Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 01:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Lauri kirjoitti:
Takavuosina Suomeen saatiin meille uusi automerkki: KIA. Nimi ei ollut enne ja merkki ei kuollut toiminnassa (ai saakeli kun oli hauska vitsi :oops: ).


Mielikuvistahan auton valinnassa on kysymys.

Jo alakouluikäiset ovat oppineet isiltä, että KIA on lyhenne sanoista "Köyhien Ihmisten Auto". Tavoittelemisen arvoisena pidetään jopa täysin erilaisissa yhteiskuntaluokissa Audia ja jos ei sellaiseen ole varaa, Volkkarikin käy. Yritysautopuolella Volvot, Bemarit ja taas kerran Audit ovat menestyksen mittareita Mersusta nyt puhumattakaan.

Citikoita ei edes haluta tarjota liisareiksi, koska surkeat jälleenmyyntiarvot nostavat huoltoliisarin hinnan taivaisiin. C5:llä oli yritysautoaikansa 2000-luvun alussa ja C5 III oli hetken haluttu työsuhdeauto Audia muistuttavan ulkonäkönsä vuoksi. Jos aikoinaan olisin ennustanut, että sinikaulustyöläinen jonottaa Skoda Octaviaa 6 kk toimitusajalla, hulluna olisi pidetty.

Peruskansalainen valitsee C3:nsa ja C4:nsä ihan kukkaroon katsomalla: edullisella hankintahinnalla saadaan hyvät varusteet eikä ulkonäkökään karkuun aja. Vaihtoehtoisesti korealaiset ovat saavuttaneet edullisella hinnoittelullaan ja pitkillä takuilla aseman, jossa myös Citikka on häviäjän leirissä.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 01:11 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Xantia pitäisi joskus johonkin vaihtaa, mitä vastaavaa Citroenilla on tänäpäivänä tarjota, ei paljoa mitään :(

Toissapäivänä hain perämetsästä polttopuita, kottikärryt takakontissa ja peräkärry perässä, muutamassa kohtaa oli senverran syvät tukkiauton jäljet ettei yhdelläkään rautajousimallilla siitä mennä, C5 touer vai mikä tourani se oli, hydeillä, siinäkin V6 on ainoa bensakone jonka uskaltaa ostaa, eikä sekään konttiin taida kottikärryt mahtua :shock:

Dangel Berlingo :roll:

Ja Tapio Ketonen saa olla ostoksesta ihan mitä mieltä huvittaa :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 01:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Mikäli sitikka jatkaa samaa linjaa tekemällä audikopioita rautajousilla niin ei tosiaan näytä ruusuiselta ja tulevaisuus on synkkääkin synkempi. Jos sitikalla ei ole tarjota jotain muista poikkeavaa niin miksi ihmeessä ottaa harmikseen ranskalaisten lastentaudit ja alimitoitetut osa kun markkinoilla on muitakin rautajousia joiden laatu on korkeampi. Sitikan synnit pystyy antamaan anteeksi tuon hydrauliikan mukavuuden takia mutta jos sekin jää historiaan niin en näe mitään järkeä hommata riesaa itselleen.

Voi kuullostaa aika radikaalilta mutta siinä vaiheessa vaihtuu merkki jos sitikalla ole tarjota mitään sellaista mitä muilla ei ole ja minkä haluaa,muuta kuin heikon laadun ja sitä ei kukaan halua.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 01:50 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Kaasunestejousituksen alasajo on täysin Peugeotin suvun tuotosta. Kyse ei ole oikeasti hinnasta, sillä ei Peugeotin ja Citroënin rinnakkaismallien välillä ole huimia eroja ollutkaan. Aikanaan kun ZX tuli, sen rautajousisuutta perusteltiin sillä, ettei "tämän kokoluokan autoilijat ole valmiita maksamaan lisämukavuudesta". Täh? Muistelkaapas Geesua, sehän on yksi menestyneimmistä Citroëneista. Kyllä lisämukavuudelle olisi kysyntää, jos sitä tarjottaisiin.



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 01:56 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
Laurilla hyviä pointteja kirjoituksessaan.

Tässä muutamia tekemiäni huomiota, perustuen siihen seikkaan, etten ole koskaan omistanut minkään muun merkkistä autoa kuin Citroën.
Bx:ät olivat ok kulkimia, hyviä työjuhtia, ulkonäöltään hieman kirveellä veistettyjä, tekniikka toimi ja ei toiminut.... Aina välillä korjattiin noita. Kaks noita meillä oli, ykköskoppainen 14 re ja 16 trs.
Xantia oli alustaltaan paras ja ulkonäkökin mielestäni hyvä, jopa makean näköinen kulkine mataline etulamppuineen ja nuolimaisella muotoilullaan. Ostamani yksilö oli erittäin hyväkuntoinen, mutta joku tuuttas perään itäväylällä aikoinaan ja pakeni paikalta. Auto myytiin toiseen harrastakotiin jossa sai jatkoajan.
Xsara oli aivan romu ja väärällä jousituksella.
Autolla oli ikää alle 9 vuotta, mittarissa 115tkm ja koko ajan murhetta. Myin pois aika äkkiä.
Nyttemmin käyttöautoina on kaksi sitikkaa, molemmat C5:sia.
Murheellista sinänsä, olin erittäin pettynyt -02 vuosimallin jousitukseen, on liian lähellä rautavehkeitä, autossa kilometrejä ostohetkellä 95000 ja ikää muutama vuosi. Kuitenkin, tykkään korimallista paljon (farmareita ovat molemmat), vaikka niitä täälläkin Möhköiksi haukutaan. Tuossa -03 olikin jo ne paremmat pallot, mutta kova sekin on Xantian jälkeen.
Tavaratila riittää tarpeisiini, kuljetan usein paljon työkaluja autollani. Meillä olevat yksilöt ovat myöskin osoittautuneet tekniikaltaan erittäin kestäviksi.

Sitten aiheeseen. En todellakaan osta C 5 version "uusia" malleja (2,3) ovat niiiiin rumia. Olen oikeastaan odotellut seuraavaa muotoilultaan kunnon sitikkaa, noihin rumiin audi, opel kopio sekoiluihin en halua osallistua millään tavalla. C-mallistossa oli kutonen tarjolla jonkin aikaa, sen olisin voinut hommata, mutta eipä ole farkkuna tehty....

Toivon todella paljon, että Citroënin tulevaisuus olisi myönteinen, aion edelleen pitää kannastani kiinni, enkä osta minkään muun merkkistä autoa koskaan. Näillä mennään ja hyvä näin, ainakin omasta mielestä. Jätetään noi rautapommit muille, nämä autot on tehty ihmisille jotka arvostavat autolla ajamisen mukavuuden maksimointia, kaikki muu on teeskentelyä ja pintakiiltoa. Sanon näin yli 300.000 km hydraulijousitetulla autolla ajaneena.

Citroën for ever.



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 02:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Citroenin seuraavissa uusissa malleissa hydraulijousitusta ei nykyjohdon alaisuudessa nähdä. Mahtaako edes C5:stä tulla faceliftiä jossa olisi nestealusta. Kaikki hydraulijousitetut mallit ovat olleet myyntipettymyksiä viimeisen 10 vuotta. Viimeinen ajoittain hyvin myynyt mehujousi oli C5 I, eli maantiesämpylä.

Nythän näyttää siltä että DS9 ei tule koskaan myyntiin euroopassa. Tuleeko kiinassakaan, on kyseenalaista. Kuulemma kovin suurta intoa ei ole prototyyppi kinuskeissa herättänyt, näin Shanghain Pudongissa paikalliset automiehet minulle kertoivat. Joissain lehdissä on kirjoiteltu Citroenin Numero 9 prototyyppikatsauksen perusteella, että DS9:ssä olisi mehujouset, mutta tuotantomallia ei ole vielä nähty... ettei vain olisi ilmajouset taka-akselilla ja rautakierukat edessä.

Miksi?

------------

Kysymys on siitä että Citroen on alkanut hivuttautua 80-luvulta alkaen mainstreamiin. Aikaisemmin kaikki sitikat (no poislukien 2CV) tehtiin sille 9%:lle ihmisistä, jotka haluavat olla erilaisia pintaa syvemmältä. Tutkimusten mukaan 9% on nimenomaan se luku globaalisti, se osa ihmisiä haluaa aina olla radikaalisti erilaisia. Siinä markkinassa sitikka pärjäsi, ehkä jopa maailman parhaiten, koska se oli ylivoimaisesti paras ja kiinnostavin, jopa kestävyydeltään laadukkain, auto hedonistille joka halusi mukavuutta ja kuului erilaisuutta tavoittelevaan 9%:tiin. Muita mahdollisia hedonistin valintoja niihin maailmanaikoihin olivat mm.Maseratit, Jensenit ja Jaguaarit. Kaikki tietävät, että niiden luotettavuus oli jopa sitikoitakin kertaluokkaa huonompi, maitokaupassa käyntiä varten piti vaimon ajaa minillä vieressä että päästäisiin kaupasta kotiin XJ-jagen nokkaketjun kilahdettua kuopassa. Citikka oli selkeästi paras valinta yksilölliselle mukavuudentavoittelijalle!

Miten nyt, kun pusketaan mainstreamiin? Eli siihen 91%:ttiin ostajista?

Mainstreamissa Citroen kilpailee markkinoilla joissa ostajaa ei kiinnosta mukavuus juurikaan, vaan auton "maine", naapurien kateelliset katseet, hinta, korjaushinnat, rakenteiden "yksinkertaisuus", ja se että tuttu varaosamyyjä sanoo että "corolla on kestävä auto". Samalla pyllistetään hedonisteille. Se 9% ei enää valitse sitikkaa - c6:n valmistuksen loputtua ei ole mistä valita! C5 III eli persaukisten audi on aivan liian tavallinen auto. Ja itse asiassa - Citroen C6 oli liian tavallinen auto tehdäkseen selkeän Niche-markkinan!

Samaan aikaan keskihintaisten autojen - joihin sitikka tähtää nyt - mainstream-markkina on konsolidoitunut enemmän kuin koskaan ennen. Tavallinen autonostaja sietää erikoisuutta jopa vähemmän kuin koskaan ennen. Ainoa erikoisuus sallitaan muotoilussa, jonka senkin pitää noudattaa päivän trendiä. Tekniikka pitää olla sitä samaa aina vaan, rautajousia ja hitaita ohjauksia pyöreine, mielikuvituksettomine ratteineen.

Munattoman, asuntovelkaisen keskijohdon ja kvarttaaliajattelevan (omia boonuksiaan metsästävän) ylimmän johdon alaisuudessa ei voida niche-taktiikkaa enää Citroenilla elvyttää. C6 oli viimeinen yritys, se meni niin pahasti perseelleen ettei kukaan enää usko viimeisten firmassa vielä viihtyvien keksijöiden esittelemiin tulevaisuudenideoihin.

Ei, Citroenin tulevaisuussuunnitelma on tässä:

Tehdä Pösön rautajousitekniikan päälle pellistä väännellen ylimuotoiltuja "trendiautoja", joita kansa uskaltaa ostaa perustekniikan takia. Sekä kuluttaa auton suunnittelukuluista vähintää 20% yhä kornimmin muotoiltuihin etuvaloihin ja takavaloihin, nehän silmälle näkyvät! Auton tekniikka ei kiinnosta KETÄÄN, piste. Netti ja feisbookki se ostavia, muodikkaita ihmisiä kiinnostaa, ei autotekniikka!

--------------------

No helkkari. Minkä kohtuuhintaisen auton hedonisti, joka haluaa kuulua siihen radikaalisti erilaiseen 9%:n, voi tänä päivänä ostaa?

Bentleyt, Maseratit, Jaguaarit? Eivät ole kohtuuhintaisia, ja vaikka olisivatkin, niiden ajokokemus on muuten nimenomaan mukavuuden ja alustan osalta yllättävän tavallinen tänä päivänä. Ei ne S-mersua kummempia ole, jos edes sellaisiakaan. Ei kiinnosta hedonistia.

Citroen C6, Renault Vel Satis? Tuotanto lopetettu.

Lincoln Town Car? Tuotanto lopetettu.

Cadillac? Eivät ole enää pehmeitä alustaltaan, pyrkivät yhtä "tukevaan" ajokokemukseen kuin saksalaiset, tiedätte mitä se tarkoittaa.

Citroen C5 III? Teknisesti ainoa kiinnostava asia on hydraulijousitus, mutta kun auto näyttää audin kopiolta hävettävässä määrin. Ei kelpaa hedonistille. Hyi-hyi.

VAIHTOEHTOJA EI ENÄÄ OLE. YKSILÖLLISYYS ON KUOLLUT, TAPETTU. MENE MASSAN MUKANA, MENE FEISPUUKKIIN JA INSTAKRAMMAAN. MAKSA ASUNTOLAINAASI JA TEE TYÖTÄ JOTA VIHAAT VAIN ASUNTOLAINAA MAKSAAKSESI. NÄPLÄÄ ÄLYPUHELINTASI KOKO AJAN KOLMEN MINUUTIN VÄLEIN. VIRITTELE VAPAA-AIKANA SOSIAALISIA VERKKOJA JA HARRASTA MUODIKKAASTI SEINÄKIIPEILYÄ TAI BUDOA. UNOHDA AUTOT. JOS RIKASTUT, OSTA S-MERSU TAI BENTLEY, JA HUOLLATA SE MERKKILIIKKEESSÄ.

Piste
.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 08:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Aake kirjoitti:
Kaasunestejousituksen alasajo on täysin Peugeotin suvun tuotosta.

Kyllä, juuri näin. Aikoinaan jo kun Geesulle suunniteltiin seuraajaa (BX), niin Pösö yritti saada siihenkin rautaisen jousituksen. Muistan jostain lukeneeni, että vaadittiin Sitikan puolelta ihan kohtalaista vääntöä, jotta nuo hydet saatiin pidettyä.

Ja juu, ei tule enää uutta C5:ttä hydraulijousituksella, sehän on jo käytännössä luvattu. Menikös homma jotenkin niin, että Sitikan C-sarja on semmonen "entry-level" -mallisto, Pösö on sitten hieman kalliimpi ja paremmin varusteltu sarja ja DS:t sitten se PSA:n "premium-vaihtoehto"...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 09:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Lauri kirjoitti:
Jos em. jousitus on niin edistyksellinen, niin miksei enää kukaan muu valmistaja käytä sitä edes lisenssillä? Eikö teknologiaa ole osattu kaupata muille? Miksi sitä ei saa edes Peugeotiin? Luksusautojen valmistajien on helppo laittaa joku ilmajousitus autoon (esim. Audi ja Lexus) kun muita auton valmistukseen käytettäviä osia saa hyödynnettyä halvemmista merkeistä. Citroën on pitkään ollut ulkona niiden autojen kaupankäynnistä, mistä jää kunnolla voittoa.


1. Elektroniikan lisääntyminen ja halventuminen. 2. Kokoonpanon ja koestuksen yksinkertaisuus ilman hydrauliikkaa. 3. Yhden kemikaalin jääminen pois tehtaan hankinta-aloitteista (LHM/LDS versus ilma) 4. "Citikan leima". Harva luksusluokan autojätti on mainostanut edes lisenssillä tehtyjä hydealustojaan, että "meillä on muuten Citikan osia tässä autossa". Enemmänkin päinvastoin.

1. kohta on mahdollistanut erilaisia "aktiivijousituksia" esim. sähköisesti säätyvien iskunvaimentimien avulla.
2. kohta on merkittävä etu viedessä tuotantoa halpatyömaihin ja käytettäessä vuokratyövoimaa, joka pitää kouluttaa nopeasti tehtäväänsä.
3. kohta on osa yleisiä säästölinjoja, joissa kaikesta yritetään karsia. Toisekseen Citroen saanee jotain rojalteja LHM/LDS öljyistä? Kilpaileva ketju tuskin haluaa tukea naapurin tonttia tälläkään tavalla.
4. kohta on osa tätä mielikuvatodellisuutta, jolla niitä autoja myydään.

Oma henkilökohtainen mielipide on, että vaikka enemmistö autoilijoista ei tajua hydraulialustasta hölkäsen pöläystä, ei se tarkoita sitä, että järjestelmä olisi millään tavalla huono. Esim. vähän vastaavasti harva ymmärtää ydinfissiosta mitään, mutta tykkää silti siitä, että pistorasiasta tulee sähköä.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 10:07 

Viestit: 2699
Kun jätetään otsikosta ensimmäinen sana pois, tulee pohdittavaksemme paljon suuremman luokan asia.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 11:31 

Viestit: 31
Mitä noilla uusilla sitikoilla on tullut ajettua (C1, C4 ja DS5) ni eipä niistä kovin ruusuinen kuva jäänyt. DS5 vaikuttaa lähinnä säälittävältä yritykseltä tehdä rautajousisesta väkisin erikoista lopputulos on vähän sekava ja ajo-ominaisuudet ei kovin kaksiset. C1 lähinnä mietitytti et miten voi vielä vuonna 2013 näin epämiellyttäviä ja laaduttoman oloisia autoja olla myynnissä. No C4 oli kokemuksena aika neutraali. Eipä noi uudet pösötkään kovin kaksisia ole poislukien 508 joka yllätti sillä miten hyvä ja hiljainen ajaa.

Tuo 9% marginaalissa pysyminen ei liene kannattavaa kun maksimaalista talouskasvua pitää hakea.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 11:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 624
Paikkakunta: espoo
:roll: Ylläolevaan jekkerin kirjoitukseen ei ole paljoa lisättävää.... ei auta adressit sunmuut hydejä. Mutta eikö joku Tesla olisi nykypäivän hedonistin valinta? Pitäis vinkata jenkkilään että hydesysteemin lisenssit olis ranskan puolelta saatavilla halavalla



GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere
CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique
C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium
MB C43 AMG Touring 2017

Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 12:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
CDV kirjoitti:
C1 lähinnä mietitytti et miten voi vielä vuonna 2013 näin epämiellyttäviä ja laaduttoman oloisia autoja olla myynnissä.


Tässä kohtaa muistuu mieleen jekkerin aiemmin mainitsema nuoren menestyjän mentaliteetti:
Saa olla vaikka huono, kunhan on uusi.

Mutta kokeilkaapa joskus Peugeot 106:tta. Sekin on mieleenpainuva kokemus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 13:33 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
CDV kirjoitti:
C1 lähinnä mietitytti et miten voi vielä vuonna 2013 näin epämiellyttäviä ja laaduttoman oloisia autoja olla myynnissä.


Kerran kokeillut moista, kerta riitti, joku AX on huomattavasti mukavampi :mrgreen:

C4, ainakin ensimmäinen tuntui hyvältä huonollakin kelillä, tavaratila vaan moisesta puuttuu.

C5, (ja sama koskee suurinta osaa samasta kokoluokasta) tiloiltaan yllättävän pieni, jostain Astra-kokoluokasta löytyy tiloiltaan isompia autoja, pitäis osaa Skoda että mahtuu tavaratkin :(



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 14:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
CDV kirjoitti:
Tuo 9% marginaalissa pysyminen ei liene kannattavaa kun maksimaalista talouskasvua pitää hakea.


Nimenomaan tämä käsitys on se, joka tekee nykymaailmasta massatuotettua, yhdenmukaista kukkua.

Tavoitellaan liikevaihdon kasvua ja sitä kautta suurempaa voittoa numeerisesti. Pelkkä hyvä voittoprosentti ei riitä. Koska maksimaalisista talouskasvua pitää hakea. Hulluutta!

Mitä siitä seuraa?

Ennen oli paljonkin keskisuuria firmoja, jotka käsittivät asemansa 9%:n nichessä. Ja menestyivät! Tuottivat voittoa, ja konservatiiviset mutta persoonalliset omistajat katsoivat että voitto riittää, yrityksen koko riittää, tehdään näitä täällä nichessä, tämä on kivaa!

Ei ole enää, eikä tule. Jokainen kuluttajatuotteita tekevä firma joka menestyy jossain Nichessä, pakotetaan laajentumaan ja yrittämään löytää markkinaa mainstreamista. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä tämä epäonnistuu, ja firma myydään sitten nimenä jonnekin Kauko-Intiaan eurolla, konkurssikypsänä. Siinä vähemmässä kuin yhdessä tapauksessa kymmenestä, kaikki erikoisuus menetetään ja firmasta tulee kalkkuna kalkkunoiden joukossa. Liikevoitto lukuna voi olla suurempi, mutta prosenttina pienempi, ja omaa nicheä ei enää ole. Liiketoiminnasta tulee kvarttaalikilpailua ostavan (typerän) massan sieluista. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, paska on hyvää.

Kukaan ei halua miettiä todellisia Niche-menestystarinoita, uskoa että olemalla erilainen voisi valloittaa maailman, jos on riittävän hyvä erilainen. Kuten Apple teki. 90-luvulla jos sanoit kuluttajalle sanan "Apple", kukaan ei tiennyt mistä puhutaan. Nyt kyseessä on maailman arvokkain elektroniikkafirma, joka nimenomaan jääräpäisesti omaa nicheään tekemällä lopuksi murtautui johtoon, sekä tietokoneissa että puhelimissa. No, puhelimissa tietysti apua tarvittiin suomalaisilta ystäviltä, mutta se on toinen tarina.

Citroenin toimiva Niche oli jousitukseltaan maailman mukavimmat autot ja avantgardistinen mutta funktionaalinen muotoilu, riittävän toimivassa ja riittävän luotettavassa paketissa.

Nyt se yritetään muuttaa muotoon "teknisesti täysin tavalliset autot nuorien menestyjien makuun ylimuotoiltuna peltiä vääntelemällä, kilpaillen arvostetumpien brändien kanssa".

Jos tuota ihan maalaisjärjellä ajattelee, on selvää että yritys on pitkässä juoksussa tuhoon tuomittu. Mutta voin kertoa, että tänä päivänä ei pitkää tähtäintä saati maalaisjärkeä autotehtaiden hallituksessa käytetä. Seuraava kvarttaali ratkaisee!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 15:22 

Viestit: 472
black_van kirjoitti:
Mikäli sitikka jatkaa samaa linjaa tekemällä audikopioita rautajousilla niin ei tosiaan näytä ruusuiselta ja tulevaisuus on synkkääkin synkempi. Jos sitikalla ei ole tarjota jotain muista poikkeavaa niin miksi ihmeessä ottaa harmikseen ranskalaisten lastentaudit ja alimitoitetut osa kun markkinoilla on muitakin rautajousia joiden laatu on korkeampi. Sitikan synnit pystyy antamaan anteeksi tuon hydrauliikan mukavuuden takia mutta jos sekin jää historiaan niin en näe mitään järkeä hommata riesaa itselleen.

Voi kuullostaa aika radikaalilta mutta siinä vaiheessa vaihtuu merkki jos sitikalla ole tarjota mitään sellaista mitä muilla ei ole ja minkä haluaa,muuta kuin heikon laadun ja sitä ei kukaan halua.


Sepä juuri. Oma paras autokokemus oli 90-luvun taitteessa uusi Chevy Caprice, joka oli kuin nahkalla kalustettu olohuone joka liiti parikymmentä senttiä tienpinnan yläpuolella. Haluaisin auton joka tuntuisi samalta mutta suomalaisiin parkkihalleihin sopivammassa koossa. Yksikään valmistaja ei edes yritä tarjota sellaista! Sama siis ostaa huoleton Kaukoidän auto. Kyllä sellainenkin ajan kanssa paranee kun ajelee paljon mukulakivillä eikä jarruta hidastetöyssyihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 15:38 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Akaile kirjoitti:
http://www.hs.fi/talous/Ford+lopettaa+tehtaan+Belgiassa++Euroopan+autoteollisuuden+kriisi+syvenee/a1305609543480

Mallistoa on enemmän kuin koskaan. Jos mallistoa aletaan leikkaamaan ja vieläpä väärästä kohtaa niin ongelmat vain pahenevat. Veikkaan, että tuo Volkkarin menestys johtunee siitä, että ihmiset luottavat tällaisina aikoina tuttuihin ja turvallisiin "Golffeihin". Rahanyörit ovat tiukalla ja eksotiikkaa vältellään.


Muutaman hajonneen VW/MB-pumppusuuttimen,kiertokangen,turbon,alipainepumpun ja vaihdelaatikon jälkeen ,sanon että vain peugeot-citroen osaa tehdä kunnollisen ja luotettavan turbodieselmoottorin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 16:06 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
Yksi tekijä on autojen sisältämän teknologian lisääntyminen. Joka on nostanut uusien mallien kehityskuluja varmasti aikatavalla entisajoista. Valmistajien on tavallaan pakko pyrkiä massatuotantoon peittääkseen kehityskulunsa. Tämä on varmasti osaltaan ajanut autoja kohti samaa muottia.

Ja autokulttuuri on muuttunut, tekniikka on siirtynyt kauemmaksi käyttäjästä. Ennen huoltovälit oli lyhyet, 100000km taisi olla pikkuauton moottorille käyttöikä. Huoltoasemat oli autojen huoltoa varten jne. . .
Pakkasessa ryypyteltiin ja starttailtiin, ei saanut liikaa ryypyttää ettei tulpat kastu. . . Nyt vaan painetaan napista, ja jollei lähden niin lavetilla merkkiliikkeeseen. . .
Autosta on tullut enemmän kodinkone.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 31.12.2013 16:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Eikös kukaan autonvalmistaja osaa tehdä rautajousilla varustetusta autosta yhtä pehmeäkulkuista kuin esim. Visa oli. No, kai varmaan osaisi mutta ostaisiko niitä kenkään..

Taannoin mielenhäiriössä kävin koeajamassa I-koppaista C4:sta ja kurvasin muutaman risteyksen jälkeen takaisin liikkeeseen. Etsin myyjän käsiini ja ihan tosissani väitin että tässä on jotain vikaa kun tää on näin kova tää jousitus. Myyjä kävi lenkin ajamassa, ja totesi ettei ole, tämmöisiä ne on kaikki. Piruuttani naapuriliikkeestä hain koeajoon saman mallin, sama tulos. Jäi siihen sitten se haikailu. Uudemmassa C4:ssä jousitus on hieman pehmeämpi. C3 Picassossa selvästi pehmeämpi.



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 01.01.2014 00:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
ds-jekkeri kirjoitti:
tänä päivänä ei pitkää tähtäintä saati maalaisjärkeä autotehtaiden hallituksessa käytetä. Seuraava kvarttaali ratkaisee!

Seuraava kvartaali voi ratkaista yllättävän paljon, jos on takana jatkuvaa tappiota miljardeja toisensa perään. Alkaa olla rahoittajien kärsivällisyys koetuksella, jos sanotaan, että mepä muutammekin nyt strategiaa, aletaanpas nyt kehittelemään uudenlaisia autoja, tavoittelemaan asiakkaiksi pientä vähemmistöä.

Mutta mitenkähän toimisi nykyisestä C5:sta pienin muutoksin toteutettu Soft-varusteversio, joka olisi pehmeydeltään parhaiden CX:ien tasoinen, ja joka myös markkinoitaisiin tätä korostaen... :roll:

Ja EHDOTTOMASTI vanha kärkimerkki takaisin. Kuvitelkaapa mersun johtotähti samoin muokattuna, kuin Citroenin tuplaviiksi. Mersun myynti tyssäisi kuin seinään. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 01.01.2014 14:05 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Kvartaalit menee miten sattuu, ei ole kovin kauaa kun Porsche meinas onnistua ostamaan koko Volkkarin ja muutaman pieleen mennen rahoituskuvion jälkeen menikin toisinpäin, minä päivänä sitten toi sutta ja sekundaa tekevä kansanautomerkki on taas myytävänä :mrgreen:

PSA ei sentään haaskaa vähiä rahojaan järjettömyyksiin kuten eräät, malliin teemme 1001hp huippuauton joka valmistaminen tuottaa tappiota 4,5M€ kpl tai ostamme Ducatin jolla voitamme BMW:n moottoripyörissä :lol: saattaa tietysti voittaakin mut millä rahamäärällä ja millä kannattavuudella :shock:

Ja Hannun kanssa samaa mieltä, vanhoista uskollisista ostajista kannattaa pitää kiinni ja tarjota heille kelpaavia malleja.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 01.01.2014 19:54 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
black_van kirjoitti:
Mikäli sitikka jatkaa samaa linjaa tekemällä audikopioita rautajousilla niin ei tosiaan näytä ruusuiselta ja tulevaisuus on synkkääkin synkempi. Jos sitikalla ei ole tarjota jotain muista poikkeavaa niin miksi ihmeessä ottaa harmikseen ranskalaisten lastentaudit ja alimitoitetut osa kun markkinoilla on muitakin rautajousia joiden laatu on korkeampi. Sitikan synnit pystyy antamaan anteeksi tuon hydrauliikan mukavuuden takia mutta jos sekin jää historiaan niin en näe mitään järkeä hommata riesaa itselleen.

Voi kuullostaa aika radikaalilta mutta siinä vaiheessa vaihtuu merkki jos sitikalla ole tarjota mitään sellaista mitä muilla ei ole ja minkä haluaa,muuta kuin heikon laadun ja sitä ei kukaan halua.


Ihan oli kirjoitettu, kuten itsekin olen asian kokenut. Vaikka mukavuus autoilussa oli ykkösasia yli 20 vuotta, sen kustannukset saisivat pysyä kurissa tai edes kohtuullisina. Joku tolkku pitää laadussakin olla: sitikkaan tuppasi tulemaan aivan outoja vikoja (=sitikkakielellä ominaisuuksia), että ei osannut edes odottaa. Sitikkakauden jälkeen olen ajanut kahdella eri "euromerkillä", ja yllätyksiä ei ole tullut. Huollosta huoltoon on menty ilman ongelmia. Sitikalla se ei aina onnistunut :( Valitettavasti.

PS. Sillä surullisen kuuluisalla Cnelkulla luulin ja kuvittelin ajavani kauan. Kun tuntui niin hyvältä autolta. Ei vaan onnistunut kun rahaa lähti kulumaan korjauksiin ihan hel..sti.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 01.01.2014 20:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Mistäs löytyy mustaa valkoisella siitä että kaasunestejousitusta ei tulevaisuuden Sitikoissa enää nähdä?

Muotoiluun pitää kommentoida sen verran että parempi tuo Audi-kopiokin kuin ykköskoppainen C5. Muotoilu saa toki olla persoonallista, mutta ei autosta tarvitse tehdä tietentahtoen rumaa vain sen takia että se erottuu joukosta. Kumma ettei Xantian muotoilua täällä lytätä, vaikka se on ihan yhtä lailla valtavirtaa kuin mitä tämä C5 X7. Ei siinä ollut mitään erikoista. Sitikan kiilamaisuus on menetetty valitettavasti NCAP-alttarille ja sille ei taideta mitään voida.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 02.01.2014 09:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 157
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Xantippa kirjoitti:
Mistäs löytyy mustaa valkoisella siitä että kaasunestejousitusta ei tulevaisuuden Sitikoissa enää nähdä?

Kaasunestejousituksesta luopumista ei varmaan ole vahvistettu, mutta nykyinen C5 ei ehkä saakaan seuraajaa, paljastaa toimitusjohtaja Frédéric Banzet brittilehdelle juuri ennen joulua:
Banzet also revealed that Citroen is unlikely to build a direct replacement for the C5 in Europe, due to a huge drop in D-segment sales over the last few years. "If you look at the cars in the D-segment, look at their sales, there is no limit to how far they will shrink. At the same time, we do have a responsibility to look after those who own or bought a C5 - they will need someting." he said."

Tämä todennäköisesti tarkoittaisi myös luopumista kaasunestejousituksesta. Pieni lupaus kuitenkin jätetään "nykyisten C5:ten omistajille", tarkoittaneeko "he tarvitsevat jotain" mahdollisesti juuri kaasunestejousitusta?

Tehtaalla on kyllä tiedossa mukavan jousituksen merkitys, luvattiinhan DS5:n jousitusta vuosi sitten korjata pehmeämpään suuntaan:
Thomas d’Haussy, Citroen product boss, said: 'We are working on a new set-up for the DS5. We studied the reaction at the launch with interest, and we can see why some people would not find it what they would expect from a large Citroen.'



Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85
Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 03.01.2014 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Xantippa kirjoitti:
Mistäs löytyy mustaa valkoisella siitä että kaasunestejousitusta ei tulevaisuuden Sitikoissa enää nähdä?


Tuo on kyllä hieman naivi kysymys. Ei mikään firma ole niin hullu, että ilmoittaisi kauan etukäteen jonkin ominaisuuden PUUTTUMISESTA tulevassa mallissaan. Varsinkin jos se ominaisuus on myynnissä olevassa nykymallissa, silloin kuluttaja voi myös päätellä että nykymallissa on ongelmia...

Mainostiko Mercedes aikoinaan etukäteen että seuraavasta S-mallisarjasta puuttuu sähköhydrauliset jarrut?

Ilmoittiko Seat että seuraavan sukupoleven Toledosta puuttuu dieselin polttoainesuodattimen lämmitys?

Ei niistä kerrota ennen kuin on pakko, tyhmäkö nyt menee puutteensa paljastamaan etukäteen.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenin tulevaisuus ei näytä ruusuiselta
ViestiLähetetty: 03.01.2014 19:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Xantippa kirjoitti:
Muotoiluun pitää kommentoida sen verran että parempi tuo Audi-kopiokin kuin ykköskoppainen C5. Muotoilu saa toki olla persoonallista, mutta ei autosta tarvitse tehdä tietentahtoen rumaa vain sen takia että se erottuu joukosta. Kumma ettei Xantian muotoilua täällä lytätä, vaikka se on ihan yhtä lailla valtavirtaa kuin mitä tämä C5 X7. Ei siinä ollut mitään erikoista. Sitikan kiilamaisuus on menetetty valitettavasti NCAP-alttarille ja sille ei taideta mitään voida.


Mieluummin ruma mutta originaali kuin toisen kopio. Pätee myös kaikkeen muuhunkin, ei vain autoihin. Koska kuulun siihen 9%:n ihmisistä.

C5 III on muotoiltu niille lopuille 91%:lle, jotka pitävät Audia "muodikkaana ja coolina" ja joiden mielestä audin näköinen citroen on haluttava asia. Kiatkin näyttävät audilta...

C5 I:n suhteen kommentoin tuota rumuutta erikseen. Muistan hyvin mikä reaktioni oli kun näin ensimmäisen kerran "luonnossa" sen ensimmäisen v6:seni 2001. Se todella näytti hyvin rumalta möhkäleeltä alussa, XM:kin jälkeen mikä nyt ei mikään kaunokainen suoraan sanottuna ole.

Mutta C5 I on yksi niitä automalleja, joihin silmä tottuu pikku hiljaa ja joista rupeaa pitämään. Varsinkin kun muotoilun yliampuva nykytrendi on tehnyt kaikista uusista 1.4-koneisista perheautoistakin niin helkkarin aggressiivisen näköisiä, että tekisi mieli karkuun juosta tai ampua niitä norsupyssyllä.

C5 I on näin nykysilmällä katsottuna erittäin sympaattisesti ja epä-aggressiivisesti muotoiltu maantiemuhku, josta ei voi tulla kuin hyvälle tuulelle sitä katsoessan. Eläinmaailmaverrantona mieleen tulisi ehkä joku virtahevon sukulainen.

Vähän sama juttu Maserati Khamsinin (sen vanhan) kanssa. Kun sitä kuvista kattelee, ja näkee ensimmäisen kerran luonnossa, tuntuu että ei helvetti, mitä tuli ostettua. Mutta kuten britit sanovat: "It grows on you". Pikkuhiljaa sen kauneuden rupeaa näkemään, ja yhtenä päivänä toteaakin että se on maailman kaunein auto.

Makunsa kullakin, muotoilun suhteen ihmiset ovat hyvin manipuloitavissa median ja "premium-merkkien" puolelta. Ei siitä ole kauaa kun kaikki isommat Huyndait näyttivät half-ass ässämersulta. Half-ass audi-citroen...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: