Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 100 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 19.01.2013 13:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Data on napattu täältä

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/c5/c5tech1.html

V6 (ES9J4S / 4HP20) perävälitykseksi tulee laskemalla ~0,252 ja Hdi (DW12ATED / ML5T) ~0,254. Lienevät siis todellisuudessa samat.

Vaihteistohäviökertoimena on etuvetoisille 0,9.

Rengaskokona molemmille 215/55 R16 jolle ympärysmittana 1958mm. (Jos rengaskoko on eri, niin sitten pitää esittää autoa liikuttava kokonaisvoima, kun pyörän navalle tulevat momentit eivät enää ole vertailukelpoisia. Vaatii vielä yhden illan lisää.)

Momentinmuunninta tuo käppyrä ei huomio mitenkään.

Ja totta, nuo käyrät eivät kerro moottorista, vaan moottorin ja vaihteiston yhdistelmästä. Pelkällä moottorilla kun on paha ajaa. ;)



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 19.01.2013 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Savitaipale kirjoitti:
Data on napattu täältä

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/c5/c5tech1.html

V6 (ES9J4S / 4HP20) perävälitykseksi tulee laskemalla ~0,252 ja Hdi (DW12ATED / ML5T) ~0,254. Lienevät siis todellisuudessa samat.

Vaihteistohäviökertoimena on etuvetoisille 0,9.

Rengaskokona molemmille 215/55 R16 jolle ympärysmittana 1958mm. (Jos rengaskoko on eri, niin sitten pitää esittää autoa liikuttava kokonaisvoima, kun pyörän navalle tulevat momentit eivät enää ole vertailukelpoisia. Vaatii vielä yhden illan lisää.)

Momentinmuunninta tuo käppyrä ei huomio mitenkään.
Perävälitys on näköjään sama ML5T:ssä ja ML6CL:ssä. HDi:n rengaskoko on 205/65R15, jonka kehä on 2034 mm. Vaihteiden välitykset todennäköisesti tiheämmät.

Edit: Löysin kesällä tekemäni ajotilapiirroksen pohjan. Siinä suurin vetovoima pyörillä ykkösvaihteella menee yli 12 kN!
Vain laittaa jakoon, jos jotakuta kiinnostaa.

Edit2. Tuntuu kyllä aika hurjalta tuo 12kN. Tarkistan, kun joudan.

Tässä ML6CL vaihteiston välitykset:
Välityssuhteet:
1 3,42
2 1,78
3 1,12
4 0,80
5 0,65
6 0,53
R 1,92
Vetopyörästö 3,94



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 19.01.2013 22:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Savitaipale kirjoitti:
Ja totta, nuo käyrät eivät kerro moottorista, vaan moottorin ja vaihteiston yhdistelmästä. Pelkällä moottorilla kun on paha ajaa. ;)
Voisitko vaihtaa V6:n vaihteistoksi myös manuaalin, koska se helpottaisi vertailua.
Lisäksi vetoautoaiheeseen liittyen ajovastuksiin voisi lisätä matkailuvaunun 1500 kg massalla ja 0,45 ilmanvastuskertoimella ja 5,4 neliömetrin otsapinta-alalla.
Mäennousu 5%, 7% ja 12% tällä yhdistelmällä pitäisi ruveta "totuus" selviämään :lol:

Tai voin minäkin nuo muutokset tehdä, jos lähetät taulukon minulle, itselläni vastaava taulukko myös, mutta ei tällä hetkellä nykyisestä sijainnista saatavilla.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 28.09.2013 16:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Terve. Lainataas tätä ketjua hetken. Voi olla (jos rouwa suo), että tulee venhon vaihto eteen. Olen yön kähmyssä salaa netistä katsellut venhoja, jotka painavat n. 1200 kg (täytyy sopia jotenkin yöpymäänkin tarpeen tullen). Meillä on käytössä C5 III 136 HDi, jossa jarrullisen trailerin vetopainoksi on rajoitettu 1500 kg. En tiedä mitä tuon 1200 kg hanskaavat trailerit painavat mutta oletan että yli 300 kg mennään helposti. Eli yhteensä 1500 kg kokonaispainoksi tulee helposti. TOSIN olen jäänyt käsitykseen että tien päällä konstaapeleiden pitäisi vaa'alla punnita pyörien kautta tiehen välittyvä paino, josta hitunen menee koukun päälle.

