|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Saxon ruostevamma Lähetetty: 14.03.2013 21:03 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Taitaa olla tyyppiominaisuus, mutta renkaan vaihdossa havaittiin vaihtajan kanssa että kuljettanpuolella takasisälokasuoja on ruostunut puhki sisään asti... Ihmettelin takaloosterissa olevia kuravalumia ja lokasuojan sisäpuolelta ylhäältä sai kaivettu sormet läpi... Onneksi on leimaa ensi joulukuulle, eli on aikaa kesänaikana hitsata/hitsauttaa... Nyt olis vihdoin aika opetella itse se homma. Pitäis vaan vehkeet hankkia. Mitä suosittelette? Lankavehkeet tietty, ei kai kukaan autoja hitsaile puikolla? Edullinen pitää olla... rahaa kun ei ole paljoa lompsassa...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 14.03.2013 22:04 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kami kirjoitti: Lankavehkeet tietty, ei kai kukaan autoja hitsaile puikolla? Ha. Puikolla ollaan meillä tökitty ohutta jaappaninpeltiäkin, kun ei muuta ole ollut tarjolla  Lankaa kyllä suosittelisin silti...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 14.03.2013 22:11 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Turkkuses olis miggy 125 hitsauslaite + pullo 350 € valovirta... hmm....
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 14.03.2013 23:06 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Tuo Miggy 125 vaikuttaa olevan aika yleisesti käytössä peltihommeleissa. Pieni virransäätöalue (40-80A) "rajaa" sen ehkä n. 1-1,5 millisille pelleille, mutta ohuempaakin sillä on vissiin jotenkin hitsattu? Noita laitteita on niin moneen tarpeeseen, että vaikea sanoa mitään. Ehkä tästä irtoaisi jotain vinkkejä? http://www.mig-welding.co.uk/buying.htmItsehän tilasin Kempin MinarcMigin briteistä, kun silloin oli tarjouksessa. Se on tyyriimpi, mutta toisaalta sen käyttöalue onkin laajempi.
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 14.03.2013 23:45 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Hain vähän infoa tuosta Miggystä ja näyttää siltä, että sillä saa paksumpaakin hitsattua. Tuskin siis ainakaan tuo 80A on sen maksimivirta? Päättelin nuo 40-80A googletusta tyyppitaulukuvasta. Manuaalia en osannut löytää. Lainaa: I've had one of those for years and it's been brilliant. Absolutely first rate for car repairs and other stuff up to about 3mm or so, and up to 5mm with some joint prep work although I've not done much thicker stuff with it. The contact tips are a weird size though and aren't made anymore, so unless it comes with a big box of spare ones, you will need a euro torch and converter very soon. I fitted one to mine about a year ago and it's like a new machine again! There is a bloke local to me who sells them so if you need one give me a shout. I sent one off to the US for another forum member some while ago and he's been delighted with it!
http://www.mig-welding.co.uk/forum/show ... hp?t=28056Eli noita alkuperäisiä lankasuuttimia ei ehkä enää saa, joten siinä pitäisi olla eurokonversio?
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 15.03.2013 02:18 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Valovirta-MIG" tekee oikealla suojakaasulla helposti saumaa 4-5 mm teräslevyyn. Olen testannut kyseisiä saumoja MIG-hitsauksen jälkeen jopa 15-18 tonnin kuormilla useaan kertaan ja hyvin kestivät.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 15.03.2013 08:48 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Mutta kuten ZX_Kuski tuossa vähän vihjasikin, niin autopeltihommissa se toinen ääripää on oikeastaan tärkeämpi, eli onnistuuko alle millisen pellin hitsaus. Taitokin kaiketi auttaa siinä asiassa paljon, itse en osaa ilman automatiikan avitusta sitäkään vähää...
