|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 03.07.2009 01:16 |
|
Katos vaan, otit sitten hehtaarinäytön. Minusta tuo alle neljätuumainenkin on häiritsevän iso kun ajaa pimeällä, vaikka siinä onkin valoisuuden mukaan säätyvä näyttö. Muista asentaa näyttö täysin keskellä tuulilasia Yks hupa juttu vaihteeksi selvis Garminista, eli selkeesti Jenkkituote... Käin juuri Legolandissa ja yliarvostetussa ja ylihinnoitellussa Kolmårdenissa (ihan kuin Korkeasaari 5-10 kertaisilla hinnoilla)... Kun matkalla kyseli Garminilta syömispaikkoja niin Mäkkärit sun muut vastaavat sontapaikat oli hyvin edustettuna muistissa. Muuten oli kyllä reissu yhtä juhlaa Garminin kanssa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Ramsi
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 03.07.2009 07:59 |
|
Mä olen edelleen se vastarannankiiski. Viimeisen kuukauden aikana olen kahteen otteeseen neuvonut työkaveria oikeaan osoitteeseen, kun navi joko ei löydä koko osoitetta tai neuvoo ihan muualle minne pitäisi. Puhelinopastuksella on sitten löytänyt vihdoin perille. Lisäksi oma kokemus samalla ajanjaksolla isännän puhelinnavi ohjasi väkisin yksityiselle hiekkatielle. Tilanteen teki vielä hauskaksi se, että XM puski koko ajan LHMää pihalle ja kotiin piti löytää mahdollisimman lyhyt ja nopea reitti. Ilman paperikarttaa oltaisiin kyllä tultu niin monen mutkan kautta ettei tosikaan. Niin ja tosiaan vielä yksityistietä osittain, jossa oli miljoona kieltomerkkiä jne. Niin kauan kuin paperikarttoja painetaan tai netistä saa tulostettua kartan paikasta A paikkaan B, minä en navigaattoria huoli tai en ainakaan koskaan laske pelkästään sen varaan. Mä en halua kuunnella sitä toistuvaa "tee uukäännös" hokemista vähän välein, kun päätätkin mennä tätä kautta etkä tuota kautta. Kyllähän se isäntäkin kommentoi viimeisten kokemusten perusteella, että täytyy tosiaan tietää minne on menossa eikä usko sokeasti sitä navia. Ja työkaverikin totesi sen neljännen opastuskyselypuhelun jälkeen, että pakkohan tässä on se puhelinluettelon kartta ottaa mukaan, ei tästä tule mitään. Ja tähänhän väkisin joku hokee, että niinmuttajosoletsielläulkomaillajapitäälöytää jne. Hyvin osattiin Budapestissä kävellä paperikartan kanssa ja Tallinnassa ajella autolla paperikartan kanssa  Ja jos joskus jonnekin pidemmälle autoreissulle lähden niin edelleen, ostan sen paperikartan kaupasta ja teen sen perusteella reitin, sanoi sitten se navi ihan mitä tahansa.
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 03.07.2009 12:16 |
|
Cikatti kirjoitti: Katos vaan, otit sitten hehtaarinäytön. Minusta tuo alle neljätuumainenkin on häiritsevän iso kun ajaa pimeällä, vaikka siinä onkin valoisuuden mukaan säätyvä näyttö. Muista asentaa näyttö täysin keskellä tuulilasia Ei toi nyt niin iso ole, oikeestaan pienempi kuin luulin. Näkee kuitenkin ilman lukulaseja. Oon tähän saakka käyttänyt kännykän navigaattoria (NokiaMaps) ja tuo on kyllä parannus siihen nähden. 
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 03.07.2009 14:27 |
|
Ramsi kirjoitti: Niin kauan kuin paperikarttoja painetaan tai netistä saa tulostettua kartan paikasta A paikkaan B, minä en navigaattoria huoli tai en ainakaan koskaan laske pelkästään sen varaan. Jos on yksin pimeässä liikkeellä, on helpompi seurata navigaattorin ohjeita kuin vähän väliä pysähtyä katsomaan karttaa. Mä kun en ainakaan muista aina kovin pitkälle tulevia kääntymisiä, risteyksiä jne. Enirosta tulostamani kartat ei ole aina olleet sieltä parhaasta päästä. Mutta totta kyllä, että ei kannata aina ihan sokeasti luottaa pelkkään naviin
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 04.07.2009 00:46 |
|
Ramsi kirjoitti: Mä olen edelleen se vastarannankiiski. Samaa mieltä. Meinasi kyllä pää kääntyä, kun Gigantti mainosti TomTomia Heikki Silvennoisen äänillä 
------- Sitikka-kyytiä v:sta -58 nyt alla Xantia Activa TCT
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 04.07.2009 02:14 |
|
Joo, mä olen kanssa saanut vornikaation ja hepnaadin yhtä aikaa kun olen suunnistanut pimeessä, yksin ja kartta kädessä...
Siis on hyvä olla kartta varalla, niin se kaikessa elämässä menee, varasuunnitelma pitää olla.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 04.07.2009 08:46 |
|
Meille tomtomin kanssa tulleet on perille löytäneet, mutta paljon myöhässä ja ajaneet kaikki metsäautotiet.Matkailu avartaa.Käyttäjässäkin on usein vika. 
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 04.07.2009 09:41 |
|
Tomppa ainakin kiertää kaikkien pikkuteiden kautta jos asetuksissa on "vältä moottoriteitä" ja valittuna on vielä lyhin reitti. Ja vaikka kuinka on navi, niin oman järjen käyttö on sallittu.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 04.07.2009 09:44 |
|
"paljon myöhässä ja ajaneet kaikki metsäautotiet.Matkailu avartaa"
Haah, juu, on hyvä mm laittaa asetuksiin "nopein reitti" sen sijaan että on valittu "lyhin reitti" ja erittäin paljon hupia tulee kuten kaverillani joka osti Karminin... "Lyhin reitti" valinta ajattaa takuuvarmasti metsäautotiet. Karmin luuli että kaverini on joku Kononen koska asetuksissa oli etenemistapa valittu kävelyn mukaan. Valikossahan on "maasto", "kävely/pyöräily" ja "autoilu" ja tosi vehkeissä on "veneily"
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 04.07.2009 10:20 |
|
Minä olen kyllä löytänyt ihan hyvin perille navigaattorin kanssa, lähinnä käytän Nokian maps-sovellusta puhelimessa niin ei tarvitse kantaa turhaa roinaa mukana autossa. Oli aika tervetullut uudistus että muuttivat navigointilisenssiään hieman uuden 3.0-version mukana. Ennen oli Skandinavian kattava lisenssi, nyt se päivittyi kattamaan koko Euroopan (!) ja hinnastoa selaillessa totesin että vuoden lisenssi on halvempi kuin pari vuotta sitten Skandinavian kattavassa. Liikennetietojakin kokeilin, mutta näyttäisi siltä ettei lupailtu tolppavaroitin oikein halua toimia ainakaan Suomessa. Pitänee laittaa palautetta asiasta...
Paperikartat on ihan mukavia silloin kun on joku joka lukee sitä lappua vieressä, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään vaihtaa navigaattoria paperiin yksin ajaessa. On siitäkin sen verran kokemusta että ei kiitos... kartan lukeminen ajaessa ei oikein taida olla niitä turvallisimpia tapoja ja pysähdyspaikkojakaan ei aina ole juuri silloin kun niitä tarvitsisi.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 04.07.2009 10:21 |
|
Cikatti kirjoitti: Valikossahan on "maasto", "kävely/pyöräily" ja "autoilu" ja tosi vehkeissä on "veneily" Ei minun Garminissa ole. Itse asiassa siinä on "autoilu" niin vahvana oletuksena, että mitään muuta liikkumismuotoa ei sen mielestä kerta kaikkiaan voi olla. Huomasin sen kerran, kun menin jonnekin junalla ja minulla oli Garmin mukana. Piruuttani sen laitoin junassa päälle, sen mukaan kuljimme jonkin matkan päässä radasta kulkevaa samansuuntaista pikkutietä 160 km/h  , vaikka ratakin näkyi karttapohjalla... Ainakin tuossa kyseisessä Garminissa tuo autoiluoletus menee siis paikkatiedon edelle. 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 04.07.2009 19:35 |
|
Joo siis mulla on ihan karvalakki Nûvi 200 ja siinä on autoilu ja kävely valinnat, maasto ja veneily puuttuu koska ne periaatteessa tarvii laajemman karttapohjan. Se lienee jätetty uusimmissa pois koska autoilu on sen verran vahva oletus.
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 05.07.2009 00:05 |
|
Tuli tänään taas räplättyä uutta mapsia ja nyt tolppavaroituksetkin toimivat. Ja vielä fiksusti, eli 500 metriä enne tolppaa tulee ilmoitus minkä lisäksi näytölle tulee tiedot tolpan kohdalla olevasta rajoituksesta, etäisyys tolppaan ja ylinopeuden määrä jos sitä on (myös niillä tieosuuksilla joilla muuten ei ole nopeusrajoitustietoa mukana karttatiedoissa...). Pitää vielä testata osaako tuo varoittaa turhista maksuista ,myös silloin kun ei ole reittiopastusta päällä mihinkään...
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 05.07.2009 02:04 |
|
"Ja vielä fiksusti, eli 500 metriä enne tolppaa tulee ilmoitus "
Tulee muuten karvalakkiversion Garminiinkin ja 400-500 m ennen....
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 05.07.2009 21:50 |
|
Niinähän se useimmissa missä on tolppavaroitukset. Useimmat tosin kaiketi jättävät sen siihen, eivätkä näytä etäisyyttä tai rajoitusta...
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 06.07.2009 10:43 |
|
sahtivaari kirjoitti: Meille tomtomin kanssa tulleet on perille löytäneet, mutta paljon myöhässä ja ajaneet kaikki metsäautotiet.Matkailu avartaa.Käyttäjässäkin on usein vika.  Nyt tuli tuota ostosta (Mio 500) viikonloppuna testailtua Savonlinnan oopperajuhlareissulla 780km verran. Hieno ominaisuus oli se, että kun lähdimme lounastauko paikalta Terttilän kartanosta, joka sijaitsee 200metrin hiekkatiepätkän päässä, niin navikaattori käynnistyessään kysyi, että kelpaakos reitti, vaikka osa tiestä on päälystämätöntä. No vaihtoehtoja tuossa ei ollut.  ,mutta tuon kanssa tietää, jos hiekkapolkuja on luvassa. Kameratolppaväijy oli kuitenkin se pääasiallinen syy hankintaa ja ominaisuus oli mitä mainioin varsinkin Suomen kesäyössä. 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 06.07.2009 14:09 |
|
"Kameratolppaväijy oli kuitenkin se pääasiallinen syy hankintaa ja ominaisuus oli mitä mainioin varsinkin Suomen kesäyössä. "
Sepä se ja varsinkin pimeässä sateisessa syysyössä. Mulla oli ollut navi viikon kun ajoin pimeässä ja sateessa piakassa jossa ajoin viimeksi vuosia sitten. Kaminini sanoin POM POM! ja varoitti 60 nopeudesta ja mulla oli 70 mittarissa. Se saattoi säästää siis hintansa takas jos en ekan vkon aikana sillä olisi pyyhkinyt lievää ylinopeutta siihen kameraan.Nyt pitäs kyllä kohta saada päivitys niitä keskinopeukameroita varten. Olen huomannut että niitä on aseteltu tien varsiin jo paljon mutta vain laki ei ole siinä vaiheessa että niillä vois sakottaa. Eli ne on niitä jotka ottaa nopeuden tietyllä välillä jonka ajat ja jos ka on liian korkea räpsyy sakkoa.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 06.07.2009 15:14 |
|
Mietiskelin tossa että josko tommonen halpisnavi vois toimittaa myös autostereon virkaa. Äänilähtö analogisenahan noista löytyy, mutta sen laadusta ei liene takeita. Esim. hakkapeliitan Photonavissa on USB-liitäntä, saakohan siihen liitettyä esim. usb-liitäntäisen äänikortin ja sen jopa toimimaan vielä tuolla Windowsissa...?
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 07.07.2009 12:19 |
|
Cikatti kirjoitti: "Kameratolppaväijy oli kuitenkin se pääasiallinen syy hankintaa ja ominaisuus oli mitä mainioin varsinkin Suomen kesäyössä. "
Sepä se ja varsinkin pimeässä sateisessa syysyössä. Mulla oli ollut navi viikon kun ajoin pimeässä ja sateessa piakassa jossa ajoin viimeksi vuosia sitten. Kaminini sanoin POM POM! ja varoitti 60 nopeudesta ja mulla oli 70 mittarissa. Se saattoi säästää siis hintansa takas jos en ekan vkon aikana sillä olisi pyyhkinyt lievää ylinopeutta siihen kameraan.Nyt pitäs kyllä kohta saada päivitys niitä keskinopeukameroita varten. Olen huomannut että niitä on aseteltu tien varsiin jo paljon mutta vain laki ei ole siinä vaiheessa että niillä vois sakottaa. Eli ne on niitä jotka ottaa nopeuden tietyllä välillä jonka ajat ja jos ka on liian korkea räpsyy sakkoa. DDR touhuksi on menossa. Kamertolppiin liittyen: http://www.youtube.com/watch?v=a6Jpcy2GZ1Q&feature=related 
|
|
|
|
 |
c-viikka
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 07.07.2009 15:05 |
|
Kummallista rutinaa kameratolpista. Ei niitä tarvitse pelätä,kun ajaa rajoitusten mukaan.Suurimmat sallitut nopeudet näkyvät liikennemerkissä.Käyttäkää ajaessanne silmiä ja järkeä! 
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 07.07.2009 15:40 |
|
Tosi kummallista joo. Varsinkin kun tuodaan tuo nollatoleranssi että saadaan väkisin tehtyä pienimmänkin epäonnisen huomion herpaantumisen perusteella ihmisestä rikollinen ja hyvä tekosyy nyhtää lisää rahaa valtion pohjattomaan kassaan. Ihme tyyppejä kun eivät semmoisesta pidä.. valtiohan on ystävä. Ja poliisi. Noh, niin kuin joskus tuli todettua, jos kerran liikenteessä ei ole mitään joustavuutta viranomaisten taholta niin sitä ei sitten tule löytymään myöskään minulta edes silloin kun se olisi liikenteen sujuvuuden tai turvallisuuden kannalta tärkeää. Noudatetaan niitä sääntöjä perkele! 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 07.07.2009 17:34 |
|
Kummalista rutinaa tosiaan tuo "ajakaa sääntöjen mukaan" ...Joka takapauksessa on niin että JOKAINEN ajaa joskus ylinoputta sitä itse tajuamatta. Oudoilla tienpätkillä ajettaessa jossa on vielä huono näkyvyy niin ei aina välttämättä ajeta oikeaa nopeutta vaan just sen sallitun yli joka ei kuitenkaan ole kaahausta. On liikenneturvalisuutta sekin että navi huomattaa sinua ylinopeudesta ja tolpasta, vai mitä?
|
|
|
|
 |
c-viikka
|
Viestin otsikko: Re: Halpisnavi Lähetetty: 07.07.2009 18:52 |
|
Siinähän paljastui,että kun lähdetään liikenteeseen perkele-asenteella,niin kaikki sujuu tienpäällä" hienosti". Asennevammaisia näkyy olevan maantiet pullollaan. 
|
|
|
|
 |
|
|