|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 11.02.2014 16:47 |
|
|
Rassasin juuri ZX rumpujarrut kuntoseksi ja kirjoittelen jospa tästä olisi hyötyä jollekin harrastajalle. Luulisin että aikalailla vastaavat on muissakin Sitikan rummuissa. Katso ensin onko Bendix vai Lucas/Girling osat. Sen näet kun kurkaat ulkopuolelta jarrujen takapintaa. Jos kanta jossa jarruputki ja ilmanippa kiinni on pyöreä niin Bendix. Jos soikea on Lucas eli Girling. Homaan tarvitset seuraavat kalut, älä edes yritä ilman, Osta, lainaa tai varasta. -32 mm hylsu 3/4" vääntövartta varten -Lyhyt 3/4" jatkovarsi -3/4" vääntövarsi Minulla on lisäksi metrin putken pätkä vääntövarteen jolla saan ison napamutterin helposti auki -Isot suorat lattapihdit joiden päihin viilaat poikittaiset urat. Vain näillä saa nyrkkipajassa prikat auki ja kiinni jarrukenkien pitimiin -Jeesusteippiä (ilmastointiteippiä) -11mm ja 12mm avolenkkiavaimet, jotkin haukkuu niitä jarruputkiavaimiksi. Bilteeman avain meni heti poikki, IKH avain kesti eikä maksanut paljoa Puuilossa Jos ajettu 150k km ja jarrukengät finitto niin kantsuu vaihtaa myös jarrusylinterit, on halpoja ja vuotaa pian kuitenkin jolloin taas kengät vaihtoon. Osta pyöriin tulevat jarruputket, ne ei aukea kuitenkaan pyörän sylintereistä. Putket tulee toisesta päästä takarungon letkuun josta aukeaa hyvällä avaimella (11mm). Vastaan voi pitää 17mm kiintoavaimella Asennussarja jossa uudet soikat ja prikat ja vieterit. Ne ovat olleet aikalailla ruosteessa. Varsinainen turaus minulla on ennen ollut saada prikka pyöräytettyä auki sokasta jolla jarrukenkä on kiinni kilvessä. Sen takana on tiukka jousi. Nyt viilasin lattapihtien kärkiin pient kolot joihin prikka tarttuu komeesti ja kestää puskemisen ja kääntämisen että prikka aukeaa tapista. Pahin ongelma on kun kasaa takaisin. Uusi sokka on kiiltävä ja liukas. En aikaisemmin ole saanut sitä kiinni joten heittänyt pihalle ja laittanut vanhat osat. Ratkaisu täähän on jeesusteippi. Se tarttuu sokan taakse kantaan ja estää sen pyörähtämisen kun vääntää prikaa kiinni. Takaa vaan painaa sormilla ja muljautaa prikan paikalleen. Pitkät jouset aukeaa pienellä skruvarilla kun sulloo sen jousen reikään ja nuljuttaa toista skruvaria apuna käyttäen. Jouset saa takaisin samoin ohuellä ruuvimeisselillä vääntäen, jousen koukku liukuu meiseliä pitkin koloonsa. Muista että mikään osa jarruista ei aukea kiintoavaimella, älä edes yritä. Sylinteri oli kiinni 10 mm kannalla olevilla pulteilla. Jarruputkien juntturit joutuu vääntämään aika tiukasti kiinni tai vuotaa. Siksi tarvit kummankin avolenkkiavaimen. Kiinnitä ensin jarrusylinteri ja putki ja sitten vasta kengät että kendät pysyy puhtaina Minä olen täydellinen idiootti enkä vastaa mistään ohjeistani, vastuu on lukijalla ja tekijällä mutta voi tästä olla jotain apua vaikka uusavuttomalle, niistä kun niin paljon puhutaan nykyään
| Liitteet: |

