|
Kirjoittaja |
Viesti |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 21:41 |
Viestit: 2666
|
2000-luvun autojen vanhetessa yhä useammalle tulevat tutuksi vikakoodit P0420 ja P0430, "pre-catalysator ageing.": moottorin vikavalo palaa sekä kuski saa lukea "anti-pollution fault"-ilmoitusta joka startin yhteydessä. Kiva! Autohan ei mene katsastuksesta läpi noiden vikojen päällä ollessa. Ensin hiukan teoriaa, moni tietää mutta eivät ehkä kaikki: Katalysaattorin tehtävä on polttaa häkä (hiilimonoksidi) sekä palamaton polttoaine hiilidioksidiksi ja vedeksi. Vanhemmiten, kun katalysaattori on nähnyt kilometrejä paljon (tavallisesti yli 200.000km), sen kyky katalysoida heikkenee. Muun moottorin toimintaan tämä ei vaikuta vielä mitenkään, jos katalysaattori ei mene kerta kaikkiaan tukkoon (jota myös tapahtuu mutta se on yleensä seurausta muista vioista). Niin. 90-luvun monissa autoissa ei katin jälkeisten pakokaasujen puhtautta valvottu elektronisesti mitenkään, luotettiin vaan että kyllä se putsaa ne kaasut. Yleensä katteja olikin vain yksi iso pönttö auton etuosassa, joka pikku hiljaa lämmetessään alkoi sitten puhdistaa pakokaasuja (jos alkoi). 2000-luvulla tilanne muuttui. Valtaosa autoista sai kaksi (tai v6/v8-moottoreissa kolme) kattia - ns. prekatalysaattori(t) ja sitten varsinaisen ison pääkatalysaattorin. Pre-katalysaattorit ovat tavallisesti ihan pakosarjassa kiinni tai integroitu pakosarjaan, että ne lämpiäisivät mahdollisimman nopeasti. Kattihan rupeaa kunnolla puhdistamaan kaasuja vasta kuumettuaan meleko kuumaksi. Eipä siinä mitään, teoriassa puhtaampaa tavaraa tulee pakoputkesta. Samaan aikaan käytännössä jokaiseen moottoriin lisättiin lambda-anturit myös pre-kattien jälkeiseen pakoputkenosaan. Näin moottorin ECU voi tutkia sekä sylintereistä ulos tulevan pakokaasun happiosuutta, sekä pre-katin jälkeisen pakokaasun happiosuutta. Tuli mahdolliseksi todeta, onko pre-katti vanhentunut eli ei puhdistakaan kaasuja enää uuden veroisesti! Monissa moottoreissa pre-katin toiminnalle on viritetty melko tiukat rajat, ja kun moottorin ECU hoksaa että pre-katin jälkeinen pakokaasu haiskahtaa vähänkään likaisemmalle kuin uudella pre-katilla, sytytetään moottorin varoitusvalo ja citroen-kuski saa ihmetellä "anti-pollution fault" viestiä ruudulla (joka voi sinänsä johtua monista muistakin seikoista, mutta ei nyt puututa niihin.) No, nyt kun käsissä on tuommoinen alle 5000 euron, ehkä jopa alle 2000 euron viime vuosikymmenen alun auto, mitä tehdä kun anti-pollution fault iskee, ja vikakoodiksi paljastaa esim P0420, pre-catalysator ageing. Katsastusta ei läpäistä enää, sekä jatkuva moottorivalon kelletys ärsyttää, ärsyttää... Ensimmäiseksi on tietysti pakko kaivaa Diagbox esiin ja tutkia, ettei esimerkiksi Lambda-anturi ryppyile, tai moottorissa ole muuta vikaa sytytys- tai polttoainepuolella. Oletetaan nyt että ei ole, vaan parametrit näyttävät lahjomattomasi että pre-cattihan se on mennyt vanhaksi, ei puhdista enää! Tarvikekattien sopivuus on aina kyseenalaista, jopa mekaanisesti, nuo pre-catit ovat yleensä ahtaasti siellä pakosarjoissa kiinni. Alkuperäisten hinta: 1000 euroa / kappale tai yli! Ja asennus on vaikea, jokainen tietää miten kiva on vanhoja pakoputken osia yrittää ehjänä irrotella ja liittää uudestaan, varsinkin kun siellä mukana roikkuvat lambda-anturit kaapeleineen. Ja tuolla 2000 euron sijoituksella (v6-tapauksessa) siis käytännössä vain sammutetaan tuo moottorin "rahavalo", jos moottori on muuten kunnossa niin pakokaasupäästöistä ilman muuta päästään läpi vaikka kokonaan ilman noita pre-catteja. Itse moottorin toimintaan nuo katit eivät vaikuta mitenkään, jos nyt eivät tukossa ole. On keksinyt autotehdas nerokkaan rahankeräystempun! Pakko maksaa, tai muuten valo palaa ja hylsy tulee katsastuksesta, vaikka pakoputkesta ulostuva kaasu on aivan riittävän puhdasta läpäistäkseen kaikki katsastusmittaukset liehuvin lipuin. Onneksi myös citroen-kuski on kekseliäs. Moottorin ECUa voi huijata luulemaan, että pre-catit ovat kunnossa, melko yksinkertaisesti. Pitää vaan sopivasti suodattaa sitä pre-cattien jälkeisen lambda-anturin signaalia, niin että signaalin perusteella näyttää että cattihan toimii paremmin kuin uusi. Mitä, suodattaa? Miksi ei vain nykäistä irti sitä takimmaisen lambda-anturin johtoa tai syöttää tasajännitettä sinne ecun nastaan? Ei onnistu, ECU hoksaa heti että nyt sitä yritetään kusettaa, ja sytyttää entistä kirkkaammaksi sen moottorin vikavalon. Eli on tosiaan simuloitava toimivan katin tuottamaa signaalia. Tuossa yllä siis teoriaosuus, nyt käytäntöön! Halutaan minimikuluilla kenttäoloissa lopullisesti lopettaa ne pre-cat ageing -viat, ja saada auto katsastuksen läpäisevään kuntoon. Ei ole käytettävissä kolvia... eikä paljon mitään muutakaan. Ja näin se käy: Tarvittavat työkalut ovat yksinkertaiset. Liitteet:
IMG_0042.JPG [ 67.39 KiB | Katsottu 36635 kertaa ]
Sitten ei kun etsitään se takimmaisen (pre-catin jälkeisen) labda-anturin johto. Liitteet:
IMG_0043.JPG [ 35.21 KiB | Katsottu 36635 kertaa ]
Tarvittavat komponentit maksavat alle euron yhteensä: megaohmin vastus ja mikrofaradin kondensaattori: Liitteet:
IMG_0045.JPG [ 54.87 KiB | Katsottu 36635 kertaa ]
Kun kolvia, eikä mitään muutakaan ei ole, tökätään harmaan ja mustan piuhan keskelle reikä, josta kondensaattorin jalat ujutetaan läpi. Reiän pitää jäädä tiukaksi, jalat kääritään piuhojen ympärille (jatkuu alla koska vain 3 kuvaa voi liittää...)
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 21:45 |
Viestit: 2666
|
Kun kolvia, eikä mitään muutakaan ei ole, tökätään harmaan ja mustan piuhan keskelle reikä, josta kondensaattorin jalat ujutetaan läpi. Reiän pitää jäädä tiukaksi, jalat kääritään piuhojen ympärille: Liitteet:
IMG_0047.JPG [ 49.45 KiB | Katsottu 36631 kertaa ]
Sitten ei kun megaohmin vastus samalla tekniikalla kiinni samasta reiästä kuin konkka, harmaaseen piuhaan, ja niiden jalat kääritään yhteen. Harmaa piuha poikki siten, että kytkennät jäävät sinne ECU:n puolelle sitä piuhaa. Sitten kuoraistaan taskuveitsellä se harmaan piuhan lambdan puoleinen pää, ja kierretään yhteen vastuksen vapaa jalka ja toi piuhan pää: Liitteet:
IMG_0048.JPG [ 42.8 KiB | Katsottu 36631 kertaa ]
Tarkastetaan että komponentit eivät ole oikosulussa, ja ei kun eristysnauhaa päälle: Liitteet:
IMG_0049.JPG [ 77.02 KiB | Katsottu 36631 kertaa ]
Ja näin on ECU huijattu uskomaan, että pre-catti on ihan mahdottoman hyvä, parempi kuin uusi. HUOM! Joissakin maissa on laitonta koskea ollenkaan auton pakokaasujärjestelmään tai tehdä sinne muutoksia. Tämän muutoksen hyvä puoli on se, että tarkasti tehtynä se on täysin näkymätön, ei katsastusmiehenkään silmä sitä löydä. Ja HUOM! pakokaasupäästöt ovat lain sallimissa rajoissa aivan varmasti näinkin, kunhan moottori on muuten kunnossa. Siinä tuli säästettyä 2000 euroa! Hyvä!
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 22:17 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Toinen vaihtoehto on poistaa moottorinohjaimen softasta koko vikakoodi, onnistuu esim allekirjoittaneen toimesta eikä tartte ranetellä mitään vastuksia, samaten toisen turhan rahaloukun voi poistaa (ilmapumppu)
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 22:23 |
Viestit: 2666
|
Plagu kirjoitti: Toinen vaihtoehto on poistaa moottorinohjaimen softasta koko vikakoodi, onnistuu esim allekirjoittaneen toimesta eikä tartte ranetellä mitään vastuksia, samaten toisen turhan rahaloukun voi poistaa (ilmapumppu) Ahaa - onnistuuko PSA:n Es9J4s - moottoriin ja paljonko maksaa? Voiko softan flashata itse Lexialla vai pitääkö saada boksi sinulle?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
puuparta
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 22:32 |
Viestit: 274 Paikkakunta: Lohja
|
Hienoa ds-jekkeri, todella hienoa settiä sinulta !!! (Vaikka en mä pitkään pitkään aikaan niin tuoretta peliä itselleni hanki, että voisin noita kikkoja soveltaa. Vaikka sopivasti kohdalle osuva C6 kieltämättä houkuttaakin  )
Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 22:41 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Nuo viat on poistuneet ihan vaihtamalla se etummainen vanha lambda uuteen. Näin korjaamon päässä...
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 22:43 |
Viestit: 2666
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Nuo viat on poistuneet ihan vaihtamalla se etummainen vanha lambda uuteen. Näin korjaamon päässä... Joskus olen kuullut sen toimineen. Minulla esimerkiksi on kaikki lambdat vaihdettu toiseen pankkiin, eikä se siitä kummennut. Miten muuten näkee, onko lambda-anturi viallinen? Tietty jos signaali poikki tai selvästi vääränmuotoinen, sen näen minäkin, mutta jos data näyttää oikealta?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 23:11 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
ds-jekkeri kirjoitti: Plagu kirjoitti: Toinen vaihtoehto on poistaa moottorinohjaimen softasta koko vikakoodi, onnistuu esim allekirjoittaneen toimesta eikä tartte ranetellä mitään vastuksia, samaten toisen turhan rahaloukun voi poistaa (ilmapumppu) Ahaa - onnistuuko PSA:n Es9J4s - moottoriin ja paljonko maksaa? Voiko softan flashata itse Lexialla vai pitääkö saada boksi sinulle? motronicillahan tuo on? (en jaksa tarkastaa) onnistuu, ei onnistu leksialla, hinta on neuvottelukysymys 
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 23:17 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 11.03.2014 23:46 |
Viestit: 2666
|
Plagu kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Plagu kirjoitti: Toinen vaihtoehto on poistaa moottorinohjaimen softasta koko vikakoodi, onnistuu esim allekirjoittaneen toimesta eikä tartte ranetellä mitään vastuksia, samaten toisen turhan rahaloukun voi poistaa (ilmapumppu) Ahaa - onnistuuko PSA:n Es9J4s - moottoriin ja paljonko maksaa? Voiko softan flashata itse Lexialla vai pitääkö saada boksi sinulle? motronicillahan tuo on? (en jaksa tarkastaa) onnistuu, ei onnistu leksialla, hinta on neuvottelukysymys  Boschilainen se boksi on muistaakseni, joo. Nyt rupeaa kiinnostamaan, onko sinulla Plagu noiden modauksien lisäksi plakkarissasi esimerkiksi 98-bensalle optimoituja karttoja noille bokseille? Saattaisi PSA kuutosesta löytyä 10% lisävääntöä ihan softalla, lisätehosta nyt ei ole niin väliksi siellä yläkierroksilla.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 11:53 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Ostaisitko auton tältä "kaverilta"? Minä en.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Kooma
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 12:36 |
Viestit: 349 Paikkakunta: Lempäälä
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 12:39 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Dsharrastelija kirjoitti: Ostaisitko auton tältä "kaverilta"? Minä en. Ihanko totta! Keneltä sitten ostaisit: Häneltä, joka kauppaa vakuutusyhtiön kolarivaurioiden takia lunastamaa autoa huippusiistinä ja hyvinpidettynä jättäen lähihistorian tapahtumat mainitsematta. Häneltä, joka on saanut etukäteen rahaa, mutta rahalle vastineeksi luvattu auto tai osa on jäänyt toimittamatta, kuten myös rahojen palautus. Häneltä, joka myy ehjiä ajovaloumpioita, jotka on itse irrottanut autosta. Huomaamatta ja mainitsematta jäi se, että yhtä kiinnikettä ei tarvinnut irrottaa, vaan se jäi katkenneena koriin kiinni. Häneltä, joka vetoaa vuosikymmenten kokemukseen, mutta yksinkertaiset autonkorjauksen perusasiat epäonnistuvat. Tässä tapauksessa mielestäni on varsin hyvin ollut tiedossa, mitä ollaan tekemässä, mitä ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa monien patonkilaisten asennuksista.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 13:43 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
▲ Öh, kenestä tuossa on kyse? En ole tehnyt mitään yllämainituista asioista tai sitten olen aika huonomuistinen.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 15:12 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Pyydän anteeksi, jos sinä tai joku muu on saanut käsityksen, että nuo asiat millään lailla viittaisivat sinuun.
