|
Kirjoittaja |
Viesti |
citrique
|
Viestin otsikko: C6 öljyvuoto Lähetetty: 05.10.2013 21:30 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
No niin, tuolla ”ilahdutti” –ketjussa tulikin jo mainittua että oli vähän ilmaa öljyvuotoa koskevassa diagnoosissa…laitan tähän tarkempaa kertausta tapahtuneesta koska ainakin itselle tuli olo että tällainen juttu vois kiinnostaa muitakin. Kaikki alkoi kun alustan kolinat paikallistettiin katsastuksessa oikean alatukivarren taaempaan puslaan ja takana kolisi koiranluu. Lisäksi kuskin puolelta koko alusta oli öljyssä, ja öljyvuodosta tuli merkintä samalla. Aikataulusyistä päädyin korjauttamaan nuo helpot alustajutut Veholla, samalla pyysin kurkkaamaan mistä öljyvuoto voisi olla peräisin. Autoa hakiessa pyydettiin ystävällisesti ottamaan tuolia alle, ja siitä jo arvasin että nyt on jotain kivaa tulossa. Käytiin läpi laskua, sinänsä kaikki oli ok kunnes päästiin öljyvuotokohtaan… Kuulemma kolme asentajaa oli tutkinut autoa, tutkimuskustannus 150,- ja tulos: toinen tai molemmat turbot rikki, puhaltaa öljyä imuilman läppäkoteloon ja sieltä tiivisteiden falskatessa kastellut mahdollisesti myös jakohihnan, lisäksi runsas öljyvuoto koneen ja vaihteiston saumasta eli edessä olisi kammen stefan vaihto. Vaihto onnistuu kivasti pudottamalla kone-vaihteistopaketti alakautta irralleen, työtunteja ohjeen mukaan 17h. Kustannusarvioksi annettiin suullisesti turbot à 1600,- vaihtotöineen yhteensä noin 4500-5000,- sitten jakohihnan vaihto noin 2000,- ja lopuksi stefan vaihto 2000,- ja rapiat. Yhteensä 7000-9000eukkia. Auto olisi työn alla minimi 2 viikkoa riippuen osien saatavuudesta. Kotona katselin kuittia ja sulattelin asiaa. Autossa on voimassa saksalaisen merkkiliikkeen kautta ostettu Citroen Select 12kk lisätakuu ja öljyvuotoon liittyvät jutut kuuluisivat oman päättelyn mukaan takuun piiriin. Ihan putkeen ei ollut mennyt koiranluun vaihto, oli vaihdettu etupäässä ehjä koiranluu uuteen ja kolina jatkui koska takana ei oltu tehty mitään. Laitoin palautetta ja seuraavalle viikolle järjestyi aika jossa vaihto hoitui kivuttomasti, tosin hintaeroa osien välillä ei hyvitetty… Samalla kun koiranluu vaihdettiin otettiin Vehon toimesta kuvia öljyvuotoon liittyen, ne liitettiin saksalaiselle vakuutusyhtiölle menevään korvaushakemus nippuun. Minulle selvitettiin että hoidan itse yhteydenpidon saksaan ja maksan yksityishenkilönä käteislaskun operaatiosta. Korvauspäätös kannattaisi saada etukäteen jotta olisi turvallisempi olo työn aikana ja jotta voin sitten anoa rahoja saksan päästä maksettua kuittia vastaan. Sain hyvää palvelua hakemuksen liitteiden teossa, mm työajat ja tarvittavat osat listattiin englanninkielisiin liitteisiin. Vähän ajan kuluttua vahinkokäsittelijä ottikin yhteyttä saksanmaalta ja halusi lisätietoja. Muutamien sähköpostittelujen ja puhelunkin jälkeen lopputulema oli että turbojen akselivälyksestä pitää toimittaa valokuvat vakuutuslaitokselle muuten ei korvauspäätöstä pystytä tekemään. Veholta vastattiin että onnistuu, voidaan ottaa mittakellon kanssa kuvia välyksestä mutta turbot pitää irrottaa ja kustannus tästä olisi 1300 jonka maksaa asiakas. Tässä vaiheessa alkoi tuntua siltä tutkaillaanpas asiaa vielä vähän tarkemmin kun ei etenekään ihan sukkana…. Vein auton arvostetulle, riippumattomalle Citroen-spesialistille tutkimuksiin. Kone pestiin huolella ja kuivateltiin jotta vuoto voidaan paikallistaa. Oli tiedossa että koska suodatin sijaitsee koneen päällä aika kuumassa niin joskus on öljynsuodattimen tiiviste pettänyt näissä koneissa ja silloinhan öljy valuu sotkien koko moottorin. Epäilys osui oikeaan, tiiviste ei ollut rikki mutta kovettunut ja oli falskannut suodattimen juuresta niin että puolisen litraa öljyä lillui V-koneen päällä erilaisissa sokkeloissa. Ajossa sitä ilmeisesti oli valunut ”kaukalon” reunojen yli ja se valuikin sopivasti juuri vaihdelootan saumaa pitkin molemmin puolin alas sotkien lopulta koko kuskin puolen alustan. Hupaisaa oli että mainitsin tästä jo aluksi Veholla ja pyysin tarkastamaan tällaisen helpon vian ihan alkuunsa. Kuulemma oli tarkastettu… Suodattimen vaihdon jälkeen autolla ajettiin lyhyitä testilenkkejä muutaman päivän ajan pohjamuovit yms suojat irrallaan uusien vuotojen havaitsemiseksi eikä uusia vuotoja ole näkynyt. Jakohihna tarkastettiin alakautta koteloita purkamalla ja todettiin kuivaksi. Vaihtoväliä on jäljellä vielä 35tkm joten sille ei tehty mitään. Turboista todettiin että uudella imuilmakotelon O-renkaalla öljysumua ei enää tihuta jakohihnan kotelon päälle. Öljyä ei toistaiseksi ole kulunut ajossa muuta kuin tuo suodattimesta valunut n. puoli litraa / 10.000km. Sain ohjeen että jos turbojen akselit olisi menneet se näkyisi pikkasen erilailla myös öljynkulutuksessa. Turbojen ääntä ja öljynkulutusta seurataan kuitenkin jatkossa tarkasti. Että näin. Onneksi on asiantuntijoita olemassa. Veikkaan että yleensä näissä käy niin että tavan asiakas tai vaikka esim Leasing-yhtiö, uskoo kiltisti pahatkin diagnoosit kun merkkihuollosta asiaa vielä vakuutellaan, ja korjauttaa auton ilman mutinoita tai mutinoiden kanssa. Tässä tapauksessa ainakin vaikuttaa vahvasti että olisi ollut turha toimenpide räjäyttää yksi C6 atomeiksi tässä vaiheessa 
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 06.10.2013 22:56 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Jep.
Mulla oli taannoin xantia 1.8, jonka ostin 100 tkm ajettuna. Kone kävi lämpimänä heti tuoreeltaan, joten kiikutin auton Vehon pikahuoltoon. Diagnoosi oli jyrkkä: Kansi pitää koneistaa tai vaihtaa, kustannusarvio 1-1,5 Keur.
Neuvottelin myyjäliikkeen kanssa joka hämmästeli diagnoosia, pyysi vielä tarkistamaan varoiksi termarin. Vaihdoin härveliin biltema/motonet tms. laatutermarin ja ajelin *risalla kannella* vielä yli 200 tkm.
Tuon episodin jälkeen olen Välttänyt Vehoa ja käytellyt Rekara-huoltoa silloin kun *ykkösauto kaipaa huoltoa. Rekarassa ammattitaito ja hinta ovat toistaiseksi löytäneet toisensa kohtuudella.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 06.10.2013 23:13 |
Viestit: 261
|
Huh. Olipa tarinaa kerrakseen....
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 06.10.2013 23:21 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Mukava kuulla.. Ja ei haittaa vaikka kerrot kelle soittelit ja kuka sen putsauksen teki 
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 07.10.2013 07:26 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Ja ei haittaa vaikka kerrot kelle soittelit ja kuka sen putsauksen teki  Siihen asti täällä vaan arvaillaan. Mutta vahvistaa taas omaa käsitystäni auton huoltamisesta. Itte pitää kaikki tehdä, niin tulee sellainen kun sattuu tulemaan. Ja sitten kun on itse paikat särkenyt, niin pitää viedä sellaiseen huoltoon, jossa ko. merkkiä myös harrastetaan. Tulppa-asentajilta ei kannata vikadiagnooseja kysyä.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 07.10.2013 13:40 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Ja ei haittaa vaikka kerrot kelle soittelit ja kuka sen putsauksen teki  Niin eli tämänkin kokemuksen perusteella meikäläisen kulkineet hoitaa Automeca Seinäjoella ja Citikkahuolto Julkunen Loimaalla  . Molemmille soittelin heti ekan Vehokäynnin jälkeen ja asiantuntevia neuvoja sain. Ensin soitin Loimaalle ja kun sillä hetkellä oli pitkä jono ja tuo lisätakuuasiakin niin sitten Seinäjoelle. Veho kuitenkin tarmokkaasti alkoi samaan aikaan hoitaa asiaa vakuutusyhtiön suuntaan joten siinä vaiheessa näytti että asia ratkeaisi sitä kautta jotenkin. Mutta sitten tuli niitä lisäpyyntöjä turbojen irrottamisesta ja homma meni vaikeaksi. Samalla Julkuselle tuli peruutus ja sain auton sinne tutkimuksiin ja hommahan hoitui sitä kautta. Pahoittelut Sitikkapuoskarille, olisi ollut varmaan kohteliasta infota tilanteesta… 
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 07.10.2013 14:08 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Mulla oli samankoneisesta pösöstä toisen ahtimen vnt siirtotanko irti jo ostettaessa, no kiikutin auton lohjalle merkkiputkaan, koska jobbarin takuu oli voimassa. (jokainen saa googlata mikä tuo merkkiliike on jos kiinnostaa) Diagnoosi: egr rikki, kummastelin että miten voi olla egr vika kun toisen ahtimen tuotto luokkaa 10% toisesta (onneks on itsellä aina ollut nuo testerit), no näin se kuulemma on. No en itse hyväksynyt selitystä vaan juttelin jobbarin kanssa että josko veisin auton vielä tutulle turbo gurulle koska oireet ei millää muotoa vastaa egr vikaa, no tuttu vilkaisi auton alle ja löi tangon kiinni ja auto rokannut siitä asti. Tuttuni pisti toki laskun jobbarille joka sen kiltisti maksoi, säästihän hänkin siinä pitkän siivun kun ei tullut työkuluja kuin tunnista. Tokihan tuon olisi itsekkin saanut kuntoon mutta periaatteestakaan en koskenut kun auto oli "risa" jo ostettaessa.
Ongelmahan on se että mistä sen hyvän korjaamon tietää ennen kokemuksia kyseisestä paikasta...
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 11.10.2013 01:24 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Plagu kirjoitti: "Ongelmahan on se että mistä sen hyvän korjaamon tietää ennen kokemuksia kyseisestä paikasta..."
Vikoihin tulee olla henkinen yhteys, se on trouble shootterin paras työkalu, eli koostuu pitkästä kokemuksesta. Tyttären kaverin isä tuli mun pihaan edellispnä ja sanoi että "klonkswaagen" (2003 TDI Passat) ei jarruta enää mutta ei myöskään kiihdy yhtään yli sadan nopeuksissa. Kokeilin ja olipa karu vehje: jarru oli ihan kuin kalliota painais ja motarilla tosiaan 100 km/h jälkeen kun laittoi lämiskän lattiaan niin se oli siinä.
Sanoin että: "yksi vika tuon tekee eli poistetaanko alipaineputkiston vuoto?" Vuotokohdan pesu ja tiivistys yhteensä 10 min. Olispa ollut kiva tietää mitä firmassa nimeltään Klonkswaaaagen olis tehty!!! Pitäsköhän tehdä ns sokkotesti?!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 11.10.2013 01:37 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Olispa ollut kiva tietää mitä firmassa nimeltään Klonkswaaaagen olis tehty!!! Pitäsköhän tehdä ns sokkotesti?! Tähän sopii oletuksena hyvin: Les Excentriques kirjoitti: Mun määritelmä mille tahansa rakennusprojektille: Rahaa kuluu juuri niin paljon, kuin suinkin on mistään saatavissa, projektin onnistumisen mitta on valmiusaste rahojen loppuessa. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 11.10.2013 13:34 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Sanoin että: "yksi vika tuon tekee eli poistetaanko alipaineputkiston vuoto?" Vuotokohdan pesu ja tiivistys yhteensä 10 min. Olispa ollut kiva tietää mitä firmassa nimeltään Klonkswaaaagen olis tehty!!! Varmaankin olisi vaihdettu uusi osa vuotavan tilalle. Kyllä jokainen korjaaja varmaan tuon vian hetkessä keksii, etenkin kun alipainevuodot eivät mitään erityisiä harvinaisuuksia ole konsernituotteissa... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 11.10.2013 14:29 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuossapa on hyvä syy mainostaa hyvää korjaamoo niille jotka asustelevat Hyvinkään liepeillä. kaveri hallitsee PSA tuotteet ja siinä sivussa myös monet muut. soittakaa Harrille jos tarvetta esiintyy . 0400-011395
|
|
|
|
 |
exso
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 11.10.2013 20:20 |
Viestit: 32 Paikkakunta: Lohja
|
Joskus parikymmentä vuotta sitten kun minulla oli BX 16v niin kesärenkaita keväällä, aamulla noin klo:9-10 aikoihin, vaihtaessani ei takarenkaat enään mahtuneetkaan pyörimään, yläreunasta ottivat koriin kiinni, no heiluttelin eikä väljää tuntunut, no soitin Auto Boniin, jos siellä olisi vaiika jokin pystykallistuksen säätö tai... no työnjohtaja käski tulla näyttämään, menin, siellä minut istutettiin toimiston puolelle, auto halliin ja asentaja & työnjohtaja tutkimaan, en malttanut istuskella vaan hiippailin halliin myös, tulos: takatukivarren laakerit hajalla, työnjohtaja vei taas istumaan, kuulemaan kustannusarviota: 3500mk - 13500mk riippuen kuinka paljon pitää osia vaihtaa, yms. mutta sitä kalliimmaksi se ei tule, olin syystä aivan kauhuissani, kysäsin onko niitä laakereita mahdollista vaihtaa itse ( ei sattunut olemaan edes sitä 3500mk) työjohtaja sanoi " on siinä joku joskus palkoille päässyt! " kysyin niitä laakereita, parin viikon toimitusajalla ranskasta 800mk /puoli, eipä mulla ollut siiloin edes 1600mk, joten lähdin kotia kohti, no matkan varrella on tämä autovahikokeskus, ja siloin siellä sai hiippailla varaosien seassa, kävin siellä katsomassa millainen viritys se on, ja sattuisiko olemaan koko taka-akselistoa, eipä ollut sopivaa (ABS). Kotona sitten muistin, että kun lankomiehellä oli reilu kymmenen vuotta aikasemmin sitikka (DS , ruiskumalli johon oli vaihdettu kaasari kone...Rekkari EH-1) niin tikkurilassa oli tarvikeliike josta sai osia inhimilliseen hintaan, no puh. luettelosta löytyi Auto Artikkeli, soitto ja ajo sinne, kaikki tarvittavat osat löytyy sieltä hinta yht: 160mk, ja lisäksi paljon arvoikkaita ohjeita vaihtoa varten. Takasin työpaikan autotalliin ja työkalut esiin, toiselta puolelta ei ABS- anturi irronnut joten porakoneen avulla sain ulkokehän poikki ja irti, kun en älynnyt etsiä johdon toista päätä.. No molemmat laakerit oli vaihdettu ennen viittä, joten lapset pääsivät autolla tarhasta, Niin hyville palkoille en ole muulloin päässyt, jos sen voi jotenkin palkaksi mieltää...
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: C6 öljyvuoto Lähetetty: 03.09.2018 21:14 |
Viestit: 725
|
citrique kirjoitti: Oli tiedossa että koska suodatin sijaitsee koneen päällä aika kuumassa niin joskus on öljynsuodattimen tiiviste pettänyt näissä koneissa ja silloinhan öljy valuu sotkien koko moottorin. Epäilys osui oikeaan, tiiviste ei ollut rikki mutta kovettunut ja oli falskannut suodattimen juuresta niin että puolisen litraa öljyä lillui V-koneen päällä erilaisissa sokkeloissa. Ajossa sitä ilmeisesti oli valunut ”kaukalon” reunojen yli ja se valuikin sopivasti juuri vaihdelootan saumaa pitkin molemmin puolin alas sotkien lopulta koko kuskin puolen alustan. On nimittäin nyt niin että tuossa DT20C -moottorissa on todennäköisesti sama juttu. Ajattelin että öljyisyys liittyy öljynsuodattimen tiivisteeseen mutta ei se ole risa, kiristäessä öljynsuodattimen kantta se tuntuu tiiviiltä ja vielä vaihdettu noin 3000km sitten - kait. Ainakin näin oletan kun uusi tiiviste tulee suodattimen mukana ja öljytyö on teetetty luotettavissa käsissä. Huomasin vuodon onneksi ajoissa, noin 1,3 litraa oli ehtinyt ulos. Nyt on seuranta päällä jatkuuko vuoto kuivauksen ja suodattimen kannen uudelleen asennuksen jälkeen.
|
|
|
|
 |
|
|