Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 20.11.2013 15:40 

Viestit: 7
Kyseessä 96" xantia 2.0 16v. Auto seissyt 3kk ja uudelleen ajoon otettuna ei pysy virta akussa/ei lataa? Ostin uuden akun ja löin kiinni pyöri tosi laiskasti. No akkua ladattiin 16-20h ja johan hörähti, mutta puoli väkisin. No akku kuluu loppuun 6-8 starttauksen jälkeen ja ei jaksa pyörittää kunnolla eikä lähde käymään. Tuuppasin auton käymään mäkilähdöllä ja ajelin ~50km 80km/h. Eihän se melkein jaksanut ajon jälkeen pyörittää kun 2-3 kertaa ja sippasi. Akkua latailin yön ja starttasin käymään tyhjäkäynnillä. Akun napojen välinen jännite oli 13.2. Eikös tuolla määrällä luulisi jo akun latautuva? Vai onkohan startin hiilet loppu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 20.11.2013 15:50 

Viestit: 27
Mittaa akun jännite kun se on kiinni autossa.
1. Auto sammuksissa
2. Auto käynnissä. Latausjännite pitäisi olla yli 14v.

Jos ei jännite muutu niin lautauksessa vika, mutta epäilin myös kovasti noita Xantian maadoituksia. Maadoitusjohto on siinä akun vieressä
ja yleensä aika hapettunut tai kaapeleiden kengät on ovat huonosti.



Xantia 1.8 16v Break -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 20.11.2013 18:12 

Viestit: 1242
Ääni maajohdolle.

Tarttis selvittää, onko akku ok. Siinä pitäisi olla irtonaisena 12,4-12,6 V jännite. Sitten kiinnitetään autoon; mikä jännite sitten on? Kytketään valot, jännite ei saisi laskea alle/lähelle 12 voltin. Tässä kohtaa on siis jonkinlainen kuorma päällä, jännite on kuormasta riippuvainen. MUISTA MITATA AKUN NAVASTA, älä akkukengästä.

Startataan ja samalla mitataan akun jännite, sen ei pitäisi kunnossa olevalla kulla pudota 12 voltin - jokin ongelma, joko akku kyykkää tai siellä on starttimoottorissa oikosulku (harvinaista). Jos kunnossa oleva akku kyykähtää muutamalla (sanoit 6 ) startilla, startin plusjohdon pitäisi olla todella kuuma.

Kokeile vielä apukaapeleilla käynnistystä. Jos on suuri ero, akussa voi olla yksi kenno sökö. Sen pystyy löytämään yleismittarilla jos akussa on perinteiset muovikorkit kennoissa. kierrä korkit auki ja mittaa suoraan yleismittarin piikeillä nesteestä toiseen. Huonon kennon jännite on jotain mitä sattuu. 0,4 ja 1,7 voltin välillä, kuitenkin ihan muuta kuin muissa kennoissa (normaalisti sen yli kaksi volttia).

Tossa on joku muukin ihmetellyt asiaa. http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneu ... ietoa.html



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 20.11.2013 21:21 

Viestit: 693
Maajohto hapettui ainakin vaimoni auton vaihteistonpuoleisesta päästä ja aiheutti täsmälleen samanlaisen vian.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 20.11.2013 23:21 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eikä vain maadoitukset. Yksi ongelma on plus-kengän kaapelien puristusliitos. Homma tullee kunnolla tehtyä vasta, kun molemmat kengätkin olisi uusittu. Sellaisiin, messinkisiin, joissa on kaapeleita varten holkki ja 2 ruuvia. Kaapelit vielä juottaen kenkiin. Siinä olisi hyvä saada holkin loppupää suljettua, että tinat.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 20.11.2013 23:36 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Kun kerran ääniä annetaan, annetaan toinen ääni akun navoille.

Kun keli soutaa plussan ja miinuksen välillä minulla monesti vika löytynyt napojen ja kenkien välistä.

Akun vaihto kyllä antaa puoltoäänen maakaapelille.

Onhan vielä yksi ääni antamatta laturin hiilille/releelle. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 21.11.2013 08:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Tämähän kuulostaa tutulta, meillä alkoi CX tehdä tuossa ajokauden lopussa ihan samaa. Välillä starttasi hyvin, välillä pyöritti tosi vaikeasti. Yleensä lämpimällä koneella käynnistyi hyvin, mutta mukaan mahtui sellaisiakin kertoja, kun varmasti hyvällä akulla ja lämpimällä moottorilla ei meinannut jaksaa pyörittää, vaikka muutama minuutti aikaisemmin käynnistyi nätisti. Latausjännite akun navoista mitattuna tyhjäkäynnillä oli rapiat 14 volttia.

En tosiaan ehtinyt paneutua asiaan sen enempää, kun oletin vian olevan akussa. Ja nyt toinen onkin sitten talviteloilla, jotenka odotan mielenkiinnolla, mitä tästä selviää. ;) Nuo maapisteet olen käynyt nelisen vuotta sitten läpi, kun moottori oli pois autosta, mutta CX:n tuntien ei varmaankaan ole mitenkään mahdotonta, että joku maaliitos ei olisi ihan parhaimmassa mahdollisessa kunnossa enää...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 21.11.2013 10:07 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Aluksi: akun navan ja -kengän kontaktipinnat pitäisi olla metallinkirkaat, akkunaparasvalla suojatut, näin ei tarvitse kenkiä kiristellä hampaat irvis. Jos omistaa yleismittarin, sitä käyttämällä näkee nämä viat. Mitaan jännitettä liitosten yli, tyyliin: moottori käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä: akun napa- kenkä, kenkä- johdot, kukin erikseen napaa vasten, akun -napa-moottori-kori, jne. Jos ao. paikka ok, niin jännitettä ei saisi olla muutamaa 10mV enemmän. Vikapaikat löytyy mittaamalla. Myös jos napakenkä lämpenee käynnistysyrityksissä, sekin kertoo jännitehäviöistä(liitoksessa vastusta, huono johtavuus)= virtaa ei kulje riittävästi, jännite laskee liitoksen jälkeen, tuo virta ja jännite-ero keskenään kerrottuna on tehoa, häviösellaista, joka muuttuu lämmöksi, kuinkas muuten. Suuruusluokka on sitten toinen asia.
Oma suositukseni on, että hommat tehtäisiin kerralla tinkimättömästi. Siten tulisi peliaikaa paljon lisää ja koneen käynti, vääntösitkeys, yms, paranisi.
Ps. Vastus johdossa, liitoksessa on kuin supistuma vesiputkessa. Sekin aiheuttaa virtauksen(virran) heikkenemistä, paineenlaskua(jännite). Faktavertaus, kutakuinkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 18.12.2013 21:47 

Viestit: 7
Vika piilee vieläkin sitikassa. Tuossa hetki sitten selvittelin vikaa ja kas löytyhän se! Rungosta koneeseen lähtevä maapiuha oli koneen juuresta POIKKI. Sen fiksailin kuntoon ja alkoihan se rokkaamaan! No pari päivää ajelua takana ja nyt taas ei lähe käymään muutakun mäkilähdöllä. Vaihdoin piuhan kokonaan uuteen liittimien kera ja murtuneen plussapään kaapelin vaihdoin uuteen.
Mistähän nyt lähtisi sitä vikaa etsimään? Ei vaan lähde käymään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 18.12.2013 23:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Kojelaudan alapuolella olevasta sulakerasiasta juotokset auennee?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 19.12.2013 07:01 

Viestit: 7
Pitääkin tarkistaa tuo.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 27.12.2013 10:55 

Viestit: 4
Minulla 2,0 16V -99 oireili saman tapaisesti. Ensin oli latausongelmia, kello nollaantui välillä, latausvalo hekui himmeästi yms. Seuraavaksi auto alkoi nykimään tasakaasulla. Vaihtelin yhtä sun toista osaa (=kaiken mahdollisen) ennenkuin vika löytyi. Akun maakaapeli oli hapettunut akun puolelta n. 10cm:n matkalta niin, että se oli täysin vihreä. Ensiapuna nykimiseen auttoi, kun työntelin ruuvimeisselillä kaapelin säikeiden välejä puhtaammaksi. Myöhemmin vaihdoin hapettuneen osan kaapelista hitsauskaapelin pätkään, ja uusin kaapelikengät. Auto pelasi muuten hyvin, mutta startti pyöritti edelleen hiukan laiskasti. Uusi starttikaan ei tuonut apua tähän, joten vedin vielä yhden maajohdon koneeseen aivan startin viereen. Tämän jälkeen homma toimi kuten pitääkin, eli starttiin tuli reilusti lisää kierroksia. Täman kokemuksen perusteella siis kuorisin maakaapelista pätkän, ja tarkastaisin hapettumatilanteen. Lisäksi tuo ylimääräinen maajohto startin ruuvin alle on helppo ja halpa toteuttaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 12.01.2014 15:23 

Viestit: 7
No itse vaihdoin tuon koneeseen tulevan maakaapelin uuteen ja liittimet.. Eihän se mitään auttanut. No pitänee kokeilla vielä tota akun vieressä olevaa maakaapelia. Itsellä myös kesästä asti nykinyt matalilla kierroksilla välillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 12.01.2014 16:48 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joko on akun plusjohdot kenkineen tarkistettu, mitattu hyvässä kunnossa oleviksi. Nimittäin ja tasan tarkkaan on pluskengässä ollut ongelmia lyijykengän ja kaapelien puristusliitoksessa. Ei ole mitään väliä missä jännitehäviö on plussassa, vai miikassa, samat ongelmat aiheuttaa. Kyseessä on virtapiiri: Laturin plus-navasta startin liitoksen kautta, tai suoraan akun plus-napaan, edelleen akun miinus-navasta toosan/moottorin runkoon, jossa on sitten laturin runko. Sama (lataus)virta kiertää koko piirin, lenkin, rotlan, joten yksikin johtamattomuusvika missä kohdassa vain tekee kiusaa. Käynnistusvirta startin rungon kautta moottorin runkoon, siitä akun miinus-napaan. Plus tulikin jo sanottua. Ei taida "käsittelemättömässä" Xantussa olla nämä piirit enää läheskään uutta vastaavassa kunnossa. Sellaisiksi ne on helppo tehdä. Jos sen jälkeen vielä ongelmia, ne eivät enää johdukaan "piireistä".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 12.01.2014 18:06 

Viestit: 7
Akun plussa kenkä vaihdettu uuteen. Niinkun tuossa mainitsin kuukausi sitten, että ei lähteny käymään ollenkaan kun oli rungosta moottoriin menevä maapiuha poikki. Kokeiltiin sitten suoraa akun miinuksesta moottorin runkoon ja johan hörähti. No purin vanhaa kaapelia ja liitin uudestaan vanhaan liittimeen sen. No se toimi hetken ja sitten vaihdoin kokonaan uuden piuhan tilalle. sen jälkeen ei ole ajossa ladannut enää. Mittarin valot paloivat hieman himmeänä omastamielestä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lataus vai startti ongelma?
ViestiLähetetty: 12.01.2014 21:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Yhdessä autossa mulla oli solenoidin "kärjet" menny niin, että aina välillä tuntui kuin olisi akku tyhjä. Pyöritti tosi laiskasti tai ei ollenkaan. Pääosin starttaili kuitenkin hyvin, mutta aina välillä nuo "kärjet" meni yhteen jotenkin huonosti. Eikä tilanne korjaantunut heti.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: