Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 27.01.2014 18:30 

Viestit: 693
Katsastusmiehen mukaan takajarrut toimii viiveellä, mutta jarrut pitää.
eipä moista ole aiemmin sattunut eteen . Olisiko ajatuksia


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 27.01.2014 18:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Olisko ilmaa jarruputkilinjastossa.... :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 27.01.2014 18:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Eskere taitaa olla oikeassa. Ilmausta tarvitsee jarrut.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 27.01.2014 18:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Erittäin hyvä hylkäys! Vielä kun ne oppis hylkäämään rikkinäiset jousipallot, eikä vaan tuijottais niitä mittarien lukemia. Ihan liian usein tulee vastaan, että Xantia on hylätty esim ABS- tai AIRBAG-valon takia, mutta täysin joustamattomaan takapäähän ei ole kiinnitetty mitään huomiota. Kumpihan vaikuttaa enemmän auton hallittavuuteen? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 27.01.2014 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:P hee....itellä on just päivastaisia kokemuksia noita joustavista/joustamattomista alustoista joita oon leimalla käyttäny. ensimmäinen hylkäysehdotus tulee juuri tuon jousituksen mukamas huonosta vaimennuksesta ( kun jousitus on siten kuin sitikassa kuuluukin olla ) , kun pompottimella menee tyrkylle , niin kehujen määrä ylittää omat arvailut.
ja mitä tuohon viiveeseen tulee , niin kyllä minäkin kallistuisin ilmanippojen availun suuntaan. sitten leimaamossa alkaa marmatus liian heikosta takajarrutehosta , jolloin voi pyytää kavereita jakkaroille ja parhaat notkumaan vaikkapa vetokoukun päällä tai takaloosterissa. sitten vaan ,mittailemaan uudelleen. näin on käyny tuntemattomien kats.henkilöitten kanssa. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 27.01.2014 19:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Juu, sitä just meinasin että kun oppisivat hylkäämään vain ne rikkinäiset pallot! Kyllä niitä on kans näkyny että mittarien perusteella hylätään ehjä pallo..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 27.01.2014 19:46 

Viestit: 75
Paikkakunta: Rovaniemi
Kooma kirjoitti:
Erittäin hyvä hylkäys! Vielä kun ne oppis hylkäämään rikkinäiset jousipallot, eikä vaan tuijottais niitä mittarien lukemia. Ihan liian usein tulee vastaan, että Xantia on hylätty esim ABS- tai AIRBAG-valon takia, mutta täysin joustamattomaan takapäähän ei ole kiinnitetty mitään huomiota. Kumpihan vaikuttaa enemmän auton hallittavuuteen? :roll:


Mulle muuten ihan mukavan oloinen katsuri sanoi jousituksesta, että ihan hyvässä kunnossa tuntuu olevan, ja että remonttia vailla olevan jousituksen tunnistaa siitä, että alkaa joustaa liikaa. Tämä tapahtui kun xantiaani ensimmäistä kertaa käytin leimalla, en viittinyt ryhtyä inttämään vastaan, vaikka olin silloin ja olen edelleen päinvastaisessa käsityksessä näiden hydejousten kohdalla. Seuraavassa katsastuksessa oman kotteroni jousitus on varmasti sitten ennennäkemättömän loistavassa tikissä, jos en vaihda palloja tässä kevään / kesän aikana. :lol:



Xantia Berline, 1.8 8v -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 27.01.2014 23:37 

Viestit: 474
Toinen mahdollinen vian aiheuttaja voi olla sinne takajarrusatulan kiinnityskohdan väliin kertyvä hapettuma, joka vääntää satulaa vinoon. Tällöin jarrua painettaessa tuntuu, ettei jarrutus tapahdu poljinpainetta lisäämällä tasaisesti, vaan jarruvoima lisääntyy hetken kuluttua vaikka et lisäisi poljinpainetta lainkaan.

Sen hapettuman saa pois irrottamalla satulan ja käyttämällä vaikka rälläkkää siihen hapettumaan tai vaan hakkaamalla hapettumaa sopivalla työkalulla. Jos hapettumaa on paljon, kannattaa tarkistaa satuloiden kiinnityspultit, koska ne saattavat vääntyä kun moskan määrä kasvaa riittävästi.

Ja kun päivä on jo valmiiksi pilalla, niin samalla kannattaa vaihtaa jarrupalat ja tarvittaessa myös levyt.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 28.01.2014 08:05 

Viestit: 693
Jarrupalat/levyt kunnossa, samoin satula suorassa.
Satunnaisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen 20 s. jarrut tyystin hukassa, myös etujarrut.
Auto katsastettu aiemmin kesällä, jolloin jarrut toimivat , tai ainakaan katsastusmies ei vikaa
löytänyt :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 28.01.2014 13:26 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
On hyvin tyypillinen vaiva xantiassa, että jarrut on hukassa 10-15 sek jos lähdetään liikkeelle liian nopeasti, eli ei malteta odottaa paineiden nousua. Se mistä se johtuu, niin ensimmäiseksi tulee mieleen hydraulijärjestelmän vajaatoiminta. Hydraulinestettä ei ole järjestelmässä riittävästi se on vanhentunutta tai xantian tapauksessa, jossa kuvailtu ongelma alkaa esiintymään juurikin takapäässä ensin, on lähes poikkeuksetta ollut takavaraajapallo lähes finaalissa. Sehän toimii jarrupaineen sääteliänä. Toki pitäisi tarkistaa ettei nestevuotoja esiinny tms. Halpa ja helppo remontti ja samallahan ne vaihtuu lhm:kin.

En silti kutsuisi ilmiötä "viaksi" pikemminkin ominaisuus, toki se saattaa säikäyttää kun on juuri parkista lähtenyt ja huomaa ettei jarruvoimaa olekaan riittävästi. Siihen auttaa se että malttaa antaa auton käydä tyhjäkäyntiä hieman pidempään ennen liikkeelle lähtöä, sitten vaan hopi hopi remppaamaan mahdollisimman nopsaan.
Jokakerta esim yön yli seissyt xantia on hieman tehoton jarruistaan jos sillä peruuttaa esim tallista ulos eikä malta kunnolla antaa nesteen lähteä liikkeelle. Mutta esimerkin kaltainen jarrujen selkeä häviäminen on ainakin omasta kokemuksitani selittynyt noilla konsteilla mitä mainitsin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 28.01.2014 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
totta helkkarissa eioo jarruja jos hosutaan liikkeelle ennen paineitten nousua. kannattaa muistaa ettei kuski järjestä jarruvoimaa omalla pohkeellaan vaan raottaa jarrupoljinventtiiliä ,että hydraulipaine tekee työn.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 28.01.2014 19:39 

Viestit: 693
Näinhän se tietysti on, enpähän vain aiemmin ole xantuissani törmännyt moiseen .
Vaikka onhan siitä jo aikaa kun noita työni puolesta koeajelin :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva
ViestiLähetetty: 28.01.2014 19:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Muistaakseni taitaa ihan valoakin palaa kojetaulussa, kunnes paine on saavutettu? Tai sitten ei, mutta kyllä se tosiaan hetken kestää, ennenkuin jarrut löytyy :) Oliskohan joku ABS tsekkaus mitä siinä tapahtuu?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: