Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Väljät kiintoavaimet ja väljät jarruputkiavaimet
ViestiLähetetty: 10.12.2013 23:03 

Mistähän johtuu että mistään ei saa kiintoavaimia eikä jarruputkiavaimia jotka ei olisi jo uutena väljiä. Esim. 8mm kiintoavain sekä samankokoinen jarruputkiavan, onkohan se nimeltään joku avolenkkiavain on 8,2 -tai 8,3 mm. samoin 13mm on 13,2 tai enemmin. Olen ostamut montaa merkkiä ja viimeksi menin kaupaan mauserin kanssa ja kaikki saatavilla olevat avaimet oli väljiä. IKH myy kalliita avaimia jotka on 0 ,3 mm liian isoja
Aikoinaan kun aloin pelehtiä GS kulkimien kanssa junttureita nysväten halusin ostaa hyvän 8mm jarruputkiavaimen. Sellaista vaan ei löytynyt mistään siihen aikaan. Työpaikalle tuli Snap-on firman agentti. Se lupasi hankkia mulle sellaisen mutta varoitti että on kallis. maksoi 190mk joskus -70 - 80 luvilla. No susihan sekin oli julmetusta hinnasta huolimatta, 8.2 mm. Juntturissa heilui ja pyöristi kulmat. Hyvä Bahcon jakoavain oli parempi. Sen sai säädettyä tiukaksi.
Sitten keksin oman ratkaisun. Avaimet kun oli vanadium terästä joka kestää taivutusta niin isolla mosalla tukevaa alusta vasten nuijien sain jarruputkiavaimen ulomman pään oikeisiin mittoihin, tasan 8mm.
Tällä olen saanut aikas hyvin juntturit auki kun ruiskii ruosteenirrottajaöljyä, lämmittää kuumapuhaltimella kohdan lämpimäksi ja ruiskii lisää öljyä ja lämmittää ja pian juntturi liikahtaa hitusen, sitten sama taakse ja eteen ja liike kasvaa. Ei ole tarvinut lämmittää ihan sataan asteeseen, kunhan saa lämpöliikettä aikaiseksi.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Väljät kiintoavaimet ja väljät jarruputkiavaimet
ViestiLähetetty: 10.12.2013 23:17 
Käyttäjän avatar

Tuota yleisintä ja yleensä kaikkein vaikemmin aukilähtevää 8mm juntturia varten kannattaa koittaa löytää tuumakokoinen avain. Eli siis 5/16 tuumainen, just sopivasti hitusen alle 8mm.

8mm avolenkkiavaimet olen usein itsekin todennut melko surkeiksi, jos juntturi on vähänkin ruosteinen.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.12.2013 23:25 
Käyttäjän avatar

No jopas. Ei ole tullut mitattua, mutta varmaan pitää paikkansa. Mulla oli yhden mönkkärin kanssa vähän ilmavaivoja jarruissa ja ihmettelin että vaikka kaikki muut paikat oli millisiä, piti jarruja ilmata 1/4 tuuman avaimella. Siinä oli varmaankin sama vika kyseessa, eli väärän kokoiset lenkit.

Pitääkin mitata, se on vanhassa autossa pienestä kiinni aukeaako, vai muuttuuko O-kirjaimeksi.

"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 00:05 
Käyttäjän avatar

Halvat 8 lenkit sopii tapauksiin, joissa juntturi pitää saada auki meni putki tärviölle eli ei.
Avain paikalleen ja migillä liimaten sen verran, että on kiinni. Ei pyörähdä avain tyhjää ja migin
tuottama lämpö edesauttaa juntturin suosiollista avautumista.

Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 01:09 
Käyttäjän avatar

Comppaan JPT:tä... näin toimitaan....

Ja jos putki on jo valmiiksi pa*ka niin putki poikki ja isohko mutteri siihen liitoksen päälle ja se hitsataan liitokseen kiinni ja käännetään sillä 17 mm hylsyllä auki :D

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 01:32 
Käyttäjän avatar

Jos siis edes harkitaan avolenkkiavainta, niin silloin putki on tarkoitus saada irti ehjänä ;) .

Eli jos tarkoitus on vaihtaa ko. putki, niin toki se napsaistaan heti poikki, ja avataan hylsyllä, tai lukkopihdeillä jne, siitä ei tässä tainnut olla kyse...

Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 01:49 
Käyttäjän avatar

No oma kokemus on ollut sen tyylistä että en avaa putkiliitosta jos putki ei olis rikki ;)
Eipä ole näet tullut omistettua noita uusia Citikoita koskaan. Se ison mutterin hitsaus tehdään sen jälkeen kun on se onneton 8 millinen, pehmeä kanta on jo pyöristynyt.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 02:19 
Käyttäjän avatar

Niinkin yllättävää kun se onkin, niin melko usein se olis tarve saada irti ehjänä, tai muuten asiakkaalle (eli auton omistajalle) tulee isompi lasku, oman auton kohdalla ei olekaan niin paljoa väliä, kaikki minkä rikkoo on omasta pussista pois :roll: .

Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 07:27 
Käyttäjän avatar

Ainut työkalu jota olen viimeiset 10 vuotta käyttänyt jarru/hydeputkissa.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/763109/K ... aleukainen

Kuva

Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 10:39 
Käyttäjän avatar

E. Rajala opetti rättikotteropuolella hyvän tempun tähän ongelmaan. Hankitaan 8mm hylsy, joka halkaistaan ja hitsataan lukkopihteihin kiinni. Tuolloin hylsy pienenee halkaisun seurauksena muutaman millin ja lopullinen kireyssäätö toteutetaan pihtien säätöruuvilla. Ainut ongelma on pihtien mahtuminen ahtaisiin paikkoihin, mutta sinne minne ne mahtuvat niin jo lähtee!

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 10:51 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Mä otin tällaisen maksuna varaosakaupoilla, periaate on oikein hyvä mutta materiaali oli liian pehmeää, menetti helposti muotonsa ja sitten ei enää toiminut. Kovemmasta tavarasta kun tuon saisi niin, että kuitenkin saisi vielä paikalleen soviteltua niin olisi oikeasti hyvä.

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,20801.msg145467.html

Tällaisiin iskin silmäni töissä, mutta näitä ei tunnu löytyvän alle 10mm koossa. Puristaa samalla kun kääntää:
http://www.ebay.co.uk/itm/Us-Pro-Bergen-Open-close-End-Ratchet-Spanner-Wrench-Set-10-22mm-Brake-Pipe-Flare-/380504248535?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5897d210d7

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 11:21 

Tosi on että jos putki on lyhyt, kuppanen tai menee muuten vaihtoon niin napsautetaan juntturin juuresta poikki ja hyvällä 6 kulmahylsyllä aukeaa yleensä---mutta. Kun esim pitää irrottaa edestä takse menevä pitkä putki niin sitä yrittää varjella jos putki muuten on ehjä. Nyt asia on esillä kun irrotan taka-apurungon. Toi tuumaidea on mahtava, pitää taas lähteä kierrokselle mauserin kanssa. Mitta saa hyvin olla hiukan nafti 8mm. Ruostuneeseen juntturiin se sopii hyvin ja ainahan voi auttaa nuljutellen.
Tässä hommassa on kaksi asiaa jotka kyrsii
-juntturit on tehty pehmeimmästä mahdollisesta raudasta
-Kaikki avaimet on susia eli väljiä
Oletteko huomanneet että nykyään pultit ja mutterit on tehty paljon kovemmasta raudasta (kovuusmerkki 8.8) Niitä ei tahdo saada huonolla rautasahalla poikki

Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 12:01 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Comppaan JPT:tä... näin toimitaan....

Ja jos putki on jo valmiiksi pa*ka niin putki poikki ja isohko mutteri siihen liitoksen päälle ja se hitsataan liitokseen kiinni ja käännetään sillä 17 mm hylsyllä auki :D

Koriprikka on yleensä helpompi hitsata, kun on ohempi kuin mutteri.

http://www.rmattila.com/images/remontit ... ntturi.jpg

Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 12:25 
Käyttäjän avatar

En tiedä onko itselläni sattunut vain hyvä tuuri, mutta viime kesänä ostin ensimmäisen kerran CRC Rost Flash:a: http://www.motonet.fi/fi/tuote/606071/c ... oljy-500ml. Aikaisemmin olen käyttänyt WD 40 ja "perinteistä" CRC:tä.

Tämän ostin BX:n pitkien putkien vaihto varten. Ruiskutin ainetta edellisenä päivän ja reilusti ja yksikään junttureista ei vaatinut juurikaan edes voimaa aukaisuun. Työkaluina halvimmat 8 mm ja 10 mm avolenkkiavaimet joita kaupasta löytyi.

Seuraavan kerran käytin kyseisestä ainetta kun vaihdoin talvirenkaita ZX:ään ja Xsaraan. Kokemuksesta viisastuneena ajattelin irroitella jarrujen ilmausruuvit tuossa yhteydessä. Ruuttasin jälleen tuota ihmeainetta, mutta tällä kertaa vaikutusaikaa ei ollut kuin sen verran, että kannoin kesärenkaan kellariin ja toin talvirenkaan tilalle. Kaikki 8 kpl ilmausruuveja auki ilman ongelmia halvimmalla lenkkiavaimella mitä olen löytänyt. Autojen vuosimallit -95 ja -04.

Tämän jälkeen olen samaa ainetta käyttänyt myös ZX:n käsijarruvaijerin vaihdon yhteydessä. Sain pakoputken suojapellin vaijerin tieltä irti katkaisematta yhtäkään pulttia. Ne jotka noita on irroitelleet tietävät kuinka helposti ne katkeaa...

Minulla ei ole mitään taloudellisia sidoksia CRC:n suuntaan ja aiheeseen liittyy sen verran, että minulle kyseisen aineen käyttö näyttäisi mahdollistavan halpojen ja väljien avainten käytön:)

Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2013 15:37 
Käyttäjän avatar

Akaile kirjoitti:
Hankitaan 8mm hylsy, joka halkaistaan ja hitsataan lukkopihteihin kiinni.
Näinpä olen tehnyt 8-)

Liitteet:
Putkinippapihti.JPG
Putkinippapihti.JPG [ 84.36 KiB | Katsottu 13514 kertaa ]

Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa

ViestiLähetetty: 15.12.2013 00:32 
Käyttäjän avatar

Pihtihylsy on loistoidea ;-)

Olen myös ihmetellyt jo GS-harrastuksen alkuajoilta että miten hemmetissä ne juntturit ovat täyttä meltorautaa.... Ja tulipa taas mieleen, CX Basis myy jarruputkisarjaa joka on rosterista ja juntturit myös! Ei sorry ihan heti.... Hintakin oli melko siedettävä, noin 120 eur ja tais olla 7 putkea + pussillinen irtonamuja :D

Poissa

ViestiLähetetty: 15.12.2013 12:41 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Minulla oli tapana pistää putkeen muutama sentti ylimääräistä, niin sai avatessa tarpeen niin vaatiessa napsaista putken juntturin tyveltä poikki, juntturin hylsyllä pois, irrottamisen ja putsaamisen jälkeen juntturi uudestaan putken ympärille ja uusi klunssi putkeen.

Takapään putkiin olen toisinaan pannut jatkomuhvin, niin on useampi paikka josta koittaa avata, ja kun jostain aukeaa, saa pujotettua kunnon umpilenkin putken ympärille.

Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa

ViestiLähetetty: 15.12.2013 13:23 

Tapoja ja konsteja on monia.
Ajoautojen alle kun usein tulee kurkattua, niin muutaman kerran vuodessa pienen suihkauksen ketjurasvaa annan jokaiselle nipalle. Homma ja vaiva on pieni, apu suuri.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 15.12.2013 14:03 

Näinpä! Kun xantun taka-apurunkoa vaihtelin, oli jo aiemmin suihkutellut. Ehkä siksi kaikki juntturit avautuivat tuskitta. Myös IKH:n tukevat juntturiavolenkit toimivat!

Poissa

ViestiLähetetty: 15.12.2013 18:46 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Ja tulipa taas mieleen, CX Basis myy jarruputkisarjaa joka on rosterista ja juntturit myös! Ei sorry ihan heti.... Hintakin oli melko siedettävä, noin 120 eur ja tais olla 7 putkea + pussillinen irtonamuja :D

Mutta jos pitää vähänkään taivutella, niin noi teräsputket on syvältä, ja kovahan ei tiivistykään kun ei anna periksi :evil:
Siinä myös se syy, miksi CuNi-putki ja pehmeämpi liitin: helppo työstää ja kiristää ;)

Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ]