Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 21:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Muistan kuinka aikoinaan, kun ostin ensimmäiseksi autokseni (tai no, siis ensimmäiseksi julkisella tiellä ajettavaksi) CX 2400 Pallaksen. Ja siitähän eivät pienen paikkakunnan "automiehet" tienneet mitään.

No, silloin tällöin varaosia ostettaessa tai jossain museoautotapaamisessa sitten pääsi näkemään "vanhoja" citroen-miehiä, sen ikäisiä kuin itse olen nyt. Jotkut suostuivat keskustelemaan asioista yleistasolla, mutta oikeastaan kukaan ei avannut remonttikäytäntöjen salaisuuksia, otetaan nyt esimerkiksi vaikka CX:n jarrujen oikea ilmausprosessi tai DIRAVIN:n tarkka säätö niin että auto kulkee suoraan. Tai turbo-cx:n nakutusanturin toimintaan saattaminen (tiiviste ratkaisee!), sitten hieman myöhemmin.

Oli kyllä selvästi nähtävissä että nämä "tietäjät" keskenään puhuivat oikeaa asiaa, ja vertailivat kokemuksiaan erilaisista korjausmetodeista jne. Mutta keltanokan kanssa niistä ei puhuttu!

Yleisesti se menee kategoriaan "joka tietää, ei pukahda", perinteinen suomalainen salailukulttuuri. Jos nyt jotain on vahingossa itse opittu, sitä ei ainakaan muille kerrota. Kun valtaa on vähän, se pitää käyttää tarkkaan!

No perhana, olen huomannut nyttemmin itsessäni vähän samaa vikaa. Kun joku nuori "tunari" tai "tuunari", mitä ne nyt on, tulee kyselemään että miten Xantiasta kannattaa säätää ajokorkeudet kohdalleen tai CX:stä irrottaa kuskin puolen vetarin sisäosa vaihdelaatikosta, huomaan sisälläni ärtyneen tunteen. Mitä ne minulta kysyvät, eikö tuon pitäisi olla itsestään selvää. Jos et tiedä älä kysy!

Olen kuitenkin useimmiten voittanut tuon tunteen, ja yrittänyt kärsivällisesti neuvoa nuorta kysyjää.

Kirjallisuudessa olen havainnut saman asiaan, ainakin aikoinaan. Löytyi perus-oppikirjallisuutta, tyyliin "polttomoottori tuottaa voiman palamiskelpoisen seoksen palaessa sylinterissä", josta ei ollut mitään käytännön hyötyä. Ja sitten löytyi ylimalkaisia Haynesin manuaaleja, joissa osa tietoa oli karkeasti väärin, osa puutteellista, ja osa hankalimmista työvaiheista oli esitetty 7 sanan lauseella. "Irrota kuskin puolen vetoakseli.". Heh. Mutta missään ei ollut saatavilla sellaista kirjallisuutta, joka olisi todella auttanut aloittelijan esimerkiksi irrottamaan sisäänkatkenneen pinnapultin, säätämään CX:n ikkunamekanismin äänettömäksi, tai tekemään hydesitikan jarruputken metritavarasta. Niinsanotuista "oikeista" korjaamokäsikirjoista vain kuiskailtiin ja huhuttiin, niitä salailtiin ja pidettiin varmaan kassakaapissa merkkiliikkeissä. Asiakas ei saanut edes niiden kansia nähdä koskaan! Sittemmin kun tuli tämä intternettiaika ja pääsi lukemaan niitä "korjaamokäsikirjoja", havaitsin että olivat ne parempia, mutta aloittelijalle eivät mikään helppo nakki. Ilmeisesti niissä niinsanotuissa korjaamohenkilökunnan tyyppikoulutuksissa käytiin läpi paljon tausta- ja perustietoa, jota ne korjaamokäsikirjat eivät sisältäneet. Samaten, niissä aina viitattiin johonkin erikoistyökaluun jota tietenkään harrastajalle ei ollut käytössään.

Löytyisikö apu entisöintikirjoista? No, meillähän on tämä erinomainen erään Mikan kirjoittama kirja, "Auton entisöinti", joka lienee suomen ainoa lajissaan. Siinä kyllä kerrotaan eri vaiheet havainnollisesti, mutta nimenomaan ne vaikeimmat työvaiheet ylitetään. Paras esimerkki lienee tämä virke: "Pultit, joita ei ole saatavana uutena tai tarvikeosana, irroitetaan ehyenä". Ja tietenkään ei lähdetty kertomaan tarkemmin, MITEN ne irroitetaan ehyenä... Siitä olisikin tullut kymmenen lisäsivua kirjaan.

Mitä tässä oikein pitäisi tehdä nuorten, rahattomien mutta lahjakkaiden harrastajien hyväksi? Se on karmeaa jos he ohjautuvat ostamaan uuden escortin autolainalla, tai jotain vastaavaa corolla-kalustoa käytettynä, "kun isä suositteli ja en osaa korjata". Paljon mahtavaa jää kokematta, ja monta mekaniikan ihmelasta löytymättä, jos nuorisoa ei saada rassaamaan vanhoja autoja.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:( valitettavasti minun on myös myönnettävä ,että samoja piirteitä löytyy kyllä itsestänikin. toisaalta en enää viitsi toistaa samoja asioita ,jotka on jo käsitelty moneen kertaan. valitettavasti oikean tiedon löytäminen täältäkin on melkoista haku-ammuntaa , tai sitten oon ite totaalinen poropeukalo siinä hommassakin.
:roll: mutta silti : OIKEIN HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE. :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 21:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Mutta miten keskustella vanhojen harrastajien kanssa?

Vanhan sanonnan mukaan, jos maailmassa on jotain ajoneuvoa valmistettu kaksi kappaletta, niin ainakin toinen niistä on Suomessa.

Vanhojen herrojen talleissa on todella vanhoja helmiä, joita mustasukkaisesti varjellaan ja ollaan ihan hiljaa vaan. Väitän ja pelkään, että kaukana ei ole se aika kun perikunta on ihmeissään niiden ajopelien kanssa. Todella vanhoja laitteita ei välttämättä osata edes ajaa, koska nuoremmille ei ole koskaan tullut tilaisuutta kokeilla.

Virittelin aikoinaan mobilistien kanssa ideaa, jos olisi järjestänyt ajoneuvokohtaisia tapaamisia ja omistaja saisi esitellä ajopelinsä. Samalla olisi samanhenkinen nuorempi kenties saanut keskusteluyhteyttä ja jos olisi sopivaksi havaittu perinnön vaalija, olisi kenties päässyt itsekin ajamaan.

No eihän tuollaisesta mitään tullut.

Vastaavasti ehdottelin, että voitaisiin perustaa "ostohalukkuuspörssi", jolloin voitaisiin tehdä tiettäväksi hinku saada vanhempi ajopeli ja omistava porras olisi tästä voinut sitten valmistella mieleistä kontaktia, jos ja kun aika ajokista luopumiseen tulisi.

No ei siitäkään mitään tullut.

Uskokaa huviksenne, että Suomessakin tulee vielä myllerrys kun vanhat vaunut lähtevät kiertoon. Saksalainen hakee kyllä mielellään oldtimereita ja kasvava ostomarkkina on tuossa rajan itäpuolella.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 22:19 

Viestit: 2699
kokemjne kirjoitti:
:( valitettavasti minun on myös myönnettävä ,että samoja piirteitä löytyy kyllä itsestänikin. toisaalta en enää viitsi toistaa samoja asioita ,jotka on jo käsitelty moneen kertaan. valitettavasti oikean tiedon löytäminen täältäkin on melkoista haku-ammuntaa , tai sitten oon ite totaalinen poropeukalo siinä hommassakin.
:roll: mutta silti : OIKEIN HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE. :P

Äläs nyt koke. Kyllä sinä niitä tarkkojakin ohjeita välillä antanut olet. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa BX:n jarrujen ilmaus. Otsikko vain saisi olla tuossakin ketjussa tarkempi. Otsikko on bx jarrut Tuossa ketjussa kyllä muutakin hyvää asiaa jarrujen tiimoilta.
Ja siellä juttua siitäkin, kun jotkut näkevät muka "liian" yksityiskohtaiset neuvot lapsellisina. Jos ne sellaisilta tuntuvat, niin nehän on helppo taitajan ohittaa. Hieman taitamattomampi tai aloittelija niistä saattaa kuitenkin olla hyvinkin kiitollinen.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 22:32 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Kyllä vanhemmat harrastajat useimmiten suhtautuvat ihan hyvin siihen, kun kerron pihalla seisovan Geesun kuuluvan minulle :lol:



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 22:37 

Viestit: 31
Sitikka puolelta ei ole vielä paljoa kokemusta, mutta noiden jenkki-autojen kanssa kun on pelannut niin kyllä on hyvin neuvoja saanut vanhemmiltakin harrastajilta. Nykypäivänä melkein kaikkiin remontteihin löytyy netistä ohjeita oli auto mikä tahansa ja ainakin amerikkalaisiin autoihin löytyy tehtaan korjaamokirjat varsin kivuttomasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
"Uskokaa huviksenne, että Suomessakin tulee vielä myllerrys kun vanhat vaunut lähtevät kiertoon. Saksalainen hakee kyllä mielellään oldtimereita ja kasvava ostomarkkina on tuossa rajan itäpuolella."

Kyllä, ja ei siinä oikeastaan enää mitään uskomista ole koska tämä on jo meneillään. Kohta on kaikki suomen Zilit ja Zaikat myyty moskovaan. Ja perikuntien käsissä, kun on kysytty myyntiohjeita "asiantuntijalta" eli langon mieheltä, niiden muiden helmien myynti-ilmoituksia ei edes laiteta suomalaisiin lehtiin. Ne ovat suoraan saksalaisissa lehdissä, saksaksi. Tai englantilaisissa, kun rolsseista puhutaan.

Ilman muuta selvää on, että valtaosa juuri niistä parhaista helmistä valahtaa ulkomailla "huomaamatta". Suoraan sanottua, Suomi on tuon perkeleellisen salailun ja kateellisen varjelun osalta paska maa. Onneksi lähdin. Ja monen muunkin mielestä varmasti, onneksi lähdin...

Pidin huvikseen pientä tilastoa aikanaan. Minullahan oli SM ja D Super aikoinaan ihan talviajossa siellä pohjoisessa, oikean kokoisine nastarenkaineen kaikkineen. Olin päättänyt että jokainen joka pyytää koeajoa pääsee ajamaan, ilman kysymyksiä, jos nyt ei päissään ole. SM:ää pyydettiin kaikkiaan 3 kertaa koeajaa vuosien varrella, D Superia kahdesti. Molemmilla kerroilla näki että ajokokemus jäi mieleen, varsinkin SM:ää koeajaneille. Toivon että nuo kokemukset ovat siivittäneet koeajajien auto- ja citroen-harrastusta.

Entäs nyt? Tulisiko minulla heti mieleen antaa 4TC tai avo-SM koeajettavaksi kelle vain? Kysymällä? Haluaisinko mainostaa julkisesti, että täältä piilosta, odottamattomasta paikasta sellainen löytyisi?

Ihminen on pieni. Myös minulla on näitä salailutunteita. Miksi kertoa kaikkea? Vanha sanonta, "kel onni on, se onnen kätketöön", on syvälle juurtunut meissä suomalaisissa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Silloin joskus, kun olin nuori, olin usein sitä mieltä, että monet vanhat jäärät "tietää" väärin.
Nykyään tiedän, että näin todellakin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Jääräksi siirtymisen kynnyksellä yritän itse varoa julkituomasta omia virheellisiä käsityksiäni absoluuttisena totuutena. :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kannattaa ottaa myös huomioon , että ne " jäärät " ovat oppineet niistä ongelmista kokemuksen myötä ja kysyttessä myös antavat kyllä niitä ohjeitaan , mutta saman asian toistaminen alkaa tympiä. ja kun tympii riittävästi ,niin tulee helposti ajatelleeksi , että opettele itte ja käytä päätäs.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Yritin kerran ylittää itseni ja kirjoittaa riittävän yksityiskohtaisen ohjeen ABS-CX:n jarrujen ilmauksesta, joskus vuosia sitten vanhan sitruunapatongin puolella. Löytäisinpä sen ohjeen vielä, olen jo ehtinyt itse unohtaa miten se tarkalleen tehtiinkään. Millään muulla systeemillä en ole ilmattomaksi saanut, vaikka monien eksperttienkin ohjeita silloin aikoinaan tuli kokeiltua. Siihen kuului osana se jatkuva juoksutus nipoilta takaisin säiliöön, ja oli todellakin kokemukseen perustuvaa tietoa. Ehkä turhauttavin asia mitä koskaan on tullut opeteltua on tuo CX:n jarrujen ilmaus. Toisaalta lähes kaikki CX:t tänään, ja silloinkin, kulkevat jarruilla jossa on pikku ilmakupla jossain paineensäätimen mutkassa. Sitä pientä viivettä ei osata poistaa, ja se otetaan cx:n ominaisuutena... näinhän ei ole, vaan CX:n jarru on kunnossa ollessaan täysin viiveetön, siellä ei ole sitä 0.1 sekunnin viivettäkään jonka pikku ilmakupla jossain tekee.

Niin, ei saanut Vehokaan CX Turbo ABS:n jarruja ilmattomaksi aikanaan. Siksi se piti itse kehittää se menetelmä. Miten lienevät tehtaalla sen tehneet.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 23:05 

Viestit: 400
Erittäin hyvä aihe, itse asiassa voisi osittain myös miettiä miten keskustella uuden harrastajan kanssa, iästä riippumatta. Tietenkin nuorempien harrastajien saaminen mukaan olisi aina suotavaa jatkuvuuden säilymiseksi. Itse koin aikoinaan erään merkin kerhon kohdalla itseni "hieman" ulkopuoliseksi kun minua kiinnosti entisöinti, mutta kaikki jutut tuntuivat koskevan enemmänkin tunarointia, no onneksi löytyi samalle merkille toinen kerho joka osui paremmin toiveisiini. Kävin kerran yhden saksalaismerkin kerhostandilla kysymässä merkin varhaisemman vaiheen autoista, kukaan ei tuntunut piittaavan niistä, eivät ilmeisesti sovellu merkin nykyimagoon.
Ja iästä riippumatta uudessa porukassa voi tuntua "tyhmältä" esittää kysymyksiä asioista jotka ovat toisille itsestäänselvyyksiä, ensiksi pitää päästä tavallaan sisään porukkaan.
Tuossa Kimmon kirjoituksessa oli monia hyviä pointteja, joskus tuntuu, että teksi hyvää saada aikaan useamman merkkikerhon kokoontuminen, Suomessa vain tuntuu mahdottomalta ajatukselta, reviireistä pidetään kiinni. Tästä johtuu osittain myös joukkovoiman puute harrastusajoneuvojen kohdalla eduskuntaan päin.

Mitä tulee tuohon vanhojen harrastajien poistumiseen keskuudestamme niin perikunnilla on yleensä reagointitapoina 1. Saada autoista mahdottomia kun niitä on pitkään säilyttettykin, sillä väliä, että kolmesta harsosta voi ehkä saada puolikkaan entisöityä
2. no nyt se vihdoin lähti, soitetaan romu-ukolle ja kielletään sitä vielä myymästä projekteja eteenpäin missään tapauksessa.
3. Romut saatava pihasta nopeasti pois pilaamasta ilmaa, mutta jos joku tulee kysymään niin ei myydä yhtä pitäisi ostaa kaikki, eikä niistä nyt ainakaan myynti-ilmoitusta tehdä. 4. Suvusta löytyy yksi joka haluaa jatkaa harrastusta, muut eivät suostu antamaan tälle henkilölle mahdollisuutta-> kaikki pyritään realisoimaan 5. kohta 4 sillä erolla, että se kiinnostunut saa autot ja selkeyttää ehkä varastoa myymällä osan pois ja keskittyy johonkin tiettyyn merkkiin/malliin, happy end?

Enpä tiedä itsekään miten minun kärrylle tulee käymään tulevaisuudessa, lapset kyllä pitävät tällä hetkellä niistä, mutta miten myöhemmin varsinkin kun valtiovallan mielestä yksityisautoilija tuntuu olevan kaikkein pahin rikollinen jota pitää seurata joka hetki.

Ehkä hieman pessimistisissä tunnelmissa

Scrat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 23:05 

Viestit: 1242
Olen valitettavasti ollut liian monen harrastuskerhon kokouksessa, missä on todettu, ettei junioritoimintaa enää järjestetä. "yhdistyksemme on harrastusmahdollisuuden ylläpitäjä ja siinä kohtuullisen hyvin onnistunut".

Tällaista kirkosta eroamista - noin evoluution näkökulmasta. Missä keskustella nuorten kanssa? ABC:n pihalla?



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tietysti autoharrastuksen osalta nykynuoriso on vähemmän kiinnostunutta kuin koskaan aikaisemmin, syinä muut harrastukset (se intternetti), valtiovallan raivo vanhoja autoja ja niiden omistajia kohtaan, ja myös osittain eräänlainen status-ylpeily joka on nyt enemmän vallalla kuin koskaan.

Mikä status-ylpeily?

No, statusta haetaan tänäpäivänä vain asioista jotka kaikki - eivät vain harrastajat - tietävät. Se tarkoittaa, että kello pitää olla Rolex, puhelin uusin iPjone, auto uusi Porsse tai Range Rover ja vaatteet gutsia ja putsia. Vain silloin status nousee. Se että vedät menemään yli 300.000 euron arvoisella avo-SM:llä ei ole mitään, sille naureskellaan, "vanha romu"-tyyliin... Mutta uusi porsse! Se se jotain on, se näyttää että olet onnistunut elämässäsi!

Yritän tiivistää tämän asenteen lyhyeksi. Väittelin kerran klubilla erään nuoren "menestyjän" kanssa, miksi kannattaa mieluummin ostaa 5 vuotta vanha luksusauto kuin uusi pikkuauto, samaan hintaan. Lopuksi tuon "menestyjän" todellinen karva paljastui, kun hän ei teknisessä tai edes taloudellisessa väittelyssä pärjännyt, hän pisti lopuksi rehellisen pisteen väittelyyn:

"SAA OLLA VAIKKA HUONO, KUNHAN ON UUSI".

Siihen mielestäni kiteytyy nykynuorison enemmistön käsitys tästä maailmasta.

Onneksi löytyy (alati pienenevä määrä) poikkeusnuoria, heitä meidän vanhempien pitäisi yrittää tukea.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Olen kuitenkin aina kunnioittanut osaamista ja "hiljaista tietoa". Raivostuttavaa sen sijaan on olettaa tulevansa jossain asiassa asiantuntijaksi pelkästään sillä perusteella, että on tehnyt sitä kymmeniä vuosia. Useimmilla on mielipiteitä, mutta ellei pysty niitä perustelemaan muuten kuin "kyllä minä tiijän", suhtaudun varauksella niihin. Olen edelleen sitä mieltä, että on halvempaa kysyä joltain, joka oikeasti tietää, kuin kuvitella itse tietävänsä.
Vielä erityinen huomio asiaan, joka monilta unohtuu: Usein vahvakin osaaminen työkalujen kanssa ei helposti välity näppäimistön kautta ymmärrettäväksi viestiksi keskustelupalstalle.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 20.12.2013 23:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Scrat kirjoitti:
joskus tuntuu, että teksi hyvää saada aikaan useamman merkkikerhon kokoontuminen, Suomessa vain tuntuu mahdottomalta ajatukselta, reviireistä pidetään kiinni. Tästä johtuu osittain myös joukkovoiman puute harrastusajoneuvojen kohdalla eduskuntaan päin.


Jo 1990 perustettiin Suomen Harrasteajoneuvoliitto ry (SHAL) kattojärjestöksi merkkikerhoille. Itse seurasin alkuvuosia erään hallitusjäsenen selän takaa ja aika vaikealtahan se yhteistoiminta tuntui. Pari kertaa vuosien mittaan on yhdistyksen "pää noussut pinnalle". Viimeksi havainto vuodelta 2010

http://www.spinneri.fi/2010/01/shal-yri ... en-kerran/

mutta tällä hetkellä www.shal.fi kertoo, jotta "Sivusto suljettu".

Autoharrastetoiminnasta netissä sain juuri vinkin tästä:

http://www.autostadium.fi/

Saa nähdä, mitä tästä seuraa. Ehkä jotain hyvääkin?



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Les Excentriques kirjoitti:
Vielä erityinen huomio asiaan, joka monilta unohtuu: Usein vahvakin osaaminen työkalujen kanssa ei helposti välity näppäimistön kautta ymmärrettäväksi viestiksi keskustelupalstalle.


Tämä on totta ja lisäisin vielä että ruuvaaminen ja kirjoittaminen on samaan aikaan hankalaa ja sitten se jo unohtuukin. Olen kottanut aina välillä kirjoitella jostain remontista tuonne Http://avantplanet.com palstalle korjauskertomuksia (pienkuormaimia) ja välillä ottanut kamerankin mukaan. Lopputulos on usein se että työkaluista ja parista ekasta vaiheesta on joku ruutu, mutta sitten asia joko unohtuu tai kädet on niin rasvassa ettei viitsi koskea kameraan.

Olen harrastanut jonkin verran valokuvausta ja tarjoudun toimittamaan juttua erityisesti Id/ds/cx/xm projekteista. Elikkäs jos on joku "mielenkiintoinen" operaatio tulossa niin voin tulla kuvaamaan ja toimimaan sihteerinä hanko-hämeenlinna-loviisa ympyrän sisällä.Elikkäs jos on haluja taltioida osaamista vaikkapa takakelkan vaihdosta tai vaikka jarrujen ilmaamisesta, niin laitetaan juttu pakettiin.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 01:06 

Viestit: 2699
rmattila niitä ohjeita on tehnyt paljon, lähinnä BX:n remonteista, mutta runsaasti on muitakin. Löytyvät täältä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 08:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Maasturisti, onko sinulla myös videodokumentaation tekotaitoja?

Yleensä olen sitä mieltä että muistot pysyvät parhaiten omassa mielessä ja valokuvaus tai video vain himmentää niitä. Yhdessä asiassa tekisin poikkeuksen. Nimittäin siitä kannattaisi tehdä videodokumentti, kun aiemmin mainittu Pennanen optimoi SM:n koneen.