Jesusteippi jarrukengän pinnissä.JPG [ 69.63 KiB | Katsottu 6395 kertaa ]
|

Viilatut kolot pihtien kärjessä.JPG [ 81.74 KiB | Katsottu 6395 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 17.02.2014 10:22 |
|
|
Voi olla, että olen vuosikymmenet tehnyt tämän(kin) asian väärin, mutta mielestäni on helpompaa pyöräyttää sokka paikalleen sormin ja pitää prikka paikallaan.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
|
hogander
|
Viestin otsikko: Re: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 17.02.2014 10:52 |
|
|
Itse tein kanssa ZX farkkuun tuon remontin joku aika takaperin. Nuo jarrukenkien automaattisäätimet kannattaa myös suosiolla uusia. Niissä on niin pientä osaa ja mekaniikkaa, että eivät kyllä voi toimia kovin monien jarrukenkien elinikää. Asentaessa sitten pyörittää säätimet siten, että rummut menevät juuri ja juuri paikalleen. Eli ei kannata luottaa pelkästään noihin säätimiin. Vasen ja oikea säädin ovat muuten erilaiset. Lisäksi vielä huomiona, että ZX farkun osat on samat kuin 405:n farkussa. Motonetin luettelot eivät tunteneet ZX farkulle noita automaattisäätimiä, mutta nuo 405:n ovat samanlaiset.
Mitä varten täytyi ottaa napamutteri auki?
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 17.02.2014 13:06 |
|
|
ZX:stä en tiedä, mutta ainakin AX takanapalaakeripesä oli samaa puuta jarrurummun kanssa. Siinä tapauksessa.
|
|
|
|
 |
|
hogander
|
Viestin otsikko: Re: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 17.02.2014 15:31 |
|
|
Olisikohan tuo sitten erilainen farkussa? Ainakin tuossa, minkä itse avasin, oli rumpu kiinni kahdella ruuvilla. Ei tarvinnut otta napamutteria auki.
|
|
|
|
 |
|
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 17.02.2014 22:59 |
|
|
millæ ihmeellæ sen kiiltævækantaisen sokan sormilla pyøræyttææ. Kehveli tøtø konetta, parempi kirjoittaa kun tulee kotisuomeen loppuviikolla
|
|
|
|
 |
|
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 17.02.2014 23:27 |
|
Näppärillä pikku kätösillä 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
|
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 20.02.2014 12:46 |
|
|
Nyt jos jatkaisi tätä höpinää. Täytyy olla aikamoinen fakiiri jos pyöräyttää sormin sen jousikuormitteisen prikan ja sokan paikalleen joka pitää jarrikengän kiinni alustassaan. Luultavimmin puhutaan aivan eri asiasta. Minä olen selitellyt kuvan mukaisesta rumpujarrusysteemistä jotka on ollut ainakin meidän ZX vuosimalleissa -91, -92, -95 ja -96. Nappasin tommosen kuvan jostain kun itse ottamissa oli liian iso resoluutio tähän tuuttiin. Siinä on se prikka-sokka yhdielmä vain toisella puolella jäljellä Lisäksi rumpua avatessa on huomioitava että rumpu on kulunut ja reuassa on pieni kranssi joka ottaa kenkiin kiinni. Kun käsijarruvipu vielä on ruostunut niin että ei mene aivan kotiasenttoonsa niin tökkää ruuvineisseli pyörän pultin reiästä, vasen kello 5-6 asennosta niin ottaa kiinni vipuun ja voi vääntää taaemmaksi. samoin reikä oikealta puolelta kello 7-8 asentoon koska kässärivipu on takimmaisen kengän alla. Jumittuneen rummun sain irti kun laitoin pyörän takaisin ja sain siitä lisää vipuvartta. Ryörää nuljutellen kengät painui niin että lopulta kokonaisuus irtosi pyörää pyörittäen Käsijarruvaijerin jousta on vängättävä esim. kärkipihdeillä pidellen että saa sen pois poterostaan. Samoin kärkipuhdeillä vängäten ja pidellen saa kässärivaijerin takaisin. Sormivoimat ei mulla riittäneet siihenkään.
|
|
|
|
 |
|
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Rumpujarrujen korjaus Lähetetty: 20.02.2014 12:48 |
|
|
Itse kuva jäi pois kyydistä
| Liitteet: |

13594_kasijarru_306_1995_18cm_lucas_1995_01.jpg [ 69.31 KiB | Katsottu 5870 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
|