|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 15:21 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Talvirenkaita pitäis laittaa tuohon ameriikan ihmeeseen... nelikko iso vojaakkeri. Tarjolla olis pari talva ajetut 7 mm pinnalla olevat Hakkapeliitat 205 leveet tai sitten kolme talvee vanhat 215 leveet Michelin nastarenkaat. Kumpaa nyt lähtis ostamaan?!??! Kitkoilla ei ole pal tullut ajeltua ja aika paljon pitää pieniä paikallisteitä ajella... täällä läntisessä Suomessa...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 15:59 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Nastat.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 17:41 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Jos mukavuutta haet niin osta kitkat. Tuo on niin painava auto että kitkat on loistava valinta tuohon ja mukavuus säilyy eikä nastan ropina häiritse. Kitkoilla kyllä pärjää siellä syrjäisemmilläki teillä.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 17:50 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Mää ajan kitkoilla mut jos oikeasti pitää pieniä sorateitä ajella niin nastat, se vaan kun nollakelillä vetää pintaansa kunnon vesijään.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 18:05 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Juu, vihdoin tulee kunnon vääntöä...
(itte en ole vielä löytänyt yhtään syytä hankkia kitkoja, ja varsinkin nykyrenkaissa, kun nastojen painoa on rajoitettu, niitä ei enään kuulekkaan, kesärenkaatkin on äänekkäämpiä.)
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 18:06 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Xari kirjoitti: Mää ajan kitkoilla mut jos oikeasti pitää pieniä sorateitä ajella niin nastat, se vaan kun nollakelillä vetää pintaansa kunnon vesijään. Liukasta se on vesijää nastoillaki. Olosuhteet otettava huomioon ajaa millä ajaa. Kitkoilla pärjää kyllä peilijäälläkin,niin tekee nastoillakin. Kyllä me tästä hieno keskustelu saadaan,harmi ettei ole pe ilta ja kuningasalkoholia pelissä 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 18:12 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Lopetin oman kitkarengaskokeilun edellä ajavan passatin peräluukkuun, joka kesken jäisen risteyksen päätti ettei menekään. Passatissa oli nastat.
Kitkat pitää hyvin ehkä talven- pari, mutta viimeistään siinä kohtaa kumi on niin kovaa, että pitää vaihtaa vaikka pintaa vielä olisikin. Lisäksi joka talvi tulee se pääkallo keli, jolloin tiet ovat alijäähtyneen veden jäljiltä täydellisiä luistinratoja, siihen ei kitka pure.
Nelarilla pääset varmasti kitkalla liikkeelle, mutta jäällä se ei käänny eikä pysähdy. Ainakaan nastarenkaan kanssa samaan tahtiin.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 18:18 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
piruako sitä pitää roikkua toisen perseessä kiinni. ja hienoo , nyt kun on jotenkin tuö öljy ja kynttilä merkkien kinastelu jotenkin lopahtanu , nii saataisko tuosta aiheesta mukavaa tappelua aikaiseksi ? . ai nii vielähän se on tuo bensan/viinan arviointikin vissiin kesken. 
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 19:24 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Vanhat kitkat toisivat elämään jännitystä lounaisrannikon jäisissä nyppylöissä, mutta osuuko pakollisille matkoille oikeasti koskaan jäätä ja haastavia mäkiä? Tasamaalla nelikolla saa vauhtia vaikka kesärenkailla, pysähtyminen onnistuu kitkoillakin jos tilannenopeus on oikea.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 19:32 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
kokemjne kirjoitti: piruako sitä pitää roikkua toisen perseessä kiinni. ja hienoo , nyt kun on jotenkin tuö öljy ja kynttilä merkkien kinastelu jotenkin lopahtanu , nii saataisko tuosta aiheesta mukavaa tappelua aikaiseksi ? . ai nii vielähän se on tuo bensan/viinan arviointikin vissiin kesken.  En minä jaksa. Kehätiellä ajelen päivittäin töihin ja jos siellä pitää yli neljän metrin turvaväliä, niin joku jo kohta siihen änkeää. Vakkarilla kuitenkin pääosin ajelen, jolloin väli pysyy useimmiten hyvänä, kun en osallistu kiihdytyksiin. Siinä vasemmalla kaistalla saa pidettyä hyvin tasanopeuden. Peilitkin saa sivulle jos joku tuikkii puskurissa.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 19:37 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Itse ajoin viime talven Xantiaa Michelinin kitkat alla. Oli erittäin mukavat ja hiljaiset, eikä juurikaan ollut ongelmia pidon kanssa. Paikoittain jäällä sitä huomasi ajavansa nastattomilla, mutta eipä tuo juuri haitannut kunhan asian vaan otti huomioon.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 19:45 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
just nii 
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 20:39 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Jännittää kyllä melkoisen paljon, kuinka sitä ens talvena pysyy ojien välissä kun on eka kertaa piikittömät renkaat alla. Oon kyllä aika ylpeä itsestäni että uskalsin nuo Continentalin kitkat ostaa.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 22:16 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Taidan ostaa ne nastat. Ne kun tulee halvemmaks, kun ovat jo alle sopivilla vanteilla  Viime talvena oli jo riittävästi ylläreitä kun takarenkaista irtos talven aikana suurin osa nastoista... pari kertaa oli epämukava olo, kun nelikon takapää lähtee mutkassa pyrkimään ojan puoleen... Noissa nastoissa on myös mukava koko...  kitkapintaa enemmän (lisännee tosin vähän kulutusta... mut ei se paljoa eroa ole kun kulutus pyörii 12 - 15 kumminkin riippuen onko 95 tai E85 tankissa).
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 17.10.2013 23:05 |
Viestit: 2821
|
Michelin ei osaa talvirenkaita tehdä, tämähän on ainakin nastojen kohdalla ihan yleistä tietoa. ja tämän testasin viime talvena 3500kg pakulla. Eli tuosta voi päätellä mielipiteeni. Omassa hakkapeliitat myös...toimii.
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 00:45 |
Viestit: 497
|
Kami kirjoitti: ... täällä läntisessä Suomessa... Samoilla seuduilla itsekin ajelen. Talvisin enimmäkseen kuravesivelliksi suolattuja pääteitä ja myös kaupunkiajoa noin 40-50 tkm vuodessa. 1993 jälkeen olen pärjännyt ilman nastoja, eikä pidon suhteen ole ollut riskitilanteita. Hesarissa taannoin mainittiin, että teiden uudelleenpäällystyskustannus on 80 prosenttisesti nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen aiheuttamaa. Mielestäni jokainen valitkoon nastat tai nastattomat oman mieltymyksensä mukaan, mutta kohtuullista olisi, että nastarenkaiden käyttäjät kustantaisivat nuo uudelleenpäällystykset. Vaikkapa 1000 euroa/talvi nastaveroa tienpäällystykseen. Niin, ja sitten ovat vielä nuo nastarenkaiden aiheuttamat pölyhaitat talvisin. Kaupunkialueilla yli puolet ilman pienhíukkasista lasketaan johtuvan nastarenkaiden käytöstä. Olisikohan tuolle mitään hintalappua? Turun yliopiston 2012 Liikennepsykologian tutkimuksen mukaan mm.: "Talvenaikaisissa liikenneonnettomuus- tai vaaratilanteiden määrissä ajomääriin suhteutettuna ei ollut eroja kitka ja nastarengaskuljettajien välillä." ja että "Kitkarengaskuljettajilla peräänajojen vaaratilanteet olivat suhteellisesti harvinaisempia kuin nastarengaskuljettajilla".
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 07:34 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Ralle kirjoitti: Michelin ei osaa talvirenkaita tehdä, tämähän on ainakin nastojen kohdalla ihan yleistä tietoa. ja tämän testasin viime talvena 3500kg pakulla. Eli tuosta voi päätellä mielipiteeni. Omassa hakkapeliitat myös...toimii. Onneksi en tiennyt tuota, kun ostin uudet X-Ice North 3:t. Minä taas olen kuullut ihan yleisenä tietona, ettei Nokian osaa tehdä renkaita.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 08:22 |
Viestit: 3655
|
2cv-Olli kirjoitti: ...kohtuullista olisi, että nastarenkaiden käyttäjät kustantaisivat nuo uudelleenpäällystykset. Vaikkapa 1000 euroa/talvi nastaveroa tienpäällystykseen. ".  Onneksi tämä yhteiskunta ei sentään toimi vielä niin. Sitäpaitsi Kreikkaan tai vastaavaan nekin rahat lopulta menisi. En polta, mutta maksan silti keuhkosyöpäpotilaiden hoidosta, tai en katso TV:tä mutta maksan mediamaksua, tai .... loputtomiin. Muutaman talven ajelin kitkoilla, mutta kun ne kitkat menettivät pitonsa niin nopeasti, on nyt taas nastat odottamassa ZX:n alle pääsyä.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 09:00 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Nokia teki joskus hyviä kumisaappaita 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 09:21 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Juu ja teki se myös JOSKUS hyviä kännyköitä 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 10:13 |
Viestit: 3655
|
Hei hianoo. Voitais ruveta vaihtamaan ajatuksia Nokian kännyistä. 
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 10:16 |
Viestit: 2821
|
Tulsku kirjoitti: Ralle kirjoitti: Michelin ei osaa talvirenkaita tehdä, tämähän on ainakin nastojen kohdalla ihan yleistä tietoa. ja tämän testasin viime talvena 3500kg pakulla. Eli tuosta voi päätellä mielipiteeni. Omassa hakkapeliitat myös...toimii. Onneksi en tiennyt tuota, kun ostin uudet X-Ice North 3:t. Minä taas olen kuullut ihan yleisenä tietona, ettei Nokian osaa tehdä renkaita. Tarkennan hieman tuota, eli kyseessä jo pakettiautojen renkaat ei henkilöauton... Paku jäi tosiaan paikoilleen Misukoilla lähes joka paikkaan mistä loppuun ajetuillakin pääsi vielä pois. 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 12:18 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lemon kirjoitti: Hei hianoo. Voitais ruveta vaihtamaan ajatuksia Nokian kännyistä.  Joo, ne on ihan huonoja. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Kitkat vai nastat nelikko tila-autoon? Lähetetty: 18.10.2013 12:24 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Ralle kirjoitti: Tarkennan hieman tuota, eli kyseessä jo pakettiautojen renkaat ei henkilöauton... Paku jäi tosiaan paikoilleen Misukoilla lähes joka paikkaan mistä loppuun ajetuillakin pääsi vielä pois.  Mitkä siinä pakussa toimii paremmin? Omaa Continental-intoani on hiukan himmentänyt Ducaton kyky kaivaa itsensä vaikka kuinka syvälle nasta-Contien kanssa. Vai onko liikaa vääntöä? 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
|