|
Kirjoittaja |
Viesti |
Wesa
|
Viestin otsikko: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 02.10.2013 14:22 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Haaveena olisi saada tuo -88 yksilöni kuntoon ensisyksyn Kiiruna-Pariisi reissuun. Olen kaavaillut tuohon koneen vaihtoa ja ylimääräisenä olisi esim. tuo -87 25 Gti toimivalla tekniikalla. Tuo tamperekin on valmiiksi noita loppupäänmalleja joissa gti sisustus. Kunkahan suuresta operaatiosta olisi loppujenlopuksi kyse?
Toinen vaihtoehto olisi ruiskun rakentaminen tuohon Douvriniin. Onko siitä kenelläkään kokemuksia, rellun tai pösön ruiskutekniikka vs Megasquirt?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 02.10.2013 18:49 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Tällainen R25 kone hiluineen löytyy vajasta, jos innostut projektiin. Hinta tuskin muodostuu kynnyskysymykseksi. Liitteet:
rellu 25 kone.JPG [ 48.45 KiB | Katsottu 7495 kertaa ]
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 02.10.2013 19:46 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Itseänikin nuorempana kiinnosti kovasti siirtyminen ruiskutekniikkaan, ja harkitsin Rellun ruiskun siirtämistä Citikkaan, ongelmana on tietty se, että nokka-akseli on ruiskukoneessa eri, ja ei siten sovi suoraan CX:n koneeseen, koska ei ole hydrauliikkapumpulle jatkoa nokka-akselin päässä  . Jos tuon jotenkin saa ratkaistua, voisi olla rellun ruiskun käyttö järkevää? Tai tietty voisihan se ruisku toimia jotenkin kaasarikoneisen nokka-akselillakin? Itse en ainakaan alkaisi vaihtamaan 25 GTI:n tekniikkaa, ei se toki muutoksena ole kovin iso, etukelkkaan pitää ylätuen kohta muuttaa, muuten on bolt on vaihto (toki vaihteisto, vetoakselit, pakoputki jne, pitää vaihtaa myös). Mutta tuo teknikka on aikas bensarosvo, jotenka tuolle koneelle tekisin mieluusti sit sen Megasquirt sovituksen, jos sellaiseen alkaa  . 2,2 litrainen Douvrin ruiskulla olis kyllä varmaankin ollut paras mahdollinen bensakone CX:ssä, mutta harmillisesti sellaista ei koskaan tehty.... Onkos tuo JPT:n kone 2,0 vai 2,2? Itsellä kun on vuoden -84 25 GTI-tekniikka omassa -76 mallisessa CX:ssä olen pikkuhiljaa koittanut haalia siihen alkuperäisiä palikoita, eli tulen sen todennäköisesti muuttamaan takaisin kaasarikoneiseksi, ei voi ainakaan polttoaineen kulutus kovasti kasvaa tuossa muutoksessa  .
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 02.10.2013 22:09 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Onkos tuo JPT:n kone 2,0 vai 2,2? Lonkalta vetäisisin 2,0.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 02.10.2013 22:31 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuo 2.5 litrainen vaan tuli mieleen kun ajoin 8 vuotta seisseen auton puoliksi vanhoilla bensoilla katoksesta pois ja kone kävi kuin enkeli! Mutta douvrini kyllä kiinnostaa pitää tuossa ja sopii erinomaisesti siihen. Tuo pumppu on hyvä pointti, ei tullut heti mieleen, mutta eiköhän sen saa viriteltyä mukaan. Tosin toimii kyllä ruiskuna varmasti kaasutinkoneen nokkakepilläkin etenkin Megasquirttina kun pääsee parametrejä säätämään. Kattiahan tuohon ei kannata änkeä joten tuosta saisi aika kivuttomasti n. 10% enemmän tehoa ja alemmalla kulutuksella verrattuna -80 luvun lopun rellun kattitekniikkaan. Tuo kone voisi kiinnostaa, vaikka siitä ei tulisi hyödynnettyä kuin imusarja ja muut ruiskukomponentit ohjauksen ollessa MS.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 03.10.2013 15:02 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mä tossa kans mietein pari vkoa sitten että mitä jos tuon 2.0 döyvräänin ruiskuttaisi. Olis vaan "nokkela" ja "viitsis" viritellä vaikka tuon Xantian läppärungon kaasarin tilalla ja ruiskut tuonne imusatsin juureen. Mitenkähän hankalaksi menis tuo ohjaustoosan kytkeminen... ja lieneeköhän tuo Xantian ECU yhteinen sen kipinän kanssa. Ja kehveli sentään, pitäähän lambdakin asentaa jotta soosit pysyy Joo, ehkä on helpompi jos asentaa vaan vanhanaikaisen Haltech-synsteemin.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 03.10.2013 16:38 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuskin se nokka nyt niin paljoa erilainen ruiskussa kaasariin verrattuna on etteikö moottori hyvin kävisi..? Helpommillaan saattaisi onnistua tälläämällä vaikka Boschin L3 Jetronicin, siinä kun ruiskun älylaatikko on kätevästi ilmamäärämittarin yhteydessä. Ulkoiset johdotukset jäisi kovin vähälle, kaasuläpän ja moottorinlämmön anturit, suuttimille piuhat ja puolalta kierroslukutieto. Lambdaa tuossa ei olisi, ei siis tarvitsisi pakoputkeakaan muokata... Ja sit ennenkuin tullaan sanomaan ettei se toimi, niin aika sujuvasti ajelin vuoden päivät moinen mokkula Rättärin moottoriin kytkettynä... Eikä se Megaruutan asennuskaan mikään paha olla pitäisi, sellaiseen tuli sittemmin tuo Rättäri päivitettyä, sen voimin on viitisen vuotta liikuttu. Sen verran kivasti se toiminut on ettei ole kertaakaan mielessä käynyt kaasariin palaaminen...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 03.10.2013 23:56 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Nii-ih mutkun lambda olis niin hardcorea liki 30-vuotiaassa dyyyyvräänissä 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 09.11.2013 15:59 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
jptcool kirjoitti: Onkos tuo JPT:n kone 2,0 vai 2,2? Lonkalta vetäisisin 2,0. J7T-731 oli se  eli 2.2 91kW versiona 9.9 puristuksilla. Kone ilmeisesti viimeisiä ei-kat versioita kun osissa on -88 leimoja, ainakin hyväkuntoiselta vaikuttaa. Nokat virheettömät, pytyn yläpäässä hoonausjäljet näkyy vielä tulpan reijän kautta. Nokka pitäisi olla sama TRE20 ja reilun 2.0 ja 2.2 eli 260 asteinen 20/60 ajoituksilla symmetrisesti. Eli tuon vanhan pidemmän kepin voisi adoptoida. Toisaalta pumpun saisi myös ohjaustehostimen pumpun paikalle, mutta hihnavälityksiä pitäisi hidastaa jottei pyöri koneen nopeudella. Muita havaittuja eroja on jäähtyskierron lähtö kannen vastakkaisesta nurkasta eikä vakipaikassa ole aukkoja valmiina, eli poraushommia tai pidempi syylärin yläletku. Erikätinen syyläri helpottaisi hieman. Moottorin pohjalohko pitää myös ottaa vanhasta koska tuo on pitkittäismoottoriasennuksesta eikä siinä ole vetarin tukilaakerin pesää.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 09.11.2013 16:29 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Cikatti kirjoitti: Nii-ih mutkun lambda olis niin hardcorea liki 30-vuotiaassa dyyyyvräänissä  Entäs sitten kun on yli 40 vuotiaassa C-114 sekä yli 30 vuotiaassa M28/1 -moottoreissa..? Tuossa ensinmainitussa on vain mittausta varten, jälkimmäisessä osallistuu seoksensäätöön... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi Lähetetty: 09.11.2013 18:23 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Onkos tuohon malliin sopivia hammaspylpyröitä? Voisi samalla päivittää tuon hydepumpun kuuskakkoseen.
|
|
|
|
 |
|
|