|
Kirjoittaja |
Viesti |
^KARI^
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 27.12.2013 21:59 |
|
Juuso kirjoitti: Miksi täällä ei olla omilla nimillämme? Veteraanimoottoripyöräklubin ja brittiläisen Norton Owners' Clubin keskustelupalstoille hyväksytään rekisteröityminen vain omalla nimellä. Se ehkä vähentää suoraa v----ilua (jota ei kyllä täälläkään paljoa ole) mutta ei ole poistanut hyvää keskustelua, keskinäistä huumoria ja avunantoa. Ja on minusta kaikin tavoin rehellisempää ja kätevämpää. Niin, miksei?  Mehän ollaan. Jos meinaat sitä että käytetään myös sukunimeä kuten tuolla VMPKn foorumilla, ehkä siksi ettei tämä ole minkään kerhon foorumi?
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 27.12.2013 23:17 |
|
Xantia ja jARI. Sinäänsä omat nimet olisi hyväksi jos hommissa ja/tai kaupoissa tulee ongelmia, suurimmat vittuilut liikkui harrastusfoorumilla jolla oltiin vain omilla nimillä 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 27.12.2013 23:19 |
|
Hyvä ja mielenkiinntoinen aihe, vanhan sitruunapatonkin aikana tuli varmaankin selitettyä nimimerkin tausta, mutta eihän niin wanhoja kukaan enään muista  . Oma nimimerkki oli melkoinen hetken mielijohteesta syntynyt, vanhassa patonkissa oli monta muutakin, joilla nick oli auton mallimerkintä, ja noista mallia ottaen, valitsin sen harvinaisimman Citroen mallinimen, joka minulla silloin olleissa autoissa oli, ajatellen, että tuota ei ainakaan kovin moni muu Suomessa koita saada  Eli nick tuli -97 ostamastani -88 CX Croisette-mallista, joka on yhä tallissani, tulee joskus ajoon, melkoisen ruosteeton 157 tkm ajettu yksilö, joskin ostin sen kolaroituna. Ja siten alkuun riistin siitä tekniikan korinvaihtoautoon kuten oli sen ajan tapana, kanta-autoa jäi 54,9%, ja näin oli mun -77/-87/-88 korinvaihtohybridi valmis  . Tuokin on mulla yhä ja tekniikka tulee todennäköisesti siirtymään takaisin alkuperäiseen koriin, vaikkakin sillä kerkesin yli 40 tkm ajamaan tuossa korinvaihtokorissa. CX Croisette-malleja ei ole koskaan Suomeen tuotu uutena, eli kaikki ne ovat joko uustuontia (minulla ei ole tiedossa, että yhtään olisi tuotu ja verotettu moisena?), tai korinvaihtoja, yhteensä Croisette-mallin CX:siä on oman tietojen ja arvion mukaan joko 5 tai 6 kpl Suomessa? Ja koska Croisette on Ranskankielessä feminiini, niin olenkin esim. IRC-kanavilla lyhentänyt nickin muotoon Croise. Mitään salaustarvetta ei ole, eikä tässä vaiheessa voikaan enään olla, mutta nickin vaihto on mielestäni turhaa. Kaikki näkee minun oikean nimen ja puhelinnumeron Citroen-kerhon sivulta, ja en ole tietoja muutenkaan salannut koskaan. T:Matti Hiltunen
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 28.12.2013 01:27 |
|
Aloitin aikoinaan pelkillä etunimieni alkukirjaimilla mutta jossain vaiheessa se ei enää kelvannutkaan sellaisenaan, joten hätäpäissäni laitoin tuon coolin siihen lisäksi, kun leipä irtoaa, silloin kun irtoaa, kylmäurakoinnista.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 28.12.2013 14:18 |
|
Oma nikki tulee yli kymmenen vuoden takaa jolloin työssäni kauppasin kaukolämpöputkistoja ja kaverit keksivät tästä tuon lempinimen minulle. Siitä tuli sitten myös säpo-osoite ja sittemmin nikki tälle ja muutamalle muullekkin palstalle. En siis ole putkimies enkä putkien kanssa enään tekemisissä mutta tuo on jo niin juurtunut että olkoon  Numero tulee siitä että pelkkä putkari oli jo varattuna
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 28.12.2013 14:37 |
|
AI eks ookkaan 22v Itellä nimi ja vuosikerta. Aikaisempi oli sentään mielikuvituksellinen turbo cexiä kuvaava, jonka näköjään jotkut muut ovat ottaneet käyttöön nykyään
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 28.12.2013 16:51 |
|
Eipä tuossa mun nimimerkissä mitään ihmeellistä ole, muilla harrastefoorumeilla käytän Ami nimimerkkiä, mutta kun ei ole yhtään Amia pihassa ja täällä muistaakseni on joku Ami alkuinen niin tuli sitten valittua tuo Ice Age elokuvista tuttu Scrat kun sellainen oli läppärin vierellä kun piti keksiä nimimerkki, lisäksi kaikissa autoissani on alusta saakka ollut joku oravapehmo maskottina, yleensä useampiakin, joskus maaoraviakin
Scrat
|
|
|
|
 |
samforman71
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 28.12.2013 19:39 |
|
Alku tulee etunimestä jatko selviää tuosta vähän alempaa ja loppu on vm.
Suomi / Lahti
Citroen Evasion 2.0 16V 8-paikk."eeva" -00, Škoda 110 L -75, Renault Laguna 2.0 -04
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 28.12.2013 22:39 |
|
Patongin löysin joskus v. 2000 ja kirjauduin omasta nimestä lyhennetyllä nimimerkillä sisään ja sitä olen pitänyt koko ajan 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 29.12.2013 04:05 |
|
Juuso kirjoitti: Miksi täällä ei olla omilla nimillämme? Minä olen, en tosin aivan ristimänimelläni mutta sillä, jolla tutut ovat minua kutsuneet nyt jo reilut 49 vuotta. Miksi Kekkonen ei aina kirjoittanut lehtiin omalla nimellään, vaan käytti nickejä? Miksi pörssiyhtiöiden toimitusjohtajat eivät esiinny keskustelupalstoilla omilla nimillään? Miksi Kimi Räikkönen ei keskustele netissä omalla nimellään? Niin, kysymys on hyvä ja ansaitsee huomion. Monella keskustelupalstallahan on päädytty rekisteröintiin tavalla, jossa oma nimi tulee väistämättä näkyviin. Minusta nimettömyys on myös mahdollisuus osallistua keskusteluun niillekin henkilöille, jotka eivät voi tai halua julkisesti kertoa ihan kaikille, ketä ovat. Jos ei anneta mahdollisuutta esiintyä nimimerkin suojista, osa "hyvistäkin" keskustelijoista tippuu pois, jos myös osa "huonoista" keskustelijoista. Tavalliselle tallaajalle oman nimen esiintulo ei tuota mitään ongelmia. Eihän sitä kukaan tunne, ei siihen kukaan tartu, ei sitä kukaan etsi googlella. Mutta mitäpä luulette, jos bona fide Kimi Räikkönen tulisi keskustelemaan jonnekin palstalle omalla vahvistetulla nimellään ja identiteetillään, saisiko hän keskustella rauhassa ja muiden joukossa? Omalla nimellä netissä on samat ongelmat, jopa suuremmassa mittakaavassa, kuin kuuluisuudessa. Kovinkaan moni oikeasti kuuluisa henkilö ei tykkää kävellä väkijoukossa kadulla tai olla baarissa kadunmiesten seurassa. Miksi? Ei siinä saa olla rauhassa, ei saa luontaisia reaktioita keltään, kaikki tunkevat seuraan tai käyttäytyvät muuten omituisesti. Tottakai nimettömyydellä on kääntöpuoli. Se mahdollistaa kovemman kielen ja hattuilun eri tavalla kuin nimen kanssa pelatessa. Sitä ehkä monet hakevatkin. Siksi parhaita nimettömiä palstoja ovat sitruunapatongin kaltaiset paikat, joissa yleisesti vain asiasta todella kiinnostuneet keskustelevat, useimmiten sivistyneesti, ja provosoinnitkin pysyvät kohtuuden rajoissa ja riittävän loukkaamattomina (toivottavasti). Minusta kuitenkin nimettömyyden hyvät puolet voittavat sitruunapatongissa sen huonot puolet. Tämä balanssi on riippuvainen palstasta, esimerkiksi Uuden Suomen keskustelupalstalla asia on varmasti käänteinen tuohon verraten. Ja ei, minä en ole nykyään kuuluisa eikä minulla ole varsinaista tarvetta peitellä juuri nyt henkilöllisyytäni. Mutta siitä huolimatta tykkään esiintyä nimimerkillä, myös käytännön syistä. Puhun nyt teoriatasolla: jos esimerkiksi tarkemmin keskusteltaisiin jostain osittain "salaisesta" tekniikasta jota kaikki autotekniikka on, sanotaan nyt vaikka uusimpien body control-boksien sensoritekniikoista tai korin liikkeen markov-analyysistä, minulla saattaa olla nimiä papereissa joissa kielletään keskustelemasta julkisesti tietyistä sensorimalleista mitään. Nimimerkin suojista taas voin harkintani mukaan keskustella aiheesta vapaammin, toki kuitenkin muistaen salassapitovelvollisuuteni hyvän maun rajoissa. Lopuksi hieman asiaakin, ylempi oli osittain aiheen ulkopuolelta. Ds-jekkeri -nimen historia on pitkä. DS-osa lienee selvä, kuten myös se, miksi en nimennyt itseäni SM-jekkeriksi, se kuulostaa hieman...erikoiselta. Jekkeri-osa taas on erittäin vanha murteellinen ilmaisu jääkäri-sanasta. Siis siitä oikeasta jääkäri-sanasta.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 29.12.2013 04:29 |
|
Jep, olen ollut "puhuttelussa" vaikka kirjoitan nimimerkillä. Nimerkki ei pelasta mitään ja siitä en ole itsekään huolissani sillä olen hyvin monen Patonkilaisen tavannut ja tiedän että suurin osa meistä tuntee toisensa ihan oikealta nimeltäkin. Tässä on sivuttu VMPK:ta jonkin verran. Se vanhojen äijien porukka on saanut minut hyvin paljon vieroksumaan koko foorumia. Ne vanhat starat (en viittaa Hesan Japsi Staroihin) saivat aikaan pari vuotta sitten sen että koko foorumi suljettin ja sitten palattiin omien nimien kanssa kehiin. Voi hemmetti mitä teinareita koko poppoo. Ei ole ollut tarve palata sinne enää ja en palaa. Jo pelkästään museokatsastutilanne Keravan Sakerintiellä oli todella koominen. Ikäloput äijät (kokelaita katsastukseen + sivu-uteliaat) tulevat vonkumaan pyöräni luokse että: "eihän tuolla nyt pääse museorekisteriin tällä vuosituhannella" Kumma kyllä että pääsi ja huomautuksitta. Museotodistuksessa lukee vieläkin että Honda CBX 1000, vesijäähdytteinen  ja fucking double LOL. Jahas huomaan rönsyäväni, pahoittelut... pyh, no en pahoittele!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 29.12.2013 12:08 |
|
Nimimerkillä kirjoittaneisiin voisi lisätä Mika Waltarin, Stephen Kingin, Vexi Salmen ja monia muita kirjailijoita ja sanoittajia. Olen tavannut monet tänne kirjoittelevista ja heistä, jotka lukevat tätä osallistumatta keskusteluihin, he tietävät oikean nimeni ja minä heidän, totta kai ja se on ihan OK. Nimimerkki onkin niiden muiden, ulkopuolisten, takia. Etunimellä kirjoittaminen on melkein sama kuin nimimerkin käyttäminen.
|
|
|
|
 |
tango
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 01.01.2014 16:29 |
|
Mielenkiintoinen aihe. Itse en kovin aktiiviseti täälä enää pyöri kun hävitin XM:n. tango nim. käytän kyllä muuallakin. Aikoinaan tuli töllöstä, olisiko ollut ranskalainen elokuva, nimeltään Tango. Elokuva kertoi miehestä joka ryösti pankkeja uhkaamalla räjäyttää kaulassa roikkuvan kranaatin, tuon miehen nimi oli Tango. Siitä tuo nim. Ei siis liity esim. tanssiin, eikä musiikkiin mitenkään. 
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 02.01.2014 23:48 |
|
On tullut joskus särjettyä tuo toinen takakinttu jokseenkin romuksi ja sitä mm. metallilla vähän paikkailtu. Jossain vaiheessa on varmasti edessä itse polvenkin vaihto tehdastekoiseen....siitä tuo juontaa. Vasta myöhemmin - näin muualta Savoon saapuneena -hoksasin, että nimi oli jo ajat sitten "varattu" yhdelle KuPS:in legendalle. En ole silti tuota vaihtanut, kun kukaan tuskin erehtyy minua luulemaan Gunu Bomaniksi. http://fi.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Boman
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
pökkelö
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 04.01.2014 20:11 |
|
Olen perusluonteeltani aika rauhallinen. Toistakymmentä vuotta sitten eräs tuttu koetettuaan provosoida minua huonolla menestyksellä tiuskasi minun olevan tunteeton pökkelö. Tuosta siis nimimerkki kuvaamaan minua.
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 04.01.2014 23:28 |
|
Kössiksi on sanottu pienestä pitäen, ja lapsuuden animaatiosarjan myötä myös kenguru vakiintui kutsumanimenä.
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 05.01.2014 00:30 |
|
Lexahan tulee etunimestä (Leo), eli mielikuvitus ei pidemmälle riittänyt  Sillä on menty eri foorumeilla internjetin alkuajoista lähtien... Olishan se mukavaa jos kaikki olisi omilla nimillään, niin ei tapaamissakaan tarvis nickejä muistella  Ne kun on jääneet päähän, eikä oikeita nimiä tahdo millään muistaa. VMPK:n (kuten myös monella autofoorumilla) sivuilla tulee viihdyttyä myös - ei mitään moitittavaa mielestäni, huumori lentää sielläkin (niin pitääkin). Näistä tulikin mieleen patonkin alkuajat, että missä Ballo on (jos saa kysyä Tepi)? Nostan hänelle hattua kun muistaakseni hän ehdotti patongin perustamista...kuinka paljon minä ja muut onkaan saanut viihtyä täällä tiedon saannin lisäksi! 
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
 |
Visalainen
|
Viestin otsikko: Re: Nimimerkin merkitys Lähetetty: 14.01.2014 23:21 |
|
Nimimerkki on valittu omakohtaisen ensikosketuksen periaatteella. Siviilissä olen Oskari ja Peugeot-foorumilla olin ennen Osku77 (nimimerkin omistajan vuosimalli, tottakai). Nykyisin olen Oskarsson, kuten Volvolandialla, tämä nimi on parin työkaverin etunimestä vääntämä.
Visa on ollut itselle tärkeä Sitikan malli, lapsuudessa 1982 isä osti Loimaalta Mellilän autokeskuksesta punaisen Visa II Super E:n koeajamatta autoa!!! Luotti ilmeisesti Tekniikan Maailman ja Tuulilasin testeihin. TPV-747 oli neidin tunnus ja 1986 maaliskuussa vaihtui BX 16 TRS:ään. Välissä oli pari W-124 kopan Mersua ja pari hajotaa käyttöautoina (hyi helkkari, itse vihaan tuota merkkiä ja sanon apukoulaisten valinnaksi, koska vanhin setäni on erityisopettaja ja aina saarnaa hajotien ylivoimasta, ennen oli -Nissan-mies ja dissaili meidän "Hirohiton kostoja", mutta itse vihdettuaan se on jumalasta seuraava!!). Kaikkia vajakkeja se Jyväs-Cityn yliopisto huoliikin....
Mersut olivat muuttoautoja, Libanon 1987 (260E) ja Libanon 1989 (300E). Israeliin mentiin sitten koko perhe 1990, äiti oli opettajana ja toi tuon farkku-volvon, isä toi "lasin- ja pellinsäästömallin". Muutettiin perheenä takaisin elokuussa 1991 ja piti saada kauppakassi, joten Loimaan Laatuautosta löytyi 1983 Visa II Super E, tunnus URC-949. Jälkimmäinen oli TODELLA huono yksilö, mäntä "tilttasi" 120 t ajetusta autosta, ruoste söi takalasin kehyksen ja ruostetta oli jokaisen oven helmat täynnä. Lähti kiertoon 1995.
Itselle jäi jokin fiksaatio Visaa kohtaan, sedälläkin oli aikanaan 1986 TRS, joka oli paljon jäykempi jousitukseltaan kuin porukoiden Super E.
Ja nyt on kolmas Visa pihassa, sain ostettua tuon enoltani Hangossa vain vajaa 92t mittarissa ja lämpimässä tallissa aina ollut (kuten nytkin on), poistettu käytöstä 1996 ja seisoi siitä lähtien. Saatu hankittua omaan talliin kesällä 2012 ja pikkuhiljaa korjaillaan seisonnassa kiinni jymähtäneitä osia, moottori on käynyt jo koneistamolla ja odottaa kasaamista. Työtä vielä on siistiessä, mutta tahto on kova saada vanha tyttö museokilpiin tämän vuoden aikana
Itse arvostan nimimerkkiä, en esiinny SoMessa omalla nimelläni, olen ollut lakipuolen sotilasvirkamies sekä poliisivirkamies, nykyisin olen oikeusasteen virkamies, enkä tosiaan halua asiakkaiden tunnistavan minua, Facebookia ei ole ja puhelinnumero pakko pitää salaisena, mutta tämähän on ammatinvalintakysymys... Situkkahan seisoo aika usein Turun oikeustalon nurkalla ja onneksi useammin kellarissa, mutta jo kertaalleen on ollut maalarille asiaa, kun joku asiakas päättänyt avaimella vetää kylkeen (vauhtiviivoja), jos tekijän saisin selville niin kolleegojen virka-apua tarvitsisin oikeuskäsittelyyn, kun omankädenoikeutta tulisi jaettua... Perkule, oikeus vapauttaa Mullqviistit ja silittää päätä... Ärmph! Onneksi on Situkka ja Söpö, niin ajaessa huono työpäivä ei enää tunnu niin huonolle, etenkin Situkka on hermolepoa ja nautintoa, paitsi mutkat, joille ohjaustehostin on allerginen.... Mutta tämä oli tiedossa jo ostaessa ja koskaan en ole valintaa katunut, on se ISO Kissa, ei Iideen ja Desseen sekä seeäksän veroinen, mutta erilainen ja mukava....
T:Oskari eli Osku
Kaksi Sitikkaa ja kaksi Pösöä, myös pari takatuupparivolvoa. "Viherkommarit muuttavat Suomen yksityisautoilun pohjois-Koreaksi, ajattele, ketä äänestät"!
|
|
|
|
 |
|
|