Kell' onni on, se onnen kätkeköön.
Koska olen kuitenkin aloittanut keskustelun Baltian sitruunoista, täytyy sarjaa jatkaa.
Liettua on Citroen-fanaatikkojen maa. Siellä harrastetaan, rakennetaan ja turataan sekä huijataan sitikoiden kanssa enemmän kuin muissa baltian maissa. Tulee melkein Norja mieleen, tosin ilman rahallista potentiaalia. Usein myytävät autot ovat parista-kolmesta autosta kasattuja, tai vähintään kolarikorjattuja raskaan euroopassa ajetun mällin jälkeen. Liettualaiset tuovat C6:nsa ranskasta pääosin. Auton hakeminen liettuasta on kohtuullisen helppoa ja nopeaa, mutta venäjän kieli on oikeastaan pakko osata, eivät puhu mitään muuta liettuan oman erikoisen murteen lisäksi. Aivan satunnaisesti suuremmassa autokaupassa joku saattaa englantia puhua auttavasti, mutta viimeistään vientirekisterikilpiä ja papereita konttorista haettaessa homma tyssää ilman auttavaa venäjän kielen taitoa.
Eivät myöskään kommunikoi mielellään tietokoneella, yleensä mailitse laitettuihin kyselyihin ei vastauksia tule, oli se sitten englanniksi tai venäjäksi kirjoitettu. Jotenkin tuntuu etteivät haluaisi myydä ulkomaalaiselle. Vähän niinkuin Tanskassa jossa parhaat sitikat pidetään maassa vaikka väkisin, kerrankin yhtä SM:ää ei rahalla eikä millään myyty suomi-jussille.
Niin, Liettua. Kaikissa noissa on tinkivaraa kielitaitoiselle 10-20%, se on siellä maan tapa. Pitemmittä puheitta asiaan:
http://auto.plius.lt/skelbimai/citroen- ... 04673.htmlTuoreehko exclusive-varusteltu 2.2 diisseli viidellä tonnilla, tummalla nahkaverhoilulla. Mistä maasta lienee alkujaan, joku verotuksellinen erikoistapaus se täytyy olla. Espanja?
http://auto.plius.lt/skelbimai/citroen- ... 04948.htmlUudehko ja siedettävillä kerrotuilla kilometreillä varustettu 2.7-diisseli, pyyntihinta 5500 euroa. Siinä on näissä myöhemmissä euroopan autoissa yleinen "business"-varustelu, eli puuttuu muistipenkki, sähköratti ja HUD. Voivoi. No kaikki eivät niitä kaipaa. Siinä on kuitenkin se paras hydractive, sähköjohdot menevät jousitolppiin.
http://auto.plius.lt/skelbimai/citroen- ... 40668.htmlKuuteen tonniin Exclusive-varusteltu varhaisen vuosimallin lahna. Valitettavasti sähkörattia ei noissa vuosimalleissa vielä ole. Tuohon ei myöskään ole ruksattu lounge packia.
http://auto.plius.lt/skelbimai/citroen- ... 76502.htmlKangaspenkkinen lignage -varusteltu seitsemällä tonnilla. 2009 malli, joten elektroniikka ja navi edustavat jo uudempaa sukupolvea, eikä lastentauteja niin paljon ole. Bluetooth-hf:ää ei vielä noissa vuosimalleissa kuitenkaan ole, se tuli vasta 2010.
Ja monia muita. Varaosiksi keulakolaroituja saa tonnilla-parilla sieltä.
Syyskuussa kävi myynnissä bona fide 3.0HDI 2010-vuosimallinen exclusive vaaleilla nahkoilla hintaan 11.900, sis.alv. Ennenkuin ehdin paikalle, auto oli myyty liikkeeseen ja siellä hinta oli viikon päästä 18.900 - ja se myytiin sieltä liikkeestäkin pian. Kyllä siellä joskus tulee tyrkylle namupaikkoja, kun seuraa ja on nohevana. Mutta nopea pitää olla.
Vielä helmeksi loppuun herkullisen värinen, toiseksi viimeisen vuosimallin break CX alkuperäisillä nahkapenkeillä:
http://auto.plius.lt/skelbimai/citroen- ... 20092.htmlSain puhelimella myyjän kiinni, auto on kuulemma "lähes ruosteeton ja talvirenkaat kuuluvat hintaan".
No, mitä tästä jää käteen? Liettuassa C6:det ovat saman hintaisia kuin ranskassa eli euroopan halvimpia. Kunto ja todellinen auton olemus on arvoitus ennen kuin on paikan päällä itse, pitää olla tarkkana. Puhelimessa eivät venäjäksikään tunnusta autojen vikoja, ajattavat paikalle ja auto joka puhelimessa oli "idealus" paljastuukin Kaunaksessa paikan päällä kolaroiduksi paskaksi joka kulkee vinoittain suoralla tiellä. Mutta joskus, se namupalakauppa saattaa sattua kohdalle. Liettuan C6-markkina on yllätyksiä täynnä!