Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 15.10.2013 14:14 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
On ollut tarinaa,mutta tuo muisti,pojan 1.8 16V -98 ei aina mutta sillointällöin käynnistyksen jälkeen jää kierrokset n. 3000 muttakun sammuttaa ja käynnistää uudestaan käy nomaalist tyhjänkäytiä,akku on ollet iri,ei vaikutusta.
Tapsa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 15.10.2013 17:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti. Putsaus vois tepsiä tai vaihto.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 15.10.2013 19:58 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Xantiat aina kylmänä käyvät vähän aikaa isoimmilla kierroksilla 1000-2000 rpm ei ole epätavallista. Jos se ei helpota parin kaasautuksen jälkeen, niin tosiaankin tuo tyhjäkäyntiventtiili kannattaa purkaa ja putsata. Toinen on tuo kaasun asentotunnistin, jolle ei paljon ole mitään tehtävissä muuta kuin uusia.
Sillä aikaa kun auto nousee ylös, niin voi kaasautella muutaman kerran ja se nesteen kiertokin nopeutuu ja tyhjäkäyntikin tasaantuu. (toivottavasti)

Liekö oikein xantiaan tehty ominaisuus, että kylmänä käy isommilla kierroksilla hetken aikaa, ihan kuin olisi ryyppy päällä. Jokin lämpöanturi haistelee nesteen lämpötilaa ja pitää kierroksia yllä.

Nyppiikö auto, siis onko lämmettyä ongelmia. Jos on, niin tarkista kaikki ilmaletkut yms.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 16.10.2013 07:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Sillä aikaa kun auto nousee ylös, niin voi kaasautella muutaman kerran ja se nesteen kiertokin nopeutuu ja tyhjäkäyntikin tasaantuu. (toivottavasti)

Liekö oikein xantiaan tehty ominaisuus, että kylmänä käy isommilla kierroksilla hetken aikaa, ihan kuin olisi ryyppy päällä. Jokin lämpöanturi haistelee nesteen lämpötilaa ja pitää kierroksia yllä.
Ominaisuus kyllä tuo korotettu tyhjäkäynti on, mutta ei nyt sentään varsinaisesti ihan Xantiaan tehty, vaan on ihan normaali toimintatapa muissakin. Kaasutteluun nousun aikana ei pitäisi olla kyllä mitään tarvetta, antaa sen hetken vaan lämmetä rauhassa. Kyllä se moottorinohjaus vaihtaa korotetulta tyhjkäynniltä normaalille siinä vaiheessa, kun sen aika on.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 16.10.2013 20:03 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Kyllä tuo "korotettu tyhjäkäynti" on toki muissakin PSA:n tuotteissa, mutta xantissa siitä on tullut riesa. Älytön insinöörien keksintö tuo tuollainen tyhjäkäyntiventtiili joka aikaa myöden sotii itseään vastaan.
Kumma kun sitä ei enään käytetä edes citikoissa, saatikka muissa vehkeissä.

Xantiassa vaivan poistaminen vaatii ensin venttiilin purkua, jos se ei auta se on uusittava.

Kuinkahan Tapsa sun vaivas on, joko hoitunut tai muuta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 16.10.2013 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Älytön insinöörien keksintö tuo tuollainen tyhjäkäyntiventtiili joka aikaa myöden sotii itseään vastaan.
Älytön on myös mekaaninen yhteys kaasupolkimen ja kaasuläpän välillä. Siihen tilalle kun vaihtaa sähköisen yhteyden, niin saa sitten vaikka ajeltua sitä läppää sopivaan asentoon, että saa ilmaa mahtumaan läpi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 17.10.2013 21:20 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
laakeri kirjoitti:
idefix kirjoitti:
Älytön insinöörien keksintö tuo tuollainen tyhjäkäyntiventtiili joka aikaa myöden sotii itseään vastaan.
Älytön on myös mekaaninen yhteys kaasupolkimen ja kaasuläpän välillä. Siihen tilalle kun vaihtaa sähköisen yhteyden, niin saa sitten vaikka ajeltua sitä läppää sopivaan asentoon, että saa ilmaa mahtumaan läpi.


Ja millaistahan systeemiä laakeri on niinku tarjoamassa. En oikein tajuu :roll: xantianhaan ei tietääkseni ole saatavilla sähköistä kaasupoljinta. Mullakin on 2000 vm ja siinäkin vielä vaijerillä hoituu kaasuttelu, sähköllä toimii ainoastaa kaasuläpän asentotunnistin. Pieni lisä selvitys ei haittaisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 17.10.2013 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
idefix kirjoitti:
xantianhaan ei tietääkseni ole saatavilla sähköistä kaasupoljinta.

Ei mene HDi:ssä kyllä vaijeria kuin potentiometrille. Kaasuläppä toimii sähköllä. Hdi110 Xantia.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 00:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tyhjäkäyntiventtiili osaa hoitaa kierrosluvutkin isommalle vaihtaessa. Hiukan hidastaa varvien putoamista, ehtii sopivasti survaista keppiä ja polkea, kytkintä. (Tämä tyyli tuosta "...paritellen..."-jutusta. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 07:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Kaapelimies kirjoitti:
Ei mene HDi:ssä kyllä vaijeria kuin potentiometrille. Kaasuläppä toimii sähköllä. Hdi110 Xantia.

Totta kyllä. Mieleen vain juolahtaa, että kuinka ranskalainen pitää olla, että tuuppaa sen potikan konehuoneen puolelle, eikä siihen poljinasetelman yhteyteen... :roll:

-"Ah non, Jean-Pierre! Tähän tulee sähköinen kaasu!"
-"No minä ehdin jo laittaa siihen vaijerin. Ja meillä on näitä vanhoja polkimia hyllyt täynnä."



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 07:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Ja millaistahan systeemiä laakeri on niinku tarjoamassa. En oikein tajuu :roll:
Semmoista kuin monessa uudemmassa kulkineessa on. Sillä tuon kyseisen häiritsevän komponentin tarpeen saa eliminoitua. Helpoin konsti moiseen on vaihtaa kulkine siihen uudempaan, hieman haastavampia on useita.
ealab kirjoitti:
Tyhjäkäyntiventtiili osaa hoitaa kierrosluvutkin isommalle vaihtaessa. Hiukan hidastaa varvien putoamista, ehtii sopivasti survaista keppiä ja polkea, kytkintä.
Isommalle vaihtaessahan niiden kierroksen pitäisi mieluiten tipahtaa :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 10:54 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Tuo hdi mallin kaasu on kuten kaapelimies toteaa, mutta onko tuollainen nokivasara edes aito ja ainoa oikea xantia ? Kyllä tuollainen nätisti kihisevä (hiljainen ) bensiini xantia on oikea.

Jos laakeri puolestaan tarkoittaa, että pitäisi autoa vaihtaa uudempaan niin ei xantiaa käsittääkseni oikein voi vuoden 2001 helmikuuta uudempaan vaihtaa vai oliko se huhtikuu kun viimeiset tuli. Sitä uudemmat tottelevat jo c 5 mallimerkintää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 11:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
idefix kirjoitti:
Tuo hdi mallin kaasu on kuten kaapelimies toteaa, mutta onko tuollainen nokivasara edes aito ja ainoa oikea xantia ? Kyllä tuollainen nätisti kihisevä (hiljainen ) bensiini xantia on oikea.

1.9TD on ainoa oikea, sillä se on ainut diisseli minkä saa mukavuusvaihteistolla ;)

Jos ei vielä ollut riittävän provosoivaa, niin todettakoon että talvisin rapistelen menemään TALVIrenkailla :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 15:12 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Teuski kirjoitti:

Jos ei vielä ollut riittävän provosoivaa, niin todettakoon että talvisin rapistelen menemään TALVIrenkailla :D


No höh, onhan se nyt selevää, että talvella mennään TALVIrenkailla :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 16:35 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Täällä on ainakin selvä,ne jotka on käyneet täällä tietävät mistä lähden aamuisin Nesteelle... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 17:36 

Viestit: 3655
Mä muuten katoin kesällä, että ei ole kovin kiva lähteä sieltä jääkelillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Lemon kirjoitti:
Mä muuten katoin kesällä, että ei ole kovin kiva lähteä sieltä jääkelillä.


Hyvin sieltä pääsee pois jääkelilläkin ja kitkarenkailla. Tosin pihaan tultaessa ei kannata jääkelillä kiirettä pitää,voi äkkiä huomata olevansa autotallin puolella vaikka ovi olikin kiinni :lol:



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 18:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 19:01 

Viestit: 3655
Täh... Sinnekö sää black_van rysäytit, oven läpit? :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 19:32 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Bensa koneisissa xantioissa tyo nyt kyseessä oleva kapistus on perin yksinkertainen ns: luistimallinen venttiili joka pääsee likaantumaan polttoaineen ym muiden epäpuhtauksia aiheuttavien aineiden yhdistelmästä. Kolme mutteria auki ja perusteellinen möhnän poisto myöskin kanavista auttaa jo alkuun, toki jos itse venttiili onkin vioittunut, niin ei auta muu kuin ostaa uusi.
Oikeanlaisen varaosan tunnistamista helpottaa kun siinä vaiheessa kun sulla on venttiili käsissäsi kirjoitat ne nummerot paperille mitkä siinä venttiilissä on präntätty. siihen kuoreen.
Työ sinällään vie noin 10 min ja jos ei ala toimia, niin mars tarvikekauppaan.
Samalla kun sulla on purettuna nuo vermeet, kannattaa kirjoittaa muisttin se kaasuläppänän asentotunnistem tiedot, näet ne nyt paljon helpommin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 18.10.2013 19:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Lemon kirjoitti:
Täh... Sinnekö sää black_van rysäytit, oven läpit? :shock:


No en sentään onneksi. Tosin tiukille meni ku kävi keväällä tapsalla :lol:



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 19.10.2013 19:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Bensa koneisissa xantioissa tyo nyt kyseessä oleva kapistus on perin yksinkertainen ns: luistimallinen venttiili joka pääsee likaantumaan polttoaineen ym muiden epäpuhtauksia aiheuttavien aineiden yhdistelmästä.
Eikös esim. 1.8 8V:ssä ole se PWM:llä käänneltävä vai muistanko mie väärin?
Lemon kirjoitti:
Mä muuten katoin kesällä, että ei ole kovin kiva lähteä sieltä jääkelillä.
Se vaikuttaa kyllä sellaiselta paikalta, että jääkelillä lähtiessä voi yrittää kulkine kääntää kylkeä edelle, jos kovasti pedaalia polkee :mrgreen:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 19.10.2013 20:21 

Viestit: 3655
Näköjään kovinkin tuttu paikka, suurin osa patonkilaisista ilmeisesti on käväissyt siellä. Eikä ihme, vastaanotto oli hyvin ystävällinen, vastaavaa en näillä kulmilla ole tavannut!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xanttian ryntäys
ViestiLähetetty: 19.10.2013 22:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Lemon kirjoitti:
Näköjään kovinkin tuttu paikka, suurin osa patonkilaisista ilmeisesti on käväissyt siellä. Eikä ihme, vastaanotto oli hyvin ystävällinen, vastaavaa en näillä kulmilla ole tavannut!


Ensi viikolla Pieksämäen kautta Ouluun. Vastaanotto on kyllä ihan omaa luokkaansa,juhlamokkaa aina saanut keitettynä ja suusta jäänyt aina kiinni



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: