Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 09.01.2014 12:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
DS Jekkerin Forte keskustelusta tuli mieleen koittaa tuttuun kaverin rolisevaan moottoriin pesua. Ei Fortella vaan ihan samalla kamalla eli kerosiinilla.
Tunnen kyseisen ECO TEC pdan kun olen autellut kaverille öljyjen vaihdossa ja aina se on öljyn vaihdon jälkeenkin käynyt kuin vanha taksimersu.

Lorotin vanhaa öljyjä pois ja lisäsin kerosiina 1.5 litraa ja sitten 8 min käyttö 1500 rpm ja sammutus, 5 min lepoa ja taas 8 min käyttöä.
Uudet ölpät ja ajoa 3 km odotus yön yli ja käynnistys. Jopa käynnistyksen aikainen rolina puuttui tällä kertaa. Pesu auttoi valtavasti eli siis kerosiini pehmensi ne olemattomat karstajäämät hydraulisita venttiilinostimista helposti.

Tallensin videolle käynnistyksiä ja niistä kuulee parannuksen selkeästi. Laitan esille jahka ehdin lataamaan ne nettiin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 09.01.2014 13:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Aika ohkaseksi menee öljyt jos 1.5l kerosiinia käyttää. Itse en uskaltaisi moista tehdä. Tosin olen käyttänyt ihan kaupasta saatavia sisäpesuaineita jotka maksaa sen vitosen ja tilavuus on se 250-500ml. Hyvin on pelanneet



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 09.01.2014 14:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Arvasin että ekassa vastineessa sanotaan "liian ohutta"

Sillä ei ole mitään tekemistä koneen kulumisen kannalta vaan tuloksen ja konetta kierrätetään vain noin 1500 rpm ja kovin pienen ajan. Paljon pahempaa tuhoa syntyy kun kone startataan vanhoilla öljyillä ilman lohkista -25:ssä (vastaa 700 km ajoa kulumiseltaan). Tätä puhdistusmenetelmää käytetään paljon mutta sihen liittyy turhia pelkoja.

Kuvasin ennen ja jälkeen ja jopa huonosta äänenlaadusta kuulee parannuksen ja mm startin jälkeinen valtava rolahdus joka kuuluu ekassa pätkässä katosi kokonaan pesun jälkeen. Tässä moottorissa on aina ollut karsea venttilien rolahdus pari sek startin jälkeen. Ja tietty koska hydetiehyet ovat tukossa ja virtaus alkaa hitaasti.

Nyt pitää muistaa että esim paljon tiukempivälityksinen hydraulipumppukin kestää pesut pitkilä ajopätkillä ja pumppu on ihan eri välyksinen kuin moottori, se on todella tiukka. Mun seos oli 3 litraa öljyä ja 1,5 kerosiinia. Tulos on varsinkin livenä kuultuna todella hämmentävä.

http://s638.photobucket.com/user/CIkatt ... c.mp4.html



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 09.01.2014 15:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Roiskevoideltuun ryssäpyörään laitoin ensin öljyn sekaan puolikkaan dieseliä sekaan, ja käyttelin lämpimäksi. Sitten musta coctaili ulos, ja sisään pelkkää dieseliä. Käymään tyhjäkäyntiä taas muutamaksi minuutiksi, ja tämä tehopesu pois. Sen jälkeen pyhinä tuli ajeltua muutama kymmenen kilsaa, ja öljy tikussa on silti aivan kuin uutta kirkkaudeltaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 09.01.2014 20:58 

Viestit: 725
Biltemasta saa moottorinhuuhteluöljyä valmiina, toimii!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 09.01.2014 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Cikatti kirjoitti:
...Ei Fortella vaan ihan samalla kamalla eli kerosiinilla.
Mistä saa kerosiinia, joka myös petrolina tunnetaan? Moottoripetrolia ei ole saanut aikoihin ja nykyiset valopetrolit ovat nykyään ihan eri tavaraa. :?: :?:
Sinulla tosin taitaa olla pääsy lentopetrolin lähteelle? ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 10.01.2014 08:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ei se ole se issue et pitäs olla kerosiinia... Ennen jopa grillin sytysnesteet oli samaa. Voi käyttää yhtälailla dieseliä tai löpöä. Nuo kaupan valmiit 3 dl purkit ovat vain sitä varten ettei jengi rikkoisi moottoreitaan ;-)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 11.01.2014 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Tää on ihan ihailtavaa tutkivaa patonkia :lol: Yhden Forte-käsittelyn tulokset vierestä todenneena voin uskoa Cikatin sanoissa olevan perää. Koneiden sisältä löytyy useita sellaisia kohtia,joista schaibala ei poistu normaalin öljyn ja suodattimenvaihdon yhteydessä.

Löpöä olen yleensä käyttänyt vaihteistoremonttien yhteydessä porakoneen avulla pyörittäen, ja on se uskomatonta kuinka monet tilkat tulee likaisina ulos, vaikka mielestään kasaustyöskentely on ollut puhdastilalabramaista :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 12.01.2014 00:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Sinänsä hupaa on ollut tutkia näitä muita kokeiluita eri foorumeissa. Moni on jopa pyörittänyt isoa määrää löpö automaageissa niin että etupyörät ovat ilmassa. Ihan varmasti tulee hyvä mutta on se hemmetin vaikea saada sieltä "turbaanista" pois sillä se vaatii melko monta aitoa öljynvaihtoa jotta kama tulee kokonaan ulos. Olis kiva koittaa johonkin toivottomaan halpaan romuaskiin tuota joka tietty olis toimivassa autossa kiinni.

Mä kävin piruuttani kuuntelemassa tuossa lähinaapurissa kyseistä Agilaa EcoTec 1.2:sta ja kyllä, kuulosti jopa entisestään paremmalta. Hydrauliventtiilit ovat pirullinen paikka ja varsin mitään long life vaihtovälejä ei kannata ajatellakkaan.

No, toinen hyvä esimerkki. Eräs parikymmentä vuotias avo Golf kävi luonani ja omistaja oli juuri huuhdellut moottoria käyttäen löpöllä koska venttiilit naputtivat. Se vekotin naputti vielä tullessa mun tallille mutta sammutuksen jälkeen uudelleen käynnistys oli ihan toista. Karsta oli lionnut pois venttiilinsäätimestä ja mokona kävikin tosi nätisti ja pehmeästi.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 12.01.2014 21:56 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Löpön saa sieltä turbaanista 'helposti' pois silleen, että öljynjäähdyttäjän tuloletku kanisteriin ja paluuletkuun syöttää uutta öljyä. Riippuu toki hieman onko se jatkuvakierto vaiko termostaattiohjattu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin sisäpesu
ViestiLähetetty: 13.06.2014 20:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Emännän femmaan tuli tehtyä tämän ohjeen mukaan huuhtelu. Nyt odottaa aamuista starttia uusilla öljyillä...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: