|
Kirjoittaja |
Viesti |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Oudot häiriöt ja akku Lähetetty: 01.11.2013 16:46 |
Viestit: 497
|
Täällä on useassa ketjussa ollut puhetta oudoista käyntihäiriöistä ja virheilmoituksista. Niistä on minullakin muutama kokemus.
2000 HDI 2.0 Picasso näytti ajoittain keltaista moottorihäiriövaloa. Ei vaikuttanut kulkuun mitenkään ja kaikki muu toimi ihan normaalisti. Eräänä päivänä ajoin aamulla kotoa töihin n. 30 km. Käynnistyi lähtiessä ihan normaalisti, mutta jättäessäni autoa työpaikan parkkipaikalle, oli akun (8v vanha) jännite tippunut niin, ettei edes keskuslukitus toiminut. Laitoin uuden akun ja kaikki toimi taas normaalisti, eikä häiriövalokaan sen jälkeen koskaan palanut.
2008 C5 2.0 sammutti itsensä kesken ajon useita kertoja ja varoitti samalla vaihtelevasti antipollution faulty tai oil pressure too low. Käytin auton sitikkapajalla tutkittavana, eivätkä löytäneet ongelman aiheuttajaa. Sammuilu jatkui, kunnes Picasso-kokemuksen johdosta ostin tähänkin uuden akun 4,5 vuotta vanhan tilalle. Sen jälkeen ei enää sammuillut eikä antanut varoituksia.
Voiko olla niin, että akku vanhetessaan tekee ajoittain sisäisiä oikosulkuja, ja jännitteen heitteleminen saa tietokoneen tekemään outoja?
|
|
|
|
 |
Kooma
|
Viestin otsikko: Re: Oudot häiriöt ja akku Lähetetty: 02.11.2013 12:08 |
Viestit: 349 Paikkakunta: Lempäälä
|
Ei sen akun tarvitse edes oikosulkuilla, riittää että jännite tipahtaa käynnistyksessä liian alas ja nykyauto on ihan ihmeissään. Tai ei tarvi olla edes nykyauto, ainakin Xsara&Xantia 16v koneilla ovat myös ihmeissään huonosta akusta. Eivät jää käyntiin ilman kaasun pumppaamista.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Oudot häiriöt ja akku Lähetetty: 02.11.2013 13:52 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tuskin oikosulkuja, mutta ehkä sisäistä vuotovirtaa. Jos oikein oikkari, varsinkin keskenkaiken, varattuun akkuun, niin siinä hapot lentäisi. Vanhemmiten akun sisäinen vastus* kasvaa, se pudottaa akun jännitettä kuormitustilanteissa. Tätä jännitepudotusta,- heilahteluja auton "henki" sitten noteeraa. *Kouriintuntuva, suuresti liioiteltu esimerkki: Akun Rs 12Ohm ja ulkoinen kuormitus myös 12 Ohm. Nyt jännitteet jakautuvat tasan vastusten suhteessa, Akun jännite 6V ja kuormitukselle 6V. Ja virta olisi 0,5 Amperia, vain. Kaivakaapa muisteistanne kouluissa opittu Ohmin laki, se pätee. Ja antaa hyvän ajatusmallin, kun pitäisi funtsia vastaavia asioita.
|
|
|
|
 |
|
|