|
Kirjoittaja |
Viesti |
Tankkitäyteen
|
Viestin otsikko: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 20.02.2014 11:23 |
Viestit: 59 Paikkakunta: Siikalatva
|
Mulla jo kolme: Kax Xantiaa ja Xsara, joissa ilmastoinnin kompura ohitettu. Xantiassa leikkasi kiinni, kaveri ajoi ilman ilmastoinnin täyttöä. Kilisi sitä ennen.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 20.02.2014 14:12 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Ohitettu..? Millä tavalla? Ei kai sitä tarvitse sen kummemmin ohittaa, ei se kytkeydy päälle, jos aineet on vähissä. Silloin tietysti, jos kompuran kytkin on jumissa niin, että kompura pyörii koko ajan, voisi kompuran kuvitella "ohittavansa" lyhyemmällä hihnalla...
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Tankkitäyteen
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 21.02.2014 00:29 |
Viestit: 59 Paikkakunta: Siikalatva
|
Taisi olla kytkin jumissa, kun katkaisi hihnan. En kilinaa pystynyt tarkemmin arvioimaan, kun autoni oli "pitkassa lainassa" 10 kk:tta ja kaveri piti auton liikkuvana. Mun periaate on, etta jos mahdollista, ajan ilmastoimattomalla tai "ohitetulla" versiolla. Kun laittaa lyhyemman hihnan, ei hihna kierra kompuran hihnapyoralla.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 21.02.2014 13:50 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
meidän c5 on tällä hetkellä ilmastoimattoman mallin hihnalla. Tuosta kun oli ostohetkellä kompuran hihnapyörän laakeri jne. rikki ja mistään ei syksyllä löytynyt halvalla osia. Vähän myöhemmin tulikin sitten tilattua kompura kaikkine kilkkeineen 50 eurolla kotiin toimitettuna briteistä ja se odottaa tallissa kevättä.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 27.03.2014 18:41 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Jankos kirjoitti: meidän c5 on tällä hetkellä ilmastoimattoman mallin hihnalla. Tuosta kun oli ostohetkellä kompuran hihnapyörän laakeri jne. rikki ja mistään ei syksyllä löytynyt halvalla osia. Vähän myöhemmin tulikin sitten tilattua kompura kaikkine kilkkeineen 50 eurolla kotiin toimitettuna briteistä ja se odottaa tallissa kevättä. Tuohon hintaluokkaan ostaisin issekin kernaasti Xsaraan uuden kompuran. Mistämistä? 
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 27.03.2014 19:15 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Entäpä onko kenelläkään kokemuksia tuommoisesta liikkeestä: http://www.skruvat.fi/Kompressori-ilmas ... 61409.aspx
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 28.03.2014 08:09 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Ebay.co.uk on hyvä paikka sitikan osille, siellä on purkaamoissa järkevät hinnat.
Kelitkin alkaa lämmetä, pitää tuokin asentaa paikkaansa.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 28.03.2014 18:10 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Jostain lueskelin ohjeita että vika saattaisi olla kompuran lisäksi releessä tai sulakkeessa tai kompura saattaisi korjautua koputtelemalla punaviinipäissään...  Aloittelenpa näillä koska varmaan se kompressorin vaihtotyökin jotakin maksaa kun pitää ottaa ne äidin antamat aineet ensin talteen ja sitten laittaa takaisin.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 01.04.2014 17:05 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Pikkusen kummallisia nuo Enkun Sitikoitten kompuroiten koodit. Eli ymmärtääkseni Meikällä on joko SD7V12 tai SD7V16? Ja Enkun veijareiden koodit on tyyliin 1421 / 1421F Mites saakutisti erilaisia kompuroita noissa Xsaroissa/Picassoissa oikein on mahtanutkaan olla?
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 01.04.2014 18:13 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Kyllä tuo 1421F tai sen tyylinen löytyy siitä kompurasta, on pienemmällä fontilla kirjoitettuna. Toi sd7v12 ei kerro mitään niistä kiinnityksistä vaan kompuran tyypistä, kiinnityksiä voi olla erilaisia.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 01.04.2014 19:22 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Jankos kirjoitti: Kyllä tuo 1421F tai sen tyylinen löytyy siitä kompurasta, on pienemmällä fontilla kirjoitettuna. Toi sd7v12 ei kerro mitään niistä kiinnityksistä vaan kompuran tyypistä, kiinnityksiä voi olla erilaisia. Eli pitäiskö siis tietää kummatkin koodit? Sekä sd7v1? että 1421F
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 01.04.2014 21:11 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Oikeastaan tuo 1421f on oleellinen koodi, se jos täsmää siihen mikä autossasi on niin sopii paikkaansa.
Eli kiinnitykset ovat siis ne millä tulee kiinni moottoriin ja miten putket tulee kiinni. Varsinkin putkien kiinnitykset eroaa vaikka sd6v12 olisikin tyyppi.
Millä numerolla sub pitäisi olla? Muistin että tuossa on yksi kompura ylimääräisenä
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 01.04.2014 21:58 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kompuraa hommatessa kun ottaa ylös vanhasta nuo molemmat merkinnät niin saa varmemmin oikean tilalle ja tuo kuivain/veden erotin kannattaa vaihtaa samalla ja tätä ei missään nimessä vaihdeta liian aikaisin koska imee kosteuden ilmasta ja on pilalla jo seuraavana päivänä. Siis asennus juuri ennen kylmäaineiden laittoa! Sandenin suositus uutta kompuraa asennettaessa se, että kompuran kyljestä otetaa proppu irti ja varastoinnin oljyt valutetaan mittamukiin sen jälkeen laitetaan takaisin sama määrä tuota kylmäainetta (Yleensä R134A). "Tämä on tässä vaiheessa hyvä tehdä kun kompura on irti."
Tämä koskee uutta kompuraa asennettaessa, mutta käytettynkin kompuran lohkon aineet olisi hyvä tarkistaa ennen asennusta.
Minulle ei missään ilmastoinnin huollon yhteydessä ole tarkastettu kompuran lohkon aineen määrää (yhtenä kauniina päivänä alkoi pitämään melkoista kilkutusta). Ja kun jokaiselle kompuratyypille vielä oma mittatikkunsa sekä kompura pitää olla oikeassa pyörintä asennossa jotta tuon mittatikun yleensä saa menemään pohjaan asti tuonne lohkoon. Eiväthän ilmastoitihuollot ala näin hankalia tarkistuksia tekemään. Yrittävät mielummin myydä uusia kompuroita, tämäm huomasin kun kysyin.
Nämä tiedot ovat Sandenilta (maahantuojalta) peräisin ja heidän atamia neuvoja.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 01.04.2014 22:26 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Tuohon edelliseen vielä lisää kun nämä tuli itselle eteen tuon kompuran kilinän takia. Aloin etsimään uutta, ja netistä haulla tuli Tori:in myynti ilmoitus samanlaisesta. Ainoa ero muistaakseni tyypissä oli joku kirjain ja kun soitin Sandenille he sanoivat, että on aivan sama kompura mikä on vanha alkuperäinen johtoliitos vain eri. Tämä on tarkoitettu kylmäkujetuseen ja vanhasta töpseli vain uuden piuhoihin niin toimii niin kuin pitääkin. Aineet sisään ja todella toimii, sekä todennäköisesti vielä pitkään. Eikä tämä uusi Sanden maksanut kuin 250€.
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 02.04.2014 00:16 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Kompurasta kaadetaan varastointiöljyt pois ja tilalle uutta kompressoriöljyä, mikä ei ole kiskonut kosteutta itseensä. Siis tilalle ei kaadeta kylmäaine R134a:ta, jonka kiehumispiste on noin -26 C astetta.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 03.04.2014 16:56 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
REO_V6 kirjoitti: Kompuraa hommatessa kun ottaa ylös vanhasta nuo molemmat merkinnät niin saa varmemmin oikean tilalle ja tuo kuivain/veden erotin kannattaa vaihtaa samalla ja tätä ei missään nimessä vaihdeta liian aikaisin koska imee kosteuden ilmasta ja on pilalla jo seuraavana päivänä.
No nyt löyty kompuran kyljestä merkit SD7V12 ja 8134a. Tuota pienempää fonttia en onnistunut lukemaan, oli parin sentin päässä syyläristä ja kärpäsenpaskan kokoista, pitänee hommata suurentava peili. Näin viiskymppisenä näkö ei oo enää yhtä hyvä kuin ulkonäkö. Ihanko oikeesti kuivain tulisi vaihtaa. Eikö systeemissä ole jotain venttiiliä josta veden voi laskea pois? Ja kun nyt ensikertalaisena olen ilmaistointihommien kanssa tekemisissä niin kysyn vielä noista magneettiventtiilihommista: Pitäisikö kompuran päälle kytkeytymisen näkyä sillä lailla että hihnapyörän ulkopuolella oleva metallihärpäke lähtee pyörimään? Jossain puhuttiin myös releboksista jäähdyttäjän vieressä. Sellaista en löytänyt. Auto on siis Xsara 1,6i -99
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 03.04.2014 16:59 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
REO_V6 kirjoitti: Eikä tämä uusi Sanden maksanut kuin 250€. Paikalleen asennettunako?
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 09.04.2014 20:44 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Gonzales kirjoitti: Pikkusen kummallisia nuo Enkun Sitikoitten kompuroiten koodit. Eli ymmärtääkseni Meikällä on joko SD7V12 tai SD7V16? Ja Enkun veijareiden koodit on tyyliin 1421 / 1421F Mites saakutisti erilaisia kompuroita noissa Xsaroissa/Picassoissa oikein on mahtanutkaan olla? Ja nyt kun hommasin peilin, niin olin lukevinani että tässä olisi 1500F, Enkun kompurat ei sitten vissiin käy?
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 09.04.2014 22:54 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Pistä saksan ebay 1500f sanden. Pitäisi löytyä useitakin vaihtoehtoja.
Katson tuon ylimääräisen kompuran numeron kun käyn varastolla joku päivä.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Kuka ohittanut kompuran. Lähetetty: 10.04.2014 17:40 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
No nuinhan tuolla netissä lukee: Ilmastointilaitteen kompressorin vaihtaessa Kuivaaja on vaihdettava ja järjestelmän pestävä! Muuten menetät takuu! Ja sittenhän tietty tulisi vaihtaa moniurahihnat samalla... Taitaa tulla työlle ja osille hintaa enemmän kuin mitä auto maksoi 
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
|
|