Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 29.09.2013 22:49 

Viestit: 3655
Hitsaamaan! Tässä vaiheessa ei ole välineitä, ei sopivia tiloja eikä edes osaajaa, joka auttaisi alkuun, mutta kuitenkin haluaisin oppia!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 29.09.2013 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
http://www.aikuisopiskelu.fi/?deptid=46 ... wmodul=132

Otat muutaman päivän lomaa, käyt hitsailemassa, otat kuvia ja kirjoitat jutun Citikka-lehteen. Ole rohkea!



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 29.09.2013 23:05 

Viestit: 3655
No mut tuohan on täydennys- ja lisäkoulutus :? Mun pitää aloittaa ihan alusta!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 29.09.2013 23:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Höpö!

"Kurssilla pyritään ottamaan huomioon kurssilaisten aikaisempi osaaminen ja kokemus."

Sinne vaan, älä odota!



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 29.09.2013 23:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Oppii siihen itsekkin, kuten maalaus jne.
Virheiden ja erehdysten kautta.
;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 29.09.2013 23:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Osaamattomuus ei ole tekemisen este.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 00:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
avbx kirjoitti:
Osaamattomuus ei ole tekemisen este.
Suomalaisen duunarin motto?



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 00:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Les Excentriques kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Osaamattomuus ei ole tekemisen este.
Suomalaisen duunarin motto?

Melko hyvä sellainen.
Kun joskus kauan sitten aloitin yritystoiminnan oli osaaminen melko vähäistä vaikka tietoa olikin. :)
Pätevöidyin siinä ohessa sitten.



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 09:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Niin minäkin :) Kellarissa on teninä lahjaksi saatu pikkuruinen mig-laite mutta kaasupulloa ei ole ollut siinä kiinni sitten 80-luvun puolenvälin. Yksiin vanteisiin tarjottiin kunnon puikkokonetta vaihdossa mutta kun tässä torpassa ei ole kolmivaihetöpseliä :(



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 09:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 157
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tässäkin olisi ollut mukava vaihtoehto käydä iltaisin, ehti tosin jo alkaa:


Liitteet:
hitsauskoulutus.jpg
hitsauskoulutus.jpg [ 90.8 KiB | Katsottu 12427 kertaa ]

Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85
Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 10:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Putkimies22 kirjoitti:
mutta kun tässä torpassa ei ole kolmivaihetöpseliä :(


No tuo nyt on tekosyy :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 10:35 

Viestit: 519
Putkimies22 kirjoitti:
tässä torpassa ei ole kolmivaihetöpseliä :(


*Köh köh* Naapurilla oli? http://www.clasohlson.com/fi/3-vaihejohto/Pr363671000 :mrgreen:



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 10:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Turus:

https://www.turunakk.fi/display/koulutu ... 16x4+h%29+



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
BXboy89 kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
tässä torpassa ei ole kolmivaihetöpseliä :(


*Köh köh* Naapurilla oli? http://www.clasohlson.com/fi/3-vaihejohto/Pr363671000 :mrgreen:


Joo, naapurilla kyllä on :lol: :mrgreen:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 17:26 

Viestit: 5851
Paikkakunta: Lahti
Ralle kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
mutta kun tässä torpassa ei ole kolmivaihetöpseliä :(


No tuo nyt on tekosyy :D


http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Agrekaatti_5_5HP_8326876.htm?ca=12&w=3

Olis kolmivaihe tallissa ja sähkökaapissa mut toi palovakuutus :shock:

Kimppatalli ja jostain joutava ruosteinen ZX harjoittelukohteeksi :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 30.09.2013 22:12 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Kyllä kai tuon hitsaamisen taidon oppii - hankaluus lähinnä laitteissa ja tiloissa. Jos tarvetta on näitten rakkaitten ruostumattomien autojen hitsaamiseen niin minusta paljon työläämpi ja vaikeampi vaihe on esivalmistelut eli se ruostekohdan pois rälläköiminen, saumakohtien hiominen ja siihen aukkoon just sopivan paikan leikkeleminen ja sen jälkeinen saumojen hiominen. Niitä ei varmaan hitsauskurssilla opeteta vaikka hyötyä siitä hitsauskurssistakin varmasti on. Opetetaankohan näillä kursseilla myös sitä, miten hitsataan näitä kohtuullisen ohuita (ja "vähän" ajan syömiä) peltejä. Yleensä kuitenkaan en saa noihin autopelteihin senttiä pitempää yhtäjaksoista saumaa kerralla kun alkaa jo vanha pelti sulamaan olemattomiin.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 01.10.2013 14:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
muutamaan harrasteajokkiin on tullu tehtyä (ruoste)vauriokorjauksia, ja se hitsaaminen siinä helpointa on, aikaa vievintä tosiaan korjattavan palan hahmottaminen ja että osaa riittävän "isosti" ottaa huonoa pois, ennenkuin alkaa taiteilemaan korvaavaa pellin palasta tilalle... :mrgreen: :geek: paljon olisi apua pellisepän opista, että miten saadaan suorasta levystä muotoiltua tarvittava monitahokas. :roll: :D



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 01.10.2013 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
cxtb2 kirjoitti:
paljon olisi apua pellisepän opista, että miten saadaan suorasta levystä muotoiltua tarvittava monitahokas. :roll: :D


Siinähän olisikin Trianglelle bisneksentynkää, jos vetäisivät maksullisia viikonloppukursseja... ;)



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 01.10.2013 17:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Itse asiassa minäkin haluaisin oppia hitsaamaan, vaikka jokunen vuosi on tuota tullut tehtyä. Tuntuu kuitenkin ettei osaa. Oheisesta linkistä voi katsoa mallia, kuinka hommat pitäisi tehdä.
http://retrorides.proboards.com/thread/65793



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 01.10.2013 19:27 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Mäkin haluisin oppia hitsaamaan. Jollain lailla tosin kymmenessä vuodessa on jo kolvi alkanut pysymään käessä mut opittavaakin riittäisi.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 01.10.2013 21:48 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
avbx kirjoitti:
Itse asiassa minäkin haluaisin oppia hitsaamaan, vaikka jokunen vuosi on tuota tullut tehtyä. Tuntuu kuitenkin ettei osaa. Oheisesta linkistä voi katsoa mallia, kuinka hommat pitäisi tehdä.
http://retrorides.proboards.com/thread/65793


Just noin. Ja kuinka pieni homma tuossakin se itse hitsaaminen on. Ja hitsaaminenkin on kohtuullisen helppoa hommaa jos valmistelut on kunnolla tehty - noissa kuvissa puhallettu hitsattavat pinnat puhtaiksi jne. Voi sitä ihanaa Migin räkimistä jos/kun koittaa tehdä saumaa vanhaan peltiin jossa maalit ja massat sauman vieresta kunnolla putsaamatta.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 01.10.2013 23:36 

Viestit: 474
Jos haluaa oppia hitsaamaan, niin paras harjoittelun kohde on ehdottomasti E-koppainen Opel Kadett. Se mätänee sellaista vauhtia ettei ehdi paikkaamaan ennen kuin uutta rupea puskee pintaan. Säilytyspaikalla ei ole väliä, mätä iskee vaikka Atacaman autiomaassa. Eli harjoitusta saa ainakin riittävästi. Eikä paksusta pellistä ole tietoakaan, joten ohuen "metallin" hitsaaminen tulee tutuksi.

Sopivia aihioita saa varmaankin jo muutamalla kympillä tai kahvipaketilla.

Nimim. Ei enää ikinä Opelia... :oops:



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 01.10.2013 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ei MIG mitään räi, paitti ehkä vähän jos CO2_n kanssa köyhäilee ;-).... Hankalinta MIG-hitsuussa lopulta on hankalat asennot ja aluksi se että oppii vahtaamaan mustan lasin läpi sitä sula-aluetta ja sitten ohuessa pellissä se pulssittaminen ratkaisee myös.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 01.10.2013 23:50 

Viestit: 474
Cikatti kirjoitti:
Ei MIG mitään räi, paitti ehkä vähän jos CO2_n kanssa köyhäilee ;-).... Hankalinta MIG-hitsuussa lopulta on hankalat asennot ja aluksi se että oppii vahtaamaan mustan lasin läpi sitä sula-aluetta ja sitten ohuessa pellissä se pulssittaminen ratkaisee myös.

CO2:n kanssa ei tosiaan kannata nuukailla, mutta jos ulkosalla tuulessa ja tuiskussa askartelee, niin tuuli puhaltaa kyllä usein kaasut sivuun ja siinä sitä taas ollaan.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluaisin oppia
ViestiLähetetty: 02.10.2013 02:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
PietuG kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Ei MIG mitään räi, paitti ehkä vähän jos CO2_n kanssa köyhäilee ;-).... Hankalinta MIG-hitsuussa lopulta on hankalat asennot ja aluksi se että oppii vahtaamaan mustan lasin läpi sitä sula-aluetta ja sitten ohuessa pellissä se pulssittaminen ratkaisee myös.

CO2:n kanssa ei tosiaan kannata nuukailla, mutta jos ulkosalla tuulessa ja tuiskussa askartelee, niin tuuli puhaltaa kyllä usein kaasut sivuun ja siinä sitä taas ollaan.


Aivan, tuulessa lisätään suojakaasun painetta ja vaikka jopa virtausta. Nimim: "paljon ulkona hitsannut"



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: