|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Rättärin kytkin Lähetetty: 25.06.2013 22:23 |
Viestit: 1727 Paikkakunta: Nousiainen
|
Juu tää ei ole rättärifoorumi, mutta tietäjiä täällä on, tiedän sen  Mun 9 vuotta tallissa seissyt rättäri on huolimattomuuttani jäänyt vaihdepäällä seisomaan ja nythän ei sit kytkin irrota... ruostunut kiinni? Onko ainoa keino moottorijumppa vai onko muita vaihtoehtoja? Ainakin muistaakseni tuossa pitin kytkinrempassa irrottaa moottori.... se kytkin kun aikanaan tuli vaihdettu erään Jokioislaisen harrastajan avustuksella tätini tallissa 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Rättärin kytkin Lähetetty: 25.06.2013 22:37 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Se vaihde päällä seisottaminen ei ole vaikuttanut tuohon tilanteeseen...
Mutta asiaan. Tuurissaan osaa irrota kun ajaa, eli vaihde päällä käyntiin, kytkin pohjassa, voimakkaasti kaasutellen/jarrutellen. Jossain vaiheessa, jos irtoaa, niin sen kyllä huomaa kun mokoma osaa aika kovan pamauksenkin irrotessaan pitää...
Vaan ei se moottorin irroitus paha hommana ole, Sätkästä varsinkaan. Tiinassa/Amissa olisikin sitten enemmän purkamista tiedossa. Lokasuojat, kolmiopellit, valopukki pois edestä, pakoputket lämmönvaihtimilta irti, piuhoja irroitellen, kaasutanko/vaijeri sekä ryyppyvaijeri irti, kumityynyiltä kaksi pulttia ja neljä mutteria vaihteiston puolelta. Pitäisi irti olla, irrotusta voi helpottaa nostamalla voimalaitepakettia esim. hallitunkilla vaihteiston alta siten ettei etummainen runkopalkki enää estä moottorin eteenpäin siirtymistä...
Joskus porukalla touhuttu, oliko meitä nyt neljä vai viisi työkalujen kanssa häärimässä, otettiin vauhtipyörää myöten palikat irti ajassa 18 minuuttia siitä kun männät pysähtyi... Ittekseen menee vähän enemmän aikaa, mutta alle parin tunnin lähti muutama päivä sitten Dyanesta...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Rättärin kytkin Lähetetty: 25.06.2013 22:46 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Jos vaijeri ei ole ruostunut jumiin, voit tietty yrittää alakautta saatko vivun liikkumaan (kts. kuva). Jos akselispooreissa ei ole ollut riittävää rasvausta ja jumi on vahva, voi olla helpointa nykäistä se moottori irti laatikosta ja rakennella uudestaan nippuun.
Liitteet: |

vipstaaki.jpg [ 72.37 KiB | Katsottu 3520 kertaa ]
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Rättärin kytkin Lähetetty: 25.06.2013 22:49 |
Viestit: 1727 Paikkakunta: Nousiainen
|
Oolraiht... mää koetan sitä jahka kerkeen...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Rättärin kytkin Lähetetty: 26.06.2013 08:04 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Yksi mikä siellä voi jumittaa on rullalaakeri kammen päässä, johon kytkinakseli työntyy sisään pakettia asentaessa. Se jos on vähärasvaisesti asennettu, voi alkaa ruostumaan ja jumittaa kytkinakselin yhdeksi paketiksi kammen kanssa. Tuolloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin irrottaa kone, sillä rytyyttämällä saattaa saada sen hetkeksi irti, mutta sitten hetken kuluttua löytääkin itsensä tien varresta... 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|