Kaikki kyseiset asiat kuitenkin viittaavat täällä ainakin joskus kirjoitteleviin henkilöihin ja osa on omakohtaisia kokemuksia ja osa muuten luotettavaa tietoa. Silti voisin ostaa keneltä tahansa heistä auton, mutta suhtautuisin kaupankäyntiin jonkinlaisella varovaisuudella. Nimiä tai nimimerkkejä en halua mainita, koska siitä voisi aiheutua tarve vertailla ja todistella eri osapuolille aiheutunutta haittaa.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 16:49 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Kiitokset oikaisusta.
Avaaja on vaan omissa kommenteissaan leimannut/laittanut ihmisiä eri kasteihin, minut on mainittu kirjoituksissa "hedonistiksi", ajattelinpahan vaan vähän antaa takas. Kyseenalaistan tämmöisen korjausmetodin, se kun menee mun mielestä samaan kategoriaan esim. airbag valon korjausmetodeihin vaikka sisävalo releellä yms. hauskalla tavalla.... Tuossahan lukee että tämän "korjaustoimenpiteen" tekemisen voi piilottaa täysin mm. katsastusmieheltä, eli tässä liikutaan jo liikaa harmaalla alueella, minun mielestäni. Mites sitten pitkässä juoksussa, tälläinen "korjaus" kun kertoo tietokoneelle kaiken olevan kunnossa, mites kun oikeasti katti on pamahtanut, kyseenalaista toimintaa.
Sitten kun soppaan lisätään nämä moottorin tiivistys litkut ja ajelut autolla ilman jäähdytysnesteitä, en uskaltaisi ostaa autoa ko. avaajalta.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 18:56 |
Viestit: 2666
|
Dsharrastelija kirjoitti: Kiitokset oikaisusta.
Avaaja on vaan omissa kommenteissaan leimannut/laittanut ihmisiä eri kasteihin, minut on mainittu kirjoituksissa "hedonistiksi", ajattelinpahan vaan vähän antaa takas. Kyseenalaistan tämmöisen korjausmetodin, se kun menee mun mielestä samaan kategoriaan esim. airbag valon korjausmetodeihin vaikka sisävalo releellä yms. hauskalla tavalla.... Tuossahan lukee että tämän "korjaustoimenpiteen" tekemisen voi piilottaa täysin mm. katsastusmieheltä, eli tässä liikutaan jo liikaa harmaalla alueella, minun mielestäni. Mites sitten pitkässä juoksussa, tälläinen "korjaus" kun kertoo tietokoneelle kaiken olevan kunnossa, mites kun oikeasti katti on pamahtanut, kyseenalaista toimintaa.
Sitten kun soppaan lisätään nämä moottorin tiivistys litkut ja ajelut autolla ilman jäähdytysnesteitä, en uskaltaisi ostaa autoa ko. avaajalta. Hmm.. mielenkiintoinen kommentti. Voiko joku ottaa hedonisti-nimityksen negatiivisena? Sehän tarkoittaa vain että olennainen osa elämää on siitä nauttiminen. En tosin muista missä olisin Dsharrastelijaa kehunut hedonistiksi, ehkäpä näin on käynyt laajemman ryhmäanalyysin yhteydessä. Joka tapauksessa ainakin kaikki hyde-sitikalla ajavat ovat pakosta jossain määrin hedonisteja. Sanoisin, että metodissa on aika olennainen ero esimerkiksi airbag-valolla huijaukseen tai jarrusatuloiden kiinnitykseen räkäraudalla. Nimittäin feikattu airbag ei poksahda kolaritilanteessa, ja räkäkiinnitetyt jarrusatulat saattavat hätäjarrutuksessa tehdä temppunsa. Sen sijaan tämä "korjaus" pelkästään poistaa yliherkän katalysaattoreiden vikavalon toiminnasta, päästöt ovat ilman muuta edelleen lainmukaiset, auton turvallisuus ei ole kärsinyt mitenkään. Vastaan jo valmiiksi kommenttiin "kärsiihän se turvallisuus, nyt sulla voi katti räjähtää kun sen jälkeistä lambdaa ei tutkita". No, riskiksi jää siis se että katti tukkeutuu. Käytännössä se tapahtuu hitaasti jos ollenkaan, ja yleensä/lähes aina se on se takimmainen katti jossa joka tapauksessa ei ole minkäänlaisia antureita. Lisäksi jos nyt jompikumpi pakosarjan haara todella menisi tukkoon, ECU kyllä rupeaa ihmettelemään erinäisiä parametrejä ja sieltä rupeaa vikakoodia tulemaan. Auton osto minulta on monesti kokemus, joka ei unohdu. Joillakin palstalaisilla on kokemusta aiheesta. Tämä pösö nyt on tämmöinen koe-eläin, labrarotta, jossa kokeilen kaikkia mahdollisia ja mahdottomia smart repair-tekniikoita huvin vuoksi. Ei se oo myynnissä, tuota... Moottorintiivistyslitkut? Heh heh... No, kannattaa lukea se RVS-ketju ja esimerkiksi Wesan kommentit aiheeseen, se voi avata asiaa hieman lisääkin. Näitä "litkuja" käytetään kilpapuolella sekä ammattiautoilussa, jopa rautatietekniikassa, joten jotain niissä on... tuskin vain savea... Sinänsä on erittäin myönteistä ja imartelevaa että olet seurannut postejani näinkin tarkkaan, että jopa tämän ei-citroenin historia on tiedossasi! Jatka samaa rataa.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 20:16 |
Viestit: 2666
|
Tuosta auton ostosta vielä erikseen. Muistuu mieleen takavuosilta kaukaa tapahtuma, kun myin erityisen hienokuntoista CX turbo 2:sta, ja sainkin sen myytyä. Olin siihen autoon isolla rahalla pistänyt joka paikkaan ne Red Linen öljyt, ja siitä myös maininnut ostajalle, tosin ehkä liian kevyesti.
Uusi omistaja oli huolellinen ja järkevä mies, oli vienyt auton heti huoltoon ja öljynvaihtoon. Ja tulihan sieltä puhelu: "huoltomies sanoo että vaihdelaatikossa oli jotain punaista öljyä, ilmeisesti traktorin öljyä? Miksi näin?". Mitäs siihen sanot, muuta kuin että laskitte juuri uudet 50 euron (maailman parhaat) vaihdelaatikkoöljyt roskiin.
Kerran, kauan kauan sitten kun olin nuori, myyskentelin 70-luvun CX:ää. Näytin potentiaaliselle ostajalle kaikki paikat josta sitä oli hitsattu ja jossa oli sillä hetkellä ruostetta. No, hän ihmetteli että onpas ruosteinen, lopussa totesi että en osta mutta sinä se ihme myyjä olet kun näytit piilopaikoista ruosteet. Eipä mennyt kuin viikko, ja sama äijä soitteli uudestaan: "joo... kävin kattomassa kolmea muuta, ja niissä kaikissa oli samat paikat ruosteessa jotka näytit ja jotka nyt tiedän, mutta ne olivat vielä pahemmin ruosteessa... vieläkö sulla on myynnissä cx?". Ja niin tuo herrasmies kävi ostamassa minulta sen rehellisesti ruosteisen cx:n pois. Olisiko ollut tig-miehiä?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 20:45 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 22:08 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
ds-jekkeri kirjoitti: Saattaisi PSA kuutosesta löytyä 10% lisävääntöä ihan softalla Ei saattaisi, koska softalla ei saa lisättyä ilmaa. Paitsi tietenkin muuttuvilla venttiilinajoituksilla, mutta senkin osaavat jo autotehtaalla tehdä.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 22:18 |
Viestit: 2666
|
Les Excentriques kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Saattaisi PSA kuutosesta löytyä 10% lisävääntöä ihan softalla Ei saattaisi, koska softalla ei saa lisättyä ilmaa. Paitsi tietenkin muuttuvilla venttiilinajoituksilla, mutta senkin osaavat jo autotehtaalla tehdä. Kyllä vaan saattaisi, nimenomaan sytytyksen ajoitusta muuttamalla, mahdollisesti myös rikastamalla saastemielessä laihdutettua seosta tietyissä tilanteissa. 98 kestää erilaiset sytytysparametrit kuin 95. Tai siis 91, jolla kaikki pösöt on viritetty toimimaan etelän maiden huonompaa bensaa ajatellen.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 12.03.2014 22:48 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Niin ja seoksilla, nyt kun katista ei tarvi enään välittää  . Lisää näitä! Kertoisin kyllä autoa myydessä, tosin nykyisin ostan vain sellaisia autoja joita ei ole tarkoitusta myydä koskaan..Tuleva moottori-insinööri minussa niin kärsi aikoinaan kun katalysaattorit tulivat pakollisiksi ja pilasivat hyvällä mallilla olevan moottorikehityksen, joka juuri oli lähtenyt laukkaan elektronisten säätöjärjestemien tulon myötä 
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 13.03.2014 12:29 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
ds-jekkeri kirjoitti: Les Excentriques kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Saattaisi PSA kuutosesta löytyä 10% lisävääntöä ihan softalla Ei saattaisi, koska softalla ei saa lisättyä ilmaa. Paitsi tietenkin muuttuvilla venttiilinajoituksilla, mutta senkin osaavat jo autotehtaalla tehdä. Kyllä vaan saattaisi, nimenomaan sytytyksen ajoitusta muuttamalla, mahdollisesti myös rikastamalla saastemielessä laihdutettua seosta tietyissä tilanteissa. 98 kestää erilaiset sytytysparametrit kuin 95. Tai siis 91, jolla kaikki pösöt on viritetty toimimaan etelän maiden huonompaa bensaa ajatellen. jopa psa:n kulkineet osaa säätää sytytystä nakutusanturien perusteella, virisoftat kyseiseen koneeseen ovat huuhaata 
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 14.03.2014 03:27 |
Viestit: 2666
|
Jaa, minusta näytti dokumentaatiosta että se 7.4.4 osaa vain myöhäistää sytytystä karttaan nähden, eikä siellä ole sitä "kokeilufeaturea" milloin rupeaa nakuttamaan jos aikaistetaan kartan arvoihin nähden. Ja vakiokartahan on noissa ranskalaisissa tehty kestämään melko lailla 91-oktaaninenkin vielä. Olenkohan väärässä?
No, sivuseikka. Eihän sillä ihmeitä vapaastihengittävään voi tehdä, kuitenkin luultavasti enemmän kuin 0%.
Plagu, jos pluggaan ecun irti autosta ja lähetän sinulle, mihin hintaan teet sen CEL-vapaaksi noiden kattien osalta? Toinen pankki on vielä modaamatta, ja muutenkin jos joutuu labda-antureita vaihtelemaan niin eipähän tartte vastuksia viritellä uudestaan. Tuossa 2002:ssa ei taida sitä ilmapumppua ollakaan, en ole kyllä niin tarkkaan katsonut.
Mielenkiinnosta kysyn myös, millä työkaluilla modaat ja flashaat softan, jos tämä ei ole liikesalaisuus.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: Katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa Lähetetty: 14.03.2014 13:30 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Mitenkäs sitten tämä Ruotsin sisarfoorumilla esitelty kikka - Plagu varmaan osaa kertoa jotain viisasta tästä. Kyseessä siis ME 7.4.6:n huijaaminen siten, että imuilman lämpötila on aina olevinaan -40'C. Toisin sanoen imuilman lämpöanturi on korvattu 47 kOhm vastuksella. Tuolloin 1) ecu sallii lisätä syöttöä niin paljon, että se riittää -10'C asti E85:llekin ja auto toimii tuohon saakka (kylmäkäynnistyksiä lukuun ottamatta) kuin ehta flexifuel; ja 2) kirjoittajan mukaan ecu säätää sytytysennakkoa tehojen kannalta optimaalisemmaksi kun luulee imuilman olevan kylmää: "Autobahnprestandan var i den mildaste graden brutal vid +20'C". edit: lisää aiheesta ruotsalaisella etanolifoorumilla.
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
|
|