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 15.03.2013 11:01 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Cikatti: Totta, on noinkin hyviä valovirtalaitteita. Esimerkiksi tuo MinarcMig antaa 180A. Sen pitäisi riittää 5mm asti kevyesti, vähän prepattuna paksumpaakin. Läheskään kaikki ei kuitenkaan anna noin paljon virtaa. En tiedä kuinka paljon tuo Miggy oikeasti antaa virtaa? Usein tuo mallinumero antaa vihjettä, muttei se aina vie oikeaan. Olen samaa mieltä kuin Tulsku, riittävän alas ulottuva virransäätöalue helpottaa peltihitsarin elämää huomattavasti. Alle 30A taidetaan suositella 0,8mm pellille. Tuossa otetaan eräästä 90A vehkeestä mittaa: http://www.mig-welding.co.uk/clarke-90.htm
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 15.03.2013 11:45 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Sit vaihteeksi ei voi olla peräänkuuluttamatta oikeaa suojakaasua. CO2 nimittäin tekee jopa 40% huonomman tunkeutumisen hitsattaessa koska sen jäähyvaikutus on aivan kaamea ja toisekseen CO2 on hyvin erittäin hapettavaa kamaa, joskin halpaa. Tosin ei tuo Woikosken SK-20 argon seos kauhean kallis ole joson vuokrapullo, 20 litraa maksaa noin 90 euroa. 10 litran pulloa ei kandee koskaan ottaa sillä se maksaa liki saman se sisältö. 3 vuoden vuokra noin 270 eukkia ja halvaksi tulee jos ottaa suoraan 8 vuoden sopparin... lienee noin 500 eekkiä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 15.03.2013 20:16 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Jos logistiset syyt eivät puolla vuokrapulloa, on omistuspullo järkevämpi ratkaisu. Kun lähellä on mahdollisuus täyttää oma pullo vaikka odottaessa, ei vuokrapullo tarjoa varsinaisesti etua.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 16.03.2013 08:21 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Olisikohan tähän soveliasta mainostaa ranskalaisen Air Liquiden Minitop-tuotteita? Me ostimme sellaisen pullon (11 l) MinarcMigin kaveriksi, seoskaasua siis. Pullossa on integroitu virtausventtiili, jotenka koneen ja pullon väliin riittää suora letku. Sitten kun kaasu joskus loppuu (pullossa integroitu painemittari), maksetaan vain pullon sisällöstä ja samalla pullo vaihtuu uuteen. Itse ei tarvitse huolehtia tarkastuksista eikä katsastuksista eikä veroilmoituksista. Toimii siis samalla periaatteella kuin nestekaasupullot, ostettaessa maksetaan pantti pullosta. Niin, ja täyden pullon saa heti mukaansa, ei tarvitse odottaa kahta viikkoa, kun oma pullo käy täytettävänä (jos ei sitten satu täyttöpistettä olemaan omalla paikkakunnalla). Plussapuolena mainittakoon vielä se, että täyttökierroksella saa itse valita haluamansa kaasun vapaasti, jos vaikka tarvitseekin puhdasta argonia alumiinin hitsaukseen. Toinen plussa on se, että tuollainen 11 litran pullo on mukavan pieni näin siviili-ihmisen kannalta. Ja kolmanneksi, on mukavaa hitsata, kun tietää, että kaasu on puristettu suoraan maalaisilmasta Ranskan Nokialla.  Joo, alkuinvestointi oli kyllä kallis, uusi pullo Arcal-seoskaasua oli suunnilleen 400 e, mutta jotenkin tuo käytön helppous voitti kotitalousvarainministerin nuukuuden.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 16.03.2013 10:45 |
Viestit: 292
|
ja jos on mtk-n jäsenkortti niin voikosken pullovuokrasta alennus%on hyvä
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 16.03.2013 19:28 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Suojakaasua saa muuten myös 1l kertakäyttöpulloissa. Maksavat jotain 30 erkkiä rautakaupoissa. Litrahinta on tietysti aivan hirveä ja tuo määrä riittää vain erittäin pieniin projekteihin. Voivat kuitenkin olla käteviä oikeidenkin pullojen omistajille/vuokraajille, jos ei satu olemaan oikeaa kaasua pullossa johonkin pikkuhommeliin. Itse asiassa mietinkin, jos turaisi rosterisen tankinkauluksen beksille.  Semmoiseen tuollainen lilliputtipullo ehkä riittäisikin? Mulla on nyt oma CO2-pullo. Pitäisi kyllä vaihtaa se jossain vaiheessa oikeaan suojakaasuun.
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 11:12 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Ei ole hitsausaikeet edenneet... MUTTA... puolisukulainen tuossa puheli 'levottomia' että vois hitsata täytelangalla, niin ei tarvii kalliita pulloja. Mitäs arvon raati on moisesta mieltä? Tuleeko sillä saumaa vai vain räkimistä?
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 12:31 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Cikatti kirjoitti: Sit vaihteeksi ei voi olla peräänkuuluttamatta oikeaa suojakaasua. CO2 nimittäin tekee jopa 40% huonomman tunkeutumisen hitsattaessa koska sen jäähyvaikutus on aivan kaamea ja toisekseen CO2 on hyvin erittäin hapettavaa kamaa, joskin halpaa. Tosin ei tuo Woikosken SK-20 argon seos kauhean kallis ole joson vuokrapullo, 20 litraa maksaa noin 90 euroa. 10 litran pulloa ei kandee koskaan ottaa sillä se maksaa liki saman se sisältö. 3 vuoden vuokra noin 270 eukkia ja halvaksi tulee jos ottaa suoraan 8 vuoden sopparin... lienee noin 500 eekkiä. Itse olen 8 vuotta käytellyt omaa pulloa ja woikosken SK-20 -kaasua. Täyttö kestää tyypillisesti pari viikkoa (hieman nopeammin sujuu woikosken omassa täyttöpisteessä). Vinkki: Nyt Aga on ilmeisesti lanseeranut jokinlaisen vaihtopullokuvion nestekaasun tapaan. Pari viikkoa sitten (tai viikko) näin IKH:n mainoksen, jossa tarjoiltiin pulloa 299 hintaan ja jatkossa sitten vain täytön hinta pullon vaihtuessa lennosta täysinäiseen. Tuon oman pullon 10v-tarkastusmaksu woikoskella on 350€ 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 13:32 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=41038Paljonkohan se täyttö sitten maksaa? Eikä tuon pullon kokoakaan ole kerrottu. Höh.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 15:27 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 15:38 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Vähän ot mutta miten auton saa tähän kuntoon? http://www.nettiauto.com/peugeot/206/6015010
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 16:08 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Putkimies22 kirjoitti: Vähän ot mutta miten auton saa tähän kuntoon? http://www.nettiauto.com/peugeot/206/6015010Odottamalla Ruostesuojauksen ja vahauksen puute yhdistettynä heikkotasoiseen maalaukseen antavat kostealle rannikkoilmastolle ja teiden suolaukselle sopivasti lisäpotkua.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 16:24 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
dieselflosse kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Sit vaihteeksi ei voi olla peräänkuuluttamatta oikeaa suojakaasua. CO2 nimittäin tekee jopa 40% huonomman tunkeutumisen hitsattaessa koska sen jäähyvaikutus on aivan kaamea ja toisekseen CO2 on hyvin erittäin hapettavaa kamaa, joskin halpaa. Tosin ei tuo Woikosken SK-20 argon seos kauhean kallis ole joson vuokrapullo, 20 litraa maksaa noin 90 euroa. 10 litran pulloa ei kandee koskaan ottaa sillä se maksaa liki saman se sisältö. 3 vuoden vuokra noin 270 eukkia ja halvaksi tulee jos ottaa suoraan 8 vuoden sopparin... lienee noin 500 eekkiä. Itse olen 8 vuotta käytellyt omaa pulloa ja woikosken SK-20 -kaasua. Täyttö kestää tyypillisesti pari viikkoa (hieman nopeammin sujuu woikosken omassa täyttöpisteessä). Vinkki: Nyt Aga on ilmeisesti lanseeranut jokinlaisen vaihtopullokuvion nestekaasun tapaan. Pari viikkoa sitten (tai viikko) näin IKH:n mainoksen, jossa tarjoiltiin pulloa 299 hintaan ja jatkossa sitten vain täytön hinta pullon vaihtuessa lennosta täysinäiseen. Tuon oman pullon 10v-tarkastusmaksu woikoskella on 350€  Kangasalla katsastus oli alle 100€, muistaakseni 80€. Pullon täyttö onnistuu vaikka odottaessa (tosin silloin se ei tule aivan täyteen, koska lämpenee) ja hinnat ovat valmiiksi tästä maailmasta, ilman että tarvitsee myyntineuvottelijoiden kanssa pitää konferenssi. IK-Asennus -niminen firma. Kysyin joskus, miksei ole nettisivuja, niin asiakkaita on riittänyt ilmankin. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 16:27 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Ralle kirjoitti: Putkimies22 kirjoitti: Vähän ot mutta miten auton saa tähän kuntoon? http://www.nettiauto.com/peugeot/206/6015010Odotahan kun näät mun Beksin konepeiton  Mullapa on Beksin konepeitossa ja puskurissa ruostetta Selvyyden välttämiseksi korostettakoon niiden olevan muovia.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 16:48 |
Viestit: 2699
|
Eivät BX:n konepeitot, metallisetkaan, erityisen herkkiä ole ruostumaan. Vahaamattominakaan.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 17:53 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Ostin kesällä tuollaisen AGAn vaihtopullon Misonia vajaalla kolmella sadalla - täyttö on kuulemma noin seitsemänkymppiä. Pääsi kaasu vajenemaan sadan kilon paineeseen kun ei vanhan Woikosken pullon kanssa moitteetta sopineen säätimen tiivistepinnan muoto sovi jollain tavalla yhteen AGAn vastaavan pinnan kanssa, tuppaa venyttämään nylontiivisteen niin että saa kiristellä moneen kertaan ja uudelleen ja vielä pihisee. AGAn omissa säätimissä on O-renkaallinen venttiilin sisään menevä osa mutta vannoivat tasotiivistyvänkin olevan yhteensopivan. Nyt olen oppinut kiertämään hanan kiinni lyhyenkin paussin ajaksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia tahi ajatuksia syystä moiseen?
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Saxon ruostevamma Lähetetty: 25.10.2013 18:29 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Tuohon nyt ajankohtaiseen kysymykseen täytelankahitsauksesta lokasuojan sisällä, vielä ylöspäin, sanoisin, että ei onnistu. Pitäisi olla todellinen ammattimies  hitsaamassa. Ja kuka ammattimies hitsaisi halvalla harrastustason koneella? Minulla oli kauan sitten 140 €:n täytelankakone, mutten saanut sillä aikaiseksi muuta kuin harmaita hiuksia. Nyt ne ovat onneksi jo lähteneet  Onneksi sen jälleenmyyntiarvo oli hyvä, virolaismies huusi siitä huuto.net:ssä 129 €!!!  Sitten ostin Valliuksen kotimaisen valovirta-MIG koneen, eikä ole tarvinut katua. Mutta hitsaatpa millä mig:llä hyvänsä, niin ruosteet pois perusteellisesti. Jos hionnan jälkeen on 0,5 mm pellinpaksuutta jäljellä, niin siihen vielä saa uuden pellin tarttumaan. Jos taas jäljelläoleva pelti on paperin- tai seitinohutta, niin pois vaan. Reikää suuremmaksi, kunnes on varmasti kovaa peltiä reunoilla, pinta kirkkaaksi, ja uutta peltiä reiän kohdalle. Siihen ruosteenestomaalaus. Saumojen kittaus joko polyesteripakkelilla tai joustavalla kitillä. Ja paikasta riippuen kotelosuojaa tai alustasuojaa runsaasti, näkyvät maalattavat paikat on tietenkin asianmukaisesti käsiteltävä.
|
|
|
|
 |
|
|