XM Break kirjoitti:
70-luvulla jenkit kehittivät ihan toimivia höyryautoja turbiiniteknolodialla, joiden kylmälähtöviive oli minuutin luokkaa. Oli liian pitkä sen ajan jenkeille

.
Hyötysuhde oli parempi kuin otto-moottorilla.
Lear oli aikanaan kova tutkimaan asiaa ja kehitti uuden nesteenkin höyrykäyttöön.
Hommat tuhosi öljykriisin loppuminen.
Menee Bexinkin liikkeelle lähtöön yksi minuutti jos toinenkin kun odotellaan lentokorkeuteen pääsyä
Riippuen siitä paljonko systeemissä on ilmaa... Jenkit on asia erikseen =)
Ja seuraava öljykriisihän on ihan ovella, ei sitä tarvitse enää kauaa odotella.
Edellinen oli puhtaasti koplausta, ei öljy ollut mihinkään loppumassa. Saudit halusivat vain enemmän rahaa.
Sen sivutuotteena alkoi polttoaineen säästötalkoot jotka johtivat käytännössä siihen missä nyt ollaan.
Jos 70 luvulla ei olisi ollut noita tekaistuja öljykriisejä, mikä olisi tilanne nyt?
Ehkä siperiasta ja pohjoisilta merialueilta löytyy vielä öljyä mutta hinta tulee olemaan jo siinä määrin kova että sähkö ja muut vaihtoehdot vahvistuvat, puhumattakaan siitä että ihmiset katsovat taatusti jatkossa karsaasti syvänmeren porausta.
Tämähän tosin on jo vanha uutinen eikä liity tähän...
Akut kehittyvät juu, mutta niiden tekeminen ei ole sieltä "vihreimmästä päästä" vaikka päällään seisoisi.
Sähköä pitää tehdä oikein tekemällä että päästään Hangosta rovikselle (varsinkin talvella).
Perimmäinen pointti voisi olla siinä, että viis siitä millä kuljetaan, kunhan kuljetaan.
Jos saataisiin vain päästämme pois se mielikuva Ukko-Pekasta valtavine vesisäiliöineen ja höyrypilvineen...