Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 17.01.2014 11:19 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Hybridiautojen päästöväittämät puppua?

Kirjoittaa Iltalehti tänään. Totuus alkaa selvitä "päästöttömyydestä". Vai yritetäänkö näillä otsikoilla ohjailla kuluttajien autokauppaa? Se on vähän niinkin, että kuka tutkimuksen tekee. Ja jos tavoitteena on jokin haluttu tulos, siihen kyllä päästään tavalla tai toisella.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 17.01.2014 11:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Hybrideissä vaikuttaa pajon se, millaista ajo on. Jossain "cruise päällä motaria pitkin" ei paljoa säästy. Mutta Hesan taksina tilanne on jo ihan toinen.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 17.01.2014 12:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Hybridien suurin ympäristökuorma taitaa tulla joka tapauksessa akkujen valmistuksesta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 17.01.2014 12:52 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Hybridi olisi nimittäin omassa ajossanikin varmaan hyvä ratkaisu. Työmatkaa hurjat 4 km suuntaansa. Ja päivän aikaan muutaman km:n lenkkejä. Toki matkaakin ajetaan, missä bensankulutus tulee kuvioon mukaan ja tasoittaa tilannetta hybridin tappioksi. Vähäpäästöisessä (hybridissä) kiinnostaa lähinnä sen tuoma vero- tai muu etu, jos niitä nyt edes on. Mutta suomalainen tapahan on se, että jos haluat säästää, niin siitä pitää maksaa.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 17.01.2014 18:34 
Omakohtaista kokemusta yhdestä hybridistä, Toyota Variksesta, on Scotlannin lomareissulta takavuosina. Varsin pieni säästö/ päästöjen väheneminen normiautoon ja hybridin ostohintaan nähden olivat. Käytännössä jarrutusenergian talteenotto on ainoa pointti.
Pistoke-hybridillä säästää jo paljon enemmän, edellyttäen, että sähköä tahkotaan pistorasiaan edullisesti ja pienillä päästöillä.
Energiaa ei voi tyhjästä luoda, eikä sitä voi hävittää. Näin koulussa opetettiin takavuosina.
Loppupäätelmä: Paljon porua, vähän villoja. Suurimmat päästövähennykset tulevat kehittyvästä perinteisestä tekniikasta.
Otto ja Diesel jyrää!

Jos ajomatkat ovat lyhyitä, täyssähköauto on oikea ratkaisu.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 17.01.2014 19:14 

Viestit: 17
Paikkakunta: Sotkamo
Kokemus toyota prius+:ta noin 1000-1500km taksikäytössä. Kulutus on minulla ollu noin5.5-6l/100km. En ainakaan muista että osin vähemmällä päässy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 18.01.2014 01:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
En ole koskaan lämmennyt hybrideille, periaatteessa hyvä ajatus paikata polttomoottorin puutteita laajalla kuormitusalueella ja toisaalta saada mahdollisuus ajaa päästöttömästi taajamissa, etenkin pistokeversioden kysessäollessa. Hyötyjinä saastuneet ja yliautoistuneet suurkaupungit. Ajatus että autoilija itse tai koko pallo hyötyisi, on kusetusta. Pieni hyöty hukkuu pitkässä juoksussa monimutkaiseen ja kalliimpaan systeemiin. Kyse on autonvalmistajien lobbauksesta jolla saadaan lisäarvoa tuotteelle ja toivotaan että "liian helpot" täyssähköautot eivät löisi läpi. Tätä pelkäävät siksi, että hyvän täyssähköisen voimalinjan, auton sydämen ja sielun, tekemiseen ei tarvita autotehtaan 100 vuoden historian tuomaa kokemusta ja 1000 hengen tuotekehitysosastoa. Perinteiset autotehtaat ovat vain tekevinään sähköautoja ja hybridejä osoittaakseen ne järjettömiksi. Tästä esimerkkinä (hieman sivuun aiheesta) on volkkarin yhden litran autot joilla on pyritty osoittamaan että " Joo, teoriassa mahdollista, mutta käytännössä ei kun proton omakustannushintakin sarjatuotannossa olisi 40k€. Pakkoko sitä on tehdä niin eksoottisista materiaaleista? Törmäystestit läpäisevän kaksipaikkaisen peräkkäinistuttavan kevytsukkulan voi tehdä aivan mainiosti tava-matskuista ilman että paino nousee pariakymmentä pinnaa das ein litresta ja oka on Tata Nanon luokkaa. Mut eihän sellaista kannata tehdä kun kulutusta ei saisi enää alle litraan?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 19.01.2014 05:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Puhun väliin käytännöstä, enkä kolmansien osapuolten testeistä.

Vaimolla ajossa tuo RX400h, toki minäkin sillä köröttelen joskus kun selkä sattuu kestämään sen jöykytyksen. Siinähän on siis kolme-ja puolilitrainen bensamoottori, ja kaksi 75KW sähkömoottoria, toinen edessä toinen takana. Portaaton CVT-vaihteisto ja vaikka minkälaista planeettapyörästöä kytkemässä voimaa sinne ja tänne ja takaisin. Ai niin, bensamoottorin sisällä on on vielä kolmas parikilowattinen sähkömylly lähinnä käynnistyksiä ja ylläpitolatausta varten. Se moottorihan sammuilee milloin sattuu, myös ajossa tuosta vaan.

Mutta asiaan.

Naapurilla taas RX350, pelkällä bensamoottorilla.

Molemmissa siis täysin sama kori, 400h painaa tällä President-varustelulla (sähkötoiminen takaluukun nosto ja lasku, peruutuskamera, muistiratti, jne) noin 2500 kg, 350 noin 2000. Suoritusarvot paljolti samantapainen, 350:ssä neliveto toimii paremmin ja nopeammin, 400h:ssa taas kiihtyvyysarvot ovat paremmat.

Molemmilla ajetaan samanlaista kaupunkiajoa, eli tätä vastemielistä tökyttämistä ruuhkassa täällä Tallinnassa. Keskinopeus on 25 ja 30 välillä.

400h kuluttaa 9.7 litraa sadalla, kesällä noin puoli litraa vähemmän.

350 kuluttaa 14.5-16 litraa sadalla, hieman keleistä riippuen.

Maantiellä tuo 400h syö jopa enemmän, yli kymmenenkin menee. Siellähän ei nimittäin jarrutusenergiaa paljon talteen oteta.

Niin että kyllä se kaupunkiajossa sinänsä vähemmän syö, mutta kun ottaa huomioon suuremmat huolto- ja hankintakulut, säästöstä on naurettavaa puhua ellei ajeta yli 50.000km vuodessa kaupunkiajoa...

Tuon hybridin paras ominaisuus verrattuna tavan bensamalliin on paljon nopeampi lämpeäminen pakkasilla, talvella. Se rupeaa käytännössä heti avaimen käännön jälkeen puhaltamaan kuumaa (ei lämmintä, vaan kuumaa) ilmaa lasille, auto on parin minuutin päästä täysin lämmin ja lasit sulat. Siellä on moniaan kilowattiluokan sähkölämmitin joka puhaltaa heti kuumaa, ei mikään parisataawattinen niinkuin noissa joissain diisseleissä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako?
ViestiLähetetty: 19.01.2014 16:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Näistä nyt tiedä, mutta omassa ajossa oleva 350cdi mesen keskikulutus on 75tkm otannalla 6,1L/100km, lapikas pohjassa ja ainakin 40% tyhjäkäyntiä! Hetkellisen kulutuksen saa nousemaan liki 7L/100km, mutta pitkän aikavälin kulutus on tuo em! Tässä ei ole siis mitään tulkintaa, vain puhdas fakta.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: