|
Kirjoittaja |
Viesti |
Säxä77
|
Viestin otsikko: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 25.07.2013 11:51 |
Viestit: 468
|
Brittiläisistä autolehdistä voi lukea sellaisen termin kuin "rolling restoration", eli autoa ei pureta muttereiksi ja kunnosteta kerralla huippukuntoon, vaan ajellaan ja fiksataan pikku hiljaa. Tällaisessa hengessä minäkin laittelen tätä uusinta ostostani.
Mätähommia on uskomattoman paljon autolle joka on katsastettu viime talvena. Mutta ruoste olikin piiloutunut pitkälti "sporttisten" muovisten helmalevikkeiden alle piiloon inssin sorkkaraudalta. Onneksi auto kulkee ihan mukavasti niin voi välillä ajaa pikku lenkin rakenteluinnostuksen ylläpitämiseksi.
Tekniikkaan ei ole vielä tarvinnut kuin vaihtaa uusi akku, jumiin jäänyt takakontin valo oli ilmeisesti syönyt vanhan. Enpä olisi sitäkään huomannut ellei takakontin lukko olisi mennyt perusteellisesti tilttiin niin että se piti porata pois jolloin valo paistoi ulos, oli kontti kiinni tai auki. No vaihdoin toki kaikki nesteet uusiin. Ilmanputsarikotelosta löytyi lappu jossa luki 330 tkm, 1996. Ilmankos suodatinelementti olikin likainen! Mittarissa on muuten nyt 318 tkm, eli lieneekö joku käynyt sitä vähän ruuvailemassa. Sähköikkunat vaativat vähän voitelua ja yksi katkaisin piti purkaa ja puhdistaa ennen kuin kaikki alkoivat nousta ylös ilman käsillä avustamista.
Ulkonäköä olisi tarkoitus kohentaa vaihtamalla kauhtuneita 1980-luvun muoviosia fiksumpiin. Takaluukun päällä ollut karsea työntökahva (spoileri) sai kyytiä, ja samaan syssyyn meni takalasin ritilä. Räystäskourun suojamuovit vaihtuivat jo kromattuun metritavaraan, ja haristuneet sähköpeilit (joiden sähkösäätö ei toimi, vika lienee katkaisimessa kun peilien johtoihin kytkemällä alkoi surina kuulua) vaihtuivat 1950-luvun kromattuihin peileihin. Vielä kun saisi jostain vanhemman CX:n kiiltäviä osia, kuten ovien karmit, puskurit ja kahvat.
Mutta ennen kaikkea mätähommia tässä tehdään. Pyöränkaariakin piti vähän hitsata ja viimeistellä pinta kitillä. Mutta mieluummin minä Sitikkaa kittaan kun kaljaa!
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 25.07.2013 16:20 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
hyvä, kun löytyy CX:lle kunnostaja, ja siitä karseasta takaspoilerista ja takalasin ritilästä, joko kerkesit hukkaamaan ne? niille löytyy varmasti halukkaita ottajia, jos et itse niitä meinaa pitää, alkavat oleman harvinaisia nykyään...
originaali takaspoilerihan Turbossa on se "isompi" jossa on aukot spoilerin alla.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 25.07.2013 16:57 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Hienoa lukea juttuja näistä projekteista, en ole siis yksin, itsellä tästä yhtä sukupolvea vanhempi D-malli työn alla Kyllä Cx:ä on kanssa "isokissa" ja luetaan hienoksi autoksi. Elvytystä nämä vanhukset kaipaavat ja ajoa, sitikat tykkää kun niillä ajetaan, sitä vartenhan ne on tehty. Tuli vaan mieleen yks juttu tosta mittarilukemasta, siihen on voitu vaihtaa mittaristo joskus... Toivoisin kuvia projektistasi ja onnea sille.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 25.07.2013 21:22 |
Viestit: 468
|
Mitään edes osin ehjiä osia en heitä pois, eli kannattaa kysellä jos jotain tarvitsee. Se etupuskurin alla oleva suojuskin tuli irroitettua kun purin ja öljysin jäähdyttimen puhaltimet, enkä taida laittaa sitä enää takaisin. Mukana tulisi etusumuvalot.
|
|
|
|
 |
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 26.07.2013 15:10 |
Viestit: 208
|
CX.n mittari alkaa pyörittää kilometrejä, joskus hillittömäänkin tahtiin. Siihen on joko vaihdettu tai korjattu mittaristo... ei väliä, auton kunto ratkaisee...
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 28.07.2013 00:49 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Säxä77 kirjoitti: Mitään edes osin ehjiä osia en heitä pois, eli kannattaa kysellä jos jotain tarvitsee. Se etupuskurin alla oleva suojuskin tuli irroitettua kun purin ja öljysin jäähdyttimen puhaltimet, enkä taida laittaa sitä enää takaisin. Mukana tulisi etusumuvalot. Mjuistaakseni tällä "suojuksella" on isohko merkitys ajoviimajäähdytyksen toimivuudelle. Muuten ne vanhanajan rosteripuskurit on kyllä mageet mutta eivät sovi muovipuskurisen rumaan keulaan lainkaan koska etukaaret ovat täysin erillaiset. Mulla on käynyt mielessä että valmistais rosteripuskurit käyttämällä likimain mallina tuota muovista. Työläs olis mutta mahdollinen  Mulla on muuten yksi lievää kunnostusta vaativa CX:n etupuskuri jossa on tehty alaosaan melko asiallinen muotoilu. Voin laittaa kuvia jos kiinnostas käyttää sitä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 28.07.2013 13:14 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
JOS tämä ei ole 2-sarjalainen, voit heittää sen pois, tai tehdä miten haluat  En kyllä oikein hahmota, tätä kyseistä suojusta?(4-5 mokomaa omistaneena) Lienee peltipuskurinen? Jos tuohon aikaan voi Ranskalaisia jostain haukkua, niin ne prkl(jostain ihmeen syystä) tiesivät asiansa 
|
|
|
|
 |
Posambique
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 28.07.2013 18:12 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Helsinki
|
Kuvia, kuvia! Paljon tsemppiä hommaan, nostan isosti hattua. CX kun on yleisesti jumalaisen hieno. 
Xsara 1.6i Porsche 944 -86 EX-BX 16 GTi -91
|
|
|
|
 |
hans
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 29.07.2013 19:33 |
Viestit: 298 Paikkakunta: Kokkola
|
Säxä77 kirjoitti: Räystäskourun suojamuovit vaihtuivat jo kromattuun metritavaraan
Tähän kaipaisin vähän tarkennusta.Onko tuo metritavara samanlaista kuin alkuperäinen?Tai onko edes sopivaa,aina kiiltävä muovin voittaa!! Mistä löytyy?
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 30.07.2013 22:02 |
Viestit: 468
|
Tarvikeliikkeiden tuning-osastoilla on monenlaista tarrakiinnitteistä listaa. Sellainen joka on tarkoitettu suojaamaan oven reunan maalia, on sopivasti kourumainen ja pohjalla on tarramateriaali joka nappaa kiinni kun painaa lujasti kiinni räystäskouruun. Saapa nähdä kauanko listan kiilto kestää.
Ja kiitoksia tuosta vinkistä että puskurin alle tuleva muovi ohjaa ilmaa jäähdyttimeen ja on siten tarpeen! Täytyypä asentaa takaisin, kunhan saan hitsattua kuntoon oikean etusisälokasuojan etupuolen.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 02.08.2013 18:16 |
Viestit: 468
|
No nyt se ei starttaa viikon seisonnan jälkeen. Starttisumulla kyllä hörähtää, eli kipinää ilmeisesti tulee. Ja suutintukille asti tulee bensaa, mutta suuttimista sitä ei tule. Eli onko vikaa ECU:ssa vai missä?
Suuttimia irrotellessa osa niiden O-rengastiivisteistä mureni. Noin pienikokoista ja paksua tiivistettä ei saanut autotarvikeliikkeestä eikä edes ETRA:sta. Mistä niitä enää voi kysellä?
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 02.08.2013 22:15 |
Viestit: 511
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 11.08.2013 22:43 |
Viestit: 468
|
Kiitos vihjeestä. Finjector toimitti tiivisteet muutamassa päivässä ja kun asensin ne ja vähän ravistelin suihkutuksen releiden johtoja, sain kikkailtua moottorinkin käyntiin. Kun alusta nousi remonttiasentoon, pääsi hitsailemaan oikeaa etukulmaa. Ilmanputsarin kotelo sukelsi sitruunahappokylpyyn saadakseen pintaan uuden maalin kunhan ruosteet on poistettu. Harmi että kotelon päälle maalatut ohjeet ovat liian monesta kohtaa ruostuneet pois. Olisi voinut laittaa kotelon skannerin päälle ja tulostaa uudet ohjeet tarra-arkille.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 12.08.2013 07:04 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 22.08.2013 10:58 |
Viestit: 468
|
Tilasin uuden jäähdyttimen Mister-autosta tai jostain vastaavasta verkkokaupasta. Ihan oikeaa mallia ei saanut mutta tämä lähes oikea maksoi vain reilut viisi kymppiä. Alkuperäinen syyläri pitää kyllä vettä, mutta kennostossa on sormenmentäviä reikiä. Tämä uusi on vähän pienempi, mutta jos tuolla vanhalla haperollakaan ei ylikuumentunut niin tuskin se tällä vähän pienemmällä ehjälläkään. Letkulähdöt ovat vääränlaiset ja anturiliitin on väärällä puolella mutta kaipa tämän saa sovitettua.
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 23.08.2013 21:50 |
Viestit: 269 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Heippa Mulla olis sulle monta jippoa ,olin aikoinaan CX:n malli vastaava ja tekninen neuvoja... cxtb2 kirjoitti: hyvä, kun löytyy CX:lle kunnostaja, ja siitä karseasta takaspoilerista ja takalasin ritilästä, joko kerkesit hukkaamaan ne? niille löytyy varmasti halukkaita ottajia, jos et itse niitä meinaa pitää, alkavat oleman harvinaisia nykyään...
originaali takaspoilerihan Turbossa on se "isompi" jossa on aukot spoilerin alla.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 26.08.2013 10:25 |
Viestit: 468
|
Ilmansuodattimen alla oikeassa etukulmassa olevat pellit tuli melkein tehtyä uusiksi. Jatkoin sitten oikeanpuoleisen kynnysrakenteen etupäähän. Lahoa ei ole paljoa, mutta niin vaikeassa paikassa että tervettä peltiä piti leikata pari kerrosta pois tieltä. Kori taisi vähän notkahtaa kun oikea etuovi ei enää mene kuin lyömällä kiinni. Ehkäpä pitää koettaa nostaa vähän tunkilla sitten kun hitsaan osat takaisin kiinni. Enpä tullut tämäkään etukäteen mieleen kun tätä ennen en ole juuri kynnyksiä hitsaillut.
Tietääkö kukaan mistä saisi sopivia jatkokappaleita joilla kaksi kumista jäähdytinletkua saisi yhteen? Nurkista löytyi imurin putki joka olisi aika sopivaa, mutta liekö siinä galvaanisen korroosion vaara kun siinä on pinnalla kromi ja jäähdytin on alumiinia? Osat eivät kosketa toisiinsa kuin jäähdytysnesteen välityksellä.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 26.08.2013 10:25 |
Viestit: 468
|
Ilmansuodattimen alla oikeassa etukulmassa olevat pellit tuli melkein tehtyä uusiksi. Jatkoin sitten oikeanpuoleisen kynnysrakenteen etupäähän. Lahoa ei ole paljoa, mutta niin vaikeassa paikassa että tervettä peltiä piti leikata pari kerrosta pois tieltä. Kori taisi vähän notkahtaa kun oikea etuovi ei enää mene kuin lyömällä kiinni. Ehkäpä pitää koettaa nostaa vähän tunkilla sitten kun hitsaan osat takaisin kiinni. Enpä tullut tämäkään etukäteen mieleen kun tätä ennen en ole juuri kynnyksiä hitsaillut.
Tietääkö kukaan mistä saisi sopivia jatkokappaleita joilla kaksi kumista jäähdytinletkua saisi yhteen? Nurkista löytyi imurin putki joka olisi aika sopivaa, mutta liekö siinä galvaanisen korroosion vaara kun siinä on pinnalla kromi ja jäähdytin on alumiinia? Osat eivät kosketa toisiinsa kuin jäähdytysnesteen välityksellä.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 26.08.2013 13:18 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
autotarvikeliikkeistä ym. olen joskus löytänyt sopivia putkia ja mutkia, alumiinista ja rosterista, tarkoitettu erilaisiin turbo ym. tuninkiin.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 26.08.2013 13:32 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Itse kävin ihan K-Raudan LVI-osastolta hakemassa sellaisia messinkisiä palikoita, kun piti omaan CX:ään saada rikkinäinen muovinen T-haara korvattua toimivammalla ratkaisulla. Muutaman millin seinämävahvuudella kestää kiristää klemmaritkin tarpeeksi tiukkaan. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 02.09.2013 19:04 |
Viestit: 468
|
Enpä viitsinyt hitsata sateessa mutta konepellin alla voi askaroida kosteammallakin kelillä. Puhdistettu ja maalattu ilmanputsarin kotelo lupsahti paikalleen. Uusi jäähdytin meni paikalleen hyvin, mutta letkuviritykset ovat sellainen sätös ettei siitä paljon viitsi kuvia ottaa. Valkosivut mallia Miranol: http://aijaa.com/sEx14NJäähdyttimet. Arvatkaa kumpi on uusi. http://aijaa.com/Qs9pmpClassic Chevyn peilit: http://aijaa.com/BOgrQT
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 09.09.2013 10:25 |
Viestit: 468
|
Mies joka toimii ensin ja ajattelee vasta sitten, taas vauhdissa. Ajattelin tehdä pienen lämmittelykierroksen jotta termostaatti aukeaisi ja jäähdytysvesi pääsisi valumaan joka paikkaan syylärin asennuksen jälkeen. Kohta syttyi ylikuumenemisvalo ja perään Stop-valo. Eikä tietenkään tullut täydennysvettä mukaan. No onneksi en ollut paria korttelia kauempana kotoa. Flektit eivät käynnisty vaikka veden lämpö nousee yli sadan. Koetin oikosulkea jäähdyttimen lämpöanturiin tulevat piuhat, mutta mitään ei tapahtunut. Kai puhaltimille on jotkut releet jossain?
Sitten hitsasin kynnyksen paikkapalaa. Jätin viimeiseen saumaan pari reikää, joista ruiskutin sisään kotelonsuoja-ainetta. Ja sitten hitsaamaan tukkoon em. reiät-RÄJÄHDYS! Olisi varmaan kannattanut odottaa että spraypullon ponnekaasu ja suoja-aineen liuotinhöyryt olisivat haihtuneet kotelosta. Mitään ei hajonnut, joten tulipa koeponnistettua hitsisaumat.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 09.09.2013 22:09 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
Releitä löytyy kuskinpuolelta, siitä akun ja valoumpion välistä, pitäisi olla muovisessa pitimessä 4 tai 5 relettä. noilla flekteillähän ei ole mitään sulaketta, kuten itse havaitsin, kun toisen flektin laakeri jumitti, ja silloin paloi toista metriä johtoja konehuoneessa... en nyt muista, kuuluiko siihen flektien ohjaukseen 2 vai 3 relettä.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 23.09.2013 00:50 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
CX:n puhaltimet eivät pyöri vain yhdestä syystä: ne liittimet siinä keulassa, puhaltimeen johtavat johdinliitokset ovat kamalan hapettuneet.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 14.10.2013 12:19 |
Viestit: 468
|
Lähtiväthän ne flektit liittimiä ravistelemalla pyörimään. Pitääkö noiden töötin torviosien muuten olla kirkkaan siniset? Nappasin vempaimen kompuroineen ja kiinnitysrautoineen irti ja meinaan näyttää sille vähän teräsharjaa ja sitruunahappoa, ja maalata sitten uudestaan. Melkoista over-engineeringiä tässäkin kohtaa, eikö olisi tavallinen sähkömagneettiin perusvuva töötti riittänyt...
|
|
|
|
 |
|
|