|
Kirjoittaja |
Viesti |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 13:49 |
Viestit: 532
|
Jankos kirjoitti: Meneekö sytkälle ja moottorinohjaimelle eri sulakkeiden takaa sähkö? jos niin ota jomman kumman sulake pois ja syötä irtoakusta sähköä. Näin saat kokeiltua kumpi siellä sekoilee. Ja kun syyllisen löydät niin laita kokeeksi jännitesyöttöön diodi sarjaan, virrankesto tietty pitää huomioida, tällä saat jännitettä laskettua helpolla. Idea hyvä. Onnistuu aika helposti ainakin moottorinohjaukselle. Laitanko akkujen maat yhteen.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 14:10 |
Viestit: 532
|
En tiedä kyllä uskallanko kokeilla tätä. Mitähän se ECU tuumaa jos kierrosluku tulee eri virtapiiristä/toisesta akusta?
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 14:19 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Juu ehdottomasti akkujen maat yhteen, plussilla ei ole mitään merkitystä mistä ne tulee. Anturisignaalit jne. muodostuu aina maatasoon nähden ja kun maat yhdessä niin tälläsissä kokeiluissa ei ongelmia tule.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 16:53 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
En ymmärrä mitä noilla erilaisilla virtalähdekokeiluilla on virkaa. Sehän jo tuli selväksi että pienemmällä jännitteellä toimii nykimättä. Jos auton omalla akulla toimii niin asianhan pitäisi olla selvä: 12 volttia pelittää. Todellisuudessa akulla on jännite aika lähellä 12v, jos kaikki kuormat niin voi olla allekin. Laturi työntää 13,5 volttia kuten kerroit kun kaikki mahdollinen kuorma päällä. Se on ihan OK. Todennäköisesti jonkin verran yli normaalikuormalla ja sekin aivan oikein. Sulla jokin elektroniikkaosa lämpenee liikaa ja/ tai vetelee viimeisiään. Kun sulla jännite nousee 20 prosenttia niin sillä sähköllä elävä sähkövenpain saa 40% lisää tehoa ja alkaa kiukutella. Näiden kaikenmaailman piuhakokeilujen sijaan kokeilisin esim. vempaimia jotka ohjaa puolaa tai muuta ja jotka lämpenee käytössä. Onko siinä hybridi (pieni rasia) joka ohjaa puolaa? Piuhoisa ei ole vikaa jos jännitteet pysyy kertomissasi arvoissa. Sähkö käyttäytyy järkevästi, korjaajat joskus menee perse edellä puuhun
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 17:20 |
Viestit: 532
|
Näitä piuhakokeiluja tehdään koska ei muutakaan enää keksi  Eli tuo maintsemasi sytytysmoduli on jo vaihdettu. Kuten myös jotakuinkin kaikki muutkin sytytyksen osat. ECUa en viitsi vaihtaa kokeilun vuoksi kun se on vähän arvokkaampi ja vaikeammin saatavissa. Kokeilin syöttää erillisestä akusta tuon moottorinohjauksen. Tyhjäkäynti ainakin oli ihan samanlaista ja parani kun irroitin tuon laturin. Olisikohan se nyt sitten siellä sytytyksen puolella kumminkin? Nyt muistuikin mieleeni tuo konkka josta ealab jossain vaiheessa mainitsi. Eli että tuossa puolan ensipuolen rinnalla olisi mahdollisesti ollut joskus sellainen. Minkähän näköinen tuo olisi ja missäpäin se on sijainnut? Mistä tuollaisen saisi hankittua?
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 18:20 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Se konkka on kuten aikaisemminkin mainitsin mikä vaan kuiva esim. 0,1-0,5uF (ei elektrolyytti tyyppiä) puolan plus navasta maahan. Voit turata siihen jonkinlaisen vaikka tilapäisesti niin asia selviää. Plusnapa lienee myös siinä sytytyksen ohjaimessa. Toinen syy siihen miksi toimii paremmin pienemmällä jännitteellä voisi olla että sulla on jotkin säähöt pielessä ja siksi toimii pienemmällä jännitteellä paremmin. Se onkin sitten pahempi juttu johon useimmalla harrastajalla menee sormi suuhun.
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 12.01.2014 22:38 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
ealab kirjoitti: Sarjaankytkettynä, ei missään tapauksessa*! Jos, niin rinnankytkettynä, silloin kyllä pitää jännitteiden olla samat, muuten alkaa virrat kulkea, kuin "yhtyneissä astioissa, joissa on eri nestetasot". Vähän riippuu, mitä kytketään sarjaan, jos lisätään 14V:n taskulampun paristonippu**, niin elektroniikka sauhuaa, mutta käynnistyksestä sinänsä ei toivoakaan. Virtaa ei kulkisi tuossa paketissa. **Eikä rinnankytkennässä mitään toivoa. Kaapeloinneista on tarpeeksi juttua. Olisi hyvä laittaa ensin nämä, kokonaisvaltaisesti kerralla kuntoon. Eikun nimenomaan sarjaan, n. 2v tasajannitelähde syöttämään kaikkea muuta paitsi starttia yhdessä akun kanssa sarjassa= 14V. Jos jostain saisi yhden trukkiakun kennon niin voisi syöttää starttiakin. Jännitteennousuhan tuossa tuntuu kiusaavan.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 13.01.2014 10:09 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Roplaaja kirjoitti: Se konkka on kuten aikaisemminkin mainitsin mikä vaan kuiva esim. 0,1-0,5uF (ei elektrolyytti tyyppiä) puolan plus navasta maahan. Voit turata siihen jonkinlaisen vaikka tilapäisesti niin asia selviää. Plusnapa lienee myös siinä sytytyksen ohjaimessa. Toinen syy siihen miksi toimii paremmin pienemmällä jännitteellä voisi olla että sulla on jotkin säähöt pielessä ja siksi toimii pienemmällä jännitteellä paremmin. Se onkin sitten pahempi juttu johon useimmalla harrastajalla menee sormi suuhun. Nämä konkat ovat tyypillisesti luokkaa 0,22µF/n.250V. Jokin polko(polyesterikonkka), mieluimmin autoja varten tehty, kiinnityskorvakkeella liitinjohdolla. Jos liität suoraan plus-johtoon, niin kunnon liitos juottamalla, kutistesukkaa liitoksen päälle, myös maadoitusliitos luotettavasti.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 19.01.2014 00:03 |
Viestit: 532
|
Päivitystä tähän ketjuun Eli hieman on taas auennut tämä solmu. Laitoin apukuskin jalkotilaan akun. Siitä uuden rinnakkaisen jännitesyötön. Ajatuksena siirrellä yksitellen eri piirien syötöt. Sitten kun rytkytys loppuu niin saan ainakin vihiä vian paikasta. No ensimmäinen kokeilu tuotti tulosta. Valistunut arvaus kenties  Nykiminen katosi. Tämä oli lattaliitin, josta menee suoraan suuttimille ja ECUlle. Aikaisemmin kun kokeilin tuota liitintä syötää suoraan rinnakkaisella akulla en päässyt koe-ajolle. Joten arvioin virheellisesti, ettei tuolla ole vaikutusta. Eli olisiko nyt sitten, niin että tuo ECU on hajalla tai hajoamassa, eikä kestä tuota ~14V? Vähän niinkuin Roplaaja tuossa aikaisemmin veikkaili. Onko kellään parempia tai muita arvauksia? No tämähän ei vielä ole toimiva ratkaisu. Eihän sitä nyt voi ajella ylimääräinen akku jalkotilassa ja X määrä sekalaisia johtoja apukuskin oven välistä konepellin alle  Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla jankoksen antamaa vinkkiä ja laittaa diodi tuohon syötöön. Jos tuo toimii niin sehän olisi periaatteessa ihan käypänen "korjaus". Löytyisikö kenenkään kätköistä ylimääräistä toimivaa ECUa malliin BX19 GTi -89, jossa ruisku on jetronic le3 vai onko se nyt l3?
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 19.01.2014 00:23 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Jos kerran meinaa olla liikaa jännitettä ECUlle, niin onko eliminoitu se vaihtoehto että jännitteensäädin on rikki tai sen virtapiiri heikossa hapessa?
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 19.01.2014 00:49 |
Viestit: 532
|
ZX_Kuski kirjoitti: Jos kerran meinaa olla liikaa jännitettä ECUlle, niin onko eliminoitu se vaihtoehto että jännitteensäädin on rikki tai sen virtapiiri heikossa hapessa? Olen ymmärtänyt, että tuo säädin on siinä laturissa kiinni. Kokeilin vaihtaa laturin, kun semmoinen sattui löytymään. En ole huomannut, että tuo jännite nousisi mitenkään erityisen ylös missään kohtaa vaikka nostaisi kierroksia. Mittaukset olen tehnyt yleismittarilla. Tämän perusteella olen päätellyt, että on epätodennäköistä, että vika olisi tuossa.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 21.01.2014 00:29 |
Viestit: 532
|
Laitoin ECU:n syöttöreleen kärkien kanssa pari diodia sarjaan ja nyt toimii kuin junan vessa. Tyhjäkäyntikin, joka oli aikaisemmin huono niin toimii nyt hyvin. Tyhjäkäynnin kierrokset on ehkä hieman korkealla, mutta oletan tuon olevan kiinni säädöistä. Noitahan on ruuvailtu tässä matkan varrella minun ja muidenkin toimesta. Nyt myös edellisen omistajan kommentti ongelman alkamisesta on ihan uudessa valossa. Hän kertoi putsailleensa liittimiä, jonka jälkeen nykiminen alkoi. No tuossahan on varmaankin joku huono liitos korjaantunut ja ECU:lle tuleva jännite on noussut. Aikamoinen pandoranlipas aukesi... Tässä kohtaahan voisi todeta, että ei kannata koskea mihinkään mikä toimii, mutta en kuitenkaan haluaisi ajatella niin. Kyllähän näitä kuitenkin olisi hyvä huoltaa. Enpä olisi uskonut kun auton hain, että vika on näin pitkällisen ihmettelyn tulos. Kuvittelin, että toimisi johtosarjan läpikäynnin jälkeen tai viimeistään sen ilmamäärämittarin säädön jälkeen. Vielä vähemmän olisin uskonut, että korjaan sen kahdella diodilla  No tämä ei ehkä ole vielä ihan täysin suljettu tapaus. Edelleen on tuo ECU hakusessa. Mieluumin korjaisin tuon ongelman ehjällä ECU:lla kuin epämääräisellä diodivirityksellä... Kuitenkin nyt suuret kiitokset kaikille avusta ja henkisestä tuesta 
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 23.01.2014 11:51 |
Viestit: 265
|
hogander kirjoitti: Laitoin ECU:n syöttöreleen kärkien kanssa pari diodia sarjaan ja nyt toimii kuin junan vessa. Tyhjäkäyntikin, joka oli aikaisemmin huono niin toimii nyt hyvin. Tyhjäkäynnin kierrokset on ehkä hieman korkealla, mutta oletan tuon olevan kiinni säädöistä. Noitahan on ruuvailtu tässä matkan varrella minun ja muidenkin toimesta.
Nyt myös edellisen omistajan kommentti ongelman alkamisesta on ihan uudessa valossa. Hän kertoi putsailleensa liittimiä, jonka jälkeen nykiminen alkoi. No tuossahan on varmaankin joku huono liitos korjaantunut ja ECU:lle tuleva jännite on noussut. Aikamoinen pandoranlipas aukesi... Mahtavaa että vian aiheuttaja viimein selvisi ja sait sen ainakin toistaiseksi toimimaan. Itekin tuota ECU:a yhtenä mahdollisena vikakohteena pidin, mutta niitä kun ei oikein mistään saa ja jos sattuu löytämään niin hinnat on ollu kovia, joten jäi itseltä se kokeilu tekemättä. Nyt sillä on varmaan mukava huristella ja kiusata uudempia 'sportteja'. hogander kirjoitti: Tässä kohtaahan voisi todeta, että ei kannata koskea mihinkään mikä toimii, mutta en kuitenkaan haluaisi ajatella niin. Kyllähän näitä kuitenkin olisi hyvä huoltaa. Arvaa kuinka monta kertaa itse kirosin sitä että pitipä mennä toimivaa laitetta rassaamaan. Tai toimivaa ja toimivaa, siinä oli aivan mitätöntä nykimistä minkä vuoksi alkuun kävin läpi niitä liittimiä kun näyttivät niin hapettuneilta. Mutta siitähän se sitten pikkuhiljaa vasta innostu.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
|
|