Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantia -97 1,8 8 v hydr.nestevuoto ohjaustehostin
ViestiLähetetty: 26.06.2009 16:36 

Viestit: 8
Tarvitsisin apua ongelmaan:

Tutkin uutta käytettyäni montulla ja huomasin tippuvaa lhm-vuotoa ohjausakselin ja hammastangon liittymän kohdalla.Siinä on se ohjauksen murrosnivel.(ja joku keltainen muovilenkura?) Tiputtaa, kun moottori käyden ei kääntele rattia, käännellessä
asettuu. Mikä mahtaa olla, josko joku asiaa tunteva tietäis. Korjausmahdollisuudet, kustannukset.
Kiitos jo etukäteen.

Tapsa111


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia -97 1,8 8 v hydr.nestevuoto ohjaustehostin
ViestiLähetetty: 26.06.2009 19:13 

Viestit: 88
Paikkakunta: Suur- Kuusaa
Tuosta oli pari viikkoa sitten kirjoittelua täällä mutta se oli jollain ihme otsikolla. Mulla on ihan sama vika -94 1.8 16v:ssä. Viissiin se on aika helpohko korjata mutta joku varmaan osaa kertoa mikä keskustelu se oli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia -97 1,8 8 v hydr.nestevuoto ohjaustehostin
ViestiLähetetty: 26.06.2009 22:06 

Viestit: 88
Paikkakunta: Suur- Kuusaa
Löytyi se keskustelu. Noin tekniikka- osaston sivulla 4 otsikolla "Hydr. vuodon syy löytyi."

Mun Xantun vuotoon liittyen, tietääkö joku, saako sitä helposti korjattua? tuon ketjun ohjeet on vähän epäselviä.
Mulla siis vuotaa ulos ihan tarpeeksi viheröljyä, noin litra- kaksi kuussa ohjaustehostimen ohjausventtiililtä ratin akselilta siitä värikkään (kelt/pun/ tai minkä tahansa kivan värisen muovihärpäkkeen yläpuolelta ainakin Autoartikkelin korjaussarjasta päätellen). Onko ohjaustehostimen korjauksesta kokemuksia? Onko vanhan ohjausventtiilin korjaaminen helpompaa kuin sen vaihtaminen? Ja miten ulkoisen vuodon ja toiminnan käy jos vaihtaa vain sen ylimmän stefan? Ja miten se stefa vaihdetaan? Sikäli kun olen kuullut, se ei ole aloittelijoiden hommaa. Veho/Autosompakaan ei tiedä asiasta mitään; tosin tietenkin myyvät mieluummin koko palikoita sikamaiseen hintaan. Odotan kiitollisena vastauksia enemmän tietäviltä ja osaavilta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia -97 1,8 8 v hydr.nestevuoto ohjaustehostin
ViestiLähetetty: 26.06.2009 22:13 

Viestit: 88
Paikkakunta: Suur- Kuusaa
Vielä kolmas viesti peräkkäin tähän ketjuun kun sekoilin min Xantun vuosimallin kanssa. Min auto on noin elokuulta -95. Ei sillä muuta väliä, muttei kukaan ihmettele, jos vaikka 16v- pikkukonetta ei ole vielä ysinelosessa, en tiedä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia -97 1,8 8 v hydr.nestevuoto ohjaustehostin
ViestiLähetetty: 28.06.2009 12:20 

Viestit: 133
Hei, luultavasti ohjausventtiilin sisällä tiivisteet falskaavat, jolloin nesteet tulevat ulos ohjausakselin juuresta. ;) Kunnostuksen voi tehdä tai teettää. Joka tapauksessa ei mikään pikku juttu ainakaan aloittelijalle, kuten itse olin, kun hommaan ryhdyin. (Siksi maksanee huntteja teetättää korjaamollakin :cry: ) Itse ventiilin tiivistetä en yrittänytkään vaihtaa, kun vihjeiden perusteella oli melkoista temppuilua kotikonstein. Vaihtotyö Rekarassa 40€, joten teetätin amattilaisilla. Itse korjaussarja n. 30€. Mutta itse irroitin ensin koko ohjausvaihteen ulos ja siitä vielä erilleen ohjausventtiilin ja vein sen sitten korjaamolle. Kovaa taiteilua oli saada se ohjausvaihde ulos autotallin lattialla yksin tehden. Helpottaa paljon, jos voi montulla touhuta ja on apumies kaytettävissä.
Vihjeeksi vilkuile viestiarkistoa, esim. archive/browse.php?t=2&b=122040 :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia -97 1,8 8 v hydr.nestevuoto ohjausteho
ViestiLähetetty: 12.08.2009 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Varsin hyvät ohjeet ohjaustehostimen korjaukseen on tehneet japanilaiset http://www.mars.dti.ne.jp/~ynar/bxorg_a ... /m23e.html

Näitä hieman soveltaen olen onnistuneesti korjannut 2 XM:n vuotavaa tehostinta.

Oikeastaan ainoa todellinen vaikeus ja missä homma voi mennä pieleen on 3:n massarenkaan vaihto, ne kun venyvät paikalleenujutuksessa ja sitten ne pitää saada takaisin supistettua. Tähän on olemassa tehdastyökalu (holkki joka ujutetaan renkaiden päälle), tai sitten pitää improvisoida kuten tuo japsien sellofaanipuristin. Oma kikka on jäykähkön kuplamuovitötterön kääriminen sylinterin päälle ja kiristys isolla määrällä sopivia o-renkaita.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia -97 1,8 8 v hydr.nestevuoto ohjaustehostin
ViestiLähetetty: 12.08.2009 18:41 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Vaihdoin noilla japanialaisilla ohjeilla beksin tiivisteet ja onnistui sangen helposti.
Venttiili irtosi näppärästi, eikun putket irti kiinitysruuvit irti ohjausputki irti ja potilas putkahti kätöseen.
Jos on mahdollista päästä nosturille niin siitähän kelpo apu on kun voi tehdä sen herrsmiesmäisesti suorin vartaloin. Tosin en tiedä irtoaako xantun venttiili yhtä helposti.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: