|
Kirjoittaja |
Viesti |
svc
|
Viestin otsikko: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 09:02 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Miksiköhän sähköautot eivät mene kaupaksi? http://www.plugit.fi/sahkoautolaskuri/Vanhaa autoa saa korjata aika isolla rahalla 5 vuoden aikana, että uusi hybridiauto tulisi halvemmaksi:
Liitteet: |

oma auto .jpg [ 23.55 KiB | Katsottu 17400 kertaa ]
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 10:17 |
Viestit: 1721 Paikkakunta: Korpilahti
|
samaa katselin itsekkin tuolla laskurilla, vaikka valitsisi halvimman hybridin, ja vertaisi 10L./100km. kuluttavaan CX Turboon joka maksoi alle 1000e, niin CX tulee tuon laskurin mukaan yli puolta edullisemmaksi.  ei tuo koske pelkästään sähköautoja, ihan sama pätee mihin tahansa uuteen autoon, arvon alenema on aika rajua, ja muutaman satasen / tonnin käytetty saa kuluttaa moninkertaisesti polttoainetta, ja silti kokonaiskustannukset jää huomattavasti pienemmiksi. 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 11:18 |
Viestit: 1183
|
Vertasin uutta dieseliä ja sähköautoa keskenään. Eipä siinäkään sähkö juuri edukseen vielä erotu.
Liitteet: |

Vertailu.PNG [ 39.46 KiB | Katsottu 17348 kertaa ]
|
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 11:23 |
Viestit: 400
|
Ok, ilmeisesti olen tyhmä  , mutta en kyllä saanut laskuria toimimaan, vaikka kuinka kokeilin  . No tpisaalta nuo antamanne esimerkit jo näyttävät suuntaa. Tuossa ei ollut mukana huoltokustannuksia jotka lienevät näissä hybrideissä jaj sähköautoissa tavallista korkeammat Scrat
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 11:24 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tuosta laskurista puuttuu myös arvonalenema ja rahoituskulut. Harva ostaa ~65 000€ euron autoa käteisellä. Tai maksaa edes 20 000€ välirahaa.
Sähkö ja hybridiautoihin pitäisi lisäksi huomioida akkupaketin uusiminen ehkä 5 -10 vuoden välein. Toisaalta vanhan auton korjauskuluiksi voi laskea hyvinkin saman verran. Kiinteät- ja huoltokulut voi olettaa molemmissa likimain samaksi.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 11:42 |
Viestit: 5125
|
(Toi laskuri vaatii oman autojen tietojen syötön jenkkityyliin desimaalipilkku=piste)
Uusillakin autoilla tuo laskuri on ehkä oletuksena hieman sähköautolasien läpi katseltu: Ainakin minulla aukesi esimerkkinä: Outlander PHEV ja vertailuna joku bensahärveli -> no niin: sähköauto näyttää olevan tonnikaupalla (yli 6000 euroa) edullisempi kuin vertailuauto.
Mutta kun tuota samaa Outlanderia saa myös dieselinä ja bensana, niin oli pakko käydä vertaamassa niiden tietoihin esitteestä: tuon laskurin (5 v, 20000 km/vuosi) mukaan sähkö-outlanderi ainakin häviää bensalle (2.0 MIVEC Intense CVT-AT 4WD 5P) ja perus dieselille (2.2 DI-D Intense MT 4WD 5P) (no ehkä pitäis ottaa dieselistäkin automaatti ajon helppouden kannalta, mutta toisaalta onpa tuossa kiusana laittaa johdon nokkaan kesät talvet, eikä todennäköisesti 20 tkm ajolla edestakaiset matkat mahdu edes tuon vekottimen sähkötoiminnan rajoihin (optimistisesti 52 km), mitä lienee talvella...)
-> Ja kas kummaa oikeilla arvoilla tulos onkin että kumpikin noista muista Outlandereista (bensa ja dieseli) olisi noin 3000 € halvempi 5 vuoden aikana kuin sähköversio (tuskin laskurin laskentakaavat on ainakaan viritetty näitä suosimaan, vaan pikemminkin päin vastoin)
[Edit]Ero johtuu tietysti pitkälti siitä että nämä on ostohinnaltaan melkoisesti edullisempia, mitenköhän on huoltovälit ja huoltohinnat noissa ja vaihdetaankohan hybridissä öljyt ja suodattimet kerran vuoteen, vaikkei moottorin käyttötunteja juuri kertyisikään
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 11:54 |
Viestit: 1183
|
No annetaan vähän tasoitusta ja valitaan vertailuun koko kansan Tojo...
Liitteet: |

Vertailu 2.PNG [ 38.57 KiB | Katsottu 17331 kertaa ]
|
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 12:08 |
Viestit: 909
|
Juu, kallista on sähköautoilu, muttei aloituksen vertailu ollut ihan tasaväkinen.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 12:16 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
svc kirjoitti: Tuosta laskurista puuttuu myös arvonalenema ja rahoituskulut. Harva ostaa ~65 000€ euron autoa käteisellä. Tai maksaa edes 20 000€ välirahaa. Ei kyllä ihan äkkiä tulisi mieleen 20 k€ välirahaan ottaa rahoitusta.  65 k€ alkaa olla jo semmoinen summa, että voisi kannattaakin ottaa ja pistää omat rahat muuten poikimaan?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Posambique
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 12:32 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Helsinki
|
Kannattaisi ehkä verrata vastaavaan autoon...
Laittakaas joku sinne V60 hybridiä vastaan saman kokoluokan Volvo, Saab (hieman vaikeaa nykyään), BMW, Audi tai Mersu uutena. Ja sitten myös vääntöä olisi hyvä olla suunnilleen vastaava määrä. Kertokaa mitä sitten saatte.
Xsara 1.6i Porsche 944 -86 EX-BX 16 GTi -91
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 15:37 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Pasis kirjoitti: Juu, kallista on sähköautoilu, muttei aloituksen vertailu ollut ihan tasaväkinen. Ei se yrittänytkään olla, sillä se oli esimerkki siitä, mitä sähköinen autoilu maksaisi minulle. Mikä tahansa autoilu on kallista. Vertailuna käytetty vs uusi auto ei ole koskaan tasaväkinen. Toisaalta en myöskään uutta autoa saati sitten hybridi- tai sähköautoa edes ostaisi, sillä tämänhetkiseen tarpeeseeni ja ajosuoritteeseeni se olisi kertakaikkiaan väärä valinta. Tuo esimerkin Volvo V60:llä ei kannattaisi ajaa työajoja, sillä nykyinen km-korvaus ei kata edes sen kilometrikulua. Autoetuautoksi se olisi myös aivan liian kallis. Teho ja vääntökin ovat sikäli huono vertailukohde, koska minun ajoistani suurin osa tapahtuu suomalaisilla maantienopeuksilla, jolloin hybridikin menee pääsääntöisesti polttomoottorin voimin (Ja tehontarve on 15 kW luokkaa). Viimeistään ensimmäisen 50-100 km jälkeen. Jos päivittäinen ajosuorite olisi alle 150 km, tilanne on todennäköisesti aivan toinen. Hybridiauton akuston ikä on myös vielä arvoitus. Suomen olosuhteissa todennäköisesti alle 10 vuotta. Tämän myötä myös jälleenmyyntiarvo 5-6 vuotiaana on toistaiseksi arpapeliä. On ikävää, jos 60 000 euron auto on liian kallis korjattavaksi alle 10 vuodessa. Sinänsä minulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan. Se on varmasti tulevaisuutta. Jos ajaisin nykyistä vähemmän ja asuisin jossain Helsingin seudulla, niin varmasti jossain vaiheessa harkitsisin. Jopa nyt kotona vedin pihalle lämpötolppaan valmiiksi kaapeloinnin mahdollista sähköauton latausta ajatellen. Mutta toistaiseksi ekoteko ei ole minun valintani. Ja se vertailu: Volvo V60 Hybrid vs Volvo V60 D5. Molemmissa sama 2,4l 215 hv/420Nm diesel. 45 000km/v, Aika 5 vuotta. (225000km).
Liitteet: |

Volvo V60.jpg [ 23.75 KiB | Katsottu 17264 kertaa ]
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 15:57 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 16:10 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Toi Volvon hyrbiittihän oli taannoin Tuulilasin testissä ja siinä muistaakseni todettiin, että normi-V60:n verrattuna tuon vehkeen energiantarve oli ihan samoissa, osa vaan on sähköä. Ilmoitetut kulutuslukemat on jotain ihan muuta kuin todelliset. Itsellä kyllä PHV-Prius olis kyllä varmaan oikein oiva peli, duunimatka alle 10 km suuntaansa. Mut taitaisi vaatia melkoista mielenmuokkausta siirtyä nykyisestä kulkupelistä siihen  Eikä kyllä ole finanssipolitiikkakaan kunnossa.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 16:57 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
vibes kirjoitti: Itsellä kyllä PHV-Prius olis kyllä varmaan oikein oiva peli, duunimatka alle 10 km suuntaansa. Mut taitaisi vaatia melkoista mielenmuokkausta siirtyä nykyisestä kulkupelistä siihen Tuosta sähkö-Berlingo: http://www.nettiauto.com/citroen/berlingo/5665033
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 25.08.2013 22:48 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Ei oikein ymmärrä. Pitää maksaa lähes 60 tonnia että pääsee säästämään. Entä jos ostaisi 30 tonnin auton ja samalla hinnalla bensaa. Tai kympin auton ja 50 donalla bensaa. Jos on varaa laittaa autoon 58 kE, niin ei kai litran parin suurempi tavallisen auton kulutus taloutta kaataisi? Unohdin maailman pelastamisen ihan tarkoituksella 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 00:59 |
Viestit: 5125
|
Onhan siellä vaikka myös yksi "halpa" Mitsun i-MiEV joka myös Citroen C-Zerona tunnetaan ja söpöllä ja subarullakin on sama auto eri nimillä. Noin 32 tonnia ja sillä saa 4-paikkasen hieman yli satasta kulkevan miniauton, jolla ehkä uskaltaa lähteä kesällä noin 50 km päähän, jos ei ole latausmahkuja ja -aikaa toisessa päässä, talvella ei varmaan noinkaan pitkälle jouda, ainakaan ellei ole lämmintä tallia molemmissa päissä (tuo ei ole hybridi vaan latautuu vain töpselistä). Vaatii hieman kieroa ekomieltä että hinnalla yrittää perustella sähköauton valintaa, eiköhän siihen ole ihan muut syyt. Mutta silti minusta hienoa että noita kehitetään, voisin hyvinkin harkita jotain sähköautoa käytettynäkin jos olisi edukas ostaakin, mutta eiköhän ne siitä vielä kehity ja halpene kun aikaa kuluu. Yllättävän halpaa noissa laskureissa on tosin tuo laskurin sähkökin, 5 vuotta ja 20000 km/vuosi reilulla tonnilla tolla "C-Zerolla" - pitääköhän sekään yhtään paikkaansa -> pika-arvioinnilla: Ei ainakaan täkäläisillä toteutuneilla sähkön hinnoilla (energia+siirto), mutta ei ehkä niin kauhean kaukana kuitenkaan. (ja eiköhän myös nuo kWh/100 km valehtele ainakin yhtä paljon kuin litraa/100 km lukematkin, mutta talvella vissiin hieman enemmänkin?.) Ei löytynyt i-MiEV testiä, mutta hieman pidemmällä luvatulla toimintasäteellä nissaniLeaf: Lainaa: Varsinainen pohjanoteeraus oli paukkupakkasilla ajettu testiosa. 15 asteen pakkasessa Leafilla pääsi vaivaiset 59 kilometriä. (Luvattu 175 km... ja sen mukaan lasketaan kWh/100 km lukematkin, ja mikäs paukkupakkanen tuo vielä on...) http://www.talouselama.fi/uutiset/tmn+t ... a/a2100440
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 11:29 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Onko tietoa paljonko kustantaa akuston vaihto?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 12:06 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
black_van kirjoitti: Onko tietoa paljonko kustantaa akuston vaihto? Se riippuu monesta asiasta: mm. akkutyypistä ja kennojen määrästä. Mutta karkeasti arvioiden täyssähköauton pelkät kennot maksavat jossain 5000-15000€ tienoilla riippuen akuston kapasiteetista. http://www.sahkoautot.fi/autot:laskuri antaa 18,75 kWh pelkälle akustolle hinnaksi 10 400€. Innokkaimmat akuston kuntoa jatkuvasti tarkkailevat harrastajat vaihtavat akustosta kennon kerrallaan. Akuston kestoiäksi voi käytöstä riippuen ennustaa ehkä 5-15 vuotta. Litium-akuissa kestoon vaikuttaa niin lataussyklien määrä, kuin myös kalenteri-ikä. Hybridien akusto on huomattavasti pienempi. Esim Toyota Priuksen pienehkön akuston (273V/6,5Ah = 1,77 kWh) vaihto maksaa jenkeissä jotain ~$2500 tienoilla. Suomessa kuulemma 1850€. Akkujen takuu on Toyotalla tietääkseni 8 vuotta. Näitäkin voi toki kennottaa uudelleen.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 12:36 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Katsoin huvikseni C-Zeron akuston hinnan Servicestä (valkkasin muutaman erilaisen, yhdelle tuli hinta): 81000 euroa verojen kanssa. Jos joku virallisempi taho haluaa tarkistaa hinnan, niin varaosanumero tuolle on 1606865680. Kuulostaa äkkiseltään vähän kalliilta, mutta sitähän kaikki on köyhän mielestä. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 12:59 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Just,ihanan kallista. Tuohan tarkoittaa sitä että auto paaliin kun on akkujen vaihdon aika. Varsinaisia ekolaitteita
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
korvee
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 13:34 |
Viestit: 67 Paikkakunta: Järvenpää
|
black_van kirjoitti: Onko tietoa paljonko kustantaa akuston vaihto? Omaan Elcattiin akusto maksaa minimissään noin 2500 euroa vesitettävillä akuilla ja 3500 euroa huoltovapailla akuilla. Kyse on kylläkin lyijyakuista. Esim. 200 Ah LiFeYPo4-kenno maksaa Saksassa noin 260 euroa, niitä tarvitaan vaikkapa 24 kpl->3,2*24 V=76,8 V. Reilu 6000 euroa siis tulisi pelkän akuston hinnaksi, tuosta määrästä voi saada alennustakin hinnasta. Painoa tulisi 7,3*24=175 kg, nykyinen lyijyakusto painaa noin 450 kg. Litiumeille tarvitaan vielä valvontajärjestelmä (BMS), ettei käy näin: http://naurunappula.com/502635/sahkoauto.jpgElcatissani akusto on noin 10 vuotta vanha, ajomatkaa kesällä noin 30 km, talvella parikymmentä. Vaihto onnistuu hyvin akku kerrallaan, vieno mädän kananmunan haju varoittelee, jos jokin kenno on vaihtanut napaisuutta. Nissan Leafista tuli mieleen, että lämmityslaite on siinä toteutettu sähköllä, ja maksimiteho oli muistaakseni 5 kW tienoilla. Se syö talvella ajomatkaa reilusti. Webastoa ei näihin kai imagosyistä laitettu, toisin kuin Elcatissa.
CX Break 2,0 -90, Xsara Picasso 1,8 -03 ja 1,6 -06; Elcat Cityvan 200 -95
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 15:45 |
Viestit: 5125
|
korvee kirjoitti: ... Nissan Leafista tuli mieleen, että lämmityslaite on siinä toteutettu sähköllä, ja maksimiteho oli muistaakseni 5 kW tienoilla. Se syö talvella ajomatkaa reilusti. Webastoa ei näihin kai imagosyistä laitettu, toisin kuin Elcatissa. Sama vastussysteemi lienee C-Zeroissakin, ja ilmastointi lämpimissä maissa syö kanssa reilusti toimintasädettä (mikseiköhän ilmastoinnin lämpöpumppu voisi olla sekä että lämmitin ja viilennin samalla, kuten tyypilliset koti-ilmalämpöpumput) Moottorin lämpöä noissa vielä kerrotaan hukattavan erikseen täysin hukkaan ja kerrotaan että sen toimintalämpö pidetään niin paljon alhaisempana, ettei siitä ole apua hytin lämmitykseen - mutta ehkä lämpöpumpun apuna voisi olla ainakin pakkasella -> tosin taitaa tulla vaan liian kallis, painava ja monimutkainen kannattaakseen (vielä) (sekä lämmityksessä että jäähdytyksessä suositellaan precool tai preheat vielä kun auto on latauksessa - ettei toimintasäde kutistuisi ihan niin paljon)
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 20:32 |
Viestit: 511
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Sähköautolaskuri Lähetetty: 26.08.2013 20:59 |
Viestit: 5125
|
^Eiköhän se siitä sitten yleisty, tietysti samalla ymmärtää sähköautojen kalleudenkin - tavalliseen autoon tuotetaan paljon suhteellisen koeteltua tekniikkaa, varusteista ja osista paljon saadaan "valmiina" alihankkijoilta. Sähköautoon tulee ihan uusia ratkaisuja, joita myydään vielä paljon vähemmän, eikä voida monistaa ja käyttää samoja osia niin monessa eri autossa (kuten vaikka yleensä bensa- ja dieselmoottoreita käytetään monissa eri malleissa ja ihan eri automerkeissäkin.)
Hybrideissä ei taida olla niin väliksi ilmastoinnin kulutus, vai lasketaankohan lämmitystä ja ilmastointia testisyklin CO päästöihin...
|
|
|
|
 |
|
|