Nyt loppuu itseltä jo ymmärrys, joten jos jollain on viisaita ajatuksia jaettavaksi, niin teretulemast aivoriiheen.

Aloitetaas nyt ihan alusta. Ongelma alkoi kun tietokone herjasi Unblock Dieselfiltteriä. Meno oli vielä ihan normaalia, kunnes aina liikkeelle lähtiessä ja hiukan kaasua painettaessa alkoi vilkkumaan esp/asr faulttia sekä antipollution faulttia tämän dieselfiltterin lisäksi. Vikatila kuitenkin aina nollaantui kun auto seisoi hetken tai teki nämä temput jolla koodeja sais nollailtua.
Tiesin että tämä unblock dieselfilter viittaa tukkoiseen hiukkassuodattimeen ja koska auton ajot on nyt ollut suurimmaksi osaksi hyvin lyhyitä pyrähdyksiä pidemmän aikaa, pidin sitä jopa todennäköisenä. Otin kissaa palleista ja irrotin tämän putken pätkän puhdistusta varten. Sain sen mielestäni oikein hyvin putsattua ja ilma alkoi kulkemaan läpi jo oikeinkin mainiosti, niin uskaltauduin pistämään sen takaisin paikoilleen ja kappas - unblock dieselfilter herjaa ei enää tule.
Sitten varsinaiseen mysteeriin. Dieselfilter herjat tosiaan hävis, MUTTA esp/asr-, sekä antipollution-herja alkaa moottorinvikavalon kera, kun vauhtia saadaan rullattua 80-90km/h. Kierroksilla ei ole mitään merkitystä, koska vaikka huudatan sitä alemmilla nopeuksilla kierrokset tapissa tai vedätän ylisuurella vaihteella, ei mitään tapahdu. Heti kun vauhtia saadaan se n. 90km/h vika ilmoitukset ilmestyvät. Koodit tosiaan nollaantuvat auton seistessä, eikä freeze muistiin jää mitään. Sitten kun vikatilat on päällä ja lukee koodit, niin löytyy P0020 ja P0026. Ne tosin saa nollattua, mutta ilmestyvät taas vauhdin noustessa riittäväksi ja auto siirtyy vikatilaan ja tehot häviää.
Aiemmin oli sama vika, tosin ilman unblock dieselfiltteriä ja silloin vikatila oli jatkuva. Sillon rajasin viat nokka-akselin asentoanturiin, (ilmeisesti) ahtopaine-anturiin, jonka jo vaihdoin, koska oli halpa, sekä polttoaineen paineanturiin. No vika oli kuitenkin polttoaineen paineanturille menevässä johdossa, joka oli hiertynyt poikki. Korjattiin sen enemmän kuin asianmukaisesti juottamalla ja eristämällä se hyvin, että vika tuskin siinä on enää. Ja vian luonteesta johtuen, ei voisikaan olla.
Arvostaisin enemmän kuin suuresti ratkaisuun johtavaa vinkkiä. Ja lupaan sen antajalle hyvän mielen.

P.S.
Jos joku aikoo ryhtyä tuon hiukkas-suodattimen puhdistamiseen, niin suosittelen hommaamaan millikokoisten avaimien lisäksi myös tuuma kokoiset avaimet. Ja sopivankokoiset putkipihdit

Nimittäin lähes kaikki pultit ja mutterin olivat aikojen saatossa kuluneet/hapertuneet seuraavaan pienempään tuumakokoon. Ja myös pulttien lämmittäminen on aivan välttämätöntä. Hiukkaskiihdyttimen katkaisukohdassa olevat laipan mutterit ovat kuparia, eli jos timmiä avainta ja lämmitysvehkeitä eilöydy, voit unohtaa koko homman.

Itse puhistamien hoidin varmaan aika omintakeiseen tyyliin. Aluksi oli tarkotus pestä se, mutta kun näin ne tuhannet 1mm X 1mm reijät, aloin epäilemään liottimieni tehokkuutta ja pelkäämään mahdollisia lisätukkoja. Yritin olla sitten kaukaa viisas ja läheltä dorka ja rupesin hoonaamaan näitä reikiä yksitellen sopivan kokoisella surrilangalla..

Oli kuulkaa tytöt ja pojat yhensortin urakka

Mutta kyllä kannatti, koska aiemmin ei juurikaan paineilmaa pihissyt suodattimen läpi, mutta käsittelyni jälkeen kävi jo kunnon tohina

Ja ukko oli sen näkönen niinku olis itsellään käynyt savupiipun nuohoamassa