No kuitennii, olen pelonsekaisin tuntein katsellut nettiauton tarjontaa, esim. Jeep Cherokee 2,5-2,7 litraisella CRD-koneella on tarjolla. Ja vetokykyä (jarrullista) 2160 kg - yli 3000 kg. Mites tuommoinen Cherokee, kannattaako tommoiseen pennosiaan pistää? Onko koneet/lootat kestäviä, kellään kokemuksia?



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 28.09.2013 19:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
sitikkaporo kirjoitti:
En tiedä mitä tuon 1200 kg hanskaavat trailerit painavat mutta oletan että yli 300 kg mennään helposti. Eli yhteensä 1500 kg kokonaispainoksi tulee helposti. TOSIN olen jäänyt käsitykseen että tien päällä konstaapeleiden pitäisi vaa'alla punnita pyörien kautta tiehen välittyvä paino, josta hitunen menee koukun päälle.

Kysynpä vielä tarkennusta siihen, miten trailerin paino tulkitaan? Muistelen kuulleeni, että ainakin jarrullinen kärri huomioidaan todellisen painon mukaan. Siis jos XM:llä vedän traileria, jonka kantavuus on 2000 kg, mutta omapaino 470 kg, niin onko tilanne laillinen? XM:n suurin vetomassa jarruin on 1500 kg. Tuolloin vedettävän kuorman paino olisi max. 1030 kg. Vai onko tuon trailerin vetäminen tyhjänäkin laitonta, koska trailerin rekisteriotteen mukainen kokonaispaino on n.2470 kg?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 28.09.2013 21:29 

Viestit: 5862
Paikkakunta: Lahti
XM-Hannu kirjoitti:
sitikkaporo kirjoitti:
En tiedä mitä tuon 1200 kg hanskaavat trailerit painavat mutta oletan että yli 300 kg mennään helposti. Eli yhteensä 1500 kg kokonaispainoksi tulee helposti. TOSIN olen jäänyt käsitykseen että tien päällä konstaapeleiden pitäisi vaa'alla punnita pyörien kautta tiehen välittyvä paino, josta hitunen menee koukun päälle.

Kysynpä vielä tarkennusta siihen, miten trailerin paino tulkitaan? Muistelen kuulleeni, että ainakin jarrullinen kärri huomioidaan todellisen painon mukaan. Siis jos XM:llä vedän traileria, jonka kantavuus on 2000 kg, mutta omapaino 470 kg, niin onko tilanne laillinen? XM:n suurin vetomassa jarruin on 1500 kg. Tuolloin vedettävän kuorman paino olisi max. 1030 kg. Vai onko tuon trailerin vetäminen tyhjänäkin laitonta, koska trailerin rekisteriotteen mukainen kokonaispaino on n.2470 kg?


Vetokyky on aina todellisen punnitun painon mukaan ja paperit paperien mukaan, jarrullista et vedä tyhjänäkään jos kortti ei riitä, eli jos kortti riittää niin tyhjälle kärrylle taitaa riittää vetoautoksi AX :mrgreen:

Ja porolle 1500kg Respo kantavuus 1050kg ja 1500kg Aku kantavuus 1170kg, omapainosta voi sitten vähän päätellä kestävyyttä, ja mitä se vene sitten oikeasti painaa kaikkinen tavaroineen??



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 28.09.2013 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Kortti on ABeC, vai mihin järjestykseen noita ny laittais. En siis rikkonut lakia (ainakaan paljoa) käyttäessäni kyseistä traileria.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 29.09.2013 10:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Tuossa vetämis jutussa on hauskinta se, että henkilö jolla on "vain" esim. B-kortti ei saa vetää autolla edes tyhjää traileria jonka kokonaispaino on tuo XM-hannun ilmoittama. Tämä vaikka autossa riittäisikin vetokapasiteetti ja kärry tyhjänä olisi alle 750kg.

Tienpäällä mennään tosiaan sitten kun kortti on kunnossa niin noiden todelisten painojen mukaan, ja pysäytys tapahtuu ihan sen perusteella miltä kuorma näyttää tai sitten haluaavat nähdä kortin.
Tuo traikun veto ilman e-kirjaintahan rinnastetaan kortitta ajoon, josta olen tainnut jo mainita joskus. Eli minimi 1kk kävelyä ja 20 päiväsakkoa :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 29.09.2013 16:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Kytkintä ja kynkkiä viisaampana muutama ajatus vetoautoilusta:

Mulla on pienkuormain, jota olen ajeluttanut LT takatuupparilla. Sen koneesta aika jätti ja pohdiskelin erialisia vaihtoehtoja, kun folkkarikin oli kallis ylläpitää. Meni renkaita ja kaikkea.
Päätin kokeilla C5 veturina mutta menestys jäi heikoksi.

Kuormaimen tyyppiklven mukainen paino on 1290 kg, mutta kun lasketaan matkaan lisäpainot, pari työlaitetta, koppi ja muut hilppeet ollaan jossain 1500 kg paremmalla puolella. Noh, jotta homma näyttäisi lailliselta hommasin yksiakselisen mahdollisimman kevyen kärryn, eli muuli 900j aiemmalla kokoonpanolla painoi vain 250 kg.

Folkkarin kanssa pidin mökkireissuja kalliina, kun se vei 13l tyhjänä ja 15 l täytenä kun huristettiin 90 kmh. Citikka toki menee tyhjänä kuuden litran pintaan, mutta kärryn ja puntin kanssa soppaa meni lähes kolminkertaisesti. Järkevä kulutus, eli alle kymppi oli mahdollinen vain jos mentiin n. 70 km/h. Sattuipa sitten niin että kokeilussa meni ensin kytkin, ei laakista, mutta alkoi kuitenkin täristelemään. Kaksoismassavauhtipyörän salat tuntenettekin. Lysitille tuli hintaa n. 1500 eur. Renkaiden vaihdon aikaan ihmettelin kun takarenkaat olivat kuluneet hiukan toispuoleisesti. Se kierros maksoi noin tonnin, kun piti siis vaihtaa kynkät, yksi abs anturi ja kaksi rengasta.

Kun kärrykin alkoi pikku kuormasta kulkea yhä syvemmällä, päätin lopettaa säästöveturikokeilun ja siirtyä takaisin folkkarikantaan.

Kannattaa mieluiten ylimitoittaa kärryn kantavuus ja ottaa riittävän vetopainon omaava veturi, koskapa veneeseenkin varmasti tulee varusteita ym. hankittua, jotka nostavat painoa. Jos lähtee liikkeelle leima-arvoilla jotka ovat jo valmiiksi yli sallitun, tulee vetoreissusta lopulta kallis. Ja veikkaan ettei valmistaja ole ilkeyttään rajoja antanut. Testata se tietysti piti ennen kuin sen uskoi.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 29.09.2013 19:41 

Viestit: 352
Tuommonen Jeep Cherokee XJ on ihan pätevä veturi ja tomaatti kestää kuormitusta. Maasturista on lisäksi muutakin iloa.

t

s.v.



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 11.12.2013 10:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Jatketaas tätä. On tehty kaupat

On koeajettu:

- Jeep Cherokee 2,8 CRD aut 2003 (melkonen raktori ajettavaksi, äänimaailmastakin kuuli mikä on vetotapa)
- Jeep Grand Cherokee 2,7 CRD aut 2001 (yllättävän letkeä ajettava, hiljaisempi, hyvät varusteet, kulutus varmaan sen 13 sadalla kaupungissa)
- Land Rover Freelander Td4 aut 2004 (I-korinen, mukavampi varmaan arkiajossa, ei alennusvaihdetta ym, sähköviat pelottavat, automaatin huolto kysymysmerkki joten kestävyys?)
- Land Rover Freelander Td4 E man 2007 (II-korinen, edellistä mukavampi, tietty eri sukupolven malli, ei alennusvaihdetta)

Käydään vielä koeajamassa Subaru Forester 2,0 XS TD 2009 manuaalina, kiisselisuparuja vähemmän myynnissä. Velipojalla ollut muutamia bensavermeitä (Impreza mm.), kehui kovasti tätä merkkiä. Itselle outo merkki, tuttua vain boxer-kone. Onko Subaruista ja niiden kestävyydestä kollegiolla jakaa kokemuksia?



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 11.12.2013 10:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Aikanaan oli Legacy ennen tätä tautia. Oli lämmin talvella lähti aina käyntiin ilman roikkaa pohjosessakin.
Ihan ok peli, tuollaisen voisi vieläkin ottaa riesakseen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 11.12.2013 16:50 

Viestit: 295
Vaikka kevennykseksi. SFC-yhdistys kauppaa kirjaansa, missä kiva yksityuskohta. Siitä tämä osasuurennos. niin jotenkin nostalkista, kun on tullut D-malilla vaunua vedettyä ristiin rastiin Suomen suvessa. Silloin joskus nuorena. Nyt vaunu kulkee diesel Xantialla 2,1 TD. Vaunu leveä Kabe Ametisti, Kortissa riittää, yhdistelmäpainoista en tiedä, ei ole katsastuksessa valittaneet. Hyvin yhdistelmä kulkee, ainoa hidaste, rekat ja kanssa autoilijat, pakkaavat kintuissa pyöriä.


Liitteet:
karavaani1213.1.jpg
karavaani1213.1.jpg [ 94.53 KiB | Katsottu 15362 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 12.12.2013 08:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
sitikkaporo kirjoitti:
Käydään vielä koeajamassa Subaru Forester 2,0 XS TD 2009 manuaalina, kiisselisuparuja vähemmän myynnissä. Velipojalla ollut muutamia bensavermeitä (Impreza mm.), kehui kovasti tätä merkkiä. Itselle outo merkki, tuttua vain boxer-kone. Onko Subaruista ja niiden kestävyydestä kollegiolla jakaa kokemuksia?

Jos en nyt ihan väärin muista, niin noissa bokseridieseleissä on ollut runkolaakeriongelmia, ilmeisesti jossain 100-150 tkm:n tienoilla.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 12.12.2013 10:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Velipojalla ollut muutamia bensavermeitä (Impreza mm.), kehui kovasti tätä merkkiä. Itselle outo merkki, tuttua vain boxer-kone. Onko Subaruista ja niiden kestävyydestä kollegiolla jakaa kokemuksia?"

Subarun boxer diesel on niin uusi tuote että varmuudella vois epäillä vielä lastentauteja. Subarun luotettavuus muuten on kasvanut hurjaa kyytiä ja enää ne eivät ruostu. Subaru on todella ollut jo muutaman vuoden yksi maailman luotettavimpia autoja, mutta, on niissä hintakin melko korkea.
Ajoin juuri hiljattain 2007 mallin Imrezaa ja olin kyllä melko impressed kyydistä, erittäin mukava japsiksi ja 118 kW tuntui ihan sopivalta potkulta 4-vedolle. Lisäksi vaihdettiin kaverin kanssa siihen jarrupalat ja täytyy sanoa että neljään pyörään oli nopein tekemäni jarrupalan vaihto (joka pala siis oli ihan loppu). Harvoin onnistuu alle tunnissa vaihtamaan neljään pyörään palat renkaan irrotuksineen/asennuksineen.

For info: Forester pärjee melko hyvin...

Luotettavimmat automallit
Automallien sijoitukset yhteensä 12 erilaisessa luotettavuustutkimuksissa muutettiin keskenään vertailukelpoisiksi . Yhteismitallisista tuloksista laskettiin keskiarvo, jota korjattiin keskimääräisillä kilometritiedoilla. Näin eliminoitiin suurten ajomäärien tuomat viat.

Keskimääräisen tuloksen indeksiluvuksi määrättiin 100. Lukua 100 korkeampi tulos tarkoittaa keskimääräistä parempaa kokonaistulosta, pienempi taas keskimääräistä huonompaa.


Toyota Prius 04-09 112,4
Porsche Cayenne 111,9
Honda S2000 111,7
Audi A6 04- 110,8
Audi A8 03- 110,5
Skoda Roomster 110,4
Subaru Forester 02-08 110,2
Audi A4 01-07 109,8
BMW X3 109,6
Lexus IS 108,8
Toyota Corolla 01-07 108,7



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 12.12.2013 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Tuo mainitsemani Subaru käytiin koeajamassa, kilometrejä oli siinä alla 156 tonnia. Alku ei ollu häävi kun akku oli sippi, joutui vaihtoautopuolen setä likaamaan käsiään. Ensivaikutelmaksi jäi "muovikiulu", ohkoiset ovet, ei vakuuttanut. No, sitten pikku lenkille, jossa mm. moottoritietä. Ramppia kiihdyttäessä aikamoinen läpätys kuului konehuoneesta, ei vakuuttanut sitäkään vähää. Ei jääty edes tarjousta kuuntelemaan.

No, valinta osui sitten Land Rover Freelander 2:een 2,2 l Td4 manuaaliverme, sopivan vähän kilometrejä, merkkiliikkeen takuutakin myönsivät. Ajoltaan jämäkkä, koko ei alkuun tuntunut isolta mutta nyt kun tuolla liikenteessä on sompaillut niin ei siellä montaa samaa kokoa olevaa ole vastaan tullut. Tuttavalla on sama mutta varustellumpana (meillä siis perusmalli), ja on ollut todella tyytyväinen. Oli ostanut sen 40 tkm ajettuna, ajellut reilun 100 tkm ja raidetangon pää sekä jarrupaloja on vaihdettu. Niin ja huohottimen letku pakkasenkestävään.



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 14.12.2013 03:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Land Rover on brittiläinen automerkki, eli ei voi toivottaa edes kolmen sekunnin onnea jatkoelämälle. Pois ihmismielestä brittiläisyys koska se ei ole elämän arvoista. Britit, nuo imperialistit ovat pilanneet mm kaiken ja sen lisäksi siellä ei ole mitään elämälle tarjottavaa koska vain satiirin osaavat ja sekään ei ole kuin nauruhermoja kutkuttava asia.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 14.12.2013 15:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Eipähän tästä elämä muutu suuresti, paitti että jousitusmukavuus laski huomattavasti. Lupaan laitella infoa Lantikan huolloista/korjauksista, kuten olen tänne/citroen-foorumille laitellut sitikoistakin. Toki olisin c-merkkistä nelivetopeliä mielelläni harkinnut, mutta tuohon hintaluokkaan, näillä kilometreillä ja vetokyvyllä ei ollut oikein tarjolla kulkupelejä :| Pitkään harkitsimme Freelander I:stä, mutta siinä vikakohteita on ihan riittävästi, ja onhan se suunnittelultaan eri ikäkauden auto.



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 15.12.2013 00:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Lantikka" oli päässyt tuon luotettavimepien autojen listasijalle, "liki viimeinen"
No, onko sillä väliä. Mä en voi tietää "hyvästä" mitään koska nytkin on vain liki 30-vuotiaita CX:iä, 22-vuotias XM ja 19-vuotias Cad.

Parempi sanoa niin kuin kolleega sanoi: Kaikki autot ovat loppujen lopuksi täyttä roinaa... Yhdistelmä-hybrideillä kyllä sais aidon hienoja pelejä kuten esim GS:ään Subarun moottori ja Cadillaciin Cx:n jousitus jne. EIpä tarttis tyytyä kompromisseihin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 15.12.2013 01:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Laitan tännekin, että oikein kiva ja aktiivinen foorumi näille on olemassa: http://www.roverfriends.fi/foorumi/

Ja omasta mielestäni melko hyvä valinta vetoautoksi... Itse olisin toki valinnyt toisin, mutta merkki olis ollut sama :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 15.12.2013 18:06 

Viestit: 5862
Paikkakunta: Lahti
No eikös tuo 2.2 ole PSA:nkin käyttämä Fordin tekoa oleva kone mut kyllä toi kanttikopalla pitäis olla, olis jotenkin vaan miehekkäämpi peli :mrgreen:

Yks tuttu on vannoutunut nelivetomies, meinas että Jeepissä on pikkuvikoja mut kun joku Toyota pitää 20 vuotiaana rakentaa uusiksi niin se Jeep menee edelleen pikkuvioilla.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 15.12.2013 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Joo jos olisin päässyt täysin yksin ja itselle autoa valihtemaan, olisi kelvannut muutkin merkit/mallit, kompromisseja kompromisseja..



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 15.01.2014 16:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Pari tuhatta km nyt Lantikalla ajettu, hyvin on pelannut.

Soittelin ostopaikkaan/huoltoon pakkasten tultua varmistaakseni, onko sähkökäyttöinen moottorilämmitin tässä letku-, lohko- vai säteilylämmitin. Eivät osanneet sanoa kun ei ole heidän asentamansa defa, lohkolämmitin ilmeisesti (lähes) kielletty, koska voi sotkea moottorinohjausta, ja voi sytyttää moottorinvikavalon. No, ei ole sytyttänyt muutamana aamuna. Lämppärin vastuksen tehonkulutus on n. 610 W (10 egen mittarilla mitattuna). Lisäksi tässä onkin ajonaikainen webasto (kelloa ei tähän saa).

Kysyin sitten, onko tähän vaihdettu huohotinputki jäätymistä kestävään malliin, hetken aikaa kaveri selaili koneelta tietoja. Sanoi sitten että on todennäköisesti, kun on vaihdettu koko moottorikin 67 000 km kohdilla :mrgreen: Eli huohotinputki on jäätynyt, kone sylkenyt öljyt pihalle ja leikannut kiinni.

No, auton arvo nousi kivasti (ainakin omasta mielestä) eli koneella (foortin Td4) on nyt ajettu sen 36 tkm. Automyyjällä ei ollut mitään hajua webastosta eikä siitä että kone on vaihdettu.

Jakopään hihna vaihtoon 240 tkm kohdalla jollei auto märkäne ympäriltä pois. Koneessa on siis jakopää hihnalla, kun monessa paikkaa on ollut "varma tieto" että on ketjulla. No, jotkut osat siellä pyörii ketjunkin varassa kyllä.



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 15.01.2014 22:20 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Kone on PSA:lta peräisin oleva DW12 -kone, eli 2.2 HDi. Fordille kone tuli käyttöön vasta 2006 Freelanderin myötä. Fordilla on kyllä myös oma 2.2 litrainen dieselkone, mutta tämä Freelander II:n on käsittääkseni nimenomaa DW12.
Jos kerta 600 Wattia on tehoa vastuksella, on se todennäköisesti ihan lohkolämmitin. Säteilylämmittimet ovat huomattavasti pienitehoisempia, noin 300 Wattisia.

EDIT: Harvemmin letkuvastuksetkaan ovat noin tehokkaita.



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta
ViestiLähetetty: 15.01.2014 22:34 

Viestit: 511
parastahan tossa friikku kakkosessa onkin moottori ja vaihteisto (PSA/aisin). Muutenhan se on foortin omistama.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 100 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: