Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 08.12.2013 23:08 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
Huomasin tuossa jokin päivä takaperin noiden kahden kapineen taustavalojen kaikonneen. Kello näyttää oikeaa aikaa eikä nollaile itseään, valo vain on kaikonnut. Samoin konehuoneen lämpömittari tuntuisi toimivan, mutta niinikään taustavalo puuttuu. Lämpömittarin taustavalon voinee vaihtaa, mutta onko sama mahdollista tuolle kellolle? Onko näiden valojen korjaaminen tämmöisessä ykköskoppaisessa Xantiassa kuinka tuskaisa toimenpide?

Tai nouseeko asiaatuntevammilla mieleen syytä, miksi juuri nämä kaksi valoa ovat pimenneet samoihin aikoihin? Eli sattumaa, vai ennakko-oire jostakin tulevasta? :lol:



Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 01:00 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Ei noille muu ole yhteistä, kuin samanlainen polttimo, joka molemmista on palanut. Ja enteileehän tuo kahta asiaa: a. Lampun vaihto edessä b. Muutkin alkaa sammuilemaan
Ykköskoppasen mittariston irroitukseen ja lampun vaihtoon löytyy Haku toiminnolla ohjeita. Itse sain mittariston irroitettua ilman ratin irrotusta. Mahtuu just ja just ratin yläpuliskon aukosta. Lamput on niitä pieniä lasilamppuja. Muistaakseni 2.1 w. Kello oli helpompi tapaus irroittaa.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 01:03 

Viestit: 5864
Paikkakunta: Lahti
Samanlaisia 1.2W lasikantoja molemmissa, jos hommaan alkaa kannattaa vaihtaa kaikki noin 30 polttimoa :mrgreen:

Vähän siinä on purkamista, kokemusta ei ole kuin uudemmasta mut se lista pitää saada irti ja sen ruuveja ei saa näkyviin kun purkamalla alhaalta alkaen paneeleja pois.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 14:40 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Tässä vanha ohje I koppasen mittariston avaukseen:

Mittaristo on helppo purkaa sen jälkeen kunhan sen on saanut ensin kojelaudasta irti ;) Eli tässä ohjeet mittariston irroittamiseksi kojelaudasta: Tarvitset sopivankokoisen torx-avaimen (ei kannata edes yrittää tavallisella risti/talttapäällä), (asennusoluttakin voi varata kunhan ei lähde ajamaan heti korjauksen jälkeen ;) ).

1) Aukaise kaksi ruuvia ohjauspylvään alta ja naksauta puolikkaat irti sen verran kuin toisistaan irtoavat.
2) Seuraavaksi avaa ruuvi joka on pyyhkijänviiksen yläpuolella (näkyy ohjauspylvään ylä-ja alapuolen välistä pylvään sisäpuolella).
3) Irrota ohjauspylvään alemmasta puolikkaasta mittarivalojen säätörullan liitin ja vedä koko muovi pois (ylempää puolikasta ei saa irti jos ei irrota koko ohjauspyörää, mutta ei tarvitsekaan jos on sorminäppäryyttä)
3) Avaa ruuvi joka näkyy sulakeboksin yläreunassa
4) Avaa toinen ruuvi joka pitää ohjauspylvään vasemmalla puolella olevaa muovipaneelia paikallaan (ohjauspylvään sisällä valoviiksen takana)
5) Naksauta paneeli pois
6) Irrota mittariston alapuolista paneelia pitelevät ruuvit (muistaakseni 3-4kpl, joista kaksi hankalassa paikassa ohjauspylvään sisällä)
7) Vedä mittariston alapuolinen paneeli pois ja irrota siihen tulevat liittimet (muista järjestys)
8) Irrota mittaristoa pitelevät ruuvit (2 alapuolella ja yksi ylhäällä)
9) Vedä mittaristo paikaltaan ja irrota liittimet, nyt voit ottaa mittariston mukaan ja mennä vaikka sisälle purkamaan sen.

Kasaaminen tapahtuu tietenkin käänteisesti.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 15:48 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
No entäs kakkoskoppanen ? Ei nämäkään enää mitään uudenkarheita ole ;)
Ja mitä muuten tulee siihen täällä toisaalla olleeseen ohjeeseen koskien lämppärinsäätimien taustavalon polttimoiden vaihtoa, kaivattaisiin siihenkin rautalankaohjeita. Ohje kun meni OSITTAIN Haynesmaiseen tapaan tyyliin "irroita radio ja sen jälkeen irroita säädinpaneeli ja vaihda lamput" Tuota vähän tarkemmin kuvien kanssa selostaen jos kerran jengillä tuohon savottaan osaamista on :)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 16:49 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
Kiitokseja ohjeista. Pitää odotella edes hieman lauhempaa keliä (-28 taitaa olla lukemat tällä hetkellä), mutta kuulostaa ihan mahdollisen rajoissa olevalta operaatiolta. Ja sellaiselta, että sen tekee mielellään vain kerran, eli kaikki lamput vaihtoon... Kerran polttimot on tuohon vissiin vaihdettukin, taitaa olla siis tosiaankin tunnit polttimoilla tulossa täyteen. Kivasti just parhaille keleille.. :lol:



Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 18:44 

Viestit: 5864
Paikkakunta: Lahti
puuparta kirjoitti:
No entäs kakkoskoppanen ? Ei nämäkään enää mitään uudenkarheita ole ;)
Ja mitä muuten tulee siihen täällä toisaalla olleeseen ohjeeseen koskien lämppärinsäätimien taustavalon polttimoiden vaihtoa,


Radio irti, muovilevy sen alta irti ja polttimot on kiinni siinä mihin se johtokin menee, irrota se kokonaan, lähtee pois paikoiltaan kun säätövivut on oikeassa asennossa, polttimot on erilaiset, myydään kantoineen, vdo jotain.

Meidän -98 uuskorinen on sit normi lasikannat ja ne vaihdetaan etukautta kun säätimet ja sen paneeli on purettu edestä pois.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 20:30 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Mitenkäs se radio lähtee siitä kätevimmin yhtenä palana ;)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 20:39 

Viestit: 5864
Paikkakunta: Lahti
puuparta kirjoitti:
Mitenkäs se radio lähtee siitä kätevimmin yhtenä palana ;)


Jos on luukullinen versio niin luukkuineen irti, 4 ruuvia selvästi näkyvissä, takaisin sit vähän haastavampaa on saada ne kaikki johdot johonkin mahtumaan.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 21:02 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Ei oo tuossa luukkua,,,



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 09.12.2013 22:20 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Eikös vm. -98 ole jo II koppanen? Jäsen Nicroen kirjoitteli vähän reilu vuosi sitten sen mittariston irroittamiseen ao. ohjeen:
Täällä varmaan on jo ketjussa jossain ohjeita xantian mittarivalojen vaihtoon, mutta laitanpa lyhennelmän tässä -98 xantiaan:

1. Radion koristekehys irti, kaksi torx ruuvia tuhkakupin yläreunassa, poista ensin tuhkis.
2. Radio osittain tai kokonaan (jos on orkkis) irti asennuskehyksestään, se helpottaa radiokehyksen irroittamista kojetaulusta
3. radiokehyksen kaksi ylintä ruuvia irti, jotta saat irti kello/hätävilkku kehyksen kaksi torx ruuvia radiokehyksen takaa
4. Sulakerasian luukun yläreunassa kaksi torxia auki. Muoviosa siitä yläpuolelta pois ottamalla yksi torx ruuvi siitä rattipilarin suojamuovin takaa, sulakerasian kaulusta avitettava alaspäin.
5. Rattipylvään suojakuoret auki, ratin alta kaksi pitkää torxia irti, yläosa irtoaa ylös,taaksepäin nostamalla.
6. rattipylvään vasemmalla ja oikealla reunalla näkyy kaksi torxia, millä tuo kello/hätävilkku paneeli on kiinni.
7.irroita kello/hätävilkkupaneeli ja irroita paneelista kellon liitin ja painokytkimien liittimet. Katso että muistat liittimet laittaa takaisin samaan liittimeen kun mistä otit irti.
8. Avaa mittariston näkyvät 3kpl torxeja, yksi keskellä ylhäällä ja kaksi alanurkissa. Huomioi ettei ne kumitutit katoa mittariston
alakulmista, ne vaimentaa narinaa ja tärinä ääniä.
9.kallista mittarin naama alaspäin ja irroita keltainen ja sininen pikaliitin. pikaliitin aukeaa kun painat pientä lukituskieltä alaspäin kynnellä, sormella tai ruuvimeisselillä ja samalla vedät varovasti eteenpäin mustaa lukitussankaa liittimen päällä.
10. irroita mittaristosta vielä liitinkaapelit, ovat sellaisten hakasten takana.
11. vaihda polttimot. Niitä menee abs/luistonesto versiossa 24kpl(pari varalla).
12. kokoa päinvastaisessa järjestyksessä.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 10.12.2013 10:26 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Kakkoskoppainenhan tuo :)
Mittaristossa tuossa tuikkiikin kaikki polttimot, mutta radion yläpuolella oleva kello/lämpömittari on pimeenä, radiosta puolet ja lämppärin säätövivustosta ne molemmat



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 25.12.2013 20:01 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
Nyt on mittari irti ja sisätiloissa. Ohessa olevan kuvan mukaisia polttimia löytyi mittaristosta, ja täytyy kyllä kompata niitä, jotka ovat polttimoiden tiukkuutta siunailleet. Toistaiseksi en ole saanut vielä yhtään irti. Ehkä on aika koventaa otteita jollain tapaa. Sen sijaan kellon polttimon vaihto oli helppo, onnistui motonetin parkkipaikalla tässä ykköskoppaisessa mallissa. Tarvinu muuta kuin kammeta ruuvarilla kello irti, ja takaa poistaa polttimo, kävellä se kourassa kauppaan, ja vastaava uusi kourassa ulos. Tässä samalla on selvinnyt myös se, että lämppärissäkin ilmeisesti pitäisi jonkinlaisten valojen säteillä, ja siinä en muista ikinä nähneenikään valoja. Pimeässä aina käpälöiny hanikoita. Ne seuraavaksi, jahka lamppukaupat aukeaa. Sinne ei ilmeisesti mene samanlaiset kuin kellon taakse?

Niin. Siis tiukassa on polttimot. Pihdeillä on kokeiltu nitkuttaa, laitettu erkkateippiä leukojen ympärille, vaan ei siltikään irtaannu nuo. Onko vielä vinkkejä mitä voisi kokeilla? Pissapojan letku mainittiin jossakin, sellaista ei ole tähän hätään käden ulottuvilla. Vai joulurauha ja liian hellät otteetko minua nyt vaivaavat?:D


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Xantia 1, mittarivalo
mittaripolttimo.jpg
mittaripolttimo.jpg [ 23.41 KiB | Katsottu 12943 kertaa ]

Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 25.12.2013 20:40 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Kyllä tuossa lämppärin säätöhässäkässä on samanlainen polttimo. Säädin systeemi irtoaa kokonaisena ja siellä on yksi polttimo (muistaakseni). Semmoset kirkkaan muoviläpyskät levittää valon.
Noi piukat polttimot on pahoja. Varoen pihdeillä kitkuttamalla pitäis irrota. Crc tms vois ehkä avittaa.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 25.12.2013 20:59 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
En kyllä nyt heti satavarmasti muista, oliko ykköskoppasessa "kaikki" polttimot mittaristossa noita kiinteitä, mutta muistini mukaan eivät ole. Otan huomenna päivänvalossa irti ykköskoppasen mittariston ja sitten kerron satavarmaa faktaa. Purettujen ykkösten mittaristot on jo saaneet uuden kodin joten ei nyt satu olemaan hyllyssä irrallaan yhtään. Kakkoskoppasessa on takuulla irroitettavat 1,2 v polttimot yht 32 kpl kaikkineen. Lämmönsäätimien polttimot on noita kiinteitä.

Pienenä vinkkinä, se polttimo lähtee kyllä irti siitä pidikkeestään nokkatongeilla hellästi nypäten. Huomenna laitan kuvia tänne foorumille tai s postiin joka haluaa.
Yritän vielä HAKU toiminnolla etsiä kuvallisia ohjeita joita foorumilla aiemmin aiheesta oli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 25.12.2013 21:02 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
Kami kirjoitti:
Kyllä tuossa lämppärin säätöhässäkässä on samanlainen polttimo. Säädin systeemi irtoaa kokonaisena ja siellä on yksi polttimo (muistaakseni). Semmoset kirkkaan muoviläpyskät levittää valon.
Noi piukat polttimot on pahoja. Varoen pihdeillä kitkuttamalla pitäis irrota. Crc tms vois ehkä avittaa.


Joulupäivän iltapuhde on edennyt nyt kolmen polttimon verran. Tähän mennessä kaksi on hajonnut (en kitkutellut riittävän varovasti pihdeillä... :oops:), yhden sain irti ehjänä tahmaamalla polttimon teipillä ja sen jälkeen kumihanskan avituksella vetäen (liimatahmo + hanska = tervetullutta lisäkitkaa). Helppo ei ollut tuokaan, ja kaiken kaikkiaan peukussa taitaa olla tarttumakohdassa paise tämän rupeaman jälkeen. :lol: Hajonneet polttimot ovat olleet jopa helpoimpia, koska polttimon on lopulta saanut pienillä päätyleikkureilla niistä mistälie terminaaleista vetämällä näppärästi ulos. Taulusta on löytynyt myös muutama polttimo, jossa on lanka poikki, vaikka polttimo ei ole musta. Ja enpäs ole muuten huomannut sitäkään, että ajovalojen ja kaukovalojen merkkivalon välissä on myös jokin kolmas merkkivalo. Lienenköhän sitäkään nähnyt ikuna. :shock: Mietin myös tuota crc-vaihtoehtoa, mutta rupesin miettimään kuinkahan tuota kaapista löytyvää 5-56:sta arvaa sähköliitoksiin suihkuttaa.



Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 25.12.2013 21:03 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
viewtopic.php?f=9&t=1180&hilit=mittariston+polttimoiden+vaihto

Oisko näistä jotain apuja


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 25.12.2013 22:23 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
Jatkanpa tarinaa, kun se kerran etenikin tässä illalla vielä paremmin kuin odotin. Jospa tästä hieman ehkä epästandardista ongelmanratkaisusta olisi jollekin vastaisuudessa hyötyä. Käännekohdaksi muodostui nimittäin vanhan kunnon jeesusteipin käyttöönotto, ja sellaisessa paikassa nimittäin kuin sormet. Kuva ohessa. Teippi tahmaantui kädessä nopeasti siten, että polttimot rupesivatkin irtoilemaan ilman kummempia ponnistuksia. Vaihtoon meni yleisvalot sekä lähi-, kauko- ja mysteerivalon poltin, eli 13 kpl polttimoita. Muut eivät olleet mustuneita, ja paloaikaa luulisi olevan vielä jäljellä, kun palavat vain tilanteen niin vaatiessa. Ans kattoo huomenna saanko kasattua tuon ilman takaiskuja. Täytyy sanoa, että kyllä ranskalainen osaa ruuveja jänniin paikkoihin piilottaa. :lol: Edellisellä homman tekijällä oli joitakin muoviosia hommassa murtuillutkin. Ohessa kuva kans tämän ykköskoppaisen yksilön mittariston takaosasta.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Mittaristo takaa
IMG_5103p.jpg
IMG_5103p.jpg [ 65.12 KiB | Katsottu 12877 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Liimanäppi
IMG_5105p.jpg
IMG_5105p.jpg [ 35.31 KiB | Katsottu 12877 kertaa ]

Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 25.12.2013 23:09 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Älä nyt tee sitä tyhmyyttä, että jätät vaihtamatta ne ei mustilta näyttävät polttimot :o
Väri ei tässä ole se juttu vaan se, että kyllä niidenkin tunnit täynnä ovat. Eihän ajovalopolttimoitakaan vaihdeta yksitellen ;) Vielä nyt ehjät polttimot saavat takaisinasennusvaiheessa sen verran kopsuja osakseen, että heikentynyt lanka katkeaa. Vaikka mikäs siinä jos tuon mittariston kanssa haluaa jumpata. Itse olen niin laiska, että kerralla kuntoon ja seuraavan korjauskohteen kimppuun. Niitähän näissä(kin) riittää :)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 25.12.2013 23:31 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
puuparta kirjoitti:
Älä nyt tee sitä tyhmyyttä, että jätät vaihtamatta ne ei mustilta näyttävät polttimot :o
Väri ei tässä ole se juttu vaan se, että kyllä niidenkin tunnit täynnä ovat. Eihän ajovalopolttimoitakaan vaihdeta yksitellen ;) Vielä nyt ehjät polttimot saavat takaisinasennusvaiheessa sen verran kopsuja osakseen, että heikentynyt lanka katkeaa. Vaikka mikäs siinä jos tuon mittariston kanssa haluaa jumpata. Itse olen niin laiska, että kerralla kuntoon ja seuraavan korjauskohteen kimppuun. Niitähän näissä(kin) riittää :)


Pitää välipäivinä hakea lisää polttimoita, että saa loputkin vaihdettua. Olkoonpa nuo muoviosat sen aikaa irrallaan. Vaan epäilen kyllä vahvasti, että noilla muilla polttimoilla elinaikaa on kyllä tovi jos toinenkin vielä, koska eihän niillä käyttötunteja ole likimainkaan niin paljoa kuin noilla taustavaloilla. Sen minkä vilkahtavat startissa ja sammutettaessa vs. koko ajan palavat. Mutta vaihdetaan pois, ei kai siinä sen kummempaa.:)

Juuri kävin lykkäämässä mittariston paikalleen, kaikki polttimot palaa, mikä on plussaa. Miinusta sen sijaan tulee siitä, että näköjään nopeusmittarin viisari ei värähdellyt, kun autoa parkkiksella pyöräyttelin. Toimi ennen kuin korjasin valot. :lol: Mistäs päästä tätä kannattaa alkaa selvittää?



Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 26.12.2013 00:19 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
xarppa kirjoitti:
Juuri kävin lykkäämässä mittariston paikalleen, kaikki polttimot palaa, mikä on plussaa. Miinusta sen sijaan tulee siitä, että näköjään nopeusmittarin viisari ei värähdellyt, kun autoa parkkiksella pyöräyttelin. Toimi ennen kuin korjasin valot. :lol: Mistäs päästä tätä kannattaa alkaa selvittää?


Muokkaa-nappi katosi, joten vastaan itse itselleni, että tein uuden kiekan tällä kertaa nyrkin kanssa. Kumaus kojelaudan kuuppaan tuntui herättävän nopeusmittarinkin eloon toistaiseksi ainakin. Mutta lähinnä jäi kaihertamaan, että vaikka ohjeissa ei ollut sen kummempia erityismainintoja nopeusmittariin liittyen, pitäisikö mittaristoa takaisin laittaessa silti ottaa jotain erityistä huomioon nopeusmittarin kanssa?



Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 26.12.2013 00:52 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Ykköskoppasen nopeusmittari on vaijerilla, joten sähköongelma ei tuota aiheuttane.
Muistaakseni minullakin oli vastaava ongelma ja jos en väärin muista se nopeusmittarinneula liikahtaa helposti pois 'booreistaan' jolloin se luistaa.
Nyrkinheilautus palauttaa sen 'booreilleen'.
Ja jos oikein muistan itse sujautin sen paikalleen ja lisäsin pienen tipan liimaa...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 26.12.2013 16:01 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
Kami kirjoitti:
Ykköskoppasen nopeusmittari on vaijerilla, joten sähköongelma ei tuota aiheuttane.
Muistaakseni minullakin oli vastaava ongelma ja jos en väärin muista se nopeusmittarinneula liikahtaa helposti pois 'booreistaan' jolloin se luistaa.
Nyrkinheilautus palauttaa sen 'booreilleen'.
Ja jos oikein muistan itse sujautin sen paikalleen ja lisäsin pienen tipan liimaa...


Tämä selvä, ehkä kumautus oli sitten pitempiaikainenkin korjaus siis.

Otin vielä mittariston irti, aikeena korvata myös nuo varoituspolttimot uusilla, ja tein tuosta mittaristosta ainakin itseäni yllättäneen havainnon, liekö tämä ihan standardia. Pihinä ihmisenä oletin (sen kummemmin vielä polttimoiden määrää syvemmin ynnäilemättä), että polttimoita olisi vain niissä valoissa, joita tämä poloinen autoni käyttää. Vaan ei. Tässä karvalakkimallissa ei ole abs:ää, mutta mittaristossa on kuitenkin absin varoitusvalopoltinkin paikoillaan. Ikinä se ei kyllä virta-avainta kääntäessä syty, ja miksipä syttyisikään. Polttimo silti löytyy. Samoin löytyi joku oheisen kuvan mukainen varoitusvalo, jota ei tunne näemmä omistajan käsikirjakaan. Tuokaan ei syty virta-avainta kääntäessä, polttimo löytyy, mikähän lie, rosvopaisti valmis -varoitusvalo? :lol: Mittariston oikealta laidalta löytyy niinikään valo, jota omistajan käsikirja ei tunne, jossa on poltin, mutta joka ei koskaan syty. Ohessa kuva, näyttää ruokalautaselta, jota pitää jostain syystä käännellä. Liittyneeköhän rosvopaistiin? :P Niin ja turvavöiden merkkivalo, tuotakaan ei omistajan käsikirjan mukaan tämän mallin kojelaudassa ole, mutta polttimo löytyy silti.

Nyt kriittisellä silmällä mittaristoa katsellessa huomasin myös, että virta-avainta kääntäessä syttyy kaikki merkkivalot (nuita äsken ihmeteltyjä lukuunottamatta), mukaanlukien moottorilämpötilan hälytysvalo, mutta ei bensatankin valo. Kaipa senkin olisi tarkoitus syttyä? Tarkastelu jatkuu siis.


Liitteet:
IMG_5111p.jpg
IMG_5111p.jpg [ 24.29 KiB | Katsottu 12497 kertaa ]
IMG_5120p.jpg
IMG_5120p.jpg [ 33.98 KiB | Katsottu 12497 kertaa ]

Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 26.12.2013 16:42 

Viestit: 5864
Paikkakunta: Lahti
Bensatankin valo syttyy vain tankin ollessa lähes tyhjä, jossain oli että alle 10 litraa mut kyllä kuivemmaksi saa ajaa.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorilämpömittarin ja kellon taustavalot
ViestiLähetetty: 26.12.2013 17:15 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
Xari kirjoitti:
Bensatankin valo syttyy vain tankin ollessa lähes tyhjä, jossain oli että alle 10 litraa mut kyllä kuivemmaksi saa ajaa.


Kappas, senkö ei kuulu syttyä kun virta-avainta kääntää, silloin kun kaikki muutkin kojelaudan valot syttyvät? Jos näin, niin asia hyvä. Omaan logiikkaan vain osuisi tuo, että kaikki valot taulussa tuikkii merkiksi siitä, että toimivat sitten tarvittaessa oikeastikin. Vielä en ole niin tyhjäksi tankkia ajanut, valo olisi syttynyt...



Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: