Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/8 [ 179 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 13.06.2013 20:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
On tullut aika ottaa härkää sarvista ja yrittää tehdä jotain tuolle ceefemman audiojärjestelmälle. Autossa on tehtaalla lujaan kiinni naitettu sekasikiö-audio-navi-puhelin-järjestelmä, jonka tarjoamat kivat ominaisuudet olisi tarkoitus säilyttää mutta saada lopputulemana korville edes tyydyttävää ääntä. Painotus on oikeastaan täysin äänenlaadussa, ei määrässä.

Auton hankittuani vaihdoin jo yläpään elementit DLS Nordica 1 -mallisiin, koska paikallaan olleet Harmanit eivät ole ihan sieltä parhaasta päästä ja toisekseen, onneksi, vastaavat suht' lähelle kuormaltaan noita Nordica-elementtejä joten pienen kolvauksen jälkeen alkuperäisellä konkalla varustettuna uskalsi heittää nuo jalokivet kojetaulun sisään. Oikean puolen verkko ei kyllä mene lähellekään paikalleen, kokoero Harmanilla ja DLS:llä on n. nelinkertainen. Painossa eroa onkin sitten jo reilummin, mutta eihän sitä lasketa näissä touhuissa. Anyway, tällä kokoonpanolla kitkuteltiin talvi ja yllätys on ollut tuon systeemin kohtalaisen hyvä äänikuva. Toki tällöin pitää virtuaaliäänimaailmoista olla valittuna Techno ( :oops: ), joka tuntuisi paikkaavan tuota jonkinasteista voimakkuustasoeroa orggis-midien ja herkempien DLS:ien välillä. Bass kohtaan -4 ja Treble kohtaan -3/-2 niin suurimman osan musiikista kuuntelee ihan mielellään töihin ajellessa. Mutta kun ei se riitä. Ja nyt olis ensiviikko lomaa. Ja hyllyssä hyvä tavara oikein huutaa, että käytä meitä.

Tavoitteena on siis ruuvailla niin optimaalisella hinta/laatu-suhde budjetilla kuin mahdollista. Tarkoittaen, että siinä kohtaa säästetään ja oikaistaan missä vahinko on todennäköisesti pieni ja/tai myöhemmin helpohkosti paremmalla ratkaisulla korvattavissa. Siinä kohtaa, missä pienellä ekstra-investoinnilla saa suhteessa (oletettavasti ja/tai todetusti) hyvän vastineen panostukselle niin sitten sitä harkitaan. Toki osa näistä ekstra-investoinneista on jo tehty aiemmin, joten en oikein tiedä osaako niitä laskea tähän mukaan. Esim. juurikin nuo Nordican diskantit, joka euron väärtit vaikka kirpaisi ostaessa hieman. Ajatuksissa on tarkoitus pitää, että kyseessä on työmatkakuljin, jolla ajetaan paljon joten poppien tulee olla kunnossa, niin sanotusti, mutta mitään kisaviritystä tästä ei edes yritetä hioa. Ärsyttävät virheet pois ja suurinpiirtein sellainen mökä kabiiniin, että korvat kestää välillä soittaa lujempaakin ilman rasittumista. 8-)

Koska järjestelmän lähtökohtana on tuo alkuperäinen CD-kovalevy-puhelin-GPS -yksikkö ilman linjalähtöjä niin jo se jotakuinkin asettaa riman sille korkeudelle mille se tulee jäämään. Ääni ulos kaiutinlähdöistä linjamuuntimeen. Etupää jaetaan myöhemmin kahtia (ylä+keski/mid) ja takalähdöistä ruokaa subille jolloin faderilla saa hoideltua subin tason lennossa tarvittaessa. Koiratkin kun tullee välillä ajelemaan. Linjamuuntimelta signaali siirretään prosessorille jossa se pilkotaan aktiivisesti jokaiselle elementille erikseen. Prosessorilta signaali lähtee vahvistimelle, joka tyrkkää sen voimaantuneena eteenpäin. Jokainen elementti saa oman vahvistinkanavansa, joten tasapainoisen soinnin aikaansaaminen on aika pitkälti säätäjän vastuulla. Mut säätäminenhän se on tämän homman suola ja pippuri, eikös juu?

Kysymysmerkkejä tässä kohtaa on vielä signaalin irrottaminen tuosta soitinyksiköstä, miten ja mistä välistä sen saa ulos fiksuiten ja miten suuri operaatio tulee olemaan etuovien keski/mid-elementtien johdottaminen. Jos ovien johdottaminen vaikuttaa liian työläältä kytken vahvistimelta tulevan signaalin orggisläpivienteihin mahdollisimman myöhään ja jätän loppupätkän hautumaan hihi-hattuun. Soitinyksikön ja prossun väliin saattaisi jopa löytyä valmiita adaptereita, mutta se on vielä selvitystyön alla. Helpottaisi kyllä huomattavasti, jostain syystä ei huvita alkaa purkaa tuon hässäkän johdotuksia yhtään sen enempää kuin tarvis.

Ens alkuun mennään hyvin palvelleella, mutta toki vanhalla (14-v.!) Infinityn Kappa 10" subilla (18l, suljettu), kunnes nuo kuvassa näkyvät IKEAn paperitelineet muuntautuvat ceefemman takalokasuojan sisään lasikuituiseksi subbarin pesäksi. Kuvasta puuttuu luonnollisesti myös paikallaan olevat Nordicat, nippu bitumimattoa + kuidutustarpeet ja jotain pientä tilpehööriä. On muuten loistavan malliset nuo metallikotelot, ei vaadi juurikaan leikkaamista tai vääntelyä kun istuvat loksun sisään kuin kotionsa! Siihen vähän (paljon) jälkikäsittelyä niin hupskeikkaa sinne upposi jokin pienessä (11–15 litraa) suljetussa kotelossa toimiva elementti. Kiitos IKEA. :mrgreen:

En mä tätä kaikkea kyllä lupaa viikon loman aikana saada tehdyksi, mutta ehkä tää julkinen tunnustaminen vähän potkii liikkeelle. Kun ei tuosta iBodaamisestakaan tunnu tulevan mitään. :o


Liitteet:
hihikasa.jpg
hihikasa.jpg [ 92.6 KiB | Katsottu 35351 kertaa ]

__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 13.06.2013 22:39 

Viestit: 141
kaseva kirjoitti:
Kysymysmerkkejä tässä kohtaa on vielä signaalin irrottaminen tuosta soitinyksiköstä, miten ja mistä välistä sen saa ulos fiksuiten ja miten suuri operaatio tulee olemaan etuovien keski/mid-elementtien johdottaminen. Jos ovien johdottaminen vaikuttaa liian työläältä kytken vahvistimelta tulevan signaalin orggisläpivienteihin mahdollisimman myöhään ja jätän loppupätkän hautumaan hihi-hattuun. Soitinyksikön ja prossun väliin saattaisi jopa löytyä valmiita adaptereita, mutta se on vielä selvitystyön alla. Helpottaisi kyllä huomattavasti, jostain syystä ei huvita alkaa purkaa tuon hässäkän johdotuksia yhtään sen enempää kuin tarvis.


Tarvinnet siihen mankan jälkeen tämän tyyppisen:
http://www.digimesta.com/tuote/kaiutin- ... 810084920/

Onnea matkaan, täältä löytyy ihan perushifistetty viitonen: vakiomankasta menee kaiutintasoinen signaali takakontin Focalin nelikanavaiselle vahvistimelle, josta signaali jakautuu Focalin erillissarjaan ja Rainbow:n subbarille. Olin laiska ja vein viitosen hifistettäväksi paikalliselle osaavalle pajalle. Keskityin itse enemmänkin paketin säätämiseen, johon tuhraantui useita kuukausia, kun aina joka kauppareissun yhteydessä piti jotain vääntää johonkin suuntaan. :) Lopulta yksi iso vika löytyi seisovan aallon merkeissä ja piti laittaa refleksiputki tukkoon...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 13.06.2013 23:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Linjamuunnin on jo, aktiivinen joka syöttää myös herätteen prossulle. Signaali edestä taakse kulkee linjatasoisena, sitten joskus. Päänraavintaa tuottaa todennäköisesti se, miten saa nätisti kaiutinlähtösignaalin ulos tuosta yksiköstä. Huomenna taidan ulostaa yksikön ja vähän purkaa verhoiluja, tai jos sataa niin sit lauantaina, tai... :)

Säätämiseen kyllä kuluu aikaa, koska se on kivaa. Parempi puolisko ei ainakaan meillä tuota ihan aina ymmärrä. Eikä hän nytkään tiedä mihin olen ryhtynyt... :roll:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 14.06.2013 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Mikä linjamuunnin ja prossu sulla on tarkoitus asennella? Vakiomankkaa käyttäessä joudut joko ryöstämään signaalin soittimen takaa alkuperäisestä johtosarjasta, tai sitten jos haluaa tehdä homman hienommin, voit hankkia quadlock-uros-naaras -johdon, ja tehdä sillä sen ryöstön. Onnistuu tarvittaessa palauttaminen alkuperäiseksi helpommin jos siihen on tarvetta.

Ai niin, ainakin RD4-radiosta saa ymmärtääkseni testerillä konffaamalla ulos linjatasoista signaalia, joten linjamuunnin on sen kanssa tarpeeton. Toki jos on tarkoitus käyttää soittimen omia päätteitä esim. takakaiuttimille, sitten tämä ei varmaankaan onnistu. Luulisi että sama onnistuu tossa hienommassakin radiossa.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 14.06.2013 19:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Muunnin on Connection SLI4 ja prossu HELIXin pikku-DSP.

Homman tekee mielenkiintoiseksi juurikin tuo sekasikiösoitinyksikkö. Servicen mukaan tuossa pitäis olla RT4, laitteen kuoressa itsessään lukee RT3. Kaiutinlähdöt onnistuin jäljittämään yhteen liittimeen, jonka ei pitäisi RT3-laitteessa olla kaiutinlähtö vaan se viereinen. Kun sen viereisen irrottaa Fakrasta niin mikään ei muutu laitteiston toiminnassa. Hmm... kymmenkunta johtoa puuttuu paikaltaan mut homma toimii silti. Aika ranskalaista, etten sanoisi.

Sähköpuolen osastolla RT3:ssa pitäisi olla herätevirta B-plugin pinnissä 11, joka tässä on tyhjä mutta yksikön perästä karva kuitenkin löytyy. Pitää mitata tuleeko siihen mitään eloa.

Ajattelin laiskana asentajana metsästää jostain tuohon Fakraan sopivan 8-reikäisen liittimen jonka avulla saa äänet pihalle tuosta yksiköstä. Alkuperäinen liitin saa siten jäädä rauhaan jos tarvii palauttaa systeemi joskus.

Mitä olen selaillut löytämiäni skeemoja niin näyttäis, että jos linjatasoista on edes tarjolla niin sille löytyy omat töpselit Fakran ylänurkasta. Ellei sitä linjaa sitten saa tuosta mystisestä plugista, jonka irroittaminen ei vaikuta mihinkään. :?

Taakse ei tule muita kaiuttimia kuin subi takaloksun sisään, viiden elementin ratkaisu siis. Takakaiuttimista ei autossa mielestäni ole kuin haittaa. Jos joku ei kuule takapenkillä niin se on voivoi.

Houkutus heittää tuo RT3 mäjelle on kyllä aika suuri. Navin voisi ihan hyvin korvata iPad Minillä, joka toimisi samalla soittimena ja radiona. Integroitu puhelin ei oikein sillä luonaa fiksusti, enkä siitä haluaisi luopua kun siihen on tottunut. Mut olishan tää aika hitosti helpompaa jollain kolmannen valmistajan soittimella. Hmm... saiskohan tuon paketin purettua tuosta irtipois ja eiku huuto.netiin myyntiin. :mrgreen:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 14.06.2013 22:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Eiks tossa Helixin halvemmassa DSPssä ole kaiutintasoiset sisääntulot suoraan? Vai onko sulla joku vanhempi malli...?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 15.06.2013 00:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
On. Ei.

Tuos kulkimessa on sen verran sähköä, et yritys olisi pitää signaalisiirrot mahdollisimman puhtaina.

Kuten todettua, tässä ei haeta optimiratkaisua ja rima on matalalla.

P.S. En keksinyt syytä investoida kalliimpaan prossuun tähän projektiin, vai missasinko jotain/jonkin ominaisuuden joka olisi helpottanut elämää? Vanhemman mallin olisin ostanut jos olis ollut saatavilla.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 15.06.2013 09:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Mä olen vaan saanut sen käsityksen että noi linjamuuntimet ei ainakaan paranna ääntä, ja kun sulla tossa prossussa toi kaiutintasoinen sisäänmeno on, käyttäisin itse ehdottomasti sitä. Vähemmän häiriöherkkähän se kaiutintasoinen signaaliveto soitin - prossu -välillä on kuin valmiiksi linjatasoiseksi vaimennettu signaali. Tiedä sitten... Konttiin astihan sä prossun ja vahvistimen kuitenkin meinasit laittaa? Omasta kokemuksesta voin kyllä suositella tota vahvistinta etupenkin alla, vähentää piuhanvetoa merkittävästi. Toki sitten pitää valita D-luokan vahvistin että se edes jotenkin tonne sopii.

Mitä nyt nopeasti ton prossun ominaisuuksia katselin, niin näyttää enemmän kuin riittävältä järjestelmääsi. Ollapa itselläkin moinen... Kenwoodin soittimen sisäänrakennettu DSP on hieman askeettisempi.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 19.06.2013 02:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Prosessorin omaa sisäänmenoa olin ajatellut käyttää, mutta pähkäilin asiaa vielä ja (Kalliojärven suosituksesta) päädyin ratkaisuun muuntaa kaiutinsignaali mahdollisimman pian soittimen jälkeen linjatasoiseksi häiriöiden välttämiseksi. Samalla saa sen edun, että tuo aktiivinen linjamuunnin ei kaipaa herätevirtaa kuten prossu olisi tarvinnut. Yksi pitkä piuhanveto vähemmän, puhumattakaan siitä, että tuossa RT4:ssä on kyllä piikki herätteelle (ehkä?) mutta johtosarjan puolella ei ole mitään. Yksittäinen erilliskytkentä siis luvassa. Ei houkuttele.

Hituvirrasta viis, tänään pääsin viimein käsiksi itse asiaan l. asennuksiin. Heitin matalalla olleen riman menemään korin tutkimisen jälkeen ja päätin vetää peräpään pääsähkön auton alta. Jos ei kerran helppoa läpivientiä tulipellissä ole niin ei sitten. Hops tutkimaan vaihtoehtoisia reittejä. Nopeasti selvisi, että helmakotelot (-muovit) ovat tyhjää täynnä joten siellä olisi kaapelin lokoisa matkustaa. Varapyöräkotelossa on läpivientikumi kuin tilauksesta, samoin etupyörän kotelossa sopiva hole moottoritilasta pyöränkoteloon siirtymistä varten. Piuhalle reitti kuului siis; Akku, moottorin kierto, pyöräkoteloon, helmaan, takarungon päälle, varapyörätilaan. Kompromissin jouduin tekemään etupäässä, siellä ei vaan saanut sähköputkea menemään nätisti pyöräkotelon verhoilun takana vaan sinne oli pakko lykkää pelkkä kaapeli. Idea oli kuskata kaapeli putken sisällä konehuoneesta pelipaikalle saakka, mutta nyt se ei onnistunut. Nyt on piuha takaronkissa aitoon Pirkka-tyyliin. Sukkahousuja en käyttänyt, lippis oli.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Hello world!!!
DSC_6155.jpg
DSC_6155.jpg [ 118.93 KiB | Katsottu 35432 kertaa ]

__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 19.06.2013 13:03 

Viestit: 141
kaseva kirjoitti:
Jos ei kerran helppoa läpivientiä tulipellissä ole niin ei sitten.


Ylimääräisiä läpivientipaikkoja löytyy kuskin puoleisen etujousipallon takana. Ahdas paikka, mutta sieltä saa tiputettua piuhan kuskin jalkatilaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 19.06.2013 13:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Kyllä mä tuolla jalka- ja konetilassa rymysin mut ei tarttunut silmään tai sormeen. En siis huomannut. No, ei sen väliä sillä olen varsin tyytyväinen tuohon sähköputkivetoon tuolta auton alta. Kahdeksasta metristä virtakaapelia jäi muuten vapaaseen päähän n. metri, joten on tuolla kopalla mittaa. Ei edes tarvinnut hirmuisesti kiemurrella, aika suoraviivaiset vedot onnistui.

Maattopisteen metsästys on parhaillaan käynnissä sekä hantin penkki sai jo kyytiä enteillen signaalikaapelin vetoa. Näyttää muuten varsin tyylikkäältä tuo istuin sisätiloissa, ihan selvää nojatuoliainesta tulevaisuudessa...

Jahas, takaisin askartelemaan.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 19.06.2013 15:33 

Viestit: 390
Paikkakunta: Vaasa
kaseva kirjoitti:
Maattopisteen metsästys on parhaillaan käynnissä


turvavyön kiinnitys pultti on varma valinta. kunhan muistaa akun maadottaa keulilla kunnolla.



Citroen ZX Avantage Break 1.8i -96 lowrider.
Citroen ZX Avantage(tonic) Break 1.8i -95
MaxBoom Pro, stock 400w 141,8Db SM3 2011
http://www.youtube.com/user/TheCitroenZX/ <---ei suositella ZX rakastajille ;)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2013 00:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
TheMan82 kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
Maattopisteen metsästys on parhaillaan käynnissä


turvavyön kiinnitys pultti on varma valinta. kunhan muistaa akun maadottaa keulilla kunnolla.


Se on ollut mun perinteinen ratkaisu, nyt yritin hakea servicestä oikein virallista korin maapistettä. En löytänyt, joten turvavyön alle mentiin taas. :)



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2013 01:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Kuvia matkan varrelta.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Virtajohto matkalla jonnekin.
DSC_6164.jpg
DSC_6164.jpg [ 107.68 KiB | Katsottu 35334 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Virtajohto kotona kippuralla.
DSC_6163.jpg
DSC_6163.jpg [ 73.64 KiB | Katsottu 35334 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Virtajohto makaa maan putkessa.
DSC_6157.jpg
DSC_6157.jpg [ 111.22 KiB | Katsottu 35334 kertaa ]

__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2013 01:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Asennuskuvia, kun sattui olemaan kamera käsillä.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Valon nähneet.
DSC_6173.jpg
DSC_6173.jpg [ 113.54 KiB | Katsottu 35332 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Maata näkyvissä!
DSC_6171.jpg
DSC_6171.jpg [ 101.26 KiB | Katsottu 35332 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kieppi antaa pelivaraa.
DSC_6169.jpg
DSC_6169.jpg [ 117.32 KiB | Katsottu 35332 kertaa ]

__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2013 11:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
kaseva kirjoitti:
TheMan82 kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
Maattopisteen metsästys on parhaillaan käynnissä


turvavyön kiinnitys pultti on varma valinta. kunhan muistaa akun maadottaa keulilla kunnolla.


Se on ollut mun perinteinen ratkaisu, nyt yritin hakea servicestä oikein virallista korin maapistettä. En löytänyt, joten turvavyön alle mentiin taas. :)


Nyt kun katselen ottamiani kuvia niin huomaan, että takapenkin selkänojan kiinnityspultistahan tuo maa löytyi. Ei siis turvavyön. Hyvä et on kuvia, tietää mitä on tullut tehtyä. :|

Etuovet piti vielä räjäyttää auki elementin vaihtoja varten sekä piuhan livauttamiseksi kepulikonstilla, mutta taivas vaan harmaantuu ja sade kiihtyy. Ihan kerrassaan mainio asennussää, olo on kuin jäitä polttelis. Niin lähellä mutta niin kaukana.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2013 11:49 

Viestit: 390
Paikkakunta: Vaasa
maadottuu se siitäki kunhan on maalit hinkattu alta pois..pelkkä pultti ei riitä... tuoho saman vaivan ku tuon virtakaapelin vetäsit olisin laittanu kyl 50mm2 hitsauskaapelia... tuo on isoin pullonkaula vaikka pikku tehoilla soittaisikki ja nälkähän tunnetusti kasvaa syödes. :roll:



Citroen ZX Avantage Break 1.8i -96 lowrider.
Citroen ZX Avantage(tonic) Break 1.8i -95
MaxBoom Pro, stock 400w 141,8Db SM3 2011
http://www.youtube.com/user/TheCitroenZX/ <---ei suositella ZX rakastajille ;)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2013 12:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Toi 20-neliöinenkin on jo ylimitoitettu laskurin mukaan... ja edelleen tavoitteena on sivistää perussointia sen verran, että jaksaa ajella työmatkaa. Toisin sanoen saada tuohon systeemiin tuo prossu johonkin väliin, jonka lisääminen tarkoittaa vahvistimen lisäämistä, jonka lisääminen tarkoittaa piuhojen vetelyä, joiden vetely... ja niin päin pois.

Sitä paitsi, nyt kun tuo virta kulkee putkitettuna lähes koko matkan niin kaapelin vaihtaminen on 10 minuutin operaatio. Mikäli nälkä kasvaa.

Ei olis pitänyt koskaan alkaa pelailla aktiivijärjestelmien kanssa, tieto/kokemus lisää tuskaa niin nyt ei sit osaa tyytyä vähempään. Oikeastaan, miksi pitäisi? Suht siedettävällä investoinnilla ja parin päivän puuhastelulla (pois lukien säätäminen) saa kyllä niin huiman parannuksen ääneen, että kannattaa kyllä. Ehdottomasti.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2013 12:32 

Viestit: 390
Paikkakunta: Vaasa
kaseva kirjoitti:
Toi 20-neliöinenkin on jo ylimitoitettu laskurin mukaan... ja edelleen tavoitteena on sivistää perussointia sen verran, että jaksaa ajella työmatkaa. Toisin sanoen saada tuohon systeemiin tuo prossu johonkin väliin, jonka lisääminen tarkoittaa vahvistimen lisäämistä, jonka lisääminen tarkoittaa piuhojen vetelyä, joiden vetely... ja niin päin pois.

Sitä paitsi, nyt kun tuo virta kulkee putkitettuna lähes koko matkan niin kaapelin vaihtaminen on 10 minuutin operaatio. Mikäli nälkä kasvaa.

Ei olis pitänyt koskaan alkaa pelailla aktiivijärjestelmien kanssa, tieto/kokemus lisää tuskaa niin nyt ei sit osaa tyytyä vähempään. Oikeastaan, miksi pitäisi? Suht siedettävällä investoinnilla ja parin päivän puuhastelulla (pois lukien säätäminen) saa kyllä niin huiman parannuksen ääneen, että kannattaa kyllä. Ehdottomasti.

onneks laitoit tuon putken :D tuollanen 20 neljöinen on alimitotettu jo halpis aktiivi pöntöllekki saatikka oikeelle vahvistimelle sanoo laskurit mitä tykkää..siinä on niin iso jännitehäviö matkalla et oikeen hirvittäis kuunnella edes uutisia :D mulla tosin on vähä erillaista kalustoo ja erillaista virrankulutusta autos mut on sitä mittailtu pienilläki vahvistin tehoilla ja huike eparannus tulee ääneen jo siitä ku on virtapuoli kunnos.



Citroen ZX Avantage Break 1.8i -96 lowrider.
Citroen ZX Avantage(tonic) Break 1.8i -95
MaxBoom Pro, stock 400w 141,8Db SM3 2011
http://www.youtube.com/user/TheCitroenZX/ <---ei suositella ZX rakastajille ;)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2013 12:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Laskurilla mä tätä itse kattelin, mut sain uskon vahvistusta kauppiaalta myös. On toistaiseksi tuntunut tietävän mitä tekee, ja myy. Kattellaan kuin kävi tällä kertaa, kun vaan lakkais toi sade...



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 26.06.2013 00:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Jopas tässä ehti vierähtää aikaa raportoimatta. Juhannus vähän häiritsi välissä, jolloin tosin sain loput piuhavedot tehtyä mutta jätin viimeistelyt ja verhoilut suosiolla pois to–do-listalta. Tämä viikko onkin mennyt sit aika sujuvasti prossun ohjelmaa opetellessa (varsin suoraviivainen kylläkin) ja sopivia väliaikaissäätöjä hakiessa.

Väliaikaisia sen vuoksi, että se mid/keskiääni, joka meni heittämällä Xantiaan ei mahdu X7:n sinänsä hyvään kaiutintelineeseen etuovessa. Nyt on ollut ankara kartoitus käynnissä 53 millimetrin asennussyvyydellä olevan hyvän tai edes tyydyttävän 6½-tuumaisen mid/keskiäänielementin löytämiseksi. Kaunis ajatus siirtää kaikki kiva hyllystä käyttöön hupenee siis taas. DLS RM6.2 vaihtuu todennäköisesti saman valmistajan RS6N-elementtiin. Jota ei myydä irtokappaleina, vaan joutuu ostamaan koko erkkasarjan, jonka osa se on. Pitänee tehdä hydridi yli jäävistä osista ja ruuvata vaikka Saabiin (jota ei ollut tarkoitus ronkkia).

Toinen (ja kolmas) takaisku tuli radion herkkyyden, sekä pysäköintitutkan taka-antureiden äänten heikentymisenä. Kumpaankaan ongelmaan en ole vielä perehtynyt. Radioropleema voisi selvitä ihan varmistamalla, että kaikki piuhat yksikön perässä pysyivät varmasti kiinni kunnolla paikalleen laittaessa. Pysäköintitutkan äänet voisi ehkä (?) siirtää Lexialla tai vastaavalla etukaiuttimille, jolloin nekin kuuluisivat kunnolla. Nyt ne kun menevät takakanavaan, joka ruokkiikin subia. Näppärä ranskalainen neronleimaus tämäkin sinänsä, etututkan äänet tulee etukaiuttimista ja takatutkan vastaavasti takakaiuttimista.

Jotain positiivista pitänee tähän väliin kirjoittaa, joten voisin aloittaa kehumalla X7:n etuovipaneelien rakennetta. Kinkkinen purkaa siinä vaiheessa kun ei vielä tiedä miten se irtoaa, mutta rakenteeltaan erittäin jämäkkä ja väittäisin, että hyvin suunniteltu. Tekisi jopa mieli sanoa, että kyynärnojan sisään on tehty Helm-Holtzin resonaattori (jotain) melua nielemään. Ihan oli sen näköisiä torvia siellä. :o Plussaksi oviverhoilun rakenteelle voitaneen laskea se, että vaikka purkaessa kävi kerran jos toisenkin mielessä kuinka tämän saa kunnialla kasaan niin, ettei joka liitos natise niin mitään häiriöääniä ei kuulu ajossa operaation jäljiltä. Hyvä suoritus, Citroën!

Helixin DSP on ollut yllätys huolimatta kovista odotuksista. Täysin äänetön ja säädettävyys monipuolinen. Ainoa miinus, jos sitä sellaiseksi voi laskea, tulee läppärin mukana pito edellytyksestä. Toisaalta laitteiston säätäminen suoraan yhdestä näkymästä (ruudulta) ilman (soittimen tmv.) valikoissa soutamista on kyllä ihan hemmetin suoraviivaista eli luxusta. Perusasetuksien jälkeen kaikki tarvittava on suoraan käsillä hallintaohjelman käynnistämisen jälkeen.

Nyt siis mennään siinä vaiheessa, että kartoitellaan noita mid/keskiääni-elementtejä ja sillä aikaa voisi vaikka hieman viimeistellä tuota prossu/vahvistin asennelmaa. Nyt ne on suoraan kiinni liimalevyssä, jonka muoto kyllä antaa ehkä osviittaa tulevasta asennuksesta. Subikotelo(it)a pitää alkaa suunnitella lokasuojien sisään, tosin motivaatiota heikentää tuo aivan superhienosti soiva ikivanha Kappa. Ehkä pitää tehdä XM:ät eli maksimoida tilankäyttö ja säilyttää vanha palvelija. Infinity 90-luvulla kyllä tiesi mitä teki. Samalla kun subin kohtalo selviää täytyy päättää nuo etuovien mid/keskiäänisten ratkaisu, koska ne bitumit on myös edelleen käyttämättä. Ei jaksaisi säätää ensin orggis-keskiäänillä, sitten vaihtoehto-keskiäänillä ja vielä kerran vaihtoehdoilla vaimennetuilla pinnoilla. Vaikka toisaalta, näinhän sen tulen tekemään. Kun ollaan realistisia. Sitä paitsi, säätäminen on tämän homman suola. 8-)

Kuvia ei ny oo kun ei ollu kamera mukana reissussa. Kännykällä nappasin pari, mut sekään ei ole nyt tässä.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 26.06.2013 08:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Leikkaa se muovikupin pohja v****un siitä kajarin asennuskehyksestä. Ei siinä se matalakaan elementti soi hyvin kun ei pääse kunnolla hengittämään oveen. Dremel vaan laulamaan. :D

Parkkitutkan äänet siirtyi mulla kojelaudan piipperiin kun poistin orkkissoittimen lexialla. Tiedä sitten toimisko orkkissoitin ton operaation jälkeen, eli mihin kaikkeen toi poisto-ohjelmointi vaikuttaa.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 26.06.2013 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Xantippa kirjoitti:
Leikkaa se muovikupin pohja v****un siitä kajarin asennuskehyksestä. Ei siinä se matalakaan elementti soi hyvin kun ei pääse kunnolla hengittämään oveen. Dremel vaan laulamaan. :D


Mä tuota kans suunnittelin, mutta ei sillä saavuta juuri mitään, nippanappa kymmenen milliä tulee lisää tilaa ja sillä määrällä ei vielä RM6.2 sinne sovi. Lisäksi mietin sitä, alkaako yläbasso mölisemään vielä enemmän. Sitä kun tulee aika reippaasti jo tuolla vakioasennuksella. Kohennusta pitäisi saada nimenomaan alueelle 800 Hz – 2 kHz, toisaalta voihan se kuppi korostaa juuri tuotakin aluetta. Ehkä pitää porata ne niitit irti ja tehdä siihen avoin asennuskaulus jolla kokeilee. Kuinkahan monta irtiottoa tuo ovipaneli kestää ennen kuin alkaa rämisemään.

Millainen vaikutus sulla oli tuon kehyksen modaamisesta?



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 26.06.2013 13:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Eihän Rainbow Germanium olisi sopinut leikkaamatta oveen, joten otin suorilla sen pohjan pois. Minusta sinne olisi mahtunut reilustikin syvempi elementti, oven tukirakenteisiin on kupin pohjan tasosta reilusti matkaa. En usko että toi DLS olisi senttikaupalla syvempi.

Eroa on siis 7mm. Pistän melkein pääni pantiksi että sopii helposti. Jos ei muuta niin pientä korokerengasta avuksi. Ovipanelia voi silloin joutua hieman työstämään sisältäpäin.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 äänentoiston kohentaminen
ViestiLähetetty: 26.06.2013 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Niin tosta saundista; juuri eilen ajelin lomareissulla yksikseen kauppareissulla ja tykittelin Infected Mushroomia. Hymy korvissa kuuntelin että basso potkii hienosti, tuntuu säärissä ja taustapeili värisee. Vasta illalla muistin että subbarihan jäi kotiin lomareissun ajaksi. :mrgreen:

En toki hae mitään maxboom-amis -saundia, mutta jonkinlaiset hifit on ollut autossa jo kohta 20v. Toki pitäisi vielä vaimentaa se oven ulkopelti ja laittaa jotain pehmikettä basson kohdalle jos se keskialuetta rauhoittaisi.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/8 [ 179 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: