Esa66 kirjoitti:
Tämä hallitus se vain jaksaa harmittaa, päivästä toiseen
Ei muuten toimi linkit
[url]http://www.suomenmaa.fi/etusivu/rossi_kyllönen_pihalla_yksityistielainsäädännöstä_6558888.html[/url]
Voihan sen laittaa näinkin.
Rossi: Kyllönen pihalla yksityistielainsäädännöstä
Hallitus esittää yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen ensi vuodelle enää viittä miljoonaa euroa. Vielä vuonna 2011 summa oli 23 miljoonaa euroa.
Kansanedustajat ihmettelivät poikkeuksellisen voimakasta leikkausta valtion talousarvioesityksen lähetekeskustelussa torstaina.
Keskustan kansanedustaja Markku Rossi kysyi liikenneministeri Merja Kyllöseltä (vas.), onko leikkaus ideologinen. Ministerin vastaus herätti salissa ihmetystä.
– Kyllä tänä päivänä poliittisessa keskustelussa, jos käydään keskustelua ennemminkin maaseudun ja maaseudun elinkeinojen turvaamiseen liittyvistä teistä, niin se keskustelu on tyystin erilaista kuin silloin, kun puhutaan yksityisteistä, Kyllönen vastasi Rossille.
– Yksityistie viittaa siihen, että on kyse yhden yksittäisen ihmisen kohdalle ja yhden yksittäisen ihmisen hyväksi menevästä tiestä, Kyllönen sanoi.
KANSANEDUSTAJA Rossi hämmästelee, miten pihalla ministeri Kyllönen on yksityistielainsäädännöstä ja valtionapuun oikeutettujen teiden luonteesta.
Valtionapu edellyttää, että tie on vähintään yhden kilometrin pituinen ja sen varrella on vähintään kolme taloa tai se on vilkas läpiajotie.
– Valtionapuun oikeutettuja teitä on noin 55 000 kilometriä ja niiden varrella asuu puoli miljoonaa ihmistä. Lisäksi näiden teiden vaikutusalueella on 40 prosenttia koko loma-asuntokannasta ja merkitys esimerkiksi metsätalouden toimivuudelle on huomattava, Rossi selvittää.
Hän korostaa, että yksityiset tiet ovat elintärkeä osa suomalaista infrastruktuuria ja elinkeinoelämän edellytyksiä.
– Ei tien nimitys voi vaikuttaa ja olla selityksenä valtion rahoituksen tasoon, vaan todellinen tarve, Rossi sanoo.
HÄN HUOMAUTTAA, että yksityisiä teitä eivät käytä vain yksittäiset henkilöt, vaan laaja joukko ihmisiä.
– Käyttöä tapahtuu jokamiehenoikeudella ja satunnaiskäyttönä moottoriajoneuvoilla. Julkista avustusta saanutta yksityistä tietä ei saa sulkea tilapäiseltä käytöltä, kuten marjastajilta ja sienestäjiltä, Rossi huomauttaa.
– Ministeri Kyllönen tuntuu kammoksuvan ideologisilla perusteilla kaikkea, missä lukee yksityinen. Käsitys yksityisistä teistä on niin huteralla pohjalla, että ministerille voisi suositella tielainsäädännön opetusta sekä tienkäyttökurssia, Rossi lohkaisee.
MYÖS liikennevaliokunnassa istuva keskustan kansanedustaja Mirja Vehkaperä hämmästelee ministerin ”päättömiä” puheita.
– Ministerin harhaluulot voivat selittää miksi yksityisteiden rahoitusta on leikattu niin innokkaasti Kyllösen kaudella, Vehkaperä toteaa.
Hän muistuttaa, että Suomen koko tiekanta rappeutuu hurjaa vauhtia.
– Tiestön korjausvelka on miljardin euron luokkaa. Tällä hallituskaudella alempiasteinen tieverkosto on jätetty väylähankkeille toissijaiseksi.
– Yksityisteiden kunnostukseen on vuodelle 2014 varattu ainoastaan 5 miljoonaa euroa. Tästä 2 miljoonaa on tarkoitettu lossien huoltoon. 3 miljoonaa euroa ei tule millään riittämään kuoppaisten yksityisteiden kunnossapitoon ensi vuodelle.
VEHKAPERÄ huomauttaa, että keskustan hallituskauden päättyessä yksityisteiden tuki oli 23 miljoonaa euroa vuodessa.
Yksityisteiden merkitys yhteiskunnalle on suuri, Vehkaperä muistuttaa.
– Yksityisteiden varrelta saadaan ruoka pelloilta ja navetoista kauppaan, puut tehtaille ja bioenergia laitoksiin. Yksityisteillä kulkevat myös lukuisat matkailijat, retkeilijät ja mökkiläiset.
Suomenmaa