|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 08.07.2013 08:32 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Kyse ei olekaan monella siitä, että pyörä olisi epäkelpo. Vaan seuraavista: - Monella pyörällä ajetaan oikeesti hyvin vähän, jolloin katsastus tuntuu vieläkin turhemmalta kuin harrasteautoilla - Katsastus on taas yksi lisäkustannus - Katsastus olisi kiva tehdä kuivalla säällä, jolloin Suomen suvessa ajan varaaminen ei ole aina helppo nakki - Katsastajat ovat erittäin huonosti perillä pyörien varustevaatimuksista: jopa rekisteröinti, jota ei suorita kuin ns fiksummat inssit tökkii usein - Suomen pyöräkanta on hyvin runsasmallinen, joten vaaditaan melkoista gurua edes koeajamaan mp-kalustoa Ja esimerkkinä mun ryssäpyörä jonka jokunen näkikin Trianglessa. Siinä on melujen mukaan OK putket, vaikka niissä ei vaimentimia olekaan. Siinä on vakiot jarrut, mutta aiheuttaa varmasti hermoromahduksen inssille. Siinä on 1960 lailliset valot, mutta ei niillä mitään näe. Ja haluaisin nähdä sen inssin, joka polkaisee sen käyntiin & ajaa lenkin 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 08.07.2013 09:12 |
Viestit: 5158
|
Asiassa on puolensa, itse olen samalla kannalla kuin mihin Suomi ensin päätyi kansallisessa päätöksessään, eli vastaan - edellä mainittujen lisäksi perusteina: - katsastus ei oikein auta niihin teknisiin vikoihin joilla on merkitystä: renkaat kuluu katsastusten ulkopuolellakin - jarrut yms. voi kuulostaa ongelmalliselta, mutta silti harvoin oikea ongelma (kuski yleensä tietää niiden merkityksen hengelleen ja ne on aika hyvin esillä tarkasteltavaksi) - tekniset viat ei (ainakaan Suomessa, muutama kesäkuukausi yleisin ajokausi) ole niin isossa merkityksessä että sitä voisi (juurikaan) pienentää katsastuksella - pörinäpöntöt: Suomessakin jo todettiin ettei katsastus auta tähän - nykyisin ne on muutamassa sekunnissa irroitettavia ja vaihdettavia: "Slip-On" - pari ruuvia irti ja pönttö vaihtuu katsastukseen - ainoastaan liikennevalvonta tehoaa tähän (eikä nykyisin ole juuri valvottu), autoissakin on käytössä pörinäpönttöjä ilman katalysaattoreita ja niiden vaihtaminen vaatii jo oikeasti töitä. Mihin toimii: - katsastusyritykset saa liiketoimintaa (kun sitä vastaavasti katoaa jos autojen katsastusta harvennetaan joka toiseen vuoteen), lisää ehkä hetkellisesti töitä kotimaassa (ja voittojen siirtoa ulkomaille, niillä oli varaa lobatakin hieman  ) - erilaiset customit ja rankemmin muutetut pyörät häviää?
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 08.07.2013 09:32 |
Viestit: 5158
|
Ai niin - eihän tässä ketjussa ollutkaan mainittu sitä varsinaista uutista jota minä tuossa vastustin: http://www.ess.fi/?article=420174Lainaa: Euroopan parlamentti on äänestänyt täysistunnossaan moottoripyörien pakollisen määräaikaiskatsastuksen puolesta.
Moottoripyörät olisi katsastettava vuodesta 2016 alkaen säännöllisesti. Katsastuspakko tulisi myös mopoille vuodesta 2018 alkaen, jollei Euroopan komissio onnistu osoittamaan, että niiden katsastaminen olisi tehotonta. Tuleekohan sama katsastuspakko kevytperäkärryille - joista Suomi totesi että kunto ja katsastus ei ole juuri ongelma rotiskoillakaan vaan ajo ja kuormaaminen (ylinopeus, ylikuorma, kiinnittäminen ja takapaino...)
|
|
|
|
 |
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 08.07.2013 10:01 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
olli__o kirjoitti: Asiassa on puolensa, itse olen samalla kannalla kuin mihin Suomi ensin päätyi kansallisessa päätöksessään, eli vastaan - edellä mainittujen lisäksi perusteina: Yksi lisää kohtaan "mihin toimii": - Moottoripyöristä saadaan kerättyä tarkat tiedot tulevaa vuotuista verotusta varten 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 08.07.2013 10:53 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
olli__o kirjoitti: Tuleekohan sama katsastuspakko kevytperäkärryille - joista Suomi totesi että kunto ja katsastus ei ole juuri ongelma rotiskoillakaan vaan ajo ja kuormaaminen (ylinopeus, ylikuorma, kiinnittäminen ja takapaino...) Juurikin, kun asui kiviliikkeen naapurissa vuosikausia, niin ei tiennyt pitääkö itkeä vai nauraa niitä kuormia 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 08.07.2013 11:00 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
olli__o kirjoitti: Asiassa on puolensa, itse olen samalla kannalla kuin mihin Suomi ensin päätyi kansallisessa päätöksessään, eli vastaan - edellä mainittujen lisäksi perusteina: - katsastus ei oikein auta niihin teknisiin vikoihin joilla on merkitystä: renkaat kuluu katsastusten ulkopuolellakin - jarrut yms. voi kuulostaa ongelmalliselta, mutta silti harvoin oikea ongelma (kuski yleensä tietää niiden merkityksen hengelleen ja ne on aika hyvin esillä tarkasteltavaksi) - pörinäpöntöt: ... ainoastaan liikennevalvonta tehoaa tähän (eikä nykyisin ole juuri valvottu) - erilaiset customit ja rankemmin muutetut pyörät häviää? - Ja autoilijoille kerrotakoon, että mp-takarenkaalle ihan tavanomainen suorite on 5.000 kilometriä. Lisäksi vaihto ei ole yhtä helppo kaakunpala kuin auton kanssa. - Ja autoilijoille kerrotakoon, että mp-jarruissahan on (yleensä) erikseen kahva etujarrulle & poljin takajarrulle. Jarrutustapahtumassa pitää siis kuskillakin olla korvien välissä enemmän tietotaitoa kuin ABSillisen auton kanssa, jossa voi survaista pedaalin täysillä tuosta vaan. - Ja liikennevalvonnan melumittauksethan piti jo tulla yleisemmiksi, taisi vaan jäädä sinne liikkuvien kirjoituspöydille ne mittarit? - Kaikkein rakennetuimmat muutenkaan ole enää ajolaitteita => ei edes tarvetta kilville. Aikamoisne paljon saa kuitenkin värkkäillä Suomessa.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 08.07.2013 18:46 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Tähän on pakko todeta että aika harvassa taitaa ne laitteet olla jotka ei olis kunnossa, kyllä motoristikin välittää omasta hengestään sen verran että ei rikkinäisellä laitteella lähde ajelemaan. Lisäksi eipä taida olla mitään tietoa että moottoripyöräonnettomuuksia olisi teknisenvian takia ollut, aina se taitaa olla vika siinä sarvien takana tai autoilijassa, esimerkiski näin: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kaksi-motoristia-loukkaantui-kolarissa/1350521
|
|
|
|
 |
|
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 10.07.2013 18:41 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Tuusula
|
Joo, ne ketkä pyörien kuntoa arvostelee tai epäilee ei ole ksokasan pyörää omistanut. Ajaminen ja teknisen kunnon ylläpito on ihan eri luokka oltava ja on automatic verrattuna autoon jo siitäkin syystä että prätkäilijä on joka ongelmatilanteessa kakkonen ja joka prätkäilijan itsesuojeluvaisto laittaa pitämään pyörän todella hyvässä kunnossa. ja mitä tähän tulee: "erilaiset customit ja rankemmin muutetut pyörät häviää?" Tuskin häviää sillä Ruottissa on ollut jo pyörien katsastus voimassa ja siellä EI customointi ole hävinnyt ja toisekseen siellä saa edelleen rakentaa autonkin lähes tyhjästä, pohjana 4 pyörää, Suomessa ei onnistu ei tule onnistumaan. Suomen kaltaisesa maassa jossa pyörälläajokausi on lyhyt on katsastus täysin järjetön ajatus. Vois olla täysin eri juttu jos me ajettas ympäri vuoden pyörillä. Prätkä tappaakin vain 0 ihmistä teknisten vikojen vuoksi vuodessa, se on muuten jopa tilastofakta. Kuolemat tulevat vain hölmöilystä jota kyllä löytyy aina riittävästi. Mutta, ei se mitään vaikka tulis tuo katastus pyöriin sillä museopyörään se tulee silti vain 3 vuoden välein  eli aioin jatkaa valitsemallani tiellä ja jos tarvii tehdä pidempi reissu niin todella vuokraa kaverilta vähän tuoreempaa ja luotettavampaa pyörää.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 11.07.2013 23:52 |
Viestit: 3655
|
|
Juu en ole koskaan pyörää omistanut lukuunottamatta polkupyöriä. Ei siis omia kokemuksia, mutta silti tien päältä kerättyjä kokemuksia kahdesta, joista puuttui jarrut... Jos autojen katsastus tulisi vasta nyt pakolliseksi, luulen että vastustavat argumentit olisivat pitkälti samoja kuin nyt tässä. En ole vaatimassa pyöriin katsastusta, jokainen huolehtikoot (ja uskon että suurin osa myös huolehtii?) itse omista ajokeistaan.
|
|
|
|
 |
|
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 14.07.2013 03:33 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Tuusula
|
On tuo Honda CX kyllä hieno.... tuollasen V-koneen kaasua kun kääntää niin koko pyörä kivasti heilahtaa sivusuunnassa Tuossa Affenanmaan reissussa mulla oli V2-kone myös eli M Guzzin 1100i ja vääntömomenttikokemus oli kerrassaan kiintoisa. Oheisessa kuvassa välipalaa on sulamassa koneen kannen päällä. Kuva on Stallhagenin panimon pihasta. Tungin jäässä olevat glut free lihapasteijat venakopan päälle ja kun tultiin panimokierrokselta niin kyllä olivat kivasti syömäkelpoisia.
| Liitteet: |

MG.JPG [ 116.62 KiB | Katsottu 28354 kertaa ]
|
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 14.07.2013 09:32 |
Viestit: 3158 Paikkakunta: Korpilahti
|
Guzzissa on kivasti sitä paljon puhuttua vääntöä. Jotain sellaista mihin ei litranen rivikutonen pysty... Toisinaan tuollaisilla reipasvääntöisillä tulee väkisinkin ajatus mieleen että mihin sitä vaihteistoa edes tarvitsee moisissa. Ekassa amerikanmopossakin, stroukatussa Shovel-moottorisessa chopperissa, oli ihan riittoisasti vääntöä, ei tarvinnu konetta vinguttaa ikuna... Olikohan viikko takaperin kun tuli bongattua punanen CBX Reisjärven TB:llä tankkaamassa, käväs jo mielessä että "Cikatti se siinä koeajolla olisi" vaan ei vissiin osunut arvaus oikeaksi..? On se vaan aika leveännäköinen, tuollainen suora kutonen siinä heti etupyörän takana. Mitenkähän tuota koneenleveyttä saisi hämättyä, jos etupyörää veisi vaikka alun toista metriä kauemmaksi..? Hieman on jäänyt kaivelemaan nuo pari viimistä mopoa mitä hallussa oli, vaan onneksi on vielä pystynyt taistelemaan ostamista vastaan. Arjen realiteetit, lisänä se että kävellessäkin horjuu hassusti, ehkä se vaan pitää yrittää sisäistää että kakspyöräsillä liikkuminen on jätettävä taakse. Ellei sit sopivasti jotain kolmipyöräaihiota vastaan kävele, sitten joutuu ehkä ajatuksia tarkistamaan...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 14.07.2013 23:13 |
Viestit: 5158
|
jasu kirjoitti: Guzzissa on kivasti sitä paljon puhuttua vääntöä. Jotain sellaista mihin ei litranen rivikutonen pysty... Toisinaan tuollaisilla reipasvääntöisillä tulee väkisinkin ajatus mieleen että mihin sitä vaihteistoa edes tarvitsee moisissa... Ei pysty 6 sylinterinen rivikone muuttamaan bensaa yhtä tehokkaasti tärinäksi, rivikuutonen kun taitaa olla pienin konerakenne jossa hetkellinen vääntömomentti ei käy negatiivisen puolella (kampiakselin kierroksen aikana). Eikös noissa V2:ssa vaihteisto ole erityisen tarpeellinen, käyttökelpoinen kierrosalue kun on huomattavasti kapeampi, mutta erityisesti että kuski saa välteltyä pahimpien tärinöiden resonanssikierrosalueita ajaessaan  (No ei vaan tosissaan samasta syystä V2:set kaipaa vaihteistoa kuin muutkin ajopelit: a) sujuva ja nopea kiihdytys täysin pysähdyksistä b) täytyy päästä kruisailemaan kaupungissa hitaasti tyhjäkäynnillä (ilman että täytyy luistattaa kytkintä) c) täytyy päästä nopeamminkin ilman että joutuu konetta huudattamaan maksimikierroksilla - taloudellisemmin ja pienemmällä melulla)
|
|
|
|
 |
|
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 01.08.2013 19:43 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Haaveilijana bongasin ajopelin, joka herätti kummasti taas ajatuksia... http://hellkustom.blogspot.fi/2012/10/h ... nkees.html
| Liitteet: |

cx500.jpg [ 127.36 KiB | Katsottu 28182 kertaa ]
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 01.08.2013 22:39 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Sotajawasta korkkasi mäntä, ja sylinteristäkin tuli verkonpaino. 
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 02.08.2013 21:32 |
Viestit: 5158
|
|
|
|
 |
|
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 14.08.2013 01:14 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Tuusula
|
Jestakset! On sitten tämmöinenkin Suomessa tehty: Honda CBX 6 cyl jonka kuuden kaasarin sisään on rakennettu ruiskusuuttimet niin että kaasarit näyttävät ulospäin täysin orkkiksilta. Mäkin haluun! Olen jo ihan muttereina kuuden kaasarin kanssa 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 14.08.2013 11:14 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Cikatti kirjoitti: ! Olen jo ihan muttereina kuuden kaasarin kanssa  Yks syy miksi tykkään twineistä 
|
|
|
|
 |
|
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 24.08.2013 13:24 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Ajoin juuri Naantalissa onnettomuuspaikan ohitse, jossa iso Custom Honda oli räjäytetty pieniksi paloiksi tien reunalle kaiteen kautta. Tilanne oli jo muuten ohi, mutta paikalla olleet keltaliiviset tutkijalautakunnan hemmot kameroineen eivät lupaa hyvää... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 24.08.2013 17:35 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
bitbam
|
Viestin otsikko: Re: Jokos on 2-pyöräiset korkattu? Lähetetty: 24.08.2013 19:50 |
Viestit: 12
|
|
Guzzilla on tullut ajeltua n.1500km ja Bemulla n.8000km. Syyskuussa eurooppaan kattomaan San Marinon moto gp kisoja.Miten kuvia saadaan laitettua tänne kun ei ole onnistunut.
Jumper -15, BX sport -86 ,Bmw R1250 RT -21, Moto Guzzi V11sport -00,Harley-Davidson MT350 - 94, Mv-Agusta 350 Sport -73. Mopo Hercules 623 Cross -84.
|
|
|
|
 |
|
|