drivemegrazy kirjoitti:
Eli: onko autojen turvallisuus ihan oikeasti parantunut?
Jos puhutaan pelkästään
passiivisesta kolariturvallisuudesta, siis siitä
kun onnettomuus tapahtuu, niin vastaus on kyllä, uudet autot ovat
yleensä turvallisempia kuin vanhat (siis jos verrataan saman kokoluokan autoja, esim. Ax vs C1 tai Xm vs C6). Kaikki tosielämän tilanteet, tutkimukset ja kokeet viittaavat siihen. Em. kolariturvallisuutta ei voi vertailla kuin vakioiduissa olosuhteissa. Todellisuudessa muuttujia on niin paljon, ettei mikään onnettomuus ole samanlainen. Esim. kuljettajan koko vaikuttaa turvalaitteiden toimintaan. Kahden tai useamman autot välisissä törmäyksissä yleensä massaltaan raskaampi auto jyrää kevyemmän. Myöskin osuman suunta on ratkaiseva: pahin on suoraan kyljestä tuleva laaki tai se, että jokin kappale lävistää auton lasit osuen sisällä oleviin.
Euroncap:n ja muiden laitosten arvosanoja katsellessa kannattaa muistaa, etteivät ne ole autoluokkien kesken vertailukelpoisia. Esim. viiden "kolaritähden" pikkuauto ei välttämättä ole kaikissa tilanteissa "yhtä turvallinen" kuin suuri ja raskas "viiden tähden" maasturi.
drivemegrazy kirjoitti:
Jos autojen turvallisuutta kehitetään standardisoidun kolaritestisysteemin perusteella, voiko käydä niin, että mennään metsään tosielämän suhteen?
Jokin kompromissi turvallisuuden suunnittelussakin on otettava. Kaikkiin tilanteisiin ei voi varautua, vaikka tietokonemallinnuksella nykyään voidaankin simuloida erilaisia onnettomuuksia.
Aktiivisesta ja muusta autojen turvallisuudesta voidaan sitten vääntää maailman tappiin asti.