On tullut tavattua monenlaista "imukanavaeksperttiä", ihan historic-autojen moottorien kehutuiksi laittajiksi asti. Mutta todella harvoin on tullut vastaan miestä, joka tekee Maseratin vakiokoneeseen sekä paljon paremmat käyttöominaisuudet alakierroksille, että tehokkaamman ylärekisterin tuosta vaan, käsityökaluilla, ilman uusia osia... no tietysti nokat tehtiin koneessa pakoilla, miten muuten. Ja kone muuten kesti PITKÄÄN, ei ollut mikään kymmentuhannen kilometrin viritys. Olisi kiinnostava tietää onko se Juusolla vieläkin avaamattomana käytössä.

Erikoisen pikantti yksityiskohta oli kun imukanaviin puhalsi mestari tupakansavua ja katsoi miten virtaus pyörähtää. Meinaisi vähän hymyilyttää se koko prosessin kotikutoisuus - siihen asti kunnes kone oli kiinni ja pääsin kokeilemaan...

No kuitenkin; mahdollisesti ensi kesänä sinne menee käsittelyyn tuon kaasari-Merakin kone, joka on melko lailla täsmälleen sama kuin SM:ssä. Pitäisiköhän siitä tehdä videodokumentti?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 08:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Juu, videointi onnistuu kyllä.
Ajat on hyvä sopia muutama viikko etukäteen, niin saa kiilattua kulttuuritekojen tallettamista kissanristiäisten edelle.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 12:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
On tullut tavattua monenlaista "imukanavaeksperttiä", ihan historic-autojen moottorien kehutuiksi laittajiksi asti. Mutta todella harvoin on tullut vastaan miestä, joka tekee Maseratin vakiokoneeseen sekä paljon paremmat käyttöominaisuudet alakierroksille, että tehokkaamman ylärekisterin tuosta vaan, käsityökaluilla, ilman uusia osia... no tietysti nokat tehtiin koneessa pakoilla, miten muuten. Ja kone muuten kesti PITKÄÄN, ei ollut mikään kymmentuhannen kilometrin viritys. Olisi kiinnostava tietää onko se Juusolla vieläkin avaamattomana käytössä.

Erikoisen pikantti yksityiskohta oli kun imukanaviin puhalsi mestari tupakansavua ja katsoi miten virtaus pyörähtää. Meinaisi vähän hymyilyttää se koko prosessin kotikutoisuus - siihen asti kunnes kone oli kiinni ja pääsin kokeilemaan...

No kuitenkin; mahdollisesti ensi kesänä sinne menee käsittelyyn tuon kaasari-Merakin kone, joka on melko lailla täsmälleen sama kuin SM:ssä. Pitäisiköhän siitä tehdä videodokumentti?

On se auki ollut, toiseen kanteen vaihdettu venttiilit, muistelisin että kakkosen pakoventtiilin välys oli jonnekin kadonnut...

Sen vähäisen kokemuksen perusteella mitä on Sm/Merakin koneisiin ehtinyt tulla, siitä ollaan kyllä samaa mieltä ettei mainitun kohteen kanaville käytännössä mitään oltu tehty. Ovat vissiin tehtaalla paneutuneet asiaan, jo edeltäneiden vuosikymmentenkin aikana..?

Nokat mainitsit myös, nostoa niissä näkyi olevan käytännössä saman verran kuin vakio -71 Sm:n nokissa, muistelisin että -72 päivittivät nostoa näihin "mopokoneisiinkin" eli 2.7 litraisiin kolmisen milliä lisää. Kansia piti sitten muokata sen verran että ne yleensäkään mahtuvat edes pyörähtämään...

Pieniä käytännön eroja on sittemmin paljastunut jo Merakin ja Sm:n kansien/imusarjojen kanavien välillä, Sm:ssä on kanavat liki suoraan valun jäljiltä, Merakissa pikkasen silotellut. Imusarjakin näkyi Merakissa sovitetun paremmin vastaamaan kansien kanavia kuin Sm:ssä...

Eroja eri ikäisissä C-114 moottoreissa on aika pirusti, päivityksiä on tullut kymmeniä ellei satoja moottorityypin historian aikana. Päivitysten listaus on aika pitkä, ikävä kyllä isosta osasta päivityksiä ei oikein ymmärrykseen pääse mitä kyseinen päivitys tarkoittaa...

Oma lukunsa sitten on MerakSS:n moottori, se poikkeaa varsin monilta osin. Sopii toki vaikka Sm:n keulillekin, ja "pari numeroa" nostetuilla puristuksilla autosta tulee aika pitkälle sellainen kuin Sm:n olisi alkujaan pitänytkin olla.

Se mikä jäi selvittämättä, on se millaiset nokkien ajoitukset Pennanen oli moottoriin asettanut. Helppo ne olisi ollut paikallaankin mitata, mutta sillä kertaa kävimme vain "irto-osia" ihmettelemässä eikä sormia sen enempää sotkettu.

Se mikä näissä moottorityypeissä miellyttää virittäjää ajatellen, on varsin helpoksi tehty nokkien ajoitusten asettaminen. Imunokkien ajoitusta muuttamalla moottorista saanee hyvinkin erilaisia luonteita aikaiseksi, tähän tutustuminen on vielä jossain vaiheessa edessä. Ehkä ensi kesänä, tai seuraavana, mutta joskus kuitenkin...


Vielä viimeiseksi, Maseratin moottori on hieno keksintö, joka yksinkertaisuudellaan yllätti..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 14:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Harvinaisen asiallinen keskustelu!

Jekkeri, viitsisitkö kirjoittaa erillisen topikin Suomen ja Viron eroista? Sinulla on varmaankin siihen nyt hyvä perspektiivi autoharrastajan näkökulmasta.. Muistan joskus seitsemän-kahdeksan vuotta sitten ajatelleeni, että tätä menoa Viro saattaa hyvinkin pinkaista Suomesta ohi taloudellisesti. Missä mennään? Armottoman rehellisesti kiitos.. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Niin se oli että sen SM:n koneen kanavat olivat jo valmiiksi melko hyvät, niille ei kuulemma tarvinnut ihmeitä tehdä.

Nokista voisi kirjoittaa hyvinkin pitkään. Mutta se pitäisi Pennasen itse tehdä, ja voi olla että kaikkia salaisuuksia ei nettiin laiteta... Mutta muistan kun itsekin silloin aikoinaan 2003 kyselin niistä nostoista. Jari sanoi jokseenkin näin, että "ei sillä noston maksimimäärällä paljon mitään väliä ole. Samanlainen markkinointitermi kuin kaiuttimien watit, tai koneen huipputeho pistemäisellä kierrosluvulla. Nokan tarkka profiilikäyrä, tehollinen maksimitäyttö ja sovitus venttiilien muotoon ja sijaintiin on se mikä vaikuttaa, sillä tehdään sen koneen käyttöominaisuudet kuntoon alhaalta ylös. Sama juttu aukioloajoissa, pelkkä iso asteluku ei tarkoita että tehoa ja vääntöä tulisi". Tämä oli niin erilaista tekstiä kuin monet muut "moottorituntijat" silloin pulisivat, että mielenkiinto heräsi.

Nokkien profiilit lienevät melko erilaiset kuin vakio-SM:ssä, vaikka nostot varmaan ovatkin samaa luokkaa.

Olikos se kakkospytty siinä kuskin puolella? Jos niin oli, niin juuri siinä pytyssähän oli kaasarissa sellainen piilovika jonka vasta Juuso sitten aikanaan korjasi.

Paljonkohan oli koneessa remontinjälkeisiä kilometrejä aukaistaessa?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ytaas paljastui eräs ja TÄRKEIN ominaisuus , jota moottoreilta tarvitaan. VÄÄNTÖMOMENTTI ! ja oikeilla kierrosluvuilla = 1500-3500 . = vinguttimilla ei tee yhtään mitään tavallisessa käytössä . asia muuttuu jos kyseessä on ratahommat. jopa tuolla F1 puolellakin aletaan kiinnittää huomiota moottorin VÄÄNTÖALUEESEEN , eikä pelkästään huipputehoon jollakin kapealla kierros-alueella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 21.12.2013 20:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
Niin se oli että sen SM:n koneen kanavat olivat jo valmiiksi melko hyvät, niille ei kuulemma tarvinnut ihmeitä tehdä.

Nokista voisi kirjoittaa hyvinkin pitkään. Mutta se pitäisi Pennasen itse tehdä, ja voi olla että kaikkia salaisuuksia ei nettiin laiteta... Mutta muistan kun itsekin silloin aikoinaan 2003 kyselin niistä nostoista. Jari sanoi jokseenkin näin, että "ei sillä noston maksimimäärällä paljon mitään väliä ole. Samanlainen markkinointitermi kuin kaiuttimien watit, tai koneen huipputeho pistemäisellä kierrosluvulla. Nokan tarkka profiilikäyrä, tehollinen maksimitäyttö ja sovitus venttiilien muotoon ja sijaintiin on se mikä vaikuttaa, sillä tehdään sen koneen käyttöominaisuudet kuntoon alhaalta ylös. Sama juttu aukioloajoissa, pelkkä iso asteluku ei tarkoita että tehoa ja vääntöä tulisi". Tämä oli niin erilaista tekstiä kuin monet muut "moottorituntijat" silloin pulisivat, että mielenkiinto heräsi.

Nokkien profiilit lienevät melko erilaiset kuin vakio-SM:ssä, vaikka nostot varmaan ovatkin samaa luokkaa.

Olikos se kakkospytty siinä kuskin puolella? Jos niin oli, niin juuri siinä pytyssähän oli kaasarissa sellainen piilovika jonka vasta Juuso sitten aikanaan korjasi.

Paljonkohan oli koneessa remontinjälkeisiä kilometrejä aukaistaessa?

Juu, ei noihin kanaviin uskalla koskea, helpommin saa vahinkoa aikaiseksi kuin parannusta..!

Nokat on sekä ajoituksineen että asteineen vähän sellaista salatiedettä, eikä ikävä kyllä noiden asteiden ilmoituksenkaan suhteen ole yhtä yhteistä tapaa olemassa. Tähän törmättiin nyt, kun aloimme perehtymään asiaan sillai enempi syvällisesti. Eikä tosiaankaan ole minkään yhden tekijän varassa mikä määräisi moottorista löytyvää luonnetta, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Teoriatasollakin on aiheesta imeskelty vasta pari vuotta, ja edelleen tulee lisää kysymyksiä vastaan nopeammin kuin vastauksia...

Profiilit olis ollut kiva selvittää, ja uskoisin että olisikin selvitetty, jos moottori olisi ollut pois keulilta. Jo pelkästään akateemisesta lähtökohdasta ajateltuna, kiinnosta aika runsaasti tuo laji...

Kakkospytty on vänkärin puolella keskimmäinen, kuskin puolelta löytyy pytyt 6-5-4 keulasta käsin laskettuna...

Mainitsemani MerakSS:n moottori mitä väsättiin, sen kanssa tuli ensimmäisen kerran oikeasti vastaan tämä nokkien ajoitusjuttu, ja siihen tietoa etsiessä tuli vaihdettua useampi sähköposti Jerry Hathawayn kanssa jolta löytyy tallista tuplaturbotettu Sm jolla on ajettu Bonnevillessä +200MPH tuloksia...



Se vähä mitä on sitten tullut opiskeltua tätä moottorimallia, niin mielelläni olen kyllä kysyttäessä tietoa tarjoillut, ja onhan noita muutamia kysymyksiä eteen sitten tullutkin. Siihen tulokseen olen tullut ettei se ole mitenkään minulta pois jos kertynyttä tietämystä toimitan eteenpäin, pikemminkin päinvastoin. Siinä yhteydessä kun monesti sitten tulee sellaista tietoa vastapuolelta mitä on itse saattanut kaipaillakin...

Ja ei, tosiaankaan ei ole kokemusta paljoakaan ehtinyt tulla vasta kaksi täysremppaa tällaisiin, toinen vakio ja toinen viritetty. Paljon on vielä opittavaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 22.12.2013 00:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Tähän nuorisoon ja harrastamiseen palatakseni, minua on viime vuosina ihmetyttänyt se, että useammalla nuorella harrastajalla on yllättävän konservatiivinen ja puritaaninen tapa harrastaa näitä vehkeitä. Ei välttämättä haluta muuttaa vanhaa konseptia esim. "elektronisempaan muotoon" vain siitä syystä, että "ei se ole alunperinkään ollut näin". SE on minusta kummallista ahdasmielisyyttä, jota en osannut odottaa vielä joitakin vuosia sitten.

Jos ajattelen omaa kaveripiiriäni niin aikalailla porukka hankkii parhaillaan ensimmäisiä (velalla hankittuja) autoja elämäänsä ja vakiintuu työelämään. Siihen ensimmäisen "arvokkaan" auton hankintaan liittyy paljon sellaisia uskomuksia, että "tämä merkki on huomattavasti parempi kuin Citroen", mutta ei mene kauaakaan, kun ensimmäiset huoltolaskut ovat käsissä ja herää se ajatus, että "voisikohan tälle tehdä itse jotain, ettei aina tarvitsisi raottaa lompsaa tiskillä". Tämä ehkä lisää sitä intoa siirtyä jonkunlaiseen harrastusautotoimintaan varsinkin niiden yksilöiden osalta, joilla aika ja raha vähänkin antaa periksi siihen suuntaan.

Joten en ole antanut vielä periksi, vaikka toistaiseksi yksikään Citroen-piirien ulkopuolinen ystäväni ei ole siirtynyt Citikan rattiin :lol: :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: