Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 21.08.2013 12:35 

Viestit: 16
Aina tiputellut muutaman tipan, mutta nyt on vuoto lisääntynyt reilusti.
Vuotaa tosta kuljettajan puolen eturenkaan kohdalta. Kuvassa ympyröitynä kohdat mistä vuotoa esiintyy. (oli ihan öljyssä, pyyhin kuivaksi, jotta näin tarkemman kohdan mistä tiputtaa.)
Jos joku osaisi kertoa, mistä tämä johtuu ja miten sen saisi loppumaan niin olis hyvä.
Autolla ei viitsi paljoa ajella, koska vihreetä nestettä kuluu enemmän kun bensaa..

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 21.08.2013 14:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Ensimmäiseksi kannattaa katsoa vaihdelaatikon takaa mustekala-letkuhässäkkää. Siellä on sellainen T-haara, josta tulee muoviletku koneen ali etupulelle, paineenvaraajalle. Tämän letkun lähtöpäässä oleva T-haara voi olla liitoksesta haljennut, jolloin vuoto alkaa.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 21.08.2013 15:21 

Viestit: 16
Kiitos, helpompi alkaa ettimään kun tietää edes vähän mistäpäin aloittaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 22.08.2013 14:42 

Viestit: 16
Tänään nopeesti taas selvittelin vuotoa, nappasin kuvan ja paintilla taas taiteilin.
Pyyhin ympyröidyn kohdan puhtaaksi, löin auton käyntiin ja laitoin auton nousemaan ylös. Huomasin että tämä toimenpide kastelee enimmäkseen tuon ylös lähtevän putken ympärystän.
Nuolella osoitettu kohta kastuu myös.

Pitäisi nostaa auto nosturilla ylös, että pääsisi kunnolla alhaalta tutkimaan.
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 22.08.2013 14:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Valve kirjoitti:
Pyyhin ympyröidyn kohdan puhtaaksi, löin auton käyntiin ja laitoin auton nousemaan ylös. Huomasin että tämä toimenpide kastelee enimmäkseen tuon ylös lähtevän putken ympärystän.
Kokeilitko, ettei olisi ihan vaan löysällä tuo kyseisen putken juntturi? Jotenkin vain muistui mieleen yksi 16V-beksi, jolla aamutuimaan Haminasta Kajaaniin lähtiessä huomattiin tiputtelua yhdessä putkilähdössä päävaraajan lähistöllä. Paheni matkalla sen verran, että arvonnasta auton omistajalle voittona tullut LHM tuli todellakin tarpeeseen. Melkein takaisin kotona ollessa sitten huoltoaseman pihalla kaivettiin lenkkiavain esille ja käännettiin juntturi kiinni asti - ja korjattiin siten kyseinen vuoto :oops:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 22.08.2013 15:13 

Viestit: 16
Epäilen kanssa että olisi löysällä, mutta ei satu tällähetkellä olemaan sopivaa työkalua kiristämistä varten. Olisiko löystynyt ajan saatossa vaan lisää, koska aina tiputtanut jostain noilta seuduilta. Vaikka en vielä näistä systeemeistä mitään ymmärrä niin omaan silmään näyttää vähän siltä että joku joskus asentanut vähän huonolla menestyksellä. Sen verran paljon löytyy nippusiteitä, klemmareita, löysällä olevia pultteja yms.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 22.08.2013 16:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
päävaraajan paineputki näyttää olevan . 12mm kiintolenkki ( lyhyt ja mielellään sopivasti mutkalla taivutettu ) auttaa. kiinni ,mutta ei hampaat irvessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 22.08.2013 22:18 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Ja jos ei kiristyksellä rupea toipumaan niin voihan sen kumitiivisteenkin siihen putken päähän vaihtaa (löytyy alan liikkeistä). Eli putki irti, uusi kumi putken ympärille ja putki takaisin kiinni. Minulla BX:ssä paineenvaraajalta rupesi putki vuotamaan - tosin ei tuo kyseinen eikä toipunut kiristyksellä mutta kumin vaihto auttoi. Työkalujen valinnassa voi auttaa se, että irroittaa tuon toisen putken ensin, kiristää tämän kyseisen ensin ja sitten toinen takaisin kiinni. Mutta todennäköisesti kiristäminen auttaa.
Jos putken aikoo irroittaa, niin paineet kannattaa poistaa ensin järjestelmästä: auto ala-asentoon ja tuossa kuvassa näkyvää 12 mm lenkkiavaimella väännettävää ruuvia auki puoli kierrosta. Onkos se tuo, joka kuvan alaosassa vihreän värin tummutessa "lounaaseen" osoittaa? En mieleen saanut kuvaa Beksin konehuoneesta eikä jaksa pihalle mennä tarkistamaan.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 23.08.2013 07:44 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei ole ensimmäinen kerta, kun näitä on löytynyt löysinä. Vuotavinakin. Siksi on tärkeätä, että putkien kiinnitys, tuenta on hyvässä kunnossa ja asiallinen, eikä olisi jännityksiä. Aina, kun putken irrottaa, pitää laittaa uusi kumi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 23.08.2013 10:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Aina, kun putken irrottaa, pitää laittaa uusi kumi.
Miksi? Eivät ole vanhatkaan lähteneet vuotamaan. Ja käytetyt putkitiivisteet voi kääntää toisinpäin. Voikohan huonokuntoinen varaaja aiheuttaa paineputken löystymistä, kun pumppu naputtelee normaalia kovempia paineiskuja?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 23.08.2013 11:54 

Viestit: 2699
Myös erittäin tärkeä asia on hydraulipumpun ja painevaraajan välisen putken tuenta. Kaikki 4 välituentaa ovat tarpeen. Tämän aikoinaan opin selkänahan kautta. Olin matkalla hieman kaukaa kotoa ja ko. putki petti. Miksi, sitä tiedä en.

Soitin lähimpään merkkikorjaamoon ja sain ajan lähes välittömästi. Siellä vaihdettiin putki. Se kesti alle 1000 km. Syy: yksi tuenta oli irrallaan.

Onko kaikissa BX malleissa sen putken tuennassa 4 kohtaa sitä en tiedä. Kokemus puuttuu. Mutta useimmissa on.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 23.08.2013 14:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Omassa aikoinaan murtui juntturi juurikin puutteellisen tuennan takia. Tulihan todettua ettei ne tukiraudat siellä turhaan ole



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 23.08.2013 15:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Lievästi OT, mutta minulta murtui ko. putki pumpun päästä 2 kertaa, kun pumpun saranapultin mutteri oli löystynyt.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx LHM- Vuoto
ViestiLähetetty: 23.08.2013 16:39 

Viestit: 16
Remontissa edistytty sen verran, että kävin ostamassa oikeenlaisen työkalun sekä sain kiristettyä yllä olevat putket. Öljyä ei enää niistä vuoda, mutta jossakin alempana vuotaa edelleen joku. Vaikuttaisi että vuotaa melko lähellä äskön kiristämiäni putkia. Kuljettaa ilmeisesti vaihdelaatikon reunaa pitkin öljyt tuohon ensimmäisessä kuvassa olevaan kohtaan.

Kyllä nosturi helpottais elämää paljon, pitää odotella koska motivaatio taas riittää ryömimään auton alla.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron