Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 24.08.2013 10:43 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
Tulee sen verran lyhyitä ajoja talvisin että ajattelin vetää sisälle katkaisijan jolla estän eberin käynnistymisen, eli mihin väliin se katkaisija kuuluu laittaa?


Liitteet:
rele.jpg
rele.jpg [ 15.4 KiB | Katsottu 4568 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 24.08.2013 20:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eikös tuo kannattais laittaa sen eberin ohjaus-johtoon ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 24.08.2013 20:33 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
Sain käsityksen selatessani vanhoja viestejä aiheesta että lämpövastus antaa tuolle releelle virran, jonka kautta eberi käynnistyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 24.08.2013 20:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Minä tappelin viimevuonna saman ongelman kanssa C5 weberin katkaisijan kytkennästä. Olisko tästä ketjusta hyötyä :?:
viewtopic.php?f=9&t=8199&hilit=+c5+webasto



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 25.08.2013 12:41 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
Kyselin sähkömieheltä niin sanoi että tuo pinni 1 ja 2 on vetävä, eli ykköseen tulee käsky lämpöanturilta, niin se yhdistää 1sen ja 2sen, tais olla releen numerot 30 ja 87 (ei ole tässä käsillä nyt). Eli kokeilen katkaisijaa ennen tuota pinni 1stä, sitten kun ilma viilenee niin saa selvyyden mitä sanoo....

Jos muutenkaan enää toimii, piti viime talvena aikamoista holinaa käynnistyessään, kai siellä jo laakerit on jumissa. Piti keväällä ohittaa lämpöanturi ja tehdä pakkokäynnistys, mutta kas kummaa kun sekin jäi :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 25.08.2013 13:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
mister kirjoitti:
Kyselin sähkömieheltä niin sanoi että tuo pinni 1 ja 2 on vetävä, eli ykköseen tulee käsky lämpöanturilta, niin se yhdistää 1sen ja 2sen, tais olla releen numerot 30 ja 87 (ei ole tässä käsillä nyt). Eli kokeilen katkaisijaa ennen tuota pinni 1stä, sitten kun ilma viilenee niin saa selvyyden mitä sanoo....
Ilmeisesti tuo ensimmäisen viestin kuva ei sitten liity tähän hommaan mitenkään? Siinähän on piirretty kela 3:n ja 4:n väliin ja sulkeutuva kosketin 1:n ja 2:n väliin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 25.08.2013 13:32 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
laakeri kirjoitti:
mister kirjoitti:
Kyselin sähkömieheltä niin sanoi että tuo pinni 1 ja 2 on vetävä, eli ykköseen tulee käsky lämpöanturilta, niin se yhdistää 1sen ja 2sen, tais olla releen numerot 30 ja 87 (ei ole tässä käsillä nyt). Eli kokeilen katkaisijaa ennen tuota pinni 1stä, sitten kun ilma viilenee niin saa selvyyden mitä sanoo....
Ilmeisesti tuo ensimmäisen viestin kuva ei sitten liity tähän hommaan mitenkään? Siinähän on piirretty kela 3:n ja 4:n väliin ja sulkeutuva kosketin 1:n ja 2:n väliin.


Juuri tuollainen se rele on, en tainnut tajuta mitä sähkäri mulle selitti. Osaatko noista sanoa mihin väliin se katkaisija kuuluu laittaa?


Liitteet:
4-pin-automotive-relay.jpg
4-pin-automotive-relay.jpg [ 6.2 KiB | Katsottu 4477 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 25.08.2013 13:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Toiminnan kannalta on sama kumpaan piiriin sen katkaisijan pistät mutta oikeaoppisempi tapa on laittaa se tuohon 86-86 eli 3-4 piirin (ei missään tapauksessa siis pinnien yli) väliin koska se on se ohjaava piiri ja tuo 30-87 eli 1-2 on se ohjattava piiri.

Vielä haluan selvemmin varoittaa että ÄLÄ laita katkaisijaa releen rinnalle vaan ennen tai jälkeen relettä, mihin tahansa piuhaan mutta kuitenkin mieluiten noista ohjaavista johdoista jompaan kumpaan. Jos laitat ohjatun puolen piuhat yhteen katkaisijan kautta niin eberi käy koko ajan ja jos pistät ohjaavan puolen piuhat yhteen niin ohjauselektroniikka saattaa ottaa itseensä ja päästää toimintasavut karkuun.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia eberiin katkaisija
ViestiLähetetty: 25.08.2013 14:02 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
RPekka kirjoitti:
Toiminnan kannalta on sama kumpaan piiriin sen katkaisijan pistät mutta oikeaoppisempi tapa on laittaa se tuohon 86-86 eli 3-4 piirin (ei missään tapauksessa siis pinnien yli) väliin koska se on se ohjaava piiri ja tuo 30-87 eli 1-2 on se ohjattava piiri.

Vielä haluan selvemmin varoittaa että ÄLÄ laita katkaisijaa releen rinnalle vaan ennen tai jälkeen relettä, mihin tahansa piuhaan mutta kuitenkin mieluiten noista ohjaavista johdoista jompaan kumpaan. Jos laitat ohjatun puolen piuhat yhteen katkaisijan kautta niin eberi käy koko ajan ja jos pistät ohjaavan puolen piuhat yhteen niin ohjauselektroniikka saattaa ottaa itseensä ja päästää toimintasavut karkuun.


Eli laitan katkaisijan ennen tuota 85 pinniä....


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron