Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 13.08.2013 23:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Eli paikoillaan ollessa normi ajokorkeudessa tuo pumppu käy n. 8 sekunnin välein, 1-2 sekuntia kerrallaan. Jarrun kun painaa pohjaan niin tuo käyntiväli kasvaa n. 1 minuuttiin. Painevaraajan vaihdoin eilen siinä toivossa että se korjaisi tuon ongelman. Tuosta ei tuntunut olevan merkittävää apua.

Jousitus, jarrut ja ohjaustehostin toimii mielestäni ihan ok ja perä pitää korkeuden ainakin hetken aikaa koneen sammutuksen jälkeen. Parin tunnin jälkeen perä on kyllä alhaalla, mutta esim. puolen tunnin tauon aikana se ei merkittävästi laske. Myöskään tuota hydraulinestettä en ole huomannut häviävän, enkä ole huomannut että sitä vuotaisi järjestelmästä ulos.

Jarrua painaessa kuullu polkimen tienoilta suhahdus. Tuosta oireesta luin jostain keskustelusta, että viittaisi jarruventtiiliin. Tuo näyttää kuitenkin tuohon varaajapalloon verrattuna asteen verran työläämmältä vaihtaa. Eli ei ihan pelkästään kokeilun vuoksi huvittaisi sitä vaihtaa.

Eli neuvoja kaipailen miten tuota vikaa voisi haarukoida? Viittaavatko oireet selvästi johonkin tiettyyn vikaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 01:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Minusta tuntuu että kaikki mun Citikat (hydeversiot) ovat käyttäneet pumppua noin 8 s välein :D



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 08:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
hogander kirjoitti:
Jarrua painaessa kuullu polkimen tienoilta suhahdus. Tuosta oireesta luin jostain keskustelusta, että viittaisi jarruventtiiliin.
Ainakin Xantiassa tuohon suhahdukseen auttaa jarrujen ilmaaminen. Venttiiliin kertyy ilmeisesti jousipalloista karannutta typpeä.

Jos autossa on ABS-jarrut, niin ensiapuna on auttanut jopa jarrujen ilmausohjelman ajaminen testerillä, jolloin ne typpikuplat lähtevät venttiilistä pidemmälle.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 08:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Cikatti kirjoitti:
Minusta tuntuu että kaikki mun Citikat (hydeversiot) ovat käyttäneet pumppua noin 8 s välein :D


Eli olisiko tuo harvempi käynti urbaania legendaa :D Kaikkihan sinänsä toimii käyttäjän näkökulmasta ihan ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 09:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113
Paikkakunta: Liminka
hogander kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Minusta tuntuu että kaikki mun Citikat (hydeversiot) ovat käyttäneet pumppua noin 8 s välein :D

Eli olisiko tuo harvempi käynti urbaania legendaa :D Kaikkihan sinänsä toimii käyttäjän näkökulmasta ihan ok.

Mielestäni tuo 8 s ei ole ollenkaan paha varsinkin kun autossa on ohjaustehostin ja sikäli kun paineenvaraajan pallossa on paineet kohdillaan. Jarruventtiilejäkään ei taida uusia tai vähän kuluneita liiemmin olla tarjolla. Eli huoletta ajelisin ;) Hydenesteiden vaihto, jarrujen ilmaus ja pallojen paineistus ihan normaalisti sitikkaharrastajan huolto-ohjelman mukaan.



BX 16V Mk II, BX 16V Mk I, D-Super, 2CV6 CT, C5 II 2.0 Break, C5 X7 163 HDi Tourer, C4 Cactus 130
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 11:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
hogander kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Minusta tuntuu että kaikki mun Citikat (hydeversiot) ovat käyttäneet pumppua noin 8 s välein :D
Eli olisiko tuo harvempi käynti urbaania legendaa :D
Xantioiden nakse on tainnut meillä olla 30-60 sekunnin luokkaa, tarkemmin ei ole tullut ajateltua. Emäntä muisteli kesä-Xantiansa naksuvan harvemminkin. Bekseistä ei jaksa enää muistaa, mutta niissähän on toki eri asia, kun tehostin on samassa piirissä, kun se Xantiassa (pl. alkupään mallit) on erillään.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 14:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Eli lopputulemana tähän voi todeta että toimii kuten pitääkin.

Onko muuten tietoa miksi tuo käyntiväli kasvaa kun jarrun painaa pohjaan?

