Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 14.07.2013 16:57 

Viestit: 330
Xantiasta pamahti saranatappi poikki...no varaosat tuli in no time....Murhe ja itku alkoi kun vanha saranatappi ei tule pois auton saranatapin reiästä ei sitten millään(lyöntituurnalla annettu vasaraa ja ei liiku mihinkään) ja vanha kierreosa katkenneesta saranasta ei niinikään kierry auki ei sitten millään. T40 torxi on saranan avainkoko ja tietty ei löydy tarjoustalosta "oikeaa" työkalua tai adapteria, pelkkä torx-avainsarja ei mtn auta, avain vain taipuu tai ei pysy paikoillaan kun koettaa vääntää auki katkennutta pultin kantaa. Helpoin olisi ottaa koko ovi irti, mutta alempi,ehjä saranatappi ei niinikään aukea mihinkään..ei tiijä naurasko vai mitä....ovi repsottaa jotensakin paikoillaan vielä......voi hattu että tällaiset toissijaiset rempat voikin vituttaa kun ne menevät pieleen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 14.07.2013 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Minä luovutin Xantian saranatapin kanssa kolmen katkenneen torx-pään jälkeen (halpis, Facom ja Stahlville), ja vein auton paikalliselle peltipajalle, jossa suostuttelivat ao. ruuvia induktiokuumentimella. Taltta ja pajavasara olivat sielläkin olleet kuumennuksen jälkeen se lopullinen ratkaisu.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 15.07.2013 08:13 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ovatkin huollotta merkillisen tiukkoja, ruosteisia, jo melko varhain tehtaan jäljiltä. Naputtelu, ym. väsyttely on auttanut. Tiukkaan saranaan ei saa edes mitään ainetta menemään voiteluksi. Kun edes kerran saa auki ja voitelee, niin hyvä siitä eteenpäin. Jopa BX:n saratapin jumitus on saanut tolpanpuoleisen saranan repeytymään irti tolpasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 15.07.2013 09:41 

Viestit: 725
Ei ne lähde. :D Xantian suhteen olen luovuttanut vaikka on hitsattu mutteria tapin päähän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 15.07.2013 10:21 

Viestit: 330
täytyy kai käydä ostamassa pari kobolttiterää, leikkuusprayta ja antaa poraa tuolle katkenneelle auton puolella jumissa olevalle akselitapille. Helpoin ois kun sais koko oven irti,pois niin mahtus porailee ja koettaan T40 kunnon avaimella jämäpultteja auki...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 15.07.2013 11:51 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Idioottimainen systeemi koko saranatappi,ovat vielä punaviini höyryissä hitsanneet saranat kiinni oviin. Omat olen saanut yhtä lukuunottamatta vaihdettua pulttipyssyllä edestakas nitkuttaen.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 15.07.2013 13:03 

Viestit: 330
puuttuu enää pulttipyssy,kompressori ja ovi irti...heleppo :(


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 16.07.2013 12:37 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Päädyin ostamaan Dremelin ihan vain jotta pienellä hiomakivellä saranatappia ohuemmaksi sisältäpäin saisin jotta se enempi sisäänpäin joustaisi. Ja onnistuin kun tarpeeksi ohennin. Dremelin hiomatappi kestää yllättävän hyvin pidempääkin hiontaa ( mitä tosiaan tarvitaan )


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 16.07.2013 15:19 

Viestit: 96
Paikkakunta: Espoo
Minulla on vastaavia murheita. Minulla ongelma on siinä, että tappi on jymähtänyt kiinni siitä keskiosasta, jonka pitäisi olla liukupinta. Nyt kun ovea avaa, tappi pysyy paikallaan ja haraa kierteitä vastaan. Ylemmän sain vaihdettua avaimella ja vasaralla ja siinä oli tapista lähtenyt materiaalia sekä kierteestä, että sieltä alaosasta aika runsaasti. Uuden sai kuitenkin kierrettyä paikolleen, eli saranan puolelta ei ollut kierteet toivottoman tuhoutuneet. Alempi on tiukassa, eikä ole hitsaamalla lämmittäminen ja rost off -liotus auttanut. Olisi hyvä saada vaihdettua kun alkaa olemaan sen verran välystä, että oven alareunasta pyrkii maali pakoon.



Xantia Activa 2,0 tct
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 21.07.2013 10:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Yhden ainoan kerran on tullut vastaan tiukassa oleva saranatappi Xantiassa ja silloinkin kyseessä oli vuosikausia seisonut mätä raato. Päädyin vetämään koko saranan rälläkällä irti. Tulsku todennäköisesti irrotti tapin irto-ovesta sitten jollain vastaavalla konstilla. Kuitenkin - noissa ajopeleissä ovat aina lähteneet voitelua varten kivasti irti. Pahimpia on joutunut vähän naputella, liuotella ja lämpöerolla vielä lopuksi suostutella. Belzerin hylsyllä noita on tullut käänneltyä, mutta tuskin Stahlwillekään sen huonompi on ja niitä molempia saa esimerkiksi Etrasta. Tuohon raatoon jäi vielä paineilmataltan kanssa riehuminen kokeilematta, koska saranoiden katkaisu oli helpoin vaihtoehto.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: etuoven saranatapi
ViestiLähetetty: 23.07.2013 09:05 

Viestit: 109
Nickroen kirjoitti:
Xantiasta pamahti saranatappi poikki...no varaosat tuli in no time....Murhe ja itku alkoi kun vanha saranatappi ei tule pois auton saranatapin reiästä ei sitten millään(lyöntituurnalla annettu vasaraa ja ei liiku mihinkään) ja vanha kierreosa katkenneesta saranasta ei niinikään kierry auki ei sitten millään. T40 torxi on saranan avainkoko ja tietty ei löydy tarjoustalosta "oikeaa" työkalua tai adapteria, pelkkä torx-avainsarja ei mtn auta, avain vain taipuu tai ei pysy paikoillaan kun koettaa vääntää auki katkennutta pultin kantaa. Helpoin olisi ottaa koko ovi irti, mutta alempi,ehjä saranatappi ei niinikään aukea mihinkään..ei tiijä naurasko vai mitä....ovi repsottaa jotensakin paikoillaan vielä......voi hattu että tällaiset toissijaiset rempat voikin vituttaa kun ne menevät pieleen...


Mitä jos laikkakoneella kierrekohtaan tekisi syvennyksen jolloin vasaran isku tehoaisi paremmin ja pultti kiertyisi auki helpommin. Sitten vaan korjaus hitsaamalla täytettä railoon.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: