Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian viimasuojan askarteluvinkkejä ?
ViestiLähetetty: 13.01.2014 11:36 

Silloin kun minä olin nuori ja nätti (nätti olen vieläkin) ja ajelin vuodet ympäriinsä sätkäkoneella oli ihan normisettiä, että kaikkea autoiluun liittyvää ei haettu kaupasta vaan rakennettiin itse. Esimerkkeinä styroxista tehty ja kauniilla vaaleanpunaisella norsukankaalla verhoiltu talvikatto rievun sisäpuolelle, veneen moottoritilan tuulettimen väsääminen antamaan lämmönvaihtimissa mahdollisesti liikkuvalle lämpimälle ilmalle lisävauhtia kierroksista riippumatta ja lämmönvaihtimien lämpöeristäminen.

Tähän vedoten, onko antaa vinkkejä säädyllisen viimasuojan askartelemisesta kakkoskoppaiseen Santtuun ? Sopivan jäykkä retkipatja ? Roudarinteippikiinnityksen korvaaminen jollakin fiksummalla systeemillä ? Voisiko jostain kankeasta retkipatjamatskusta tehdä motöörille alapuolista suojaakin ?

Tässä ei nyt ole kyse siitä, että "ei kannata itse rakentaa, kun viimasuoja maksaa vain sen ja sen verran" vaan ihan puhtaasta askartelun ilosta ;)

Toki jos jollakulla on (tuskin on) tehdasvalmisteisia tai itse valmistettuja vermeitä yllämainittuihin tarpeisiin, voin toki ostaakin ja askartelen sitten jotain muuta. Sitähään Santussa aina riittää,,,

Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa

Viestin otsikko: Re: Xantian viimasuojan askarteluvinkkejä ?
ViestiLähetetty: 13.01.2014 12:17 

Ihan tavallisesta pahvilaatikosta olen joka vuosi etumaskiin askarrellut läpyskän, minkä vedin kahdella nippusiteellä kiinni. Pariin otteeseen sain aikaseksi jopa maalata sen mustaksi, ettei pistä silmään.
Lisäavuksi ripustin syylarin ja koneen väliin roikkumaan isomman pahvin, mikä siis ylettyi alas asti (ei maahan sentään..). Senkin ripustin nipparilla. Sopivat tuet löytyivät konehuoneen letkuista.
Joka vuosi tuo toimi hienosti. Pahvitkin kestivät ihan hyvin vaikka välillä vettyivätkin.

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 12:28 

Olen siitä poikkeava Xantia-kuski, että aikomuksissa on pestä autoa toisinaan eli pahvi ei ole mulle se paras matsku ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 12:42 

Vastaan asian vierestä sen verran, että minulla ti-viimasuoja koristaa ykköskoppaisen xantian keulaa. Materiaali on pahvi, jonka olen päällystänyt ympäriinsä jeesusteipillä. Näin on syntynyt hopeanharmaan auton koriin sopiva värisävy. :lol: Lähinnä ajatus tuossa teipissä oli yritys tehdä suojasta pelkkää paljasta pahvia säänkestävämpi. Kiinnitystapa on muutama nippuside. Solumuovia tai retkipatjaa mietin myös, mutta asian käydessä ajankohtaiseksi ei ollut sopivan kokoista palasta käsillä, joten pahvilla mentiin.

Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 12:46 

Minä olen askarrellut taipuisasta (n. 5mm paksuisesta) muovilevystä tuollaisen viimasuojan:

Kuva

Levyyn porasin neljä reikää puskurin ritilään sopivalla jaotuksella, joiden kautta pujotin nippusiteet. Tuollaisia sopivia muovilevyjen jäännöspaloja saattaa löytää muoviliikkeistä muutamalla eurolla. Ei tarvitse joka vuosi tehdä uutta ja kestää pesut ja kovemmatkin iskut. Kun ostaa sopivan suuren palan, niin voi muotoilla sen täsmälleen peitettävän alueen malliseksi, toisin kuin tuo minun viritelmä.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 12:59 

OK. Minä olen vaaninut vaimon jumppapatjoja vähän sillä silmällä josko niistä tuollaista askartelumateriaali sais sopivasti leikeltyä. Niitä kun on taloudessa useita ohuesta reilun sentin vahvuiseen asti. Leathermanhan mulla on aina vyöllä valmiina :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 13:26 
Käyttäjän avatar

Solukumiputkea olen laittanut maskin rakoihin.
Asentamiseen ei tarvitse edes Leathermania. :)

-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 13:36 
Käyttäjän avatar

Moottorin alle kannattaa laatia esim. alumiinista pohja"panssari"/viimasuoja, pitää öljypohjan suojattuna viimalta, nostaa ja pitää moottorin lämmöt paremmin > ehkäisee osaltaan myös huohottimen jäätymistä. Alulevystä saa melkein saksilla leikeltyä oikean muotoisen, eikä maksa paljoa.

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 14:35 

Lauri kirjoitti:
Minä olen askarrellut taipuisasta (n. 5mm paksuisesta) muovilevystä tuollaisen viimasuojan:

Kuva

Levyyn porasin neljä reikää puskurin ritilään sopivalla jaotuksella, joiden kautta pujotin nippusiteet. Tuollaisia sopivia muovilevyjen jäännöspaloja saattaa löytää muoviliikkeistä muutamalla eurolla. Ei tarvitse joka vuosi tehdä uutta ja kestää pesut ja kovemmatkin iskut. Kun ostaa sopivan suuren palan, niin voi muotoilla sen täsmälleen peitettävän alueen malliseksi, toisin kuin tuo minun viritelmä.

Joo, tää on hyvä. Tuohon levyyn kun vielä liimaa vaikkapa Motonetistä saatavan hiilikuitujäljitelmäkalvon niin jumantsuikka kun tulee katu-uskottava :)

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 15:31 

sitikkaporo kirjoitti:
Moottorin alle kannattaa laatia esim. alumiinista pohja"panssari"/viimasuoja, pitää öljypohjan suojattuna viimalta, nostaa ja pitää moottorin lämmöt paremmin > ehkäisee osaltaan myös huohottimen jäätymistä. Alulevystä saa melkein saksilla leikeltyä oikean muotoisen, eikä maksa paljoa.

Ja lohkolämmitin lämmittää samalla koko konetilaa enemmän, ohjaus on herkempi lähtiessä.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2014 18:51 

Nyt kun olen saanut HDI xsaran tarpeeksi lämpimäksi(viisari näyttää ajoittan lähes 90) oli aika keskittyä C5:een. Bensa padassahan lämpöä piisaa vähän paremmin kuin tuollasessa "hodarisssa" mutta lisä peitto tekee aina kutaa.
Pohjaan ruuvasin alkuperäisen moottorisuojan, mutta maskiin mulla ei ollut mitään. Sattuipa sopivasti lojuun pöydällä tuollainen musta 15mm solumuovi palanen. Leikkelin vähän leveähköä soiroa ja lopputuloksen näette kuvassa.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/469 ... imaski.jpg

Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2014 19:09 
Käyttäjän avatar

Olen nyt nelisen päivää kulkenut pohjolan kylmyydessä VAG-konsernin vehkeiden kyydissä ja on se vaan pirulauta todettava, että kyllä Xantia on lämmin talviauto! Tänään pistin merkille, että Söötan lattialta ei sula edes lumet, tai sitten kuski lompsii aina metri lunta kengissä sisään :lol:

Mutta takaisin asiaan, olen itse askarrellut alumiinista konehuoneen alle pellin ja se pitää kyllä myös todella siistinä konehuoneen, eli suolamoska yms. ei roisku sinne samaan tahtiin. Maskina on alkuperäinen varuste ja aikoinaan kellotin työmatkallani, että vaikutus veden lämmön nousuun on 8min verrattuna ennen ja jälkeen maskin...pakkasilla siis. Tämä ei ole moottorin kannalta ihan mitätön juttu, varsinkaan, jos työmatka ei kestä juuri varttia pidempää :shock:

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2014 21:02 

Saiko kakkoskoppaseen Xanttuun ihan tehdastekosta maskisuojaa? Ykköskoppasen ei siihen vissiin käy. Saako niitä jostain vielä?

Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa

ViestiLähetetty: 15.01.2014 09:45 

DSMarko kirjoitti:
Saiko kakkoskoppaseen Xanttuun ihan tehdastekosta maskisuojaa? Ykköskoppasen ei siihen vissiin käy. Saako niitä jostain vielä?

Tietämättä sen tarkemmin päätin saivarrella ;)
Eli ei kai näissä kukaan maskia suojaile vaan sitä puskurin alla olevaa sisäänmenoa, joka puhkuu ja puhaltaa kylmää suoraan flektiin/flekteihin ja jäähdyttimeen.
Ja tuskin sopii sama viimasuoja näihin, koska faceliftissä muutetaan aina naamataulua johonkin suuntaan kun ei välttämättä muuta muutettavaa olekaan. Naapuri täytyi ennenkin saada ulkokohtaisilla asioilla kateelliseksi. Vaikka sitä kyllä vahvasti epäilen, onko kukaan piirien ulkopuolinen koskaan Citikka-kuskia kadehtinut :lol:

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ]