|
Kirjoittaja |
Viesti |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 07.01.2014 16:43 |
Viestit: 1128
|
Jos ohjainboksi on repsikan penkin alla, niin lokasuojan sisällä on liitoksia johtosarjassa. Kuuleman mukaan happanevat aikaa myöden, vaikka ovat kutistesukan alla. Nuo skooppikuvat ovat muuten mielenkiintoisia. Nykiminenhän johtuu siitä, kun pyttyjen palotapahtumat eivät ole tasaisia. Varsinkin nuo ylimääräiset suuttimien avaukset ihmetyttävät. Ottaisiko häiriötä johonkin linjaan, esimerkiksi puolalta tulevaan kierroslukutietoon. Skooppi pitäisi saada tallentamaan ajossa noita nykimisiä.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 07.01.2014 16:53 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
eioo kun siinä ilmamäärämittarin päällä , ja sytkää ohjaa vain jakajan antama pulssi sille jakajan kyljessä olevalle mötikälle joka taas komentaa syttypuolaa ja kertoo sille ilmamäärämittarin älypäälle , missä mennään antaen ns: td tiedon .
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 07.01.2014 16:56 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
uudemmassa Motronic versiossa on älypää apukuskin jakkaran alla ja sytty on ns. DIS systeemi joka saa tietonsa siltä vauhtipyörän hammaslaskijalta . koskee moottoria DKZ ja motronic struutta.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 07.01.2014 17:01 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
herrat näpertelee nyt aivan liikaa . vikaa eioo noissa vehkeissä vaan ihan selvästi vain syttypiuhojen suojauksessa . vaihtaa sellaiset piuhat joissa on kunnolliset tulpanhatut ja unohtaa kaikenmaailman bougicordit . vähentää vastusta kaikista komponenteista joita on jakajan pyörijästä lähtien . sähkö hyppää aina sieltä mistä helpoimmin pääsee , joten eristystä lisää ja paikat kuiviksi.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 07.01.2014 17:41 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
avbx kirjoitti: Varsinkin nuo ylimääräiset suuttimien avaukset ihmetyttävät. Tuo voisi viitata sähkönsyöttöön, sähköt boksilta katkeaa hetkeksi jolloin ECU tarjoilee käynnistyksen helpottamiseksi tuplamäärän ruiskutuksia. En tosin tiedä tapahtuuko näin Jetronicin kanssa, mutta ainakin tuo Koken ylistämä Motronic siten toimii...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 07.01.2014 17:51 |
Viestit: 532
|
jasu kirjoitti: avbx kirjoitti: Varsinkin nuo ylimääräiset suuttimien avaukset ihmetyttävät. Tuo voisi viitata sähkönsyöttöön, sähköt boksilta katkeaa hetkeksi jolloin ECU tarjoilee käynnistyksen helpottamiseksi tuplamäärän ruiskutuksia. En tosin tiedä tapahtuuko näin Jetronicin kanssa, mutta ainakin tuo Koken ylistämä Motronic siten toimii... Jetronicissa on vastaavanlainen toiminta. Tuo oli mun mielestä niin, että se levensi tuota suuttimille annettavaa pulssia, eikä kasvattanut pulssien määrää. Näin tuon mittauksessani. Valitettavasti kuvaa mulla ei ole tuosta tallessa.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 07.01.2014 20:06 |
Viestit: 532
|
kokemjne kirjoitti: herrat näpertelee nyt aivan liikaa . vikaa eioo noissa vehkeissä vaan ihan selvästi vain syttypiuhojen suojauksessa . vaihtaa sellaiset piuhat joissa on kunnolliset tulpanhatut ja unohtaa kaikenmaailman bougicordit . vähentää vastusta kaikista komponenteista joita on jakajan pyörijästä lähtien . sähkö hyppää aina sieltä mistä helpoimmin pääsee , joten eristystä lisää ja paikat kuiviksi. Tiedätkö saako tuommoisen pyörijän ilman vastusta jostain? Tähän tarkoitukseen löytyisi kyllä itseltäkin kuparikaapelia ja tulpanhatut. Tulpanhatuissa kyllä 1kohmin vastus. Noista jos tekisi niin ainakin pienenisi tuo johtojen vastus... Arvioita miksi löisi läpi helpommin tietyllä kierrosalueella? Lisäksi täyskaasulla ei nyi. Ei kai tuo voi tuohon läpilyöntiin vaikuttaa? Nuo tulpanjohdot vaihdoin kertaalleen salamoivista tarvikejohdoista näihin bougicordeihin. Salamointi hävisi -> ei vaikutusta. Jäljelle jäi tuo satunnainen kipinöinti venttiilikanteen. Tähän auttoi tulppien vaihtaminen oikean lämpöarvon vastuksettomiin tulppiin -> ei vaikutusta nykimiseen. Jos olisi näistä kiinni niin vois olettaa että noilla tulpanjohdoilla ja tulpilla olisi ollut edes jonkinlainen vaikutus tuohon nykimiseen?
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 00:11 |
Viestit: 532
|
Varmaan tämä ketju rupee jo tympimään, mutta kirjoitanpa kuitenkin hieman päivitystä Eli nyt taisin sohaista muurhaispesää kun uusin tuon laturilta startin kautta akulle kulkevan johdon. Eli tämän seurauksena nykimisestä tuli aivan hirveätä. Autosta ei enää tahtonut löytyä mitään kierrosaluetta millä ei nykisi. Tämä nyt tietenkin hetkellisesti masensi...positiivista puoltahan tuosta oli haettava ettei antaisi monoa beksin tyylikkäisiin mustiin oviin... No johtolankahan tuo ilmeisesti on kun ensimmäisen kerran koko sopan aikana siihen nykimiseen tuli edes vähän muutosta vaikkakin negatiivista. No lähdin tuota lankaa seuraamaan ja sieltä päästähän löytyi laturi. No nyt illalla sitten päätin tehdä kokeen. Laturi irti ja ajelulle. Auto kulkee kuin unelma. Mitään pintanykimistä tai muutakaan renkutusta ei ilmennyt. Ei siis yhtään! Vaihdan huomenna tuon laturin. Hyllystä sattuu löytymään ylimääräinen. Olisikohan tämä nyt viimein tässä... Arvioita mitä kautta tuo laturi tämän aiheuttaa?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 10:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Elijotain häikkää johdoissa on. Eli tuskin laturissa vikaa, jos lataa yli 14V. Eli laturista tulee aivan normaalisti 3-vaiheisesta generaattorista kokoaaltotasasuunnattua sykkivää tasasähköä*, joten jos johdot, niiden liitokset, tai akku on heikot, niin käyttö-(akku)jännitteessä näkyy tuo laturin antama sähkö, sen häikät. *Eli ehtona on laturin kunnossaolo, laturin hiilet, liukurenkaat ok. Ja nuo aiemmin mainitut seikat. Ei välttämättä auta, jos vanhan johdon vaihtaa toiseen vanhaan. Siinä voidaan mennä ojasta allikkoon. Mistä voi todeta kelvollisuuden? Perusasia on, että auton virtalähde, akku ja sen lataussysteemi olisi mahdollisimman jämäkkä, sähköisesti. Ilman huonoja sähkönjohtavuuksia.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 11:02 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Autossakin virransyötön jämäkkyyden kannalta tärkein on virtalenkki*, virtapiiri: laturin plusnapa, johto siitä akulle, akun miinusnapa (maadoitus-), johto siitä toosaan/moottoriin, Laturin kiinnitys moottoriin. Siinä on lataus- ja käynnistysvirtapiiri. Koko virtapiirissä kulkee sama virta, joten yksikin heikko kohta siinä tekee kiusaa. Ja jos nämä ei ole kunnossa, saa kyllä lopun ikäänsä(auton-) tapella eri vikojen kanssa. *Toki myös laturin sisäiset liitokset.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 12:22 |
Viestit: 1128
|
Mielenkiintoistahan tätä on ollut seurata. Skoopilla voisit katsoa minkälaatuista sähköä laturi tarjoaa. Jos olisi vaikka diodivikainen. Huonot litokset ovat sitten suodattaneet isoimmat piikit pois.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 19:43 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Eikös näitä latureita ollut erilaisia? Toisissa on yhteys kiekkamittariin ja toisissa ei, jos vaikka sekoittaa älyä jotenkin? Tämä nyt oli tämmöinen aivopaukku 
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 20:48 |
Viestit: 532
|
Ei auttanut laturin vaihto. Onhan tietysti 7.5 % mahdollisuus, että tuo laturi on samalla tavalla rikki  ei kai siinä muu auta kuin avata tuo ja katsoa mitä se on syönyt. Kokeilin myös vetää ylimääräisen maajohdon laturille suoraan akusta, ei auttanut tuokaan. Lisäksi kokeilin antaa tuon herätteen suoraan akusta. Ei apua. Voisikohan satunnainen hihnan luisto aiheuttaa tämmöistä? Helppohan tuota on kyllä kiristää. Täytyypä kokeilla. Skooppi oli lainassa ja nyt palautettu. Eli en pysty mittailemaan tuota latausjännitettä tarkemmin. Ainakin tyhjäkäynnillä yleismittarin lukema on hyvin vakaa. Maajohdon irrotin vielä kerran, katkoin vanhan kaapelikengän pois, viilailin hapettumat pois ja uusi kenkä tilalle. Tämä siis akulta laatikkoon menevä. Laatikosta runkoon menevä on vaihdettu uuteen jo aikaisemmin. Edelleen nykii. Laturin johdot irti ei nyi. Lisäksi täydellä kaasulla ei nyi. Mikä ihme voi olla...
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 20:56 |
Viestit: 532
|
Esa66 kirjoitti: Eikös näitä latureita ollut erilaisia? Toisissa on yhteys kiekkamittariin ja toisissa ei, jos vaikka sekoittaa älyä jotenkin? Tämä nyt oli tämmöinen aivopaukku  Olen ymmärtänyt että tuo kierrosluku otetaan sieltä puolan ensiön miinuspuolelta. Haynes ei myöskään näytä että tuosta laturilta menisi kiekkamitarille tai ECUun johtoa. Mutta nyt kun tuon sanoit niin tuli samalla muistettua, että tuossa laturin rinnalla on kuvien mukaan konkka. Sattuuko kukaan tietämään missä tuo konkka on?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 20:58 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kun tuosta nykimisen tyylistä ei oikein ole tullut vieläkään selvyyttä , niin kysytään kerran : onko nykiminen terävää vai sellaista muutaman sekunnin puutumista . kohtaan yksi : syttykatkos tai pa pumppu . toiseen kohtaan laturin magnetointi kuormittaa niin paljon että puutumis tyylistä esiintyy. vaiha akku taatusti täyteen ja virheettömään +kevennä kaikki kuormat = lasin/pers lämmittimet +valot minimiin +puhallin pois + rokkikone hiljaa . ja seuraa tilannetta nykiikö. laurin voit vielä testata sitenkin , että otat sen magnetointipiuhan irti , mutta älä ota päävirtakaapelia . sitten vasta testaamaan. muuten tuo alkaa jo kuulua lähinnä kirkonmiesten juttuihin.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 21:00 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
se konkka on häiriöpoistaja . runko laturissa ja piuha + pääkarvassa
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 21:09 |
Viestit: 511
|
hogander kirjoitti: Ei auttanut laturin vaihto. Onhan tietysti 7.5 % mahdollisuus, että tuo laturi on samalla tavalla rikki  ei kai siinä muu auta kuin avata tuo ja katsoa mitä se on syönyt. Kokeilin myös vetää ylimääräisen maajohdon laturille suoraan akusta, ei auttanut tuokaan. Lisäksi kokeilin antaa tuon herätteen suoraan akusta. Ei apua. Voisikohan satunnainen hihnan luisto aiheuttaa tämmöistä? Helppohan tuota on kyllä kiristää. Täytyypä kokeilla. Skooppi oli lainassa ja nyt palautettu. Eli en pysty mittailemaan tuota latausjännitettä tarkemmin. Ainakin tyhjäkäynnillä yleismittarin lukema on hyvin vakaa. Maajohdon irrotin vielä kerran, katkoin vanhan kaapelikengän pois, viilailin hapettumat pois ja uusi kenkä tilalle. Tämä siis akulta laatikkoon menevä. Laatikosta runkoon menevä on vaihdettu uuteen jo aikaisemmin. Edelleen nykii. Laturin johdot irti ei nyi. Lisäksi täydellä kaasulla ei nyi. Mikä ihme voi olla... Teepäs laturilta suoraan akulle uusi syöttö.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 21:13 |
Viestit: 532
|
kokemjne kirjoitti: kun tuosta nykimisen tyylistä ei oikein ole tullut vieläkään selvyyttä , niin kysytään kerran : onko nykiminen terävää vai sellaista muutaman sekunnin puutumista . kohtaan yksi : syttykatkos tai pa pumppu . toiseen kohtaan laturin magnetointi kuormittaa niin paljon että puutumis tyylistä esiintyy. vaiha akku taatusti täyteen ja virheettömään +kevennä kaikki kuormat = lasin/pers lämmittimet +valot minimiin +puhallin pois + rokkikone hiljaa . ja seuraa tilannetta nykiikö. laurin voit vielä testata sitenkin , että otat sen magnetointipiuhan irti , mutta älä ota päävirtakaapelia . sitten vasta testaamaan. muuten tuo alkaa jo kuulua lähinnä kirkonmiesten juttuihin. Se on vähän molempia. Eli sekä teräviä rytkäyksiä, että vaimeampaa nypytystä. Tuohon sytytykseen en ole vaan keksinyt, että miksi täyskaasu sen "korjaisi". Ei ole vaikutusta onko sähkölaitteita päällä vai ei. Jos ottaa laturista vaan sen magnetointipiuhan, niin edelleen nykii. Täytyykö tässä nyt sitten soittaa manaaja paikalle 
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 21:20 |
Viestit: 532
|
citroen for ever kirjoitti: Teepäs laturilta suoraan akulle uusi syöttö.
Tuo johto on kengitetty uudelleen. Kokeilin jo aiemmin laittaa siihen rinnalle 5 neliötä uutta johtoa.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 11.01.2014 22:33 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
jo sulla on se kaasulappäkytkimen töpseli kiinni ja poljet täyskaasua eikä pätki , niin perus ruokamäärä koneelle on liian laiha , ei ole syttymiskelpoinen, mutta kun vedät urkuauki niin mukaan tulee ylimääräistä rikastusta . huijaa sitä moottorin lämpötila anturia kuvittelemaan että kone on liian kylmä , jolloin se rikastaa seosta kuten "ryypyn " pitääkin rikastaa. nyt saisi nuo insinjöörit ( diplomilla tai ilman ) ilmottatua . en muista sen anturin tyyppiä , onko se ntc vai ptc . ja mimmonen lisävastus pitäisi olla ,että saavutetaan sellainen arvo jolla tuota rikastusta tapahtuu.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 00:17 |
Viestit: 532
|
Toi anturi on semmoinen, jossa vastus pienenee kun lämpötila nousee. Kokeilin jo aiemmin laittaa siihen 100 ohmia lisää. Ei auttanut. Lisäksi ruuvasin seoksen niin , että olisi mahdollisimman rikas. Ei auttanut tuokaan. Tässä vaiheessa huomasun, että tulpat on karstoittuneet. Aikaisemmin eivät mustuneet/karstoittuneet.
Oma ajatukseni on , että tuon ECUn normaalisäädössä on jotain häikkää. Täyskaasurikastus peittää tuon ongelman tavalla tai toisella. Sehän voi olla että vika on itse ECUssa tai sitten joku sen ulkopuolella aiheuttaa häiriötä. Itse toivon/selvittelen jälkimmäistä.
Vihjeenä on nyt, että laturin kun irrottaa virtapiiristä niin nykiminen loppuu.
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 00:44 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Olisko se sitten jännitteennousu joka aiheuttaa jotain? Jos kerran ilman latausta toimii. Eri asia miten voisi kokeilla noin 14v jännitteellä ilman latausta  . Ehkä joku pikku paristo/akku sarjaan startin jälkeen. En tiedä mitä iloa tuostakaan tiedosta olisi, mutta rajaisi ainakin laturin pois.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 10:25 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Sarjaankytkettynä, ei missään tapauksessa*! Jos, niin rinnankytkettynä, silloin kyllä pitää jännitteiden olla samat, muuten alkaa virrat kulkea, kuin "yhtyneissä astioissa, joissa on eri nestetasot". Vähän riippuu, mitä kytketään sarjaan, jos lisätään 14V:n taskulampun paristonippu**, niin elektroniikka sauhuaa, mutta käynnistyksestä sinänsä ei toivoakaan. Virtaa ei kulkisi tuossa paketissa. **Eikä rinnankytkennässä mitään toivoa. Kaapeloinneista on tarpeeksi juttua. Olisi hyvä laittaa ensin nämä, kokonaisvaltaisesti kerralla kuntoon.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 13:07 |
Viestit: 532
|
Tein tuossa vielä kertaalleen testin tuon laturin kanssa. Kokeilin ottaa tuon laturin irti auton käydessä. Käynti muuttui ihan selkeästi. Kierrokset nousi hieman ja kävi korvakuulolta tasaisemmin. Voihan ihmeen ihme 
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 13:26 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Meneekö sytkälle ja moottorinohjaimelle eri sulakkeiden takaa sähkö? jos niin ota jomman kumman sulake pois ja syötä irtoakusta sähköä. Näin saat kokeiltua kumpi siellä sekoilee. Ja kun syyllisen löydät niin laita kokeeksi jännitesyöttöön diodi sarjaan, virrankesto tietty pitää huomioida, tällä saat jännitettä laskettua helpolla.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
|
|