|
Kirjoittaja |
Viesti |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.08.2013 11:33 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
r_a_n_u kirjoitti: Ja mikä siinä hieman leveämmässä renkaassa silmää miellyttää? ...mun miälestä 125 on ihan riittävän leveä... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
^KARI^
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.08.2013 11:58 |
|
2cvkimmo kirjoitti: 125 on ihan riittävän leveä...  Joo, miellyttää ehkä enempi silmää rättärin ulkonäkö sillä kuin 185 renkailla...
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.08.2013 13:48 |
Viestit: 5065
|
r_a_n_u kirjoitti: Miksi miltei aina, kun BX:n renkaista on kyse, koko on joko 175 tai 185. Oikea kokohan on 165/70 R14. Onko noista ylileveistä joku etu? Ihmetellä sopii millälailla tuo olisi "oikea" koko - tehdas kun suosittelee joihinkin vuosimalleihin ja pienempiin koneisiin tuota, mutta tehdas on myös varmaan miettinyt ja valinnut muihin koneisiin ja malleihin ensiasennusrenkaiksi: 175/65 R14 185/60 R14 195/60 R14 (ehkä muitakin löytyy tehtaan ensiasennuksena?) Moottoreista voi päätellä että leveämpiä käytetään sporttisempien versioiden kanssa ja leveydellä ja mataluudella saavutetaan renkaan parempi käyttäytyminen käännöksissä, kun kulutuspinta ei sorru alle ja kylki muutu kulutuspinnaksi, mutta vastaavasti pehmeydessä hävitään kuten vesiliirto-ominaisuuksissa. Ehkä vielä ehtii Alastaroon kokeilemaan käytännössä eroa, tienpäällä vain kolari/läheltä-piti tilanteissa tarvitaan ääriominaisuuksia. Sentin ero leveydessä tuntuu yleensä vähemmän kuin erot eri valmistajien renkaiden välillä: Vielä enemmän ajomukavuutta/spottisuutta voi hakea valitsemalla tietynlaiset renkaat, osa satsaa kestävyteen, osa hiljaisuuteen, osa ostaa halvimmat pinnatut... ja varmaan jokainen valitsee itselleen sopivat. Näin ainakin minä yritän tehdä, (valitsen usein myös eri koon talveksi ja kesäksi) enkä valita jonkun toisen mieltymysten takia  (käytetyissä autoissa toki tulee jonkun muun valitsemat renkaat) Entäs sitten uudemmat sitikat, joissa samassa autossa vuosimallista ja varustelusta riippuen on vannekokokin muuttunut, mikäs niistä on sitten "oikein" Muiden valintoja voi aina ihmetellä, mutta vaikuttaa voi vain omiin valintoihin.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.08.2013 15:02 |
Viestit: 2699
|
Muiden valintojahan juuri ihmettelinkin. Itse olen aina uutena ostanut 165/70 R14 renkaita. Ja poikkeus kyllä vahvistaa säännön. Kerran sain tarjouksen 175 sarjan Michelin talvirengassarjasta, jolla oli ajettu muutama tuhat. Sen ostin. Annoin siitä silloin vinkkiä tännekin, mutta ei ottanut ääntä. Hintana oli 50 € vanteineen.
Vanhemmasta ohjekirjasta poimittu: Vakiona BX; BX 14 E; BX 14 RE ........ rengaskoko 145 R 14 MX BX 16 RS; BX 16 TRS ......... rengaskoko 165/70 R 14 MXL BX 19 GT ...................... rengaskoko 165/70 R 14 MXV Erikois BX; BX 14 E; BX 14 RE; BX 16 RS; BX 16 TRS ......... rengaskoko 165/70 R 14 MXL (kevytmetallivanteet) Muut mahdolliset BX; BX 14 E; BX 14 RE ........ rengaskoko 145 R 14 X (M+S) BX; BX 14 E; BX 14 RE; BX 16 RS; BX 16 TRS ......... rengaskoko 170/65 R 365 TRX (M+S) BX 16 RS; BX 16 TRS; BX 19 GT ...................... rengaskoko 165/70 R 14 X (M+S) BX; BX 14 E; BX 14 RE; BX 16 RS; BX 16 TRS ......... rengaskoko 170/65 R 365 TRX BX 19 GT ...................... rengaskoko 165/70 R 14 MXV
Uudemmasta ohjekirjasta: Vakioasennus Berline + Break BX 14; BX 15 - BX 16 ......... rengaskoko 165/70 R 14 MXL 81 T BX 15 - BX 16 (autom.) ...... rengaskoko 155 R 14 MX 80 S Talvirenkaat BX 14 ........................... rengaskoko 145 R 14 (M+S) BX 15 - BX 16 .................. rengaskoko 155 R 14 (M+S) BX 14; BX 15 - BX 16 .......... rengaskoko 165/70 R 14 (M+S) Vakioasennus BX 19 TGS/TZS Break ......... rengaskoko 165/70 R 14 MXL 81 T BX GTI Break TRI (autom.).... rengaskoko 165/70 R 14 MXV 81 H BX 19 TGS/TZS Berline; BX 19 TGS/TZS Break; BX GTI Break TRI .............. rengaskoko 175/65 R 14 MXL 81 T BX GTI Break TRI .............. rengaskoko 185/60 R 14 MXV 82 H BX 16 Valve ..................... rengaskoko 195/60 R 14 MXV2 85 V Talvirenkaat BX 19 TGS/TZS Berline; BX 19 TGS/TZS Break; BX GTI Break TRI .............. rengaskoko 165/70 R 14 M+S BX 19 TGS/TZS Berline ....... rengaskoko 165/70 R 14 MXV 81 H BX GTI Break TRI .............. rengaskoko 175/65 R 14 M+S BX 16 Valve ..................... rengaskoko 195/60 R 14 M+S Vakioasennus BX 4WD Berline; BX 4WD Break ................... rengaskoko 165/70 R 14 MXT4 81 T BX 4WD GTI ..................... rengaskoko 185/60 R 14 MXT4 82 H Talvirenkaat ja muut luokitellut koot BX 4WD Berline; BX 4WD Break .................. rengaskoko 165/70 R 14 M+S 100 myös ........................................... 165/70 R 14 MXV myös ........................................... 165/70 R 14 MXL BX 4WD GTI ..................... rengaskoko 185/60 R M+S 100
Ja tarkennuksena vielä. En suinkaan halua muiden rengasvalintoihin mitenkään vaikuttaa. Ihmettelyni on ihan vaan ja pelkästään omani. Perustan sen pitkäaikaiseen BX kokemukseeni.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.08.2013 23:18 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
r_a_n_u kirjoitti: Putkimies22 kirjoitti: Miellyttävät silmää  ? Onko se tärkeämpää, kuin auton oikea ajokäyttäytyminen? Ja mikä siinä hieman leveämmässä renkaassa silmää miellyttää? Korkeampi hinta vain on. Hyvin ne on mulla käyttäytyneet leveämmilläkin kumeilla (195)
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 11.08.2013 02:31 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"r_a_n_u kirjoitti: Ja mikä siinä hieman leveämmässä renkaassa silmää miellyttää?" No ehkä kaksikin asiaa aluksi: voimaa on 300 heppaa niin kokemuksesta voin kertoa että ne 200 leveet nakit luistavat kuivalla asvaltilla mutta 235 ja 245 alkaa pitää. No totta, tarina on kauheaa skeidaa mutta totta Toista syytä en kerro. Levee kumi on kauhea koettelemus uraisilla teillä, mutta tosin vain jos profiili on todella matala.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 09.09.2013 13:06 |
Viestit: 1496
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 09.09.2013 16:29 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Mutta palatakseni niihin renkaisiin, niin ihmettelen, miksi autoon pitää ostaa leveät vanteet, joille sitten venytetään vannetta ~10 cm kapeammat kumit. Vai onko vaan niin, että vanteiden jälkeen ei raha ole enää riittänyt tarpeeksi leveisiin renkaisiin? Esim: http://img205.imageshack.us/img205/4274 ... wg6dc3.jpg 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 09.09.2013 17:15 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
svc kirjoitti: Vai onko vaan niin, että vanteiden jälkeen ei raha ole enää riittänyt tarpeeksi leveisiin renkaisiin?  Todennäköisesti juurikin näin. Useinhan näkee myös sellaista, että on jouduttu ostamaan älyttömän suurihalkaisijaiset vanteet, ettei tarvitsisi ostaa paljoa kallista kumia siihen päälle 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 09.09.2013 17:23 |
Viestit: 4682 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ja helvetilliset jumputtimet sisälle ,ettei takaloosteriin muuta mahdukkaan ja pellit lepattaa möykkää kuunnellessa.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 08:41 |
Viestit: 1496
|
svc kirjoitti: ...miksi autoon pitää ostaa leveät vanteet, joille sitten venytetään vannetta ~10 cm kapeammat kumit. Esim: http://img205.imageshack.us/img205/4274 ... wg6dc3.jpg  laakeri kirjoitti: Useinhan näkee myös sellaista, että on jouduttu ostamaan älyttömän suurihalkaisijaiset vanteet, ettei tarvitsisi ostaa paljoa kallista kumia siihen päälle  Kyse lienee makuasioista. Jos omistajaa miellyttää, niin mitä väliä sillä mitä muut ajattelevat. Kaikille ei ajomukavuus ole tärkeintä. Ulkonäöstä vielä: Ajaahan jotkut jopa C5:lla tai A4:lla  . Ei tainnut rahat riittää kauniimpiin  .
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 09:00 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
^Silmä tottuu äkkiä 
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 09:08 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Juu ei riittänyt rahat vuosi sitten kakkoskoriseen C5:een. Alle 4000 euron sijoituksella ei pääse vielä valitsemaan auton väriä, eikä kauheasti malliakaan. Vanha viisaus on, että makuasioista ei pidä kiistellä. Mutta voin silti pitää joitain tuunarien kuningasideoita typerän näköisenä, ja jopa sanoa sen julkisesti. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 09:28 |
Viestit: 3655
|
svc kirjoitti: Mutta voin silti pitää joitain tuunarien kuningasideoita typerän näköisenä, ja jopa sanoa sen julkisesti.  Niinpä. Sitä sanotaan keskusteluksi. Sivistyneillä ihmisillä on tapana keskustella. Tätä taas ei pidä sekoittaa kettuiluun. 
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 12:00 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
svc kirjoitti: Mutta palatakseni niihin renkaisiin, niin ihmettelen, miksi autoon pitää ostaa leveät vanteet, joille sitten venytetään vannetta ~10 cm kapeammat kumit. Vai onko vaan niin, että vanteiden jälkeen ei raha ole enää riittänyt tarpeeksi leveisiin renkaisiin? Esim: http://img205.imageshack.us/img205/4274 ... wg6dc3.jpg  Kysymys on siitä, että vain osa ihmisistä kykenee aikaansaamaan omaperäisiä ideoita, vielä harvemmalla edes osa ideoista on toteuttamiskelpoisia ja niistäkin harvat ovat oikeasti hyviä. Kuitenkin monilla on tarve ilmaista itseään erilaisilla kädentaitoihin liittyvillä harrastuksilla, riippumatta taitojen tasosta. Vaikka osaaminen tekemisen osalta olisikin hyvällä tasolla, eivät ymmärrys, arvostelukyky eikä kokonaisuuksien hallinta välttämättä sitä ole. Näin ollen omien ideoiden puuttuessa onkin helppo edelleenkehittää muiden ideoita ja tässä helpoin tie on tehdä samat asiat kuin muutkin ovat tehneet, mutta isommin, kalliimmin ja näyttävämmin. Rengasta leveämmän vanteen käyttö on uskoakseni alunperin kilpa-autoilusta lähtöisin, koska leveämmälle vanteelle asennettu rengas on kaarteissa kyljiltään jäykempi. Tämä vaikuttaa erityisesti, kun säännöissä on määrätty rengaskoko ja/tai -malli. Useat muutkin kilpa-autoilusta alkunsa saaneet ideat, kuten esimerkiksi ilmanohjaimet, ovat tuning-harrastajien käsissä muokkautuneet alkuperäisen toimintatavan irvikuviksi.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 12:11 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 14:32 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Tuotapa. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 15:11 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Harri126 kirjoitti: Tuotapa.  Analyysi. 50-luvun kerrostalo arvostetulla alueella jossa ei liiemälti ole tapana muutella 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.09.2013 15:21 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Putkimies22 kirjoitti: Harri126 kirjoitti: Tuotapa.  Analyysi. 50-luvun kerrostalo arvostetulla alueella jossa ei liiemälti ole tapana muutella  Hiukan pieleen. Väki kuitenkin sen verran iäkästä, että muutto voi olla viimeinen. Talo kuitenkin melko tuore. Sitä mä vaan, että nimet ovat mielestäni epäloogisesti. Onpa noita näkynyt muuallakin.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 08.10.2013 09:09 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Lauri kirjoitti: svc kirjoitti: ...miksi autoon pitää ostaa leveät vanteet, joille sitten venytetään vannetta ~10 cm kapeammat kumit. Esim: http://img205.imageshack.us/img205/4274 ... wg6dc3.jpg  laakeri kirjoitti: Useinhan näkee myös sellaista, että on jouduttu ostamaan älyttömän suurihalkaisijaiset vanteet, ettei tarvitsisi ostaa paljoa kallista kumia siihen päälle  Kyse lienee makuasioista. Jos omistajaa miellyttää, niin mitä väliä sillä mitä muut ajattelevat. Kaikille ei ajomukavuus ole tärkeintä. Ulkonäöstä vielä: Ajaahan jotkut jopa C5:lla tai A4:lla  . Ei tainnut rahat riittää kauniimpiin  . Nuo vanteenreunat suojaavat renkaiden kylkiä.... 
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 08.10.2013 09:14 |
Viestit: 2193 Paikkakunta: Laukaa
|
Teuski kirjoitti: ...että mitäköhän tässä ajetaan takaa http://www.nettiauto.com/volkswagen/goca/5922236Jos samalla logiikalla mennään niin meidän femma on varmaan valmistettu maaliskuun 95. päivä vuonna 1921  60-luvulla oltiin Volkkarilla vielä tukevasti takatuupparilinjalla. Valmistuspäivämäärää(tai ainakin vuosi) vaikuttaa aivan liian varhaiselta. Mittaristo näyttää II-sarjan Golf-tyyppiseltä ja ulkomuodoissa on jotain Passatin 70-luvun lopun muotoja. Joten ihmettelyn aihetta siinä on...
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 08.10.2013 09:58 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
eskere kirjoitti: Teuski kirjoitti: ...että mitäköhän tässä ajetaan takaa http://www.nettiauto.com/volkswagen/goca/5922236Jos samalla logiikalla mennään niin meidän femma on varmaan valmistettu maaliskuun 95. päivä vuonna 1921  60-luvulla oltiin Volkkarilla vielä tukevasti takatuupparilinjalla. Valmistuspäivämäärää(tai ainakin vuosi) vaikuttaa aivan liian varhaiselta. Mittaristo näyttää II-sarjan Golf-tyyppiseltä ja ulkomuodoissa on jotain Passatin 70-luvun lopun muotoja. Joten ihmettelyn aihetta siinä on... Toi Golhan on brasilian VW:n malli jostain 80-90-luvulta ja tuo yksilö on '92. Jostain tuo myyjä on kuitenkin keksinyt että valmistenumeron viimeiset numerot ovat yhtä kuin valmistuspäivä  Ihmetyttää vaan, että voiko joku olla oikeasti noin pöljä 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 08.10.2013 10:04 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Teuski kirjoitti: ...että mitäköhän tässä ajetaan takaa http://www.nettiauto.com/volkswagen/goca/5922236Jos samalla logiikalla mennään niin meidän femma on varmaan valmistettu maaliskuun 95. päivä vuonna 1921  Valmistusnumeron 10. merkki "N" kertoo valmistusvuodeksi 1992. 9B: Brasilia W: Volkswagen do Brasil ZZZ: täytemerkkejä 30: mallikoodi (VW Gol) Z: täytemerkki N: valmistusvuosi (1992) T: tarkistusmerkki 067302: sarjanumero
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 08.10.2013 10:43 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Teuski kirjoitti: Toi Golhan on brasilian VW:n malli jostain 80-90-luvulta ja tuo yksilö on '92. Joo, valmistus alkoi vuonna 1980. Johan tuon näkee otsalohkollakin, ettei se voi olla olla 60-luvulta... No, meitä on joka lähtöön. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
|
|