|
Kirjoittaja |
Viesti |
xarppa
|
Viestin otsikko: Häkäpäästöt Lähetetty: 17.08.2013 13:23 |
Viestit: 75 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Tämä saattaa olla varsin tyhmä kysymys, mutta armahtakaa, sillä kysyjä on edelleen ummikko.  Auto kävi katsastuksella, ja toki myös päästömittauksella. Molemmista suoriuduttiin kunnialla läpi, mutta päästömittauksen yhteydessä häkä-päästöt olivat sellaiset, että luvut saatiin kohdilleen antamalla xantulle hieman reilummin kenkää. Mittauksen tekijä sanoi, että ilmiö on normaali vähän vanhemmissa autoissa eikä viesti viasta, ja siihen käsitykseen itsekin olen päässyt muiden tarinoita lueskelemalla. Mittaaja kertoi, että häkäarvot saattaisivat johtua vaikka karstoittumisesta. Tämä tietysti poiki mieleen sitten kysymyksiä, että mitkä asiat noihin häkäpäästöihin voivat vaikuttaa, ja voisiko auton omistaja tehdä jotakin fiksua asian korjaamiseksi. Muut päästöarvot olivat kohdillaan. Mikäli huoltokirja pitää kutinsa, alkaisi kohta olla aika vaihtaa tulpat. Voisiko niillä olla osuutta? Entäs tuo mittauksen tehneen henkilön maininta karstoittumisesta, milläs karistella mahdolliset karstat? Huudattaa autopoloa Rovaniemeltä Kemiin nelosvaihteella 4000 rpm -kierroksilla, vai käyttää jotakin moottorin puhdistusainetta? Kilometrejä Xantalle on kertynyt jotakin n. 240 000 km tähän mennessä, eli ihan loppuun poljetusta kapineesta ei pitäisi olla kyse.
Xantia Berline, 1.8 8v -95
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 17.08.2013 13:43 |
Viestit: 5125
|
Kaikella varmaan hieman vaikutusta, mutta luulen että osin tuo saattaa kieliä myös katalysaattorin ikääntymisestä, joko mekaanisesti sulanut tai sitten saastuminen peittänyt aktiivisia katalyyttejä. -> katalysaattorin lämpeäminen kenkää antamalla ainakin parantaa tuloksia, varmaan polttaa myös jotain sieltä putkistosta ja katalysaattorista irti.
Vanha hyvä ohjehan oli että ennen katsastusta kannattaa antaa kunnolla kenkää moottoritiellä (ja myös jarrutella kunnolla, kunhan katsoo myös taustapeilejä). Jos harrastaa virittelyä ja asentaa oikein läpihoron ja hyvin virtaavan rallikatin tuo on tyypillinen tapa saada auto läpi tyhjäkäynnin tuntumassa - ensin täytyy huudattaa katti kuumaksi ja päästölaputkin kannattaa ottaa jostain muualta (huollosta) ettei joudu odottelemaan (katalysaattori jäähtyen) ennen katsastusmittausta.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 17.08.2013 17:46 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 17.08.2013 23:04 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Vaimon Xantiassa oli aikanaan sama ongelma suunnilleen samoilla kilometreillä. Lisänä reippaammassa kiihdytyksessä pakoputkesta pöllähti mustanruskea pilvi.
Autoon piti vaihtaa sytytystulpat, moottorin lämpöanturi ja lambda-anturi, ennenkuin kohollaan ollut CO aleni normaaleihin arvoihin.
Jokainen vaihto alensi häkälukemaa hieman, mutta vasta lambdan vaihto viimeisenä pudotti CO:n joutokäynnilläkin lähes nollaksi.
Ilmeisesti moottorin lämpöanturi kertoi moottorin olevan hieman liian kylmä jolloin ECU rikasti seosta tarpeettomasti. Tämä puolestaan nokesi ajanmittaan tulppia ja lambdaa, jolloin kierre oli valmis. Noki paloi kyllä pois kierroksilla, mutta nurkka-ajo nokesi paikat pian uudestaan.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 18.08.2013 08:00 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
8V Xantian saa kyllä leimasta läpi vaikka tyhjällä katilla jos moottori on muuten kunnossa, eli vaihtamalla uuden katalysaattorin peittää vain jonkin muun moottorissa olevan ongelman  Tulppien lisäksi jopa hiljattain suoritettu öljynvaihto saattaa auttaa. Mutta lambda tosiaan on kulutustavaraa ja väsähtäessään se hinaa seosta pikkuhiljaa juurikin rikkaammalle.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 18.08.2013 09:38 |
Viestit: 5125
|
Riippuu mikä ja miten on pielessä, rikkaalla oleminen nostaa häkää ja on se eka epäilys (ilmansuodatin, lambda-anturi, lämpötila...), mutta toisaalta se on myös helppo tarkastaa onko rikkaalla vai ei - pakokaasuista mitattu lambda-arvo kertoo sen suoraan.
Tulpat ja sytytyskatkot nostaa lähes aina HC arvoja, mutta riippuu vähän kaikista pakokaasuarvoista mistäpäin vikaa löytyy - tai kannattaako edes sen kummemmin etsiä ja miettiä.
En muista kenenkään myöskään kehuneen että on katsastanut vähäpäästöisen sitikan ilman katalysaattoria, (paitsi ehkä niitä ylimenokauden -91 tms. jolloin vaadittiin katti, mutta ei ollut päästörajoja) siitä vaan kokeilemaan ja raportoimaan.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 18.08.2013 11:29 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Joo, ompa tullut useampi todella ehjä ja hyvä moottori mitattua ilman kattia, ja ei mene läpi. Parhaan tuloksen olen saanut V6 XM 24 valvella vm -91. Sain siitä ilman katteja (niitä on yhteensä 3!) tuloksen joutokäynnillä 0.56% häkää, eli, VAIN 6 sadasosaa oli liikaa häkää. Väittäisin että tulos on huikea muttei riittävä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
xarppa
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 19.08.2013 00:50 |
Viestit: 75 Paikkakunta: Rovaniemi
|
olli__o kirjoitti: Riippuu mikä ja miten on pielessä, rikkaalla oleminen nostaa häkää ja on se eka epäilys (ilmansuodatin, lambda-anturi, lämpötila...), mutta toisaalta se on myös helppo tarkastaa onko rikkaalla vai ei - pakokaasuista mitattu lambda-arvo kertoo sen suoraan.
Tulpat ja sytytyskatkot nostaa lähes aina HC arvoja, mutta riippuu vähän kaikista pakokaasuarvoista mistäpäin vikaa löytyy - tai kannattaako edes sen kummemmin etsiä ja miettiä.
En muista kenenkään myöskään kehuneen että on katsastanut vähäpäästöisen sitikan ilman katalysaattoria, (paitsi ehkä niitä ylimenokauden -91 tms. jolloin vaadittiin katti, mutta ei ollut päästörajoja) siitä vaan kokeilemaan ja raportoimaan. Jehna, nyt ois hyvä jos olisi ne muut päästöarvot tallessa. En mittauttanut niitä katsastuksen yhteydessä vaan aiemmin toisessa firmassa, niin niistä ei minulle näemmä jäänyt kappaletta, eikä katsuri ole niitä sen kummemmin mihinkään katsastusepikriisiin naputellut ylöskään.  Mutta tilanne päästömittauksessa oli juuri sellainen, että lyhyestä nurkka-ajosta suoraan mittaukselle, ja muut arvot olivat ainakin sallituissa rajoissa, paitsi kierroksilla häkä korkealla. Tyhjäkäynnillä kaikki lukemat oli sallituissa rajoissa. Ilmansuodatin on vaihdettu tuohon viime kesänä, sen voisi olettaa olevan vielä ehkä voimissaan? Sen sijaan lämpötila- tai lambda-anturin vaihdoista ei ole huoltokirjassakaan kummempia mainintoja, lienevät siis alkuperäiset. Oirehtiiko esimerkiksi tuo lämpötila-anturin väsähtäminen muilla tavoin kuin piikkinä häkäpäästöissä?
Xantia Berline, 1.8 8v -95
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 19.08.2013 09:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Viime kesänä, mm. yksi siitepölykausi välissä.... 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 19.08.2013 10:11 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
xarppa kirjoitti: Oirehtiiko esimerkiksi tuo lämpötila-anturin väsähtäminen muilla tavoin kuin piikkinä häkäpäästöissä? Ei oikein mitenkään. Testerillä sitten näkee, paljonko ECU-luulee moottorin lämpötilan olevan. Lämpömittarille on oma anturinsa, eli sekään ei kerro totuutta. Olikohan Haynesissa taulukko, joka kertoo oikeat vastusarvot eri lämpötiloissa?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 19.08.2013 10:21 |
Viestit: 5125
|
Tai sitten kun oikein sökö, niin kulutuskin lisääntyy, jos ei mitään ihmeempää siinä niin ajoa vaan... (tai jos huolestuttaa ja haluaa pitää timmissä kunnossa, niin voihan ajaa sinne huoltoon takaisin, sanoo että ilkeä katsastusmies vei lapun ja kuittaili häästä, kysäisee samalla onko häässä tai rikkausarvoissa (lambda) jotain ihmeellistä vaikkapa kylmänä tai kuumana) Ja tuolla on myös jotain arvoja, jos mittari pysyy kädessä: viewtopic.php?f=9&t=8513(Muistaen että antureita on ainakin kaksi: mittarille kojetaulussa ja ECU:lle toinen, joissain on kolmekin, mutta se kolmas oli ehkä kytkin [varoitusvalolle vai flektille?...] )
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 19.08.2013 11:11 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
olli__o kirjoitti: Muistaen että antureita on ainakin kaksi: mittarille kojetaulussa ja ECU:lle toinen, joissain on kolmekin, mutta se kolmas oli ehkä kytkin [varoitusvalolle vai flektille?...] ) kolmas on ilmastoinnin ECU:lle.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
xarppa
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 20.08.2013 00:06 |
Viestit: 75 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Kiitos vihjeistä. Tämä kapine on karvalakkimalli, eli ilmastoinniton, eli tuota kolmatta anturia ei kaiketi löytyne. Mutta suunnilleen miltä suunnalta konehuonetta tuo ECU:lle vakoileva anturi löytyy? Kulutuksen nousua en ole vielä havainnut, samalla tavalla se kiltisti kaiken syö minkä sille antaa kuin ennenkin... Ja komentoa takaisin sen verran, että pitelen käsissäni juuri päästölappua. Tämä ei ole se katsastuksessa käynyt lappu, vaan häkä on tässäkin koholla, joskin sitä on koitettu vonguttaa alemmaksi. Nurkka-ajosta tähänkin testiin. Tämmöisiä arvoja on mittailtu: Joutokäynti: CO 0.058 CO2 15.21 O2 0.20 HC 8 Lambda 1.007 Kierroksilla: CO 0.353 (parin minuutin 4000 rpm huudattamisella alettiin päästä näihin lukemiin. Havaittuja korkeampia lukemia olivat ainakin rapiat 0.5, käviköhän 0.7:n tuolla puolen myös) CO2 14.89 02 0.29 HC 42 Lambda 1.002
Xantia Berline, 1.8 8v -95
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 20.08.2013 00:12 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Katti on väsynyt, eikä herää enää helposti.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 20.08.2013 07:29 |
Viestit: 5125
|
^samaa mieltä noiden lukujen valossa - molemmat lambda lukemat yli 1 = on laihalla (alle 1 rikkaalla).
Mutta nuo on niin käytännössä niin lähellä että voi sanoa että seos on pikemminkin täysin oikein kuin kauhean laihallakaan, mutta ei siis missään tapauksessa rikkaalla (Moottori antaisi eniten tehoa rikkaalla seoksella, vaikka lambda 0,87, mutta tasakaasulla sallitaan vain 0,97...1,03 arvot katsastuksessa)
(lämpötila-anturit on yleensä ylävesiletkun lähtokohdassa olevan termostaattikotelon kyljessä, mutta eipä niissä siis ihmeempää varmaan ole)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Häkäpäästöt Lähetetty: 20.08.2013 07:35 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
olli__o kirjoitti: (lämpötila-anturit on yleensä ylävesiletkun lähtokohdassa olevan termostaattikotelon kyljessä, mutta eipä niissä siis ihmeempää varmaan ole) Jep, tuosta löytyvät: 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|