Kiitoksia kovasti vastauksista. Josko taukois tuo sade sen verran että viitsisi antaa noille ilmausruuveille CRC ruiskeen. Jos vaikka viikonloppuna vaihtaisin nuo nesteet ja ilmaisin ne jarrut...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 18:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
hogander kirjoitti:
Onko muuten tietoa miksi tuo käyntiväli kasvaa kun jarrun painaa pohjaan?
Onkos poljinventtiilissä kuinka kovasti ohivuotoa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
laakeri kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Onko muuten tietoa miksi tuo käyntiväli kasvaa kun jarrun painaa pohjaan?
Onkos poljinventtiilissä kuinka kovasti ohivuotoa?


En tiedä. Miten tuon voisi tarkistaa? Onko poljinventtiili sama asia kuin jarruventtiili?

Älkäähän tuskastuko jos rupeaa tuntumaan rautalangan vääntämiseltä :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 14.08.2013 22:50 

Viestit: 511
laakeri kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Onko muuten tietoa miksi tuo käyntiväli kasvaa kun jarrun painaa pohjaan?
Onkos poljinventtiilissä kuinka kovasti ohivuotoa?


Siis poljinventtiilissä paha läpivuoto! Kyllä ehjässä pumpun käytivälin pitäisi olla 20-40sek. (olen jopa joskus omistanut sellaisia :D )
Tuo rasittaa pumppua, painesäädintä ja pumpun ja säätimen välistä putkea. (noita putkiakin olen tuon takia joskus omissani joutunut vaihtamaan.)
Ehjän poljinventtiilin löytäminen vaan on hankalaa tai ainakin suht kallista :evil: .
Peränhän pitäisi pysyä ylhäällä min 12h, mulla ehjin piti jousituksen ylhäällä 1-1,5vrk. jarrun lyhyt oppimäärä; pumpulla tuotettava paine jaetaan tärkeään (jarrut ja jousitus) ja tois arvoiseen (ohjaustehostin). Jarrupoljinventtiilille tulee etujarruja varten suora syöttö säätimeltä ja takajarrujen paine tulee takajousien kautta (toteutuu kuormitussäätöinen jarru, kun jousituksen paine kasvaa kuorman myötä, myös jarruille tuleva paine kasvaa (taka). joten, kun jarruventtiiliin tulee ohivuotoa niin takajousitus putoaa alas nopeasti ja pahimmillaan etujarrut rupeavat laahaamaan (näinkin käynyt liki puoli miljoonaa ajetussa jossa oli alkuperäinen poljinventtiili).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 28.08.2013 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Eli ryhdyin tässä tuumasta toimeen. Ajattelin ennen tuon hydraulinesteen vaihtoa varmistaa että saan nuo sitten ilmattua. No niinpä siinä siiten kävi ettei nuo ilmausruuvit aukea. Yhden onnisuin itse poikkasemaan :( ei auttanut lämmitys. Ei irronut myöskään hitsatulla mutterilla. Vastakierretapistakaan ei ollut apua. Viimeistelin tuon sitten katkaisemalla torx kärjen sen ruuvin sisään :oops:

Kahdesta satulasta tuo ruuvien poikkominen onkin jo hoidettu aikaisempien omistajien toimesta :)

Miten on, pystyisikö tuon ilmauksen hoitamaan jarruletkun kautta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 28.08.2013 21:25 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Takasatuloista jos on kyse niin Sitroselta saa kunnostettuja jollain 50€ ja jos kahdesta on ilmausruuvit poikki niin pistää ne jarruputkenpuoleiset yhteen.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 28.08.2013 23:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Xari kirjoitti:
Takasatuloista jos on kyse niin Sitroselta saa kunnostettuja jollain 50€ ja jos kahdesta on ilmausruuvit poikki niin pistää ne jarruputkenpuoleiset yhteen.


Toisessa takasatulassa on vielä ehjä ruuvi. Muut on katkottu.

Eli tuo takasatula koostuu siis kahdesta identtisestä kappaleesta? Voin siis periaatteessa vaihtaa vain tuon osan jossa on tuo ilmausruuvi? Säästää uuden satulan toisen kappaleen ja käyttää sen toisella puolella jos tuokin katkeaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 29.08.2013 07:20 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Katkenneen ilmausruuvin olen onnistunut poraamaan pois. Katsottava vaan poran koko, ettei jenkoja poistu, poraussuunta ja poraa sivuttain ohjaamalla, että pysyisi keskellä. Sitten vastaavaa kierretappia varovasti ja uusi i-ruuvi. Se ei mitään haittaa, jos pora syö hitusen alkuperäistä reiänpohjaa. Ja ei muuta, kuin suojaukset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 29.08.2013 14:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Ei voi verrata xantian ja beksin varaajan naksetta keskenään. Hieman erilaiset palikat



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 29.08.2013 19:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
hogander kirjoitti:
Eli tuo takasatula koostuu siis kahdesta identtisestä kappaleesta?
Vasen sisempi puolikas on sama kuin oikea ulompi ja vice versa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 29.08.2013 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Kovasti kuulostaa olemattomien vikojen korjaamiselta, josta on nyt sitten tullut ihan vikaakin?
Onkos kukaan ehdottanut vielä ponnetonta pumppua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 29.08.2013 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Esa66 kirjoitti:
Kovasti kuulostaa olemattomien vikojen korjaamiselta, josta on nyt sitten tullut ihan vikaakin?
Onkos kukaan ehdottanut vielä ponnetonta pumppua?


Olen itsekin päätellyt että jätän tuon pumpun käynnin sikseen. Käyköön sen mitä käy.

Onnistuin nyt vaan hankkimaan pakkomielteen tosta lhm:n vaihdosta. Eli vaihdan sen vaikka joutuisin purkamaan koko auton;)

Tänään sain nuo etusatulat siihen kuntoon että ilmaus onnistuu. Seuraavaksi sitten takasatulat. Eipä ole ennen näin täydellisen jumiutuneita ilmausruuveja tullut vastaan. Ja vielä joka satulassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 29.08.2013 23:43 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei se ole pakkomielle, vaan "pakko". Koska saattaa olla eka kerta, kun jarruihin uutta lientä. Laita sitten jenkoihin jotain tervaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 30.08.2013 03:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Jos nyt esimerkiksi pitää jotain vetästä, niin yli 45 CX:ää on tullut purettua, muutama tusina enemmän Bexuja. Nytkin taas talli vuokrattu, katsastetun bexun takaisin saamiseksi katsastuskuntoon. Siis katsastetun bexun, prkl ! Auto täyttää juuri runkonumeron osalta vaatimukset , juurikin leimatuksi vehkeeksi. No ei muuta kuin toimeen. Sydän vei, järki jäi narikkaan :lol: Teen tästä projektiosion tänne ensikuussa . Pääsee porukat avautumaan :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 30.08.2013 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Esa66 kirjoitti:
Jos nyt esimerkiksi pitää jotain vetästä, niin yli 25 CX:ää on tullut purettua, muutama tusina enemmän Bexuja. Nytkin taas talli vuokrattu, katsastetun bexun takaisin saamiseksi katsastuskuntoon. Siis katsastetun bexun, prkl ! Auto täyttää juuri runkonumeron osalta vaatimukset , juurikin leimatuksi vehkeeksi. No ei muuta kuin toimeen. Sydän vei, järki jäi narikkaan :lol: Teen tästä projektiosion tänne ensikuussa . Pääsee porukat avautumaan :lol:

BS korjattu oikeaksi, ei nyt sentään 45 cexiä ole purettu. Onneksi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 30.08.2013 21:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
black_van kirjoitti:
Ei voi verrata xantian ja beksin varaajan naksetta keskenään. Hieman erilaiset palikat

Riippuu minkäikäiseen Xantiaan vertaa, alkupään malleissa oli hyvinkin vastaavat palikat kuin Bekseissä... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti
ViestiLähetetty: 01.09.2013 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Sain tämän päätökseen. Eli nyt on nuo hydraulinesteet vaihdettu ja jarrut ilmattu. Pumpun käyntitiheys on edelleen sama. Eli ei vaikutusta siihen.

Jarrujen toiminta sen sijaan parani huomattavasti. Ottavat huomattavasti jämäkämmin. Eivät myöskään tärisytä enää. Luulin aikaisemmin että nuo jarrulevyt on kierot. Joko tuo ilmaus korjasi tilanteen tai sitten osat on nyt jotenkin paremmin paikallaan. Otinhan tässä yhteydessä kuitenkin nuo satulat, palat ja levyt irti ja takasin kiinni.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: