Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 13.10.2013 21:11 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Sätkä pitäis saada talveksi talliin, joten koetin herätellä häntä ruususen unestaan, mihin vaipui reilu 10 vuotta sitten. Oli viime kevääseen asti kuivassa tallissa, mut nyt pitää saada toiseen talliin...
Pyörittelin etupyöriä iso vaihde päällä ja kyllä se kone pyörii.
Sitten akku kiinni ja starttia. Ensin vain startin solenoidi naksahteli, joten otin apuvirtaa akulle (joka ei ollut viime aikoina ladattu, kun oli toisesta tänä kesänä seisomaan jääneestä autosta) kaapeleilla. Nyt pyöritti hienosti n. 10 sekunttia, kunnes ei enää tehnytkään muuta kuin 'nakutti'... Eli taitaa starttimotoeuri vaatia vähän elvytystä? Vai voiko kone olla jähmeä ja startti ei jaksa pyörittää???? Jos näin olisi ilmenisikö se startin solenoidin naksuttamisella? Starttimoottori ei pyörähdä...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 14.10.2013 07:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kami kirjoitti:
Sitten akku kiinni ja starttia. Ensin vain startin solenoidi naksahteli, joten otin apuvirtaa akulle (joka ei ollut viime aikoina ladattu, kun oli toisesta tänä kesänä seisomaan jääneestä autosta) kaapeleilla. Nyt pyöritti hienosti n. 10 sekunttia, kunnes ei enää tehnytkään muuta kuin 'nakutti'... Eli taitaa starttimotoeuri vaatia vähän elvytystä? Vai voiko kone olla jähmeä ja startti ei jaksa pyörittää???? Jos näin olisi ilmenisikö se startin solenoidin naksuttamisella? Starttimoottori ei pyörähdä...
Kokeilitko mitata, tuleeko sähkö solenoidin läpi, kun naksahtaa? Jos ei, niin solenoidiinhan se jää. Jos tulee läpi, niin mitenkäs ne hiilet?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 14.10.2013 07:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Pyydä jotakuta naksuttelemaan sitä starttia ja samalla itse naputtelet vasaralla starttia. Joskus jumittelu helpottaa sillä.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 14.10.2013 13:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Kami kirjoitti:
Vai voiko kone olla jähmeä ja startti ei jaksa pyörittää????


Kaivapas katsastusvaruste esille ja kokeile... ;)


Liitteet:
veivi.JPG
veivi.JPG [ 22.91 KiB | Katsottu 5173 kertaa ]

2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 14.10.2013 13:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kyllähän se starttikin voi jumittaa käyttämättömyyttään, mutta voi se moottorikin jumissa olla. Pari Nelkun moottoria tullut nähtyä kiinnileikanneen starttauksen yhteydessä, niin uskomattomalta kun se tuntuukin..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 14.10.2013 19:22 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
...toivottavasti Jasu on väärässä :-(
...tuo katsastusvaruste multa puuttuu... on kyllä moinen nurkissa ollut, mutta ei ole vuosiin näkynyt :-(



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 14.10.2013 23:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2643
Paikkakunta: Päijät-Häme
Juu tuo mun kahvipakettikuutonen oli varistellut reilun vuosikymmenen seisonnan aikana imupakosarjan ruosteita pyttyyn, ja komeat skraadithan siitä jäi kun startilla pyöritin kunnes ei enää pyörinyt.. Moottorissa on muuten John Deeren logolla oleva tyyppikilpi, lienee siis jonkunlainen kunnostettu vaihtomoottori.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 15.10.2013 00:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 176
Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
Voihan tuo olla monen ongelman summa. Minulle on käynyt useamma kerran pitkään kosteassa seisseille sätkille että kärkien pintaan on muodostunut ohut mutta hyvin eristävä hapettumakalvo. Jos kone on jumissa, on ehkä hyväkin ettei kipinää tule. Onhan sellainenkin nähty että puolijumissa oleva kone on väkisin temepaistu käyntiin huonoin seurauksin. Huono kipinä olisi siltäkin ilotulitukselta säästänyt.



2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättärin herättelyä
ViestiLähetetty: 15.10.2013 18:13 

Viestit: 103
Tarkista akun kaapeleiden kunto ja ovatko kunnolla kiinni..molemmissa päissä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: