|
Kirjoittaja |
Viesti |
kanttori
|
Viestin otsikko: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 13:04 |
|
Ja tässä tapauksessa diesel-C5 farmarilla vm. 2002 jolla on tällä hetkellä ajettunna 286 tkm?
Jos nyt unohdetaan itse kaupan tekoon liittyvät prosessit (ostin auton sitä näkemättä ja koeajamatta) niin - auto on riittävä tilava myös perheen talvimatkailuun - mukavuus on miellyttävää. Miksi ajaa autolla, jossa on kova pomppulauta-alusta, leveät, matalat renkaat ja melutaso sisällä keskustelun estävä? - varustelutaso on kohdallaan. Erityisesti muutamat tärkeät yksityiskohdat: 1) suksiluukku. Käsittämättömän pienestä joukosta autoista löytyy tämä varuste. Ei kiinnosta suksiboksien kanssa nysvääminen kerran vuodessa tapahtuvan hiihtolomareissun vuoksi. Ja 1/3 - 2/3 kääntyvät takaselkänojat ovat suurimmalta osin pelleilyä. Sukset keskeltä läpi ja kahdelle on silti hyvät istumatilat takana. 2) Lukuvalot takana. Pitää takapenkkiläiset hiljaisena pimeään aikaan. Jota muuten Suomesta löytyy. Tämäkin varuste kummallisen harvinainen autokannassa. 3) Kyynärnoja penkissä kuljettajalle. Leppoisaan matkan tekoon. 4) Vakionopeudensäädin. Kts. yllä 5) Ulkolämpömittari / ajotietokone. Niin no, onhan niitä vaihtuvia lukemia mukava seurailla...
Minusta tuntuu hyvältä ohjastaa Citroen C5:sta. Tosin olen omistanut kyseisen auton vasta puolisen vuotta, mutta vielä tuntuu hyvältä. Paljolti riippuu ja roikkuu siitä, pysyykö auto ehjänä myös tulevaisuudessa. En minä osaa arvioida auton ajettavuuksia, itse olen mukavuuspainotteinen ja yritän välttää tiukat sekä täpärät tilanteet rauhallisella ajotavalla.
Näin minä. Entä sinä?
Olli S
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 14:40 |
|
Kyseessä XM TCT VSX Break Y4 vuodelta 1994, ajettu vissiin noin 281 tkm. -Ylivoimainen mukavuus. Eipä hiljaisuuskaan kauheasti haittaa vaikka muutaman äänenvaimentimen kaiketi voisi heittää mäkeen, edes pakoputken katketessa katin jälkeen sisämelu ei noussut liikaa (auton ulkopuolinen melu kyllä). -Valtavat sisätilat, eipä mahdollisten pitkien takapenkkiläistenkään tarvitse istua polvet suussa. Takapenkille mahtuu oikeasti vähintään kolme matkustajaa. Tästä huolimatta takakonttiin mahtuu vaikka mitä, tosin se nyt on aina meikäläisellä puolitäynnä jo valmiiksi. -Hieno muotoilu. Y4:n kojelauta ja ohjauspyörä tosin ovat harmittavan tylsiä. -Erinomainen hinta-laatusuhde. -Ranskalainen. Ei kai nyt kukaan vapaaehtoisesti vääränmaalaisella kotterolla ajaisi. Ketteryytensä takia XM tosin tällä hetkellä on seisonnassa, mutta vastaava lista lainassa olevalle 1995 ZX 1,8 Breakille ei ollut yhtä hyvä, syy kun on tuossa XM puutteellisessa ketteryydessä ja BX:n korjauksen venymisessä. Ei siinäkään kyllä rautajousiseksi valittamista ole, mutta raukkahan ei selviä hidastetöyssyistä...
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 14:48 |
|
Koska voin.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 15:38 |
|
Koska olen vaatimaton, tyydyn parhaaseen
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 16:08 |
|
niko kirjoitti: Koska voin. 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 16:19 |
|
Millään muulla ei yksinkertaisesti vaan voi ajaa. 
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 17:11 |
|
Tuosta jousituksesta olin aikanaan kiinnostunut ja siksi tuon BX:n hankin... Eikä kyllä kaduta yhtään, varsinkaan jos joutuu säännöllisesti ajamaan kavereiden volkkareita, bemareita ja nissaneita. Luulen kyllä että olisin jo vaihtanut autoa jos olisi osoittautunut yhtä epäluotettavaksi kuin essonbaarijuttujen perusteella, mutta kun tämä tuntuu olevan jopa samanikäistä Golffia kestävämpi laitos teknisesti, puhumattakaan toisen kaverin uudemmasta, mutta monivammaisesta bemarista. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 17:45 |
|
Oikeastaan ihan sattumalta... olin ostamassa ekaa omaa autoa, mielessä ei ollut mitään erityistä paitsi, yllätys yllätys, väri! Autokauppias onnistui myymään mulle auton, joka jälkeenpäin ajatellen oli ollut jo kauan liikkeessä ja jota oli vaikea myydä, kunnes asiakkaaksi tuli riittävän tyhmä nainen joka sen huoli.  Kyselin parista muustakin, mutta tuo ovela mies vastasi ettei ne sovi mulle ollenkaan. Yhden lyhyen koeajon jälkeen olinkin jo täysin vakuuttunut, että punainen ZX on juuri mun auto.  . Viiden vuoden aikana mulle on tapahtunut jotain, voisko puhua Citroen-kuumeesta ...merkin vaihtaminen ei tulisi enää kuuloonkaan.
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 18:23 |
|
Hmmm.... Kaikki on vaimon syytä Kun rouva ajoi kortin, halusi hän hankkia viimeinkin haavensa, rättärin. Meille tuli sitten 71 mallinen nelkku jonka jälkeen homma meni niin, että minä tulin harrastaneeksi sätkiä kolmen kulkimen verran about á 2 vuotta / kuljin. Nyt sitten erinäisten hassujen käänteiden jälkeen hankin itselleni ihan oman sitikan eli tuon DSuperin, joka tuli kulman takaa ja yllättäen eteen. Neitseellinen kokemus aiemmin vain kaukaa ihailemani auton suhteen siis =) En ollut koskaan edes D:mallin vieressä seisonut, enkä tajunnut ollenkaan mitä vihreä neste tekee ja millainen auto se on ajaa. Nyt on tämä mies myyty =) Jaa niin miksi sitikka? No ehkä sitä ei vaan osaa enää muutakaan harrastaa... Ei muut merkit ainakaan tunnu miltään Ja seura tekee hommasta mukavinta... 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 19:31 |
|
Pääasiassa vain siksi että pyllyni ei kestä rautajousia.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 19:39 |
|
Koska anoppi heitti lusikan nurkkaan, ja meille jäi "vaivoiksi" kolmen vuoden ikäinen Saxo. Sillä kun kuljin pari vuotta työmatkaa, niin uskalsin ostaa "ykkösautoksikin" sitikan, eli Xsaran. Kyseinen anoppi on ollut mullan alla jo 6 vuotta, ja vaimokin on jo ex, mutta sitikkatauti vaan pahenee. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 19:48 |
|
Cikatti kirjoitti: Pääasiassa vain siksi että pyllyni ei kestä rautajousia. Niinku sadun prinsessa, joka tunsi herneen seitsemän patjan alta.  Mut Mondeo ylittää jopa mun sietokyvyn rajan
|
|
|
|
 |
kulkuri
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 22:11 |
|
Pelkään hammaslääkäriä, Citroenilla pysyypi paikat hampaissa 
ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
|
|
|
|
 |
artturi2
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 23:03 |
|
Ei ole varaa autoihin, pihassa tällä hetkellä vain 5 Citroen-merkkistä kulkuneuvoa 
Citroen C4 Cactus -14 Citroen Berlingo XTR -08 Harley-Davidson Softail Heritage -99
|
|
|
|
 |
valvoline
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 23:10 |
|
Kyllähän se on se mukavuudenhalu, mikä pakottaa ostamaan mehujousitetun sitikan ainakin omalla kohdalla. Eräs kaverin esittämä kysymys herätti aika hyvin kun olin c5:n hankkinut; "Joko olet koittanut paljo se kulkee?". Eihän autoa sen huippunodeuden tai kiihtyvyyden takia osteta, vaan sen mukavuuden takia! Huippunopeuden voi tarkistaa ohjekirjasta 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 23:14 |
|
Artturin kanssa osin samoilla linjoilla mutta minä vaan en pidä järkevänä ostaa ihan autoa joten siksikin sitikka kun ne ei hyvänkuntoisinakaan maksaa paljon mitään jaa kyyti on sikamaisen nautinnollista. Varsin kun ajaa matkaa V6:den muristessa niin siinä menee ihan nirvanaan. Vaikka pyllyni ei kestä rautajousia niin toisin kuitenkin on masokistisuuden laita, on jotenkin välillä mukavaa korjata omituisia Ranskisratkaisuja. Mut eikse ole niin että köyhillä ei ole varaa vanhaan sitikkaan ja köyhät joutuu ostamaan velkarahalla uuden auton jotta sillä pääsis pari vuotta jotenkin eteenpäin 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 23:37 |
|
Just kävin ajamassa tuolla GTi:llä. Kovin oli nykivää menoa. Vaihdoin sitten ilmamassamittarin alkuperäiseen ja johan parani kyyti =) Mutkikas asvalttitie, ei liikennettä, ai että 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 04.07.2009 23:40 |
|
Ei ole merkeissä valinnanvaraa enää, kun Dodgen tomaatti sanoi sopimuksen irki. Olisko jollain muuten ehjää 3-lovista automaattia, joka passais tuollaiseen Dodge/ Chrysler pila-autoon?
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 05.07.2009 11:38 |
|
Se on se yleinen mukavuus joka ranskalaisissa autoissa, ja etenkin citikassa kiehtoo. Tosin toi C5 farkku ostetiin kun se oli ainut johon sai lastenavunut purkamatta kyytiin.
Kyynärnoja on molemmilla puolilla, tosin kuskinpuolelta se tipahti pois
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
maramutteri
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 05.07.2009 16:47 |
|
Sain omasta mielestäni muutama vuosi sitten kohtuullisen edullisesti vähän ajetun nykyaikaisen auton. En ole aikaisemminkaan suuria summia autoihin sijoittanut. Niiden "mehujousien" paremmuudesta en osaa yleisesti ottaen sanoa juuta enkä jaata. Ainoastaan matkailuvaunun vedossa ovat ehdottomasti tähän astisista jousityypeistä parhaat, ei ole tarvinnut lisätä lehtiä tai jäykistää kierrejousia taikka hankkia ilmaiskareita ja korkeus pysyy aina vakiona.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 05.07.2009 16:55 |
|
Koska olen sen arvoinen! 
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
citrophoros
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 05.07.2009 20:17 |
|
Schimanskin CX:llä oli merkittävä vaikutuksensa päätökseeni ostaa heti Citroën.
Huh, vähältä piti, etten olisi ostanut Visan sijaan Golfin v.1991 !!
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Miksi ajan sitikalla? Lähetetty: 05.07.2009 20:27 |
|
Minulle ei annettu vaihtoehtoja. Tulin synnytyslaitokselta kotiin rättärin kyydissä ja se muutti pysyvästi DNA:tani, kuten tutkimusten mukaan keisarinleikkauskin...
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|