. (Näissä saatat toki olla oikeassakin.)

Kyllähän ensimmäinen viestisi oli aivan alta arvostelun.
svc kirjoitti:
Olet siis vaihtanut autoon taka-akselin, jossa on alamittaiset jarrut ja meinaat sitten pistää auton kiertoon? Hienoa suunnittelua. Voit toki nukkua yösi hyvin, sillä ostaja ei varmasti sitä huomaa ja tuskin edes katsastajakaan.

Tässähän on selvästi ajatuksena, että ensin vaihdetaan tietoisesti väärä akseli ja liian vähätehoiset jarrut ja sitten myydään auto jollekin tietämättömälle ikäänkuin petoksella. Kirjoitin:
Novice kirjoitti:
Haynessin opasta en oo vieläkään saanu hankittua. Itse asiassa aion panna auton kuntoon ja myydä, koska siinä on liikaa sähköjuttuja.

Myynnin syy ei siis ole taka-akseli tai jarrut, vaan liialliset "sähköherkut". Mutta ilmeisesti olet itse moraaliltasi niin kiero, että tämäkin selvä teksti kääntyy mielessäsi aivan toiseen muotoon. Tässä yksi syy, miksi eka tekstisi oli uskomattoman törkeä ja surkea. Ja röyhkeys ja tyhmyys tuli siitä, että heittelit ilmaan väitteitä ilman minkäänlaisia perusteita. Tyypillistä ihmisille, joilla on ylipaisunut ego.
Minä en ole ikinä tietoisesti petkuttanut ketään autokaupoissa, vaikka se tuntuu olevan yleinen käytäntö (onko sinullakin?)
svc kirjoitti:
Kerrot, että olet vaihtanut autoon akseliston, jossa on pienemmät jarrut, kuin siinä on alunperin ollut ja että aiot laittaa auton sitten myyntiin. Sinä olet jo itse joutunut samanlaisen kaupankäynnin osapuoleksi. Mitä nimitystä itse käyttäisit tälläisestä toiminnasta?

En käytä "tällaisesta toiminnasta" mitään nimitystä, koska asia ei ole noin simppeli, kuten tahdot ajatella.
1.Luultavasti autoon on sitten vaihdettu sedan-akseli, ennen kuin se on joutunut romuttamolle
2.Purkaamolla ei asiaa liene tutkittu sen tarkemmin, koska oletettu, että on originaali akseli.
3.Kuten jo kerroin, auton mahdollisen myynnin syynä ovat liialliset sähkölaitteet, eivätkä taka-akseli tai jarrut.
4.Jos panen auton myyntiin, kerron hyvin tarkkaan, mitä vikoja siinä on. Taka-akselin historian kerron myös. Näin olen aina tehnyt, eli en ole antanut vahingon kiertää. Ja tämä on ainut varma fakta :)
svc kirjoitti:
Ja ei. Ihan niin tyhmä en aio olla, että tulisin Kouvolaan vääntämään autoosi väkisin kiinni sellaisia osia, joita ei ole edes tarkoitettu sopimaan yhteen.

Tietenkään noin täysoppinut ihminen ei alentuisi tekemään ruumiillista työtä. Mutta se, että 25mm suuremmat Bendixin rummut olisivat jotenkin vaarallisemmat kuin vähän pienemmät Lucasin rummut, kun akselitappien koko on sama, on mielestäni jo enempi pilkun viilailua,
eli jos saan tapit irti Bendixeistä, niin vaihdan ne ilman pelkoa, että se sedan-akseli nyt sitten hajoa, kun rummut on isommat.
Mutta kiitoksia tästä myöhemmästä kommentista. Siinä oli paljon puhdasta asiatietoa, joka oli tarpeen. Tosin itse kysymykseen ei tullut vastausta, mutta onneksi muut olivat auttavaisia. M.F.G. "Absolute Anfänger"



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 16.06.2013 22:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Joo.
Ja kiitos Palloidiootille lyhyestä ja nasevasta kommentista.
Rummut aion vaihtaa, mutta jos varmistuu, että tässä on sedan- akseli, niin täytyy kysellä konttorilta.
Ja voihan olla, etten myykään autoa, kun moottori, voimansiirto ja kori ovat kuitenkin loistokunnossa ton ikäiseksi autoksi.
Ne (tulevat) sähköviat voivat yhtä hyvin jäädä tulemattakin.
Eli kiitos ja hyvää yötä :)



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 17.06.2013 02:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Pyydän anteeksi ylimielistä ja asiatonta kommentointiani. Olen myös pahoillani, että epäilin moraaliasi ja kykyäsi arvioida auton rakenteiden riittävyyttä. Lupaan, että tämä ei toistu, enkä enää jatkossa kommentoi tekemisiäsi tai kirjoituksiasi millään tavoin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 17.06.2013 12:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Novice kirjoitti:
Ja voihan olla, etten myykään autoa, kun moottori, voimansiirto ja kori ovat kuitenkin loistokunnossa ton ikäiseksi autoksi.
Ne (tulevat) sähköviat voivat yhtä hyvin jäädä tulemattakin.
Eli kiitos ja hyvää yötä :)

Kannatetaan tätä, myynti olisi kuitenkin tämän hintaluokan autossa kaiken vaivan jälkeen tappiollista. Eikä ZX:issä edes ole juurikaan sähkövikoja, kun ei pahemmin ole niitä sähköjäkään. Sähköikkunat ja infrapunakeskuslukko lienevät tuossa ainoat lisävikakohteet 80-luvun ruiskurassiin verrattuna, ja eihän keskuslukon vika haittaa menoa millään lailla, joten jäljelle jää sähköikkunat?



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 17.06.2013 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Kiitoksia kommentista svc:lle.
Tarkoitus oli vain saada kommentointisi asialinjalle ilkeän syyttelyn tasolta. Mutta jos se on sinulle aivan ylivoimaista, niin ehkä on sitten paras olla kommentoimatta ollenkaan.
Palloidiootille:
Sähköillä tarkoitin kyllä vielä lisäksi esim. Boschin 4-pisteruiskujärjestelmää, vaikka se nyt yleisesti ottaen kai toimii suht. luotettavasti ja vikakooditkin voi lukea ilman erillistä ohjelmaa. Sitten on vielä sähkötoiminen kattoluukku, joka meikäläiselle on turhaa luksusta, ja voi mennä epäkuntoon.
Keskuslukon vika ei haittaa menoa, jos vain pääsee autoon sisälle...Tällä hetkellä avaimella aukeaa vain takaluukku, hyvä, että edes se :)
Sähköikkunoita vastaan mulla ei sinänsä ole mitään, mutta kun ei ole varajärjestelmää, niin talvikelissä ne on aina riskitekijä.
Tälläkin palstalla pätee varmaan se, että eniten kommentoivat ihmiset ovat ns. "puoliammattilaisia", jotka katsovat asioita eri vinkkelistä kuin "normaalit" autonomistajat. Eli tietomäärä autoista ja yksittäisistä automerkeistä on niin suuri, että on vaikea asettua aloittelijan asemaan.
Rehellisesti sanoen autot eivät kiinnosta minua pätkääkään, mutta kun en ole vielä päässyt autottomaan talouteen ja kun olen köyhä, niin täytyy aina jotenkin koittaa tulla toimeen, niiden kanssa, jotta pääsee esim. tulemaan toimeen eli työpaikalle.



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i Break -95 käsijarrun tiukkaus
ViestiLähetetty: 18.06.2013 11:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Mutta päätteeksi vielä itse perusasiaan.
Käsijarrun tiukkaaminen olikin sitten loppujen lopuksi aivan helppo juttu. Mutteri oli vain vähän piilossa maton alla, mutta sen sai helposti esille, ja sitä myöten vaijerin säädettyä oikealle kireydelle.
Toisaalta oli hyvä, että aihe lähti rönsyilemään akseliston kantavuuteen ja jarrujen tehoihin. Enhän muuten olisi edes hoksannut ilmeisesti vaihtaneeni vahingossa farmarimalliin viistoperän taka-akselistoa. Eli kiitokset svc:lle tarkkanäköisyydestä itse asian suhteen. Toisaalta lähestymistapa oli suurin piirtein huonoin mahdollinen, mutta lopputulos ratkaisee...
Joten raportoin ehkä näistä akselikantavuuksista ja jarrutehoista ja asiani edistymisestä eri oikeusasteissa omassa topicissa, ellei tältä palstalta sitten jo löydy valmista viestiketjua ko. asioista.
Hyvää kesää kaikille! T. "Kantapääopiston opiskelija